Համաշխարհային արվեստի անգերազանցելի էջերից մեկը գոթական արվեստն է: Գոթիկայի
հայրենիքը ֆրանսիան է: Այս երկրում է այն սկսել զարգանալ մոտ
1130-ական թվականներից,
և ձգվել մինչև 14-րդ դարի վերջ: Գոթիկան ընդգրկում
է աշխարհագրական լայն տարածքներ:
Այն զարմացնում
է արվեստի բոլոր տեսակների
գեղարվեստական արտահայտության միասնությամբ: Գոթիկան ամենաուժգին դրսևորումը
ստացավ ճարտարապետության մեջ: Բացի Ֆրանսիայից այն ներթափանցում է նաև Գերմանիա, Իտալիա, Իսպանիա, Անգլիա, մասամբ նաև Լեհաստան, Նիդերլանդներ ու Չեխիա: Տարբեր երկրներում գոթիկան ընդգրկում է տարբեր ժամանակաշրջաններ, սակայն ընդհանուր դարաշրջանն իր տակ ի նկատի ունի 12-15-րդ դարերը: Այս տարիներին են աշխարհի տարբեր անկյուններում մեկը մյուսի հետևից կառուցվում Միլանի Մայր տաճարը /Իտալիա/, Ուելսի տաճարը /Անգլիա/, Քյոլնի տաճարը /Գերմանիա/, Սբ. Աննայի եկեղեցին /Լեհաստան/, Սբ. Վացլավի եկեղեցին /Չեխիա/ և տասնյակ այլ կրոնական, երբեմն նաև հասարակական կառույցներ, որոնց թվում են նաև Ֆրանսիայի ճարտարապետական գոհարները` Ռեյմսի, Ամիենի, Շարտրի տաճարները` Նոտր Դամի գլխավորությամբ:
Գոթական շինություններն ունեն դեպի վեր ձգվածություն և թողնում են ազդեցիկ տպավորություն, բացի այդ, դրանք տարողունակ էին: Շինությունների նման ձգվածությունն ունի իր հստակ բացատրությունը: Այս դարաշրջանին բնորոշ է արվեստի, ինչպես նաև ճարտարապետության թեոցենտրիկ /աստվածակենտրոն/ բնույթը: Այն, ինչը մարդը կամ արվեստագետը ձգտում էր պատկերել, կերտել ու քանդակել, իր մեջ կրելու էր աստվածայինը, ինչ-որ կերպ հղելու էր կրոնին` քրիստոնեությանը: Գոթական ճարտարապետության մեջ սա տեղի է ունենում հետևյալ կերպ. գմբեթներին փոխարինելու են գալիս սրածայր վերջավորությունները, որոնք ձգվում էին դեպի վեր, դեպի երկինք: Այս կերպ եկեղեցին կառուցող ճարտարապետն իր, եկեղեցում աղոթողը` իր հերթին ավելի էր մոտենում երկնայինին, աստծուն: Շինարարական տարրերի տեսանկյունից գոթական ճարտարապետությունը առաջին կարկասային ճարտարապետությունն էր: Առաջին անգամ գոթական շինություններում մետաղը գործածվեց որպես կարկաս:
Գոթական շինություններն ունեն դեպի վեր ձգվածություն և թողնում են ազդեցիկ տպավորություն, բացի այդ, դրանք տարողունակ էին: Շինությունների նման ձգվածությունն ունի իր հստակ բացատրությունը: Այս դարաշրջանին բնորոշ է արվեստի, ինչպես նաև ճարտարապետության թեոցենտրիկ /աստվածակենտրոն/ բնույթը: Այն, ինչը մարդը կամ արվեստագետը ձգտում էր պատկերել, կերտել ու քանդակել, իր մեջ կրելու էր աստվածայինը, ինչ-որ կերպ հղելու էր կրոնին` քրիստոնեությանը: Գոթական ճարտարապետության մեջ սա տեղի է ունենում հետևյալ կերպ. գմբեթներին փոխարինելու են գալիս սրածայր վերջավորությունները, որոնք ձգվում էին դեպի վեր, դեպի երկինք: Այս կերպ եկեղեցին կառուցող ճարտարապետն իր, եկեղեցում աղոթողը` իր հերթին ավելի էր մոտենում երկնայինին, աստծուն: Շինարարական տարրերի տեսանկյունից գոթական ճարտարապետությունը առաջին կարկասային ճարտարապետությունն էր: Առաջին անգամ գոթական շինություններում մետաղը գործածվեց որպես կարկաս:
Ամիենի տաճարը |
Շինարարության կոնստրուկցիաներն են համարվում կոնտորֆորսերն ու արկբուտանները,
որոնք իրենց վրա էին պահում սրածայր վերջավորությունների ծանրությունը:
Իրենց վրա ամբողջ ծանրությունը
կրող կամարները պատերն ազատում էին հենարան լինելուց,
փոխարենը դրանք զարդարվում էին վիտրաժներով և հիասքանչ ռելիեֆներով:
Գոթական շինությունները կառուցելու համար անհրաժեշտ էր շատ ժամանակ,
հաճախ դա տևում էր մեկ դարից ավել: Գոթական ճարտարապետության զարգացումը
դասակարգվում է հետևյալ կերպ`
· Վաղ գոթիկա —
12-րդ դար
· Բարձր գոթիկա —
13-րդ դար
· Ուշ գոթիկա —
14-րդ դարից մինչև 15-րդ դարի սկիզբ
Բարձր և Ուշ Գոթիկայի
գլուխգործոցներից մեկը Ֆրանսիայի հյուսիսարևմտյան քաղաքի` Ամիենի Աստվածամոր տաճարն է: Այն գտնվում է Ամիեն քաղաքի կենտրոնում: Կառուցվել
է նախկին եկեղեցիների հիմքերի վրա, որոնցից վերջինը 12-դարում կառուցված ռոմանական
մի եկեղեցի էր, որտեղ, ըստ ավանդության,
Խաչակրաց չորրորդ արշավանքից հետո պահվում էին Հովհաննես Մկրտչի մասունքները:
Ամիենի տաճարի հատակագիծը |
1218 թվականին
այդ եկեղեցին
ավերվում է կայծակի հարվածից: Խուճապահար
ամիենցիները, որոշում են, որ քաղաքին պետք է նոր և ավելի հզոր մի տաճար: Եպիսկոպոս
Էվրարը 1220 թվականին ձեռնարկում
է մեծ շինարարություն, որի կառուցողական աշխատանքները
հանձնում է ճարտարապետ
Ռոբեր Լյուզարշին:
Տաճարը կառուցվում
էր Ֆրանսիայի
ծաղկման շամանակաշրջանում` 13-րդ դարում: 18 տարվա ընթացքում կառուցվում
է կենտրոնական
նավը, աբսիդը շրջապատվում է կապելլայով: Ռոբեր Լյուզարշի մահվանից
հետո շինարարությունը ղեկավարում է ճարտարապետ Թոմա դե Կորման, իսկ 1288
թվականից տաճարի գլխավոր ճարտարապետն
էր Կորմայի որդին` Ռենո դե Կորման: 1528 թվականին
կանգնեցվում է վերջին շպիցը, որը երկրի մակերևույթից գտնվում է 112,7 մետր բարձրության վրա:
Ամիենի տաճարը իր մակերեսով
գերազանցում է ֆրանսիական բոլոր գոթական տաճարներին,
այն ամենատարողունակն է` 200 000 մ 3 : Շինության երկարությունը դրսից 145 մ է, ներսից` 133,5 մ, բարձրությունը ներսից
42,3մ է: Նավի լայնությունը 14,6 մ է: Ճակատային
նավի եկարությունը
8,65 մ է, տրանսեպտինը` 70 մ:
Ամիենի տաճարի մուտքերը, ինչպես Ֆրանսիական շատ գոթական տաճարներինը`
զարդարված է Աստվածաշնչյան թեմաներ ներկայացնող բառելեֆներով,
որոնք շատ հաճախ կոչվում են “ Ամիենի աստվածաշունչ”:
Ամիենի տաճարի կենտրոնական շքամուտքը |
Տաճարի կենտրոնական
մուտքում ներկայացված
են ահեղ դատաստանի տեսարաններ:
Ներքևում մահացածների
հոգիներն են չարչարանքների մեջ, կենտրոնում` սատանաները`
Լեվիաֆանին շրջապատած,
վերևում` Քրիստոսը
հրեշտակների հետ:
Ձախ մուտքը նվիված է Սուրբ Ֆիրմանին`
Ամիենի առաջին եպիսկոպոսին: Մուտքերի վերևում գտնվում է կամարներով և սյուներով ճոխ զարդարված տրիֆորիումը,
որի վերևում գտնվում է այպես կոչված “թագավորների սրահը”, որտեղ պահվում են 13 –րդ դարի թագավորների 12 քանդակ: Ճարտարապետական կարևոր դետալ են նաև գորգուլյաները, որոնցով շատ էին զարդարվում տաճարների
արտաքին պատերը:
Տաճարը ներսից բաժանված է 3 առագաստների: Այն շատ լավ լուսավորվում
է շնորհիվ բարձր սլաքանման
պատուհանների և կենտրոնական մեծ վարդանման պատուհանի: Մուտքի մոտ` կենտրոնական նավի երկու կողմերում
դրված են եպիսկոպոսներ Էվրար դե Ֆյուայի և Ժոֆուայի
բրոնզե տապանաքարերը,
որոնց օրոք սկսվել են տաճարի կառուցողական
աշխատանքները: Երկու տապանաքարերն էլ դրվել են 13-րդ դարում, և կա վարկած, որ դրանց վրա հենց եպիսկոպոսների դիմաքանդակներն են են արված:
Ամիենի տաճարի քանդակներից |
Շինության ինտերիերը |
Ամիենի տաճարի ամենագրավիչ հատվածներից
մեկը դրա հատակն է, որ զարդարված
է զանազան օրնամենտներով: Դրանց մեջ է հայտնի լաբիրինթոսը,
որ վերականգնվեց
19-րդ դարում, նախկինի հիմքերի վրա: Ըստ ավադության, այն մարդը ով կարողանար անցնել լաբիրինթոսով` Աստծու ընտրյալ էր: Դրա կենտրոնում
գտնվում է մի սալաքար,
որի վրա էլ գրված են ճարտարապետների անունները,
ինչպես նաև տաճարի կառուցման
մասին այլ տեղեկություններ:
Տաճարում մինչ օրս պահվում է մասունք`
գանգոսկրի փոքրիկ կտոր, որը, ըստ ավանդության,
պատկանում է Հովհաննես Մկրտչին:
Ամիենի Աստվածամոր
տաճարը, ֆրանսիական
գոթիկայի ամենավառ
դրսևորումներից մեկն է և ամենատարողունակը ողջ Ֆրանսիայի գոթական տաճարների մեջ:
Նյութը պատրաստեց
Անետ Ռիդլը
Комментариев нет:
Отправить комментарий