Անտիկ
դարաշրջանում գույնի մասին գիտությունը ապրում է իր «փիլիսոփայական» փուլը: Լույսը
և գույնը դառնում են փիլիսոփաների ուշադրության ու մտածողության առարկան, իսկ
փիլիսոփայությունը Հին Հունաստանում ընդունվել է գիտության կողմից բառի ամենաժամանակակից իմաստով:
7. Անտիկ
նկարչի համար ժամանակավրեպ հարցերից մեկը արվեստի և բնության հարաբերության հարցն
էր: Նա վստահ էր, որ արվեստը բնության նմանակումն է (Արիստոտելի «միմեսիսի»
տեսությունը): Սակայն կյանքում կան բավականին տգեղ բաներ: Նրանց բարձր
առաքելությունը կայանում էր նրանում, որ «մաքրեին» բնությունը պատահականից,
տգեղից, անհաջողից ու տարօրինակից: Ֆիդիասի, Պոլիկլետեսի, Պրակսիտելի քանդակային
գլուխգործոցները հարմոնիայի օրինակներ էին: Եվ, այսպես, ամենուրեք, հարմոնիկը չի
կարող չլինել բարձրագույնը:
Հունահռոմեական դասական արվեստը նման է հիմքի
վրա կանգնած շենքի` կառուցած բարձրագույն ու հիանալի իդեալների վրա (7-րդ և 8-րդ
սկզբունք), իսկ այս հասկացությունները իրենց հերթին հիմնված են այդ ժամանակաշրջանի
բարեկեցության, գիտակցության, աստվածայինի ու արժանիի ընդհանուր պատկերացումների
վրա: Հիանալի ու հարմոնիկ կոլորիտը հիանալի երաժշտության նման դիտողի հոգուն
ներշնչում է ճիշտի, բարու և գեղեցիկի զգացողություն:
Ա. Ֆ. Լոսև |
Անտիկ
շրջանում գունատեսության ասպարեզում խոշորագույն գիտնականներն էին Էմպեդոկլեսը
(495-435 մ.թ.ա.), Դեմոկրիտը (460-370 մ.թ.ա), Պլատոնը (427-347 մ.թ.ա),
Արիստոտելը (387-322 մ.թ.ա), Թեոֆրաստը (4-րդ դ. մ.թ.ա) և Տիտ Լուկրեցիոս Կարոսը
(1 դ. մ.թ.ա):Անտիկ շրջանում ի՞նչն էր գույնի մասին գիտության
առարկան, ի՞նչ խնդիրներ էին մտահոգում անտիկ փիլիսոփաներին: Ամենահամարձակ քայլը
պետք է համարել գույնի ու լույսի ֆիզիկական բնության, ինչպես նաև տեսողության
պրոցեսի մեջ ներթափանցելու փորձերը: Անտիկ գիտնականների մեծ մասը, որը զբաղվում էր
գույնի խնդիրներով, այն մեկնաբանում էր որպես մատերիայի տեսակ, ինչպես որոշ
մարմիներ` ընդունակ «ծորալու» առարկաների վրայով, նման ջրին և օդին, որոնք
ընկնելով մարդու աչքի մեջ առաջ են բերում տեսողական զգացողություններ: «Գույները
դեպի տեսողություն են սլանում հոսելով»,-սովորեցնում էր Էմպեդոկլեսը: Դեմոկրիտը
համարում էր, որ գույները բաղկացած են ատոմներից, որոնք իրենք իսկ «անորակ» են և
անգույն: Մարմնի գույնը տպավորություն է, որն առաջանում է տեսողության օրգանում
ատոմների տարբեր ձևերից ու փոխադարձ տեղակայվածությունից ելնելով: Գույների
այսպիսի տարբերակումը, ինչպես արդարացիորեն նկատել է Ա. Ֆ. Լոսևը, հանդիսանում է
ոչ այլ ինչ, եթե ոչ պարզ նույնացում նյութական մարմինների հետ: Հունական
փիլիսոփայությունն ասես այնքան չի տեսնում գույնը, որքան «շոշափում» է այն:
Այսպիսի մոտեցումը բնական է անտիկ մարդկանց մոտ ընդհանրապես, քանի որ նրանց բնորոշ
էր «մարմնական» ընկալումը: Շոշոփելիքը կարծես գլխավորում էր մնացած զգայարաններին:
Անտիկ
փիլիսոփա-գունաբանների գործունեությունը կարելի է անվանել ավելի շուտ
գեղարվեստական, քան գիտական: Ավելի ճիշտ, փիլիսոփայական էտապում գունատեսության
գիտությունը դեռ իրեն չի հակադրում արվեստին, այն դեռ անբաժանելի է արվեստից: Այն,
ինչը հետագայում անվանվեց գիտություն, սկզբնական շրջանում առաջ եկավ որպես
գեղարվեստական մտքի պտուղ, այսինքն, ինչպես արվեստ: Դեմոկրիտի նման Լուկրեցիոսը
«առարկաների սկիզբը» համարում է անգույն և դա ապացուցում է տարբեր միջոցներով:
Դրանցից մեկը կայանում է հետևյալում` «առարկայի սկիզբը երբեք լուսավորվել չի
կարող», իսկ առանց լույսի հնարավոր չէ գույն: Նույնիսկ Պլատոնը, որի
փիլիսոփայությունը ընդհանուր առմամբ իդեալիստական է, իր լույսի և տեսողության
թեորիաներում պահպանում է այնպիսի առարկայական շոշափողական պատկերացումներ,
ինչպիսին մատերիալիստների մոտ էր: Լույսը նա համարում է նրբագույն մատերիա,
մասնիկների հոսք: Լույսը գալիս է ոչ միայն արտաքին աղբյուրներից (արև և այլն), այլ
նաև ճառագայթվում է մարդու աչքից: Արտաքին և ներքին հոսքերը հանդիպելով
փոխգործակցում են և տեղի է ունենում տեսողության ակտ` «նմանը ճանաչում է նմանին»:
Ահա թե ինչպես է Պլատոնը բացատրում տարբեր գույների առաջացումը.
«Գույնը
բոց է, որը հոսում է յուրաքանչյուր առանձին մարմնից և բաղկացած է մասնիկներից: Այն
մասնիկները, որոնք ընթանում են այլ մարմիններից և ընդհատվում են տեսողական
ճառագայթին, լինում են կամ կարճ, քան վերջինիս մասնիկները, կամ ավելի խոշոր, կամ
նույն մեծության: Որոնք որ ունեն նույն մեծությունը անզգալի են, և մենք նրանց
անվանում ենք թափանցիկ: Որոնք ավելի խոշոր են` սեղմում են տեսողական ճառագայթը,
իսկ որոնք ավելի փոքր` ընդարձակում են այն. Այս գործողությունը կարելի է համեմատել
մեր մարմնում պաղի և տաքի գործողության հետ…«Սպիտակը» այն է, ինչն ընդարձակում է
աչքի ճառագայթը, «սևը» այն, ինչը նեղացնում է…Նրանց խառնումից ծնվում են
ամենահնարավոր գույները:
Կա նաև
կրակի մի այնպիսի տեսակ, որը գտնվում է վերը նշվածների կենտրոնում: Այն հասնում է
աչքի խոնավությանը, խառնվում է նրա հետ, սակայն չի փայլում: Այս կրակի առկայծումը
նրա հետ լուծվող հեղուկի միջից տալիս է արյունի գույն, որը մենք անվանում ենք
«կարմիր»»:
Պլատոնի
այս տեսության մեջ կա երկու հիանալի միտք: Առաջինը` արտաքինի և ներքինի
միասնության մասին, որը արդեն հանդիպել ենք վեդաներում: Երկրորդը`չտեսնված
ընդարձակվելն ու սեղմվելը տեսողական ընկալման մեջ, և առաջինի` սպիտակի և
երկրորդի`սևի հետ կապը: Ավելի ուշ Գյոթեն այս միտքն ընդունում է իր տեսության
կառուցման համար որպես հիմք: Ժամանակակից գիտության կողմից ապացուցված է, որ
տարբեր պայծառության ու գուներանգների գույների ընկալումը կապված է ցանցաթաղանթի
սեղմման կամ ընդարձակման, բիբերի արյունատար անոթների, նույնիսկ սրտի և թոքերի
հետ:
Անտիկ
գունատեսության մեջ հատուկ տեղ է զբաղեցնում Արիստոտելի տեսությունը: Բանավիճելով
մատերիալիստների «հոսելու» տեսության կողմնակիցների հետ, նա հաստատում է, որ
լույսը հոսուն չէ և ընդհանրապես մարմին չէ: Եթե լույսը լիներ նյութական մասնիկների
հոսք, ապա դրանք շարժվելով տարբեր ուղղություններով, կընդհատվեին և կխանգարեին
երկու մարդկանց, օրինակ, տեսնել մեկը մյուսին: Լույսը թափանցիկ միջավայրի գործուն
(շարժուն) վիճակն է: Երբ թափանցիկ միջավայրը (19-րդ դարում այն կանվանվի «եթեր»)
շարժվում է (19-րդ դարում ճշտում են` տատանվող շարժում), ապա առաջանում է լույս:
Թափանցիկ միջավայրը շարժման մեջ է դրվում որոշակի «կրակով» կամ «նման ինչ-որ
բանով»: Այդ «կրակը» հենց գույնն է: Արիստոտելին վերագրված «Գույնի մասին»
աշխատությունում ասվում է գույնի մասին որպես լույսի «պղտորում» կամ լույսի
խառնում խավարին: «Ամեն մարմնում կա թափանցիկության վերջնագիծ, այդ վերջնագիծն էլ
հանդիսանում է գույնը»: «Թափանցիկությունը անծայրածիր աստիճանում լույս է և
թափանցիկությունը վերջնական աստիճանում գույն է»: Արիստոտելի աշխատություններում
շատ է խոսվում գույնի խառնման մասին: Այս ուսմունքի մեջ ամենացնցողը այն է, որ
Արիստոտելը նկատել էր գույների խառնման արմատական տարբերությունը և մանրամասնորեն
արտահայտվել է դրա մասին: Սակայն նրա հայտնագործությունը հիմնովին մոռացության է
մատնվում և միայն մոտ 2300 տարի հետո Հելմհոլցը դա անում է երկրորդ անգամ:
Ուսումնասիրելով
տեսողության պրոցեսների էությունը և գույնի ընկալումը Արիստոտելը նույնպես
արտահայտում է բավականին հանճարեղ ենթադրություններ ու կռահումներ: Նա առաջին
անգամ հստակ ձևակերպեց այն միտքը, որ մարդը տեսնում է միայն գույն և ոչ ավելին:
«Լույսի ժամանակ տեսածը գույն է, որովհետև գույնը տեսանելի չէ առանց լույսի»,-
գրում է նա «Հոգու մասին» տրակտատում: Արիստոտելը եկել է այն եզրահանգման, որ
գույնի ընկալման համար անհրաժեշտ է լուսավորվող մարմնի և աչքի միջև թափանցիկ
միջավայր: «Իրականում եթե նույնիսկ ինչ-որ մեկը հենց աչքի վրա դնի գույն ունեցող
առարկա, նա ոչինչ չի տեսնի»: Սակայն հենց այդ թափանցիկ միջավայրն էլ անգույն է:
«Այն, ինչն ընդունակ է ընկալել գույն, ինքն անգույն է, իսկ այն, ինչը ընկալում է
ձայն ինքն անձայն է»:
Գույնի
պրոբլեմներն ուսումնասիրող անտիկ փիլիսոփաները պարտադիր էին համարում գույների
դասակարգումը, գլխավոր ու հարակից գույների ընդգծումը` գույներն իրար խառնելով կամ
գլխավորներին փոփոխության ենթարկելով: Բոլոր անտիկ գիտնականները այս խնդրի
լուծմանը մոտենում էին առասպելական տեսանկյունից. գլխավոր գույներն համապատասխանում
էին գլխավոր տարերքներին:
Էմպեդոկլեսի
տեսանկյունից գոյություն ունեն չորս տարերքներ`ջուր, հող, կրակ և օդ: Նրանց
համապատասխանում են չորս գլխավոր գույները` սևը, դեղինը, կարմիրը և սպիտակը:
Դեմոկրիտը միանում է այս տեսակետին: Արիստոտելը ձգտում է հեռանալ դրանից և տալ գույների դասակարգման օբյեկտիվ
ֆիզիկական հիմնավորում: «Գույների մասին» աշխատությունում հիմնական գույներ են
համարվում սպիտակը, դեղինը և սևը: Սպիտակը համապատասխանում է երեք տարերքների
գույներին` ջուր, օդ և հող` իր բնությամբ սպիտակ (ավելի ճիշտ անգույն, սակայն
Արիստոտելը ինչպես մենք, երբեմն անգույնը անվանում է սպիտակ): Նա գրում է, որ հողը
թվում է ներկված ինչ-որ ուրիշ գույն, սակայն դա հենց ինքը` հողը չէ, այլ նրա
խառնուրդները: Եթե այրենք նրա խառնուրդները, ապա մոխիրը կպարզվի, որ սպիտակ է: Էմպեդոկլեսը
օդին և ջրին նայում է պոետի աչքերով, ամբողջ աշխարհի ու բնության միասնությամբ նա
տեսնում է ծովը, երկինքը, գետերը: Ջուրը ծովում սև է, սիցիլիական խորը կիրճերում
նույնպես շատ մուգ է, ուրեմն, նա եզրակացնում է, որ ջրի տարերքի գույնը սևն է:
Արիստոտելը այս «տարերքները» տեսնում է ավելի շուտ գիտնականի աչքերով, նա ջրից մի
մաս լցնում է փորձանոթը և բերում է լաբորատորիա: Էմպեդոկլեսը պոետականացնում է
գույնը, Արիստոտելը ձգտում է իրատեսության, նա նկարագրում է «մերկ փաստը».
Փորձանոթում ջուրը «սպիտակ է», ուրեմն, նրա գույնը սպիտակ է:
Անհիշելի
ժամանակներից ի վեր կրակի գույնը համարվում էր կարմիրը: Սակայն «կարմիր»
հասկացողության մեջ հիմնավորվել են բոցերի պսակների, թռչող կայծերի, օջախի շիկացած
քարերի, մլմլացող ածուխների կերպարները, կրակի շուրջ նստած մարդկանց կարմրագույն
դեմքերը: Արիստոտելը բծախնդրորեն բաժանում է հենց կրակը նրան զուգակցող
երևույթներից և (ֆիզիկական տեսանկյունից) ավելի հստակ որոշում է նրա գույնը` դա
իրականում դեղին է:
Երրորդ
հիմնական գույնը Արիստոտելը համարում է սևը: Այն «համապատասխանում է մեկից մյուսին
փոխվող տարերքներին»: Արիստոտելը սև գույնը վերագրում է այն ամենին, ինչը քանդվում
ու քայքայվում է: Դա քաոսի, խավարի, քանդման գույնն է: Այսպես, կանգնած ջուրը
սպիտակից սևանում է, սևանում է նաև այն ամենը, ինչը կրակից այրվում է, այսինքն
գոյություն ունեցող մեկ փուլից մյուսին անցումը:
Արդեն նշված է գույնի մասին անտիկ ուսմունքում
զգայական ընկալումների և էսթետիկական ապրումների մասին: Թերևս, միայն Արիստոտելն
է, որ ձգտում է կառուցել իր թեորիան ոչ թե անմիջական զգացական տպավորությունների
վրա, այլ ավելի բարձրագույն մտածողության աստիճանում: Մնացած բոլոր անտիկ
փիլիսոփաների գույնի մասին տեսությունները առաջին հերթին էսթետիկական են (որը
արդարացիորեն նշվել է Ա. Ֆ. Լոսևի կողմից): Սակայն Էսթետիկայի հարաբերությունը
անտիկ գունատեսության նկատմամբ անսպառ չի դառնում: Հնագույն գիտնականների
աշխատություններում մշակվում են «գունային» և «լուսային» էսթետիկայի ամենատարբեր
խնդիրներ:
Անտիկ
գունային էսթետիկան եվրոպական արվեստի համար այնպիսի հիմք է, ինչպիսին անտիկ
փիլիսոփայությունն է գիտության համար: Սակայն գույնի էսթետիկան հին
հունահելլենիստական աշխարհում մշակվել էր և´ գիտնականների, և´ նկարիչների կողմից,
այսինքն թե´ տեսականորեն և թե´ պրակտիկորեն. Ի դեպ, մեկը մյուսի հետ սերտորեն
կապված էր: Այդ իսկ պատճառով կդիտարկենք գույնի խնդիրներն ինչպես ամբողջական
համակարգ` արվեստի և կյանքի կոլորիտի ընդհանուր գծերում:
Անտիկ
ժամանակներից կարևորագույն էսթետիկական կատեգորիա է դառնում հարմոնիայի
հասկացությունը: Հարմոնիան համարվում էր աշխարհաստեղծման և կեցության ունիվերսալ
սկզբունք: Ամենաընդհանուր տեսքով այն նշանակում էր բարձրագույն կարգուկանոնի և
կազմակերպվածության սկզբունք` հակառակ քաոսին: Եթե հարմոնիան դիտարկենք որպես
պատմական կատեգորիա, որն ի հայտ է եկել անտիկ աշխարհում և զարգացել այն եվրոպական
մշակույթների շերտերում, որոնք հիմնվում են անտիկ դասական ավանդույթների վրա,
այնտեղ, որտեղ այդ ավանդութները ժխտվում են և դադարում են գոյություն ունենալուց,
այդտեղ կորցնում է իր նշանակությունը նաև հարմոնիան (օր. 20-րդ դարի շատ ոճական
ուղղություններ): Ընդգծենք նաև այն, որ հարմոնիայի հասկացությունը մաքուր
«արևելյան» է: Արևմտյան էսթետիկայում այդ տերմինը կիրառվում է, սակայն նրա
բովանդակությունը բոլորովին այլ է: Դիտարկենք անտիկ «հարմոնիա» հասկացությունը
ընդհանրապես և հատկապես գույնի և կոլորիտի մեջ կիրառելիս.
1. Առաջին
հերթին հարմոնիան կապ է, դասավորվածություն, ընդհանուրի մասնիկների տեղադրություն
մեկը մյուսի հանդեպ: Հոմերոսը այս բառով անվանում էր այն գամերը, որոնցով
ամրացվում էին նավերը: Այսինքն, հարմոնիան կապող սկիզբ է, մասնիկների համախմբումը
ինչ-որ համակարգում:
2.
Հարմոնիայի երկրորդ կարևորագույն հատկությունը հակադիրների միասնությունն է:
Այստեղ մոտենում են Հերակլիտի և Վեդաների ուսմունքը. «Միևնույնն են մեռածն ու
կենդանին, արթունն ու քնածը, երիտասարդն ու ծերը, կամ մեկն է անհետանում մյուսի
մեջ, կամ մյուսը` մեկի»:
3. Հարմոնիան
սերտորեն կապված է չափման կատեգորիայի հետ: Արիստոտելի ժամանակներից կատարելության
կարևորագույն նշանը էսթետիկայի դասական համակարգում համարվում է արվեստի
ստեղծագործության այն վիճակը, երբ պետք է «ոչինչ ավելացնել և ոչինչ պակասեցնել»:
4. Չափման հասկացությունը
իր բնույթով հարաբերական է: Չէ՞ որ չափ որոշող վերջին դատավորը մարդն է. Ստացվում
է, որ նա չափում է ինքն իրենով:
5. Հին
հույների պատկերացմամբ հարմոնիկ համակարգը կայուն է: Հավասարակշռության բարձր
մարմնավորումն ու արտահայտումը համարվում է սիմետրիան: Սակայն, հետևում է հստակ
եզր սահմանել Հին Արևելքի և հունահռոմեական անտիկայի սիմետրիայի հասկացության
միջև: «Արևելյան» սիմետրիան, օրինակ, եգիպտականը կամ բաբելոնականը, անշարժ, մեռած,
քարացած բնույթ ունի: Ձախն ու աջը հայելայնորեն կրկնում են միմյանց: Անտիկ
արվեստում ու ճարտարապետության մեջ սիմետրիան միշտ մի քիչ խախտված է, ազատ, ասես
շարժվող: Անտիկ արվեստի պրակտիկայում ի հայտ են գալիս սիմետրիայի մի քանի
տեսակներ. օր. «թեք» սիմետրիան, ըստ որի, ֆիգուրան հենված է մեկ ոտքի վրա (արևելյան
քանդակները չունեին այդպիսի ազատ դիրք: Ուսերի և կոնքերի գծերը նրանց մոտ
հորիզոնական են):
6. Աշխարհի
մասին անտիկ մտածողությունը իր իռացիոնալությամբ արմատապես տարբերվում է հինարևելյանից:
Հարմոնիկ համակարգի նշաններից մեկը հստակությունն է, կառուցվածքում օրենքների
ակնհայտությունը, պարզությունն ու տրամաբանությունը ինչպես ամբողջի, այնպես էլ
մասերի մեջ:
Հունաստանից հայտնաբերված ֆրագմենտ |
8. Անտիկ
վարպետը հոյակապ զգում է ինչ-որ իդեալ, որին նա միշտ ձգտում է` գեղեցիկը: Անտիկ
մշակույթում, որտեղ մարմնի և հոգու միասնությունը դեռևս անքակտելի է, գեղեցիկն ու
հարմոնիկը հոմանիշներ են: Հարմոնիկը միշտ և անպայման գեղեցիկ է, իսկ գեղեցիկը`
հարմոնիկ:
9.
Հարմոնիայի շոշափելի նշանն են համարվում համապատասխանությունն ու
նպատակաուղղվածությունը: Սոկրատեսն ու Պլատոնը սրանք համարում էին նաև գեղեցիկի
նշաններ:
10. Հարմոնիան կարգուկանոն է. հարմոնիկ
համակարգին բնորոշ են կազմակերպվածությունն ու կարգի բարձր աստիճանը:
Հիմա
փորձենք ցույց տալ, թե ինչպես են հարմոնիայի սկզբունքները մարմնավորվել Հունաստանի
և Հռոմի արվեստի կոլորիտում: Ամեն մի սկզբունքը կապված է անտիկ կոլորիտի այս կամ
այն տարբերակիչ գծի և գունային էսթետիկայի հետ:
Առաջին սկզբունքը կապն է: Գունային տոնի միասնականությամբ
մոնոխրոմ կառուցվածքները մաքսիմալ ձևով կապված են միմյանց հետ: Դրա համար էլ անտիկ
արվեստի համար ամենաներկայացուցչական ժանրերում (գեղանկարչություն, պաշտամունքային
ճարտարապետություն, բարձր խավի հագուստը) բնորոշ է ձգտումը դեպի մոնոխրոմիայի կամ
լիարժեք ախրոմատիկայի (անգունության)(մարմարե տաճարներն ու քանդակները, կարմիր ու
սև վազաները, Պարրասիայի, Ապելլեսի, Զևկսիսի, Ագլաոֆոնի մոնոխրոմ
գեղանկարչությունը): Գեղանկարչության մեջ յուրաքանչյուր գույն սպիտակեցվում է այլ
ներկերի խառնուրդով այնպես, որ նույնիսկ առաջին պլանում գույնը չի վերցվում
հարյուր տոկոս մաքրությամբ:
Երկրորդ սկզբունքը հակադիրների միասնությունն
է: Գունային դասական հարմոնիայում միշտ ներկա են այս կամ այն հակադիր սկզբերը,
դրանց անվանում են կոնտրաստներ: Մոնոխրոմիայում դրանք լուսավորի ու մուգի
կոնտրաստներն են, գեղանկարչության մեջ` հագեցած ու քիչ հագեցած գույները: Կան նաև
գունային տոներով կոնտրաստներ` կարմիրն ու կանաչը, դեղինն ու կապույտը, սակայն այս
գունային զույգերը կապված են միմյանց հետ ոչ թե հարևան շրջանակներում, այլ
լրացնողի դերում:
Երրորդ
սկզբունքը չափն է: Գույնը չպետք է լինի շատ ուժեղ, այն պետք է լինի մարդու հետ
համաչափ, ինչպես դասական ճարտարապետությունն ու քանդակը: Գույնի դասական մշակույթը
հակադրում է զսպվածությունն ու չափավորվածությունը արևելքի ճոխության ու
պերճության հետ: Հարմոնիկ գունային կոմպոզիցիաներում չափազանց խիստ չափավորված է
գունային բծերի (пятно) քանակային հարաբերությունը, նրանք կազմում են որոշակի
համաչափություն (մեկ մաս կարմիր օգտագործելիս համեմատականորեն երեքից չորս մաս
սև)(չորրորդ սկզբունք): Այսպիսի համաչափության շնորհիվ համակարգի գունային
կոմպոզիցիան ձեռք է բերում ընդհանուր հավասարակշռություն` պայծառ ու մաքուր
գույների ուժեղ, բայց կարճ իմպուլսները չափավորվում են ավելի երկարատև, սակայն
թույլ, մուգ և բարդ «դաշտերով» (հարմոնիայի հինգերորդ սկզբունք):
Վեցերորդ սկզբունքը գույների պարզ
տարբերակումն է: Սա կարելի է հասկանալ որպես համաչափության ու չափի սկզբունքի զարգացում:
Եթե ցանկալի չէ չափից ավելի կոնտրաստը, որը աչք է հոգնեցնում, ցանկալի չէ նաև
չափից ավելի քիչը, որը ստիպում է աչքին լարվել, որպեսզի տարբերի մեկ գույնը
մյուսից:
Ֆայումյան դիմանկար |
Դասական կոմպոզիցիայում և գունային տոնը, և
պայծառության փոխհարաբերությունը, և գույնի հագեցվածությունը միշտ ենթարկվում են
ոչ միայն ֆորմալ-կոլորիստական տրամաբանությանը, այլև ֆորմայի, բովանդակության,
նյութի, առարկայի նշանակության տրամաբանությանը (սա իններորդ սկզբունքն է):
Հարմոնիայի տասներորդ սկզբունքում միագումար և
ամենաընդհանուր ձևով արտահայտված է անտիկ էսթետիկայի վերաբերմունքը աշխարհին:
Կարգուկանոնի և կազմակեպվածության սկզբունքը իրականում իր մեջ է ներառում բոլոր
մնացած սկզբունքներն ու ասես վերջնակարգում է դրանք:
Գունատեսության պատմության ամենավառ էջերից է անտիկ «լուսային էսթետիկան»:
Այն Պլատոնի և հելլենիստական դպրոցի նեոպլատոնականների փիլիսոփայության մեջ
զբաղեցնում է բացառիկ տեղ: Հնագույն ինդուսների և եգիպտացիների նման Պլատոնը
աստվածացնում է լույսն ու իր գլխավոր աղբյուրը` արևը: Ակադեմիկոս Ա. Ֆ. Լոսևի
խոսքերով, լույսը «գլխավոր սկզբունքներից մեկն է և´ պլատոնական էսթետիկայի, և´
պլատոնական աշխարհընկալման, և´ ամբողջ անտիկ փիլիսոփայության մեջ ընդհանրապես»:
Պլատոնի
կողմից կառուցված աշխարհի մոդելում լույսն ու գույնը ծառայում են որպես կարևոր
կոնստրուկտիվ տարրեր: Ամբողջ տիեզերքը պտտվում է լույսի սյան վրա, ինչպես առանցքի:
«Այդ լույսը երկնքի հանգույցն է, ինչպես չորսուն նավի վրա, այն ամրացնում է
երկնակամարը»: Իր փիլիսոփայության հիմնավոր մտքի պատկերավոր բացահայտման համար
Պլատոնը օգտվում է «լուսային» փոխաբերություններից («քարանձավի սիմվոլը»):
Ճշմարտությունը արևն է, տեսանելի իրերը իրական իրերի սոսկ ստվերներն են, որոնք
գցված են քարանձավի պատին: Մարդիկ բանտարկյալ են, մեջքով նստած դեպի քարանձավի
մուտքը և զրկված են արևն ու իսկական իրերը տեսնելու հնարավորությունից: Նրանք
տեսնում են լոկ ստվերներ ու այդ ամենի արտացոլումը և դրանով են դատում աշխարհի
մասին (դրա համար էլ դատում են սխալ):
Գունատեսության անտիկ շրջանը այս գիտության բնագավառում մի հիանալի էջ է:
Նույնիսկ կարճ ուսումնասիրությունը կարող է ցույց տալ, թե ինչքան հարուստ է անտիկ
գիտությունը պտղաբեր գաղափարներով ու հանճարեղ կանխազգացումներով: Սակայն
ամենահամակրելի գիծը, դա « ազնվագույն հետաքրքրվածությունն» է, մանրագույն
մտահոգությունների պրակտիկ պահանջների բացակայությունը: Անտիկ գիտնականներին
ուսումնասիրության էր դրդում ոչ թե ինչ-որ պրակտիկ օգտակարության ձգտումը, այլ
իմացության հոգևոր ծարավը, պրպտող մտքի անհանգստությունը:
Լիլիթ Բեգոյան
ԵԳՊԱ արվեստաբանության բաժին,
մագիստրատուրա 2-րդ կուրս
Комментариев нет:
Отправить комментарий