«Սիմուլակրում» տերմինը լատիներենից բառացի թարգմանաբար
նշանակում է պատճենի պատճեն կամ առանց բնօրինակի պատճեն: Եթե պատճենը որևէ առարկայի
կամ երևույթի կրկնօրինակումն է, ապա սիմուլակրումն իրենից ներկայացնում է կրկնակի նմանակում:
Հենց այս գաղափարով և համանուն խորագրով է Բեռլինում, Վարշավայում, Ցյուրիխում և Երևանում
հանդես եկել հայազգի գեղանկարիչ Նարեկ Ավետիսյանը:
«Սիմուլակրում» նախագիծը 4 տարվա
աշխատանքային բարդ պրոցեսի արդյունքում ստեղծված մի ցուցահանդես է, որը չի տալիս հանրությանը
նոր արվեստի գործ, սակայն ներկայացնում է հայտնի ստեղծագործություններից մեկը տարբեր
նկարիչների ոճերով: Ցուցադրված են 17-րդ դարի հոլանդացի նկարիչ Յան Վերմեերի «Մարգարտե
ականջօղով աղջիկը» կտավի վարիացիաներ` 33 հայ և համաշխարհային նկարիչների ոճերով /Դալի,
Մագրիտ, դա Վինչի, Քոչար, Սարյան, Մինաս, Ռեմբրանդտ և այլն/, բայց մեկ արվեստագետի
վրձնով արված: Կտավներից և ոչ մեկն անվանում չունի. նրանց ամբողջացնում է «Մարգարտե
ականջօղով աղջիկը»: Ցուցահանդեսն ունի ինչպես իր դրական, այնպես էլ բացասական կողմերը:
Վերմեերի ստեղծած հերոսուհու կերպարի ձևափոխությունը
ցույց տալու գաղափարն իրականացնելով` նկարիչը հակադրվել է 20-րդ դարում առկա այն տեսակետներին,
ըստ որոնց արվեստը մի օր կմեռնի կամ արվեստ անելու ձևերը սպառվել են: Արվեստագետի խնդիրն
է եղել ցույց տալ արվեստի հարատև լինելը, սակայն արդյո՞ք մի նկարի բնօրինակը այլ բնօրինակի
փոխակերպելը արվեստի և ստեղծագործական մտքի վերջնագիծ չէ: Ն. Ավետիսյանի կարծիքով արվեստի
ոգին պահպանելու խնդիր կա, ինչին ընդառաջ գնալով` նա Վերմեերի ստեղծագործությունը դիտարկել
է փոխակերպումների պրոցեսի մեջ` ապացուցելով, որ արվեստի տեսողական ձևերը կարող են
փոփոխվել, սակայն էությունը, ոգին միշտ կա և նույնն է: Քննադատության առարկան թերևս
նկարչի` արվեստի ոգին պահպանելու խնդիրն է, այսինքն` նախագծի հիմնական գաղափարը:
Մի
արվեստի գործը 33 նկարիչների ձեռագրով ներկայացնելը դեռ չի նշանակում ձևի փոփոխության
հետ մեկտեղ բնօրինակի ոգու պահպանում: Ստեղծված նկարներից յուրաքանչյուրը մաքսիմալ
չափով նման է այն հեղինակի ոճին, որը ցանկացել է պատկերել Ն. Ավետիսյանը: Այս առումով
նկարչի առջև դրված խնդիրը լուծված է, սակայն այդ նկարներից և ոչ մեկը Դալին, Մագրիտը
կամ այլ նկարիչ չի նկարել, ուստի «մեծերի ստեղծած արվեստի ոգին» պահպանված լինել չի կարող: Արվեստագետը այլ արվեստագետների
կտավները նկարել է այնպես, ինչպես հանրությունը կճանաչեր դրանք, բայց ոչ այնպես, ինչպես
դրանք կնկարեին այդ արվեստագետները: Յուրաքանչյուր դարաշրջան և արվեստի գործ ունի իր գաղափարախոսությունն ու ոգին,
որը հաջորդող դարաշրջանը կամ այլ արվեստագետ վերարտադրել չի կարող:
Ինչքան էլ որ ցուցահանդեսի կազմակերպիչները փորձել
էին այն հետաքրքիր դարձնել, այնուամենայնիվ, կարծում եմ, նախագիծը չուներ ճիշտ գաղափար և խնդիր,
որը արդյունքում չարդարացվեց: Ամբողջովին համապատասխանում է և արդարացված է միայն նախագծի
վերնագիրը. կրկնօրինակված է ցանկացած կրկնօրինակ, որը նման է բնօրինակին, բայց կրում է ոչ թե վերջինիս, այլ հեղինակի անունը:Կա
մեկ նկատելի հանգամանք ևս. տարբեր ժամանակաշրջանների արվեստագետների ոճերով արված կտավների
մեջ բացակայում է 21-րդ դարի արվեստագետի` Ն. Ավետիսյանի ձեռագիրը: Եվ վերջապես, Ն.
Ավետիսյանն է որպես ձևափոխման օբյեկտ ընտրել «Մարգարտե ականջօղով աղջկան», բայց այդ
33 արվեստագետներից և ոչ մեկը չի նկարել և գուցե հետաքրքրված չի էլ եղել Վերմեերի կտավով:
Գոհար Նավասարդյան
հոդվածում առաջ քաշված կարծիքները կարող են չհամընկնել ընթերցողի սուբյեկտիվ տեսակետի հետ
Комментариев нет:
Отправить комментарий