17-րդ դարից մինչև 19-րդ դարի սկիզբ եվրոպական արվեստում տարածում է գտնում կլասիցիզմի ոճը, որն անդրադարձ էր անտիկ արվեստի ֆորմաներին և ներկայացնում էր դրանք որպես իդեալական, էսթետիկ և դասական օրինակ: Հիմնական զարգացում կլասիցիզմն ապրում է Ֆրանսիայում, 17-րդ դարում: Նրա հիմքում ընկած է ռացիոնալիստական փիլիսոփայությունը: Կլասիցիզմի ճարտարապետության մեջ գլխավոր դերը պատկանում է օրդերին, որի վրա հիմնվում էր շինությունը: Գրականության մեջ զգացմունքայնությունը մղված էր հետին պլան, առաջին տեղում բանականությունն էր: Նույնպիսի նկարագիր ունի նաև կլասիցիզմն արտահայտող գեղանկարչությունը, որն արտացոլվել է ժամանակի խոշոր արվեստագետների գործերում: Կլասիցիզմի վառ ներկայացուցիչներից է Ժորժ Դյումենիլ դե Լատուրը /Ջորջ դե Լա Տուր/ /1593-1652թթ./ 17-րդ դարի ֆրանսիացի հայտնի նկարիչներից է, լոթարինգյան դպրոցի խոշորագույն ներկայացուցիչներից մեկը: Նա աչքի է ընկնում իր անհատական ստեղծագործական մտքով, հետաքրքիր թեմաներով և խիստ երկրաչափական կոմպոզիցիաներով: Լատուրի արվեստն առանձնահատուկ է գունաշարով, ֆորմաների պլաստիկ հավաքվածությամբ, կարմիր-շագանակագույն տոներով, որոնք հասարակ կենցաղային տեսարաններին ոգեղենություն և էմոցիաներ են հաղորդում:
Վճարում /վաշխառուի մոտ/ |
Լատուրը նկարել է տարբերով ժանրերով, տարբեր
թեմաներով, սակայն գերակշռում են Աստվածաշնչյան թեմայով արված
ստեղծագործությունները: Կրոնական թեմայով արված կտավներն ունեն տարբեր
բովանդակություններ: Նկարիչն անդրադարձել է ինչպես Հին և Նոր կտակարաններին,
այնպես էլ անստույգ, ոչ հավաստի տեղեկություններին: Ոչ ստույգ աղբյուրներում
Լատուրին հետաքրքրում էին հիմնականում Աստվածամոր և Հիսուսի մանկությանը վերաբերող
տեղեկությունները: Այս թեմայով արված գործերն առաջին հայացքից պարզ են, պրիմիտիվ.
փոքրիկ Հիսուսը, մոմը ձեռքին, լուսավորում է սենյակը` Հովսեփին օգնելու համար
/«Հյուսն Հովսեփը»/, երիտասարդ Մարիամը մոմով կանգնած է իր մոր` Աննայի դիմաց, ով
գիրք է կարդում նրա համար /«Աստվածամոր
դաստիարակությունը»/:
Քրիստոսը Հովսեփի հյուսնի կրպակում |
Գիշերային կտավների մեջ առանձնանում է Մարիամ
Մագթաղինացուն նվիրված շարքը: Սա կազմված
է 3 կտավներից, որոնցից յուրաքանչյուրն ինչքան էլ նման, այնուամենայնիվ տարբեր են
միմյանցից: Մագթաղինացու կերպարը 17-րդ դարի պանթեոնի ամենավիճելի կերպարներից է,
1634-1644թթ. նրանով տարվում է նաև Լատուրը: Նկարներից մեկում /«Մագթաղինացին
հայելու մեջ արտացոլված մոմով»/ պատկերված է այն տեսարանը, երբ Մարիամը նստած է
հայլեու առջև, մտածում է քրիստոնեության մասին: Հայելու մեջ երևում է մոմի
արտացոլանքը, աղոտ լույսը լուսավորում է
Մարիամի դեմքը: Մեջքը ծածկում են երկար մազերը, որոնցով նա լվանալու է Քրիստոսի
ոտքերը:
Մագթաղինացին հայելու մեջ արտացոլված մոմով |
Նկարն ասես կազմված լինի միայն լույսից և ստվերից, ինչը խորհրդավորություն
է հաղորդում ստեղծագործությանը: Լռությունն ու մելանխոլիան ստեղծում են միստիկ
տպավորություն: Լատուրի ստեղծագործության մեջ մեծ տեղ են գրավում գունային
հակադրությունները: Կարմիրի և սպիտակի կոնտրաստը բավականին աչքի ընկնող է, անցումն
արված է նկատելիորեն, սակայն ոչ կտրուկ: Գույնին հաջորդում է լույսը և միանգամից
ստվերը: Կտավի կոմպոզիցիոն կենտրոնում հայելին է և քանի որ այն ինչ-որ չափով կնոջ
խորհրդանիշ է, ապա նկարը կարելի է համարել կնոջ բնույթի նկարագրություն: Մարիամն
ինքնագոհ է, հիացած իր գեղեցկությամբ: Մոմը, որը կյանքի արագ ընթացքի խորհուրդն
ունի, այս դեպքում մարմնավորում է հավատի լույսը:
Մարիամը լուսամփոփի կողքին |
Կնոջ ձեռքի գանգը նույնացվում է
մահվան հետ, այն ցույց է տալիս կյանքի անցողիկությունը: Գանգը Մագթաղինացու
ծնկներին է, ինչը խոսում է այն մասին, որ նա պատրաստ է հեշտությամբ ընդունել մահը: Այս կտավին հաջորդում են մյուսները: «Մարիամը
Լուսամփոփի կողքին» կտավում հերոսուհին նստած է գրքերի կողքին: Դրանք, ամենայն
հավանականությամբ, Ավետարաններն են: Շարքը եզրափակվում է «Մարիամ Մագթաղինացու
զղջումը» նկարով, որտեղ գանգը ծածկում է մոմի լույսը` վերջինիս փոխարեն
արտացոլվելով հայելու մեջ: Սա հատկապես աչքի է ընկնում իր լուսավորությամբ:
Բնորդուհու գլուխը թեքված է այնպես, որ մոմի լույսը միանգամից ընկնում է նրա
դեմքին: Երեք կտավներում էլ Մարիամը պատկերված է պրոֆիլից, երեքում էլ մահվան
խորհրդանիշն ունի իր ուրույն տեղը` միշտ տարբեր, բայց նկատելի: Լատուրը
տարբերվում է բոլոր նկարիչներից առավելապես մեկ բնորոշմամբ` մոմ կամ ջահ, որը
լուսավորում է ողջ կոմպոզիցիան` հաղորդելով մթության, գիշերվա խորհրդավորությունը,
հույզերն ու տանջանքները: Գիշերվա աղոթքը խորհրդանշում է ցերեկվա կուսավոր,
հաճույքներով լի կյանքից հրաժարում, օրվա ընթացքում գործած մեղքերի ապաշխարում:
Գիշերվա շարքը նկարների կոմպոզիցիան դարձնում է բաց, դիտողի հայացքը չի հենվում
միայն մի կետի վրա: Յուրաքանչյուր հատված նկարված է հավասարապես: Կտավը հավաքված
է, ֆիգուրները` ամբողջացած:
Լատուրի ստեղծագործություններում զգացվում է
Կարավաջոյի ազդեցությունը: Առաջին հերթին այն զգացնել է տալիս լույսը, որը սառն է,
ընդամենը մեկ աղբյուրից եկող: Նմանություն կա նաև Աստվածաշնչյան թեմաների
մեկնության հարցում. Դրանք ներկայացված են ռեալիստիկան բանալիով, մոտ են
կենցաղային ժանրին և սյուժեին տեղյակ չլինելու դեպքում դժվար է դրանք տարբերել
հասարակ կենցաղային տեսարանից: Լատուրի կերպարները հասարակ մարդիկ են, աղքատներ և
գյուղացիներ: Առաքյալներն ու սրբերը ներկայացված են որպես ժամանակակից մարդիկ,
պարզ կերպարներ: Նա ասես համադրում է անհամատեղելին` իրականը և միստիկը:
Գուշակությունների և խաղաթղթերի սյուժեների ընտրությունը ևս հիշեցնում է
Կարավաջոյին:
Գուշակություն |
Լատուրի
նկարների հերոսները հիմնականում պատկերված են չեզոք ֆոնին, մեծ չափերով են, առաջին
պլանում և զբաղեցնում են նկարի ողջ հարթությունը, ինչպես Կարավաջոյի հետևորդների
մոտ: Սակայն, չնայած այս ամենին, Լատուրն ունի իրեն բնորոշ գծերը: Նրան խորթ են
մանիերիստական երևակայությունը, Նանսիի արիստոկրատների կերպարները, ինչպես նաև
թատերական տեսարանները, շարժումը և ռոկոկոյի գաղափարախոսությունը: «Գուշակություն»
ստեղծագործությունը Լատուրի առաջին բազմաֆիգուր կոմպոզիցիաներից է: Կերպարները
հավաքված են մեկ ընդհանուր իրադարձության շուրջ, նրանք հայացքներով և ժեստերով
կապված են մեկը մյուսին: Այս կերպ նկարի կոմպոզիցիան համարվում է եզակի: Առհասարակ, Լատուրի բոլոր բազմաֆիգուր կոմպոզիցիաները
եզակի են: Այսպիսին է նաև «Կարմիր մեկնոցով խաղամոլը» կտավը, որը
առանձնանում է Լատուրի ստեղծագործությունների մեջ:
Յուրահատուկ
հետաքրքրություն են առաջացնում կերպարների խորամանկ աչքերը: Դրանք խոսում են այն
մասին, որ նրանցից և ոչ մեկը չի առանձնանում իր անկեղծությամբ: Նկարի գունաշարն
առավել արտահայտիչ են դարձնում գունային կոնտրաստները: Չնայած նկարը պատկանում
է բարոկկոյի դարաշրջանին, այնուամենայնիվ,
րոշ դետալներ վերցված են Վերածննդից: Նստած կնոջ դիմագծերը հիշեցնում են Պիերո
դելլա Ֆրանչեսկայի Հերոսներին: Բարոկկոյ բոլոր նկարիչները շատ էին ճանապարհորդում,
սակայն Լատուրը երբեք դուրս չեկավ իր փոքրիկ Լոթարինգիայից:
«Նորածինը» նկարում պատկերված է երիտասարդ մայրը,
ով խնամքով գրկել է փոքրիկին: Մյուս կինը մեղմ հայացքով հետևում է մանկանը: Կտավը մայրական
ջերմության և սիրո, հոգատարության մի խորհրդանիշ է: Թեման էլ ավելի ջերմ է դարձնում
կարմիր գույնը:
Նորածինը |
Այսպիսին է կլասիցիզմի ինքնատիպ ներկայացուցիչ Ժորժ դե Լատուրը: Նա հանդես է գալիս իրեն բնորոշ մութ կոմպոզիցիաներով, գունաշարով, մեղմ լուսավորվածությամբ և Աստվածաշնչյան թեմաների յուրօրինակ մեկնաբանությամբ:
Գոհար Նավասարդյան
ԵԳՊԱ ԳՄ արվեստաբանության բաժին
3-րդ կուրս
Комментариев нет:
Отправить комментарий