Էրեխտեոնի կորեատիդ սյուները, որոնք իրենց վրա են պահում
տաճարի ճակտոնների ծանրությունը, այսօր համարվում են Աթենական Ակրոպոլիսի սիմվոլներից
մեկը: Էրեխտեոնը մի ունիկալ հուշարձան է. հին հունական ճարտարապետության մեջ այն չունի
իր նման երկրորդը: Իր նշանակությամբ սա Ակրոպոլիսի երկրորդ շինությունն է: Հնում այն
եղել է Աթենասին նվիրված տաճար, և եթե Պարթենոնն ուներ հասարակական տաճարի կարգավիճակ,
ապա Էրեխտեոնը միայն քրմերի համար էր: Այստեղ էին տեղի ունենում կարևոր կրանական արարողությունները`
կապված Աթենասի պաշտամունքի հետ: Այստեղ էր պահվում այս աստվածուհու արձանը:
1. Պրոպիլեոս, 2. Նիկա Ապտերոսի տաճար, 3. Պարթենոն, 4. ԷրեխտեոնԷրեխտեոնի դիրքը Ակրոպոլիսում. |
Էրեխտեոնը կառուցված է այն վայրում, որտեղ Աթենքը կառավարելու
համար մենամարտել են Աթենասն ու Պոսեյդոնը: Տաճարի սրահներից մեկում կարելի է տեսնել
ժայռի վրա Պոսեյդոնի եռաժանու թողած հետքը: Տաճարի տարածքում ապրել է Աթենասի օձը`
Էրեխտեան, ում համարել են Աթենքի թագավորների ու հերոսների հոգիների փոխանորդը երկրի
վրա: Օձի անունով էլ անվանակոչել են շինությունը:
Սկզբում Էրեխտեոնն անվանում էին Աթենաս Պալասի տաճար: Հռոմեական
կայսրության տարիներին տաճարն անվանել են Էրեխտեոն: Ըստ լեգենդի` Էրեխտոնիոսը երկրի
աստվածուհի Հեայի և Հեֆեսի որդին էր, որին ծնվելուց հետո դաստիարակության էր վերցրել
Աթենասը, դրել նրան արկղի մեջ ու ուղարկել Ատտիկայի թագավոր Կեկրոպին` հրամայելով երբեք
չբացել արկղը, սակայն թագավորը կնոջ հետ, հետաքրքրությունից դրդված, բացում է արկղն
ու տեսնում դրա մեջ պառկած գեղեցկադեմ պատանուն, որին հսկում են երկու օձեր: Տեսարանից
խելագարված` ամուսինները իրենց ժայռից ներքև
են նետում: Էրեխտոնիոսը մեծանալով դառնում է թագավոր: Ավելի ուշ հյուսված լեգենդներում
Էրեխտոնիոսը և Էրեխտեոնը միևնույն մարդն են: Մեկ այլ տարբերակի համաձայն` Էրեխտեոնը
Էրեխտոնիոսի որդին է:
Տաճարի հատակագիծը |
Էրեխտեոնի շինարարությունը կապված է Ակրոպոլիսի կառուցման
հետ և համընկնում է Պերիկլեսի կառավարման տարիների հետ: Հարկավոր էր տաճար կառուցել
Աթենաս աստվածուհու արձանի համար, որը, ըստ ավանդության, ընկել էր երկնքից: Այս արձանը
երկար ժամանակ պահվում էր Ակրոպոլիսի տաճարում, սակայն երբ պարսկական զորքը գրավում
է Աթենքը, այրում է տաճարը, իսկ արջանը հույները կարողանում են փրկել: Այն տանում են
Սալամին կղզի, իսկ պարսիկների հեռանալուց հետո որոշում են արձանի համար ժամանակավոր
կացարան կառուցել: Վերջինս դառնում է հին տաճարից պահպանված արևմտյան մասը, իսկ մ.թ.ա.
421թ. արդեն արձանը պահվում է նորակառույց Էրեխտեոնում:
Էրեխտեոնի ընդհանուր տեսքը |
Էրեխտեոնի շինարարությունը տևել է շուրջ 15 տարի: Ընդմիջումներով
այն ավարտվել է մ.թ.ա. 406թ.: Աշխատանքների ավարտից հետո շինությունը դառնում է հրդեհի
զոհ: Այն վերակառուցվում է միայն մ.թ.ա. 394թ.: Տաճարի նախագծի հեղինակի և ճարտարապետի
անունը հայտնի չէ: Որոշ ուսումնասիրողներ, տեսնելով Էրեխտեոնի և Պրոպիլեոսի նմանությունները,
գտնում են, որ տաճարի հեղինակը աթենացի ճարտարապետ Մնեսիկլեսն է: Ակրոպոլիսից հայտաբերված մի քանի արձանագրություններում
նշված են ճարտարապետներ Ֆիլոկլեսի և Արքիլոեսի անունները, սակայն նրանք, ամենայն հավանականությամբ,
եղել են աշխատանքը ղեկավարողները:
Էրեխտեոնն ուղղանկյուն հատակագծով շինություն է` 23,5 х 11,6 չափերով: Շինության ֆասադները տարբերվում են իրենց
հարդարանքով: Յուրաքանչյուր կողմից դրանք տարբեր են: Արևմտյան ճակատի անկյունում տեղադրված
է Կեկրոպեոնը` լեդենդար Կեկրոպի` Ատտիկայի առաջին թագավորի գերեզման-սրբատեղին` 2,6մ
բարձրությամբ: Սրա վրա է վեր բարձրանում կորեատիդների հայտնի սյունասրահը: Սա իրենից ներկայացնում է կնոջ վեց
ֆիգուրաների քանդակներ` յուրաքանչյուրը 2,3մ բարձրությամբ: Աջ և ձախ կորեատիդները ամբողջությամբ
նույնն են: Նրանք աջ ձեռքով պահում են ֆասադը, ձախ ձեռքերը կոտրված են, չեն պահպանվել:
1952թ. Իտալիայում Ադրիանոս կայսեր վիլլայի ավերակները ուսումնասիրելիս հայտնաբերվել
են այս կորեատիդների կրկնօրինակներից: Գտնված արձաններում ֆիգուրները ձախ ձեռքով բռնել
են զգեստի փեշը: Սա թույլ է տալիս ենթադրություններ անել Էրեխտեոնի տաճարի կորեատիդների
սյունասրահի նախնական տեսքի շուջ:
Տաճարի կորեատիդները |
14 աստիճանները արևելյան սյունասրահից տանում են դեպի փոքրիկ
բակ, որի սյուներն ունեն 7,6մ երկարություն: Էրեխտեոնի արևմտյան կողմում ձիթենիներ
են, այս պատճառով տաճարի տվյալ ֆասադը մյուսների նման սյունասրահ չունի:
Էրեխտեոնի ինտերիերից տեղեկություններ չեն պահպանվել: Որոշ
նկարագրություններ կան անտիկ հեղինակների աշխատություններում, ըստ որոնց տաճարի ներքին
տարածությունը խուլ պատով բաժանված է եղել երկու գրեթե հավասար մասերի: Արևելյան մասում
եղել է Աթենաս Պալասի սրբատեղին: Այժմ սրանից պահպանվել է ընդամենը 5 սյուն: Տաճարից
մեզ են հասել միայն ավերակները…
Էրեխտեոնի ավերակները |
Ժամանակը չի խնայել ինչպես Ակրոպոլիսը, այնպես էլ Էրեխտեոնի
տաճարը: Բյուզանդական ժամանակաշրջանում այն դարձրել են Աստվածամորը նվիրված քրիստոնեական
եկեղեցի, թուրքերի գրավումից հետո տաճարը եղել է թուրք սուլթանի հարեմը: Էրեխտեոնը
վերակառուցվել է 1837-1847, ինչպես նաև 1902-1909թթ., սակայն հաջողվել է պահպանել միայն
կորեատիդների տեսքը, մի քանի սյուներ ևկիսաքանդ պատեր:
Դե եսիմ` Գ.Ն.
Комментариев нет:
Отправить комментарий