Հունվարի 5-ին իր մահկանացուն կնքեց ճարտարապետ,
«Երևանի պատվավոր քաղաքացի», ԽՍՀՄ ժողովրդական ճարտարապետ, Ճարտարապետության Միջազգային Ակադեմիայի
պրոֆեսոր, Ճարտարապետության Միջազգային ակադեմիայի Մոսկվայի բաժնի
ակադեմիկոս, ԽՍՀՄ-ի Պետական պարգևի դափնեկիր, Հայկական ՍՍՀ Պետական պարգևի
դափնեկիր, ԽՍՀՄ-ի գեղարվեստի Ակադեմիայի ոսկե մեդալակիր Ջիմ Թորոսյանը:
Իր կյանքի շուրջ 90 տարիների ընթացքում Ջ. Թորոսյանը անջնջելի հետք թողեց Հայաստանի ճարտարապետություն, և ընդհանրապես, պատմության և արտաքին տեսքի վրա...
«Երբ 60 տարիս լրացավ, շատ տխրեցի հանկարծ, ընկերներիս
հավաքեցի, «Անի» ռեստորանում լավ քեֆ արեցինք: Հիմա 83 տարեկան եմ, այս
տարիքիս հասկացա, որ ժամանակ գոյություն չունի իրապես, գոյություն ունեն
հիշատակներ ու թե` կյանքը որքանով լեցուն է գեղեցիկ հիշատակներով: Ջիմ
Թորոսյանը շատ բախտավոր մարդ է, որովհետեւ իր կյանքը լեցուն է գեղեցիկ
հիշատակներով` այս շենքը (քաղաքապետարանը), Սպիտակի հրապարակը, Կասկադը»,
պարզ խոսքեր, որով նկարիչ Հակոբ Հակոբյանը իմաստավորեց ճարտարապետ Ջիմ
Թորոսյանի եւ առհասարակ մարդու երկրային կյանքի ուղին` թողած հետքը:
Ջիմ Թորոսյանը Կասկադի համալիրի համահեղինակներից մեկն է.
Կասկադի նախագծի վրա աշխատելիս ես ու գործընկերներս
բազմաթիվ էսքիզներ ենք արել, փորձելով պատկերացնել, թե ինչ է իրենից
ներկայացնելու այդ համալիրը: Քանի որ բաց երկնքի տակ էր`անհրաժեշտ էր, որ
այն ներդաշնակ լինի բնության հետ: Շատ էինք ցանկանում, որ համալիրը
արվեստների սինթեզ լինի, իր մեջ պարունակելով եւ ճարտարապետություն, եւ
գեղանկարչություն, եւ երաժշտություն: Երբ իմ լավ ընկեր, շվեյցարացի
ճարտարապետ Յուստուս Դահինդենը ժամանել էր Երեւան, Կասկադը տեսնելուց հետո
հարցրեց, թե ինչպես եմ ես այն անվանում: Ես պատասխանեցի այնպես, ինչպես
նշված էր գլխավոր հատակագծում` «հանգստի գոտի», նա էլ ինձ ասաց. «Այն
այդպես մի անվանիր, պարզապես ասա, որ Կասկադը` երկնքի, բնության, ջրի եւ
ծաղիկների միասնություն է»:
Թորոսյանի և համահեղինակների նախագծերով Երևանում կառուցվել են Սրտաբանության ԳՀԻ
համալիրը (1964-69), Այրարատյան թագավորության ոսկեհուռ տարբերանշանով
Հայաստանի հավերժող պետականությունը խորհրդանշող հուշարձան-կոթողը (1967),
մետրոպոլիտենի «Հանրապետության հրապարակ» կայարանը՝ վերգետնյա և ստորգետնյա
կառույցների համալիրով (1981, ՀԽՍՀ Պետ. մրց.՝ 1983), ԺԱԹ-Ը (1982-85),
«Հայաստան» հուշահամալիրը («Կասկադ», 1980-2004)՝ ցուցասրահների,
ցուցադրաբակերի, շատրվանների ևն համակարգով, Զարգացման հայկական բանկը
(1995), քաղաքապետարանը՝ մայրաքաղաքի պատմության թանգարանով (2004), ինչպես
նաև Սպիտակի կենտրոնական հրապարակի համալիրը (1998-2005), Մայր Աթոռ Ս.
Էջմիածնի մուտքը և բացօթյա խորանը (2001) ևն:
|
Կասկադ |
|
Պ. Սևակի հուշաքարը |
|
Էջմիածնի Մայր տաճարի մուտքը |
|
Երևանի մետրոպոլիտենի <<Հանրապետության հրապարակ>> կայարան |
|
Վանի հերոսամարտի զոհվածների հիշատակին կանգնեցված հուշակոթող. գ. Ագարակ |
|
Ալ. Մյասնիկյանի հուշարձանը. քանդակագործ` Արա Շիրազ |
|
Երևանի քաղաքապետարանի և պատմության թանգարանի շենքը |
|
Եղ. Ճարենցի հուշարձանը. քանդակագործ` Ն. Նիկողոսյան |
|
Ավ. Իսահակյանի արձանը Գյումրիի թատերական հրապարակում. քանդակագործ` Ն. Նիկողոսյան |
|
Խ. Աբովյանի արձանը. քանդակագործ` Ն. նիկողոսյան |
Ճարտարապետության և մոնումենտալ արվեստների համադրումով են առանձնանում
Հայկական 89-րդ Թամանյան դիվիզիայի մարտիկներին նվիրված հուշակոթողը
(1961, Սևաստոպոլ), Հայ գրերի կոթողը (1962, Օշական), Վանի հերոսամարտի
(Աշտարակի մոտ, Ագարակ գ-ի մերձակայքում, 1979), Մ. Նալբանդյանի (1966), Ե.
Չարենցի (1985), Ալ. Մյասնիկյանի (1981, երեքն էլ՝ Երևանում), Ա.
Իսահակյանի (1976, Գյումրի, ԽՍՀՄ Պետ. մրց.՝ 1977) հուշարձանները, Մ.
Սարյանի տապանաքարը (1980, ԽՍՀՄ գեղ. ակադ-ի ոսկե մեդալ), Վ. Սարոյանի
մահարձանը (1989, երկուսն էլ՝ Երևանի Կոմիտասի անվ. զբոսայգու պանթեոնում),
Պարույր Սևակի տապանաքարը (1972, գ. Զանգակատուն), Վ. Համբարձումյանի
հուշաքարերը, (1998, Երևան, Բյուրական) ևն:
Комментариев нет:
Отправить комментарий