19-րդ դարի վերջին տասնամյակում ոչ միայն եվրոպական հոգեբանությունն ու հոգեբուժությունը, այլեւ ողջ Եվրոպան ցնցվում են երիտասարդ, պրակտիկ հոգեբույժ Զ. Ֆրոյդի նորարարական գաղափարներից: Ֆրոյդը հայտարարում է, որ բազմաթիվ նեւրոզներ, հիստերիաներ եւ նյարդաբանական ախտածին հիվանդություններ առաջանում են մարդկային ցանկասիրությունների եւ սեռական ձգտման, հակումների եւ տենչանքների ճնշման արդյունքում: Մարդու հոգեւոր եւ հասարակական նորմալ կյանքը կախված է նաեւ սեռական եւ ցանկասիրական հակումների բնականոն բավարարվածությունից: ճնշված ցանկասիրությունները եւ չբավարարված կրքերը, որոնք նա անվանել է «Լիբիդո», չեն չքանում, այլ կուտակվում են մարդու հոգեկանի խորքերում («ստորին շերտերում»), խարխլում հոգեկանը եւ վարձում նորոգել այն: Չբավարարված «Լիբիդոն» տարիների ընթացքում վերածվում է հոգեւոր ուժի եւ էներգիայի'պատրաստ «ջրի երես դուրս գալու»: Հոգեբուժության պրակտիկայից եւ իր անձնական կյանքից Ֆրոյդը եզրակացնում է, որ նեւրոզներն ու հիստերիաները այդ չսպառված էներգիայի` գիտակցականի վրա ազդեցության արդյունք են:
Այսպես է ծնվում ֆրոյդյան անձնական բարդույթը: ժամանակի խոշորագույն գիտնական- հոգեբանները, բարոյագետները մեղադրում են նրան: Միայն ինքն Է ինքնամփոփ շարունակում իր հետազոտությունները, որոնց արդյունքները քարուքանդ Էին անելու հասարակության բարոյական հիմքերը եւ մերկացնելու Էին թաքնված կեղծավորությունները: Ֆրոյդը տենդագին զբաղվում Է երազիհիմնահարցերով: «Երազը չիրականացված ցանկությունների իրականացում Է», այն գործողությունների եւ արարքների իրականացում Է, որոնք անկատար են իրական կյանքում: Ֆրոյդը, հրատարակելով իր «Երազների մեկնում» աշխատությունը, ձեռք Է բերում ցնդված մարդու համբավ, երազահան: Կանայք ամոթ Էին զգում եւ կարմրում Ֆրոյդի անունը լսելիս: Բայց գիտական աշխարհը կամա թե ակամա հետեւում Էր երիտասարդ գիտնականի գործունեությանը: Հիպնոսի օգնությամբ Ֆրոյդը թափանցում Է անգիտակցականի ոլորտը:
Հոգեկանի գաղտնարաններում թաքնված ու մոռացված ապրումները, կրքերն ու զգացմունքները պատեհ առիթով կարող են «արթնանալ» եւ «ներխուժել» բանականության տիրույթները: Թաքնված անցյալը, «ներխուժելով ներկա, մթագնում Է գիտակցությունը եւ առաջացնում Է մարդու նյարդային համակարգի բնականոն գործունեության արմատական խախտումներ, դառնում հոգեկան բազմաբնույթ հիվանդությունների առաջացման պատճառներ: Ֆրոյդը ձեռնամուխ Է լինում անգիտակցականի Էության, գիտակցականի եւ անգիտակցականի վտխհարաբերության հիմնախնդիրների, իսկ կյանքի վերջին տասնամյակներում` անձի զարգացման եւ նրա հասարակական Էության վրա «անգիտակցականի» մասնակցության հիմնահարցերի ուսումնասիրության: Հոգեկանի բարդ համակարգում Ֆրոյդը առանձնացնում Է գիտակցական եւ անգիտակցական ոլորտները: Գիտակցական ոլորտին են պատկանում բանականության այն բոլոր ձեւերն ու դրսեւորումները, որոնցով մարդիկ ապրում ե գործում են գիտակցաբար հասարակական ընդունված բարոյաիրավական եւ մշակութային-քաղաքակրթական արժեքներին ու նորմերին համապատասխան: Անգիտակցականի ոլորտում Ֆրոյդն առանձնացնում Է երկու շերտ` «թաքնված անգիտակցական» (ենթագիտակցականը) եւ «արտամղված անգիտակցականը»: Այդ ոլորտը մարդկանց հոգեկանի բնազդային աշխարհն Է, բանականության կողմից «հալածված» եւ «արտամղված» անցյալի զգացմունքներն ու մտքերը, անջնջելի ապրումներն ու սիմվոլիկ կերպարները:
Ըստ Ֆրոյդի, անգիտակցականի «արգելափակման» եւ «ճնշման» հետեւանքով կուտակված հոգեկան էներգիան նպատակամղվում է (սուբլիմացիա) այլ նպատակների իրականացման: Այն ոչ միայն ստեղծագործական, այլեւ ագրեսիվ եւ վտանգավոր հետեւանքներ կարող է ունենալ:
Վերահսկող «գիտակցականը» ձեռնարկում է մի շարք կանխարգելիչ միջոցներ մեկուսացնելու անգիտակցականը:
Հեռանալով բնությունից` մարդը ընկնում Է նրա հարվածների տարափի տակ: Դիմակայելու համար մարդիկ ստեղծում են մշակույթ եւ քաղաքակրթություն, տաբուների միջոցով հասնում են փոխադարձ պայմանավորվածության: Հասարակության մեջ մշակույթն ու բարոյականությունը կարող են զարգանալ, եթե մարդիկ հրաժարվեն անգիտակցական կրքերից եւ ցանկասիրություններից: Երբ Ֆրոյդը ականատես եղավ 20-րդ դարի 20-30-ական թվականների Գերմանիայում տեղի ունեցած դեպքերին, իր անգիտակցականի ուսմունքից եզրակացրեց, որ հոգեկանի հիմքում ընկած Է «չար» նախասկիզբը: Երբ քնած Է մարդու խիղճն ու դատավորը, բարի մարդը երազներում Է իրականացնում արգելված երեւույթները: «Չար նախասկիզբը,-գրել Է նա,-մարդու մեջ ծնում Է ագրեսիվություն...»: Մենք ընդգծում ենք մարդու մեջ եղած չարը այն պատճառով, որ ուրիշները մերժում են այն»: Երբ ֆաշիստները այրում են գրքերը, այդ թվում եւ իր, Ֆրոյդը դեռեւս չէր կանխագուշակում, որ անգիտակցական չարը ստեղծելու է համակենտրոնացման ճամբարներ, որտեղ այրվելու են իր չորս քույրերը:
Նյութը պատրաստեց Գոհար Նավասարդյանը
ԵԳՊԱ ԳՄ արվեստաբանության բաժին 3-րդ կուրս
Նյութը պատրաստեց Գոհար Նավասարդյանը
ԵԳՊԱ ԳՄ արվեստաբանության բաժին 3-րդ կուրս
Комментариев нет:
Отправить комментарий