20-րդ դարի 10-40-ական թվականներին մարդկությունը ընկնում է սոցիալ-քաղաքական մի այնպիսի մահացու ճգնաժամի մեջ, որը անխուսափելի սպառնալիք էր նրա ֆիզիկական գոյությանը` «լինել-չլինելուն»: Առաջին համաշխարհային պատերազմից հետո այն դարձավ օրհասական, իսկ սկսված Երկրորդ համաշխարհայինը առավել լայնածավալ սկսեց իրակնացնել մարդկային ցեղի զարգվածային բնաջնջումը: Բնական էր, որ այսպիսի փաստացի ահարկու իրականության /անհատական ու հասարակական կեցության/ մեջ ապրող մարդու գոյության, ճակատագրի, կյանքի իմաստի, օտարման եւ ազատության հիմնախնդիրները պետք է դառնային գեղարվեստական եւ փիլիսոփայական մտածողության հոգսերի առարկան: Փիլիսոփայությունն ու գրականությունը հոգեւոր այն ձեւերն էին, որոնց արմատական մտահոգության առարկան մարդն էր իր ամբողջության մեջ:
Էքզիստենցիալիզմը (լատ. exsistentia - գոյություն) կամ «գոյության, փիլիսոփայությունը» գեղարվեստական-փիլիսոփայական, միաժամանակ ընդգծված հակագիտապաշտական, իռացիոնալ, երբեմն ասվածաբանական եւ աթեիստական միտումներով տարածված հոսանք է: Այն միասնական, միաձույլ ուսմունք չէ: Էքզիստենցիալիզմի յուրաքանչյուր նշանավոր ներկայացուցիչ ստեղծել է իր ուսմունքը, «գոյության» իր փիլիսոփայությունը:
Մարտին Հայդեգեր (1883-1976), Կարլ Ցասպերս (1883-1969), ժան Պոլ Սարտր (1905-1980), Գաբրիել Մարսել (1889-1973), Օրտեգա Գի Գասետ (1883-1955), ահա այն առավել նշանավոր մտածողների անունները, ովքեր մշակվել են էքզիստենցիալիստական փիլիսոփայությունը:
Ընդգծված էքզիստենցիալիստական ուղղվածություն ունեն նաեւ Ֆ. Ս. Դոստոեւսկու, և Հեմինգուեյի ստեղծագործությունները: Ցուրաքսւնչյուր մարդու համար իր անհատական կյանքի ու ճակատագրի, մարդկային կեցության հեռանկարների համար էքզիստենցիալիստական գաղափարները հոգեհարազատ էին եւ են, որով էլ բացատրվում է այգ ուղղության ինչպես տարածական, այնպես էլ ազդեցության ոլորտները:
Էքզիստենցիալիստական փիփսոփայության վրա խորապես ազդել են իռացիոնալ փիլիսոփայական ուսմունքները, հանձինս Ս. Կիերկեգորի, Ֆ. Նիցշեի, Ա. Շոպենհաուերի, Ա. Բերգսոնի, Վ. Դիլթայի եւ Զ. Ֆրոյդի ուսմունքների: Մեթոդաբանական տեսանկյունց էքզիստենցիալիստները օգտագործել են է. Հուսեոլի ֆենոմենոլոգիական ինտենցիալ վերլուծության մեթոդը, ըստ որի մարդկային գիտակցությունը մշտապես ինչ-որ բանի գիտակցում է, եւ եթե մարդը ինչ-որ ապրումներ, ասենք, թախիծ եւ ուրախություն, վախ ու սարսափ է ապրում, ապա դրանք կապված են ինչ-որ առիթի կամ իրադարձության հետ: Սարդու համար ճակատագրական են այն ապրումները, որոնք ծնվում են ուրիշ մարդկանց հետ ունեցած հարաբերությունների ընթացքում:
Էքզիստենցիալիստական փիլիսոփայության ելակետային հիմնական հասկացությունը «Էքզիստենցիա» (մարդկային գոյություն) հասկացությունն է: Այն վերցված է Ս. Կիերկեգորի փիլիսոփայությունից, որի գլխավոր իմաստը եղել է այն, որ էքգիստենցիան` մարդկային գոյությունը, չի կարող ճանաչողության օբյեկտ լինել: Այն օբյեկտ է միայն Էքզիստենցիալ, այլ ոչ անդեմ բանական մտածողության համար: Նրա օբյեկտը անհատի ներաշխարհն է, հետեւաբար, ստացված գիտելիքը կոնկրետ անհատական գիտելիք է: էքգիստենցիալիզմը կիերկեգորյան էքզիստենցիան դիտարկեց որպես սուբյեկտիվություն, անհատի ինքնին գոյություն' տառապող, մտածող, պայքարող եւ սիրող եզակի մարդու սուբյեկտիվ գոյություն: Աշխարհը եւ նրա կեցությունը ոչ թե իր համար օբյեկտիվ կեցություն է, այլ կեցություն է այնքանով, որքանով կա սուբյեկտի մտածողության մեջ, հետեւաբար, այդ կեցությունը զուտ կեցություն չէ, այլ կեցություն-գիտակցություն:
Աշխարհը մարդու ներաշխարհում ստեղծվում է ոչնչից: Իմաստազուրկ է այն հարցը, ըստ Սարտրի, թե ինչպիսի՞ն է եղել աշխարհը մինչեւ մարդու հանդես գալը:
էքզիստենցիան, այսպիսով, սուբյեկտի եւ օբյեկտի միասնությունն է, անմիջական, ուղղակի առարկայական միասնությունը: Նշանակում է, սուբյեկտը միշտ նայում է ուրիշին (Աստծուն) եւ ձգտում է դեպի նա: Այդ ուրիշը նաեւ ոչինչն է, որից մարդը ընտրություն կատարելով, ստեղծում է իրեն, իր կեցությունն ու գոյությանը: Այս պատճառով է, որ էքզիստենցիան` սուբյեկտ-օբյեկտ կամ կեցություն-գիտակցություն միասնությունը, անհասանելի է բանական փիլիսոփայությանն ու գիտությանը, որովհետեւ նրանք սուբյեկտը հակադրում են օբյեկտին, անձի մեջ փնտրում են համընդհանուրը, օրինաչափը, էությունը, վարձում ճանաչել սուբյեկտից անկախ մարդկային եզակի գոյությունը` էքգիստենցիան, օրինաչափի միջոցով:
Իսկ ի՜նչ է մարդու էությունը: Ի՞նչ հարաբերության մեջ են գոյությունն ու էությունը: Մի՞թե գոյությունը նախորդում է էությանը: Ռացիոնալ փիլիսոփայությունը գտնում է, որ մարդու էությունը նախորդում է գոյությանը: Բայց, ըստ էքզիստենցիալիզմի, մարդու էությունը ձեւավորվում է նրա գոյության, կյանքի ընթացքում:
Նրա էությունը շարունակական, անընդհատ ձեւավորվող էություն է: Գոյության հիմքի վրա է ձեւավորվում այդ էությունը եւ ձեռք է բերվում գոյությունից հետո, ձեւավորվում է կյանքի ընթացքում գոյությունից: Այս պատճառով էլ մարդը պատասխանատու է նախ եւ առաջ իր գոյության համար: Նա գիտակցում է, որ իր էությունը նպատակ-նախագիծ է եւ այն պետք է
Ժան Պոլ Սարտր |
Երրորդ մակարդակում տեղի է ունենում Աստծո գիտակցումը, որտեղ փիլիսոփայական հավատը դառնում է փիլիսոփայելու արդյունք, կշռադատության հետեւանք: Փիլիսոփայական հավատով է, ըստ Ցասպերսի, մարդը մահը ընկալում իբրեւ սահմանային իրադրություն, այն էլ իր հետ էքզիստենցիալ կապի մեջ գտնվելու դեպքում: Նման պարագայում, երբ մարդը ճանաչում է իր էքզիստենցիան, նորից վերադառնում է իր առօրյա կեցության մակարդակ, նորից վերապրում իր ողբերգական վիճակը: Ելքը Աստծո հետ էքզիստենցիալ կապի մեջ անընդհատ գտնվելն է: Յուրահատուկ են էքզիստենցիալիստների հայացքները մարդու եւ հասարակության, նրա ազատության եւ օտարման հիմնախնդիրների վերաբերյալ: ժամանակի ահասարսուռ մարդակուլ իրականությունը խոր կնիք է դրել էքզիստենցիալիստների մտածողության եւ մարդու իմաստասիրության վրա:
Նրանք անձնապես ապրել են այդ իրականության ողբերգությունների մեջ, տեսել են մարդու եւ մարդկության ամբողջական կործանման իրական վտանգը, այդ իրականության անհատապաշտական հետեւանքները եսասիրությունը, անառակությունը, անտարբերությունը, անհեթեթությունը, անիմաստությունը եւ անհատին զովերգել ու իմաստավորել որպես բարձրագույն, ինքնաբավ էքզիստենցիալ կեցություն: Նրանք ստեղծել են էքզիստենցիայի ազատության, անտարբերության, անիմաստության, օտարվածության վերաբերյալ փիլիսոփայական եւ գեղարվեստական երկեր, որտեղ մարդը օտարված է ոչ միայն հասարակությունից, այլև ինքն իրենից:
Մարդը դատապարտված է, ըստ Սարտրի, ազատ լինելու: Ընտրություն կատարելը ազատության Էությունն է, ուրիշների նման չմտածելը եւ չգործելը: Նման ազատությունը մարդուն կտրում է բոլորից եւ ամեն ինչից: Նա «կեցություն Է ինքն իր մեջ», հասարակությունը ճնշում Է նրան, արգելափակում Է նրա ազատությունը, խանգարում նրա ազատ զարգացմանը: Սարտրի եւ Կամյուի կերտած գեղարվեստական կերպարները մարմնավորել են կյանքի նողկալի եւ զզվելի կողմերը, մարդիկ գործում են անտարբեր եւ անհեթեթ, օտար եւ սաոը վարքագծով: «Մարդը սոսկ այն Է, ինչ նա անում Է»-գրել է Սարտրը: Երբ Սարտրի հերոսներից մեկը սպանում է մորը, իսկ Կամյուի հերոսը երկմտում է` գնալ միայնակ մոր թաղմանը, նոր է սկսվում նրանց գոյությունը: Իսկ այդ գոյությունը լոկ էքզիստենցիալ է, պարփակված «իր կեցության մեջ»: Այն գործում է իռացիոնալ-էքզիստենցիալ էներգիայի, անհատական մղումների ճնշման տակ: Այնուամենայնիվ, իբրեւ խոշորագույն մտածող անհատականություններ, Սարտրը եւ Կամյուն չեն կորցրել հավատը մարդկության խելքի ու ակտիվության նկատմամբ:
Նրանց ստեղծած գեղարվեստական-փիլիսոփայական կերպարները տիպականացրել են ժամանակի անհատական եւ հասարակական կյանքի ամենախորքային գծերը: Կամյուի «ժանտախտը» վեպում գլխավոր հերոսը չի հուսահատվում անհուսալի իրադրության մեջ եւ հավատում Է կյանքի` հետեւաբար, մարդկության լուսավոր ապագայի գալստյանը: Նրա հերոսը պատասխանատվության խոր զգացումով եւ կյանքի անհեթեթությունն ու անիմաստությունը գիտակցելով, պայքարում Է այդ անիմաստության եւ անհեթեթության դեմ: Նա հաղթում Է ընդվզելով, ընդվզում Է ինքնահաստատման համար: Եթե մարդը չի հասկացել կյանքի անիմաստ լինելը, նա չի կարող ազատ լինել:
Սիմոնա դե Բովուարը ամուսնու` Սարտրի հետ |
Հոռետեսությունը էքզիստենցիալիզմի բնորոշ գծերից մեկն է: Անհատական կեցությունը մարդուն տեսանելի ու հասանելի կարող է դաոնալ թախծի ու կորստի, նողկանքի ու գարշանքի ճանաչման եւ անհատական ապրումների միջոցով: Սարտրի հերոսներից մեկի առջեւ իրականությունը բացվում է, երբ հարթ մի քարի կտոր նետում է ջրի մակերեսին: Նա տեսնում է, որ ջրի վրայով սահող սալիկի վերեւի մասը չոր է, տաք ու հարթ, իսկ ներքեւի կողմը թաց ու կեղտոտ: Այս տեսնելով, հերոսը սրտնեղություն է զգում, որը ոչ թե սոսկ սուբյեկտիվ զգացմունք է, այլ դրա միջոցով իր առջեւ բացվել է մութ ու զզվելի իրականությունը: Նրա համար այդ իրականությունը թշնամի է, դաժան ու անհեթեթ: Մարդը վախենում է իր կյանքի համար, վախենում է իրականությունից: էմպիրիկ, անհատական գոյության վախը հետապնդում է մարդուն, իսկ նրա կեցության հիմքում ընկած «գոյաբանական» վախը, վախ ու սարսափ է ոչնչի, մահվան եւ իր անհատական կեցության իմաստը գտնելու անկարողության առջև: Մարդը գիտակցում է, որ ինքը այնպիսին չէ, ինչպիսին մյուս մարդիկ են: Այս զգացումը եւ դրա գիտակցումը իր մենակության գիտակցումն է: Այս պարագայում մարդուն ոչինչ չի մնում, քան աղոթել աստծուն` մահ պարգեւելու համար եւ սարսափով մտածել այն մասին, որ աշխարհում ինքը մնացել է մենակ:
էքգիստենցիալիստ գրող Սիմոնա դե Բովուարի «Բոլոր մարդիկ մահկանացու են» վեպի հերոսը 13-րդ դարում «անմահական ջուր» է որոնում եւ իրեն հավատացնում, որ գտել է այդ կենսահեղուկը: Իր հավատը հաստատելու համար նա սպանում է մի շիկամուկ, որից հետո նրան շաղախում անմահական ջրով: Շիկամուկը վերակենդանանում է եւ փախչում: Այս զարմանահրաշ, հեքիաթային փորձից հետո ինքը խմում է այդ հեղուկից եւ անմահանում: Անցնում են դարեր եւ ինքը հայտնվում է 18-րդ դարի մարդկանց շրջապատում: Նրա հետ առնչվող մարդիկ, մասնավորապես կանայք, զգում են, որ նորեկը այնպիսին չէ, ինչպիսին իրենք են: Նա օտար է: Հերոսը եւս զգում է եւ հետզհետե ավելի խորը գիտակցում իր օտարվածությունն ու մենակությունը եւ աղոթում աստծուն մահ պարգեւելու համար: Սաստիկ ապրումների մեջ նա զգում է, որ մնացել են միայն ինքը եւ իր վերակենդանացրած շիկամուկը: Նա մտածում է կյանքի ու մահվան մասին եւ գերադասում է մահը:
Պատմական պրոցեսի սահմանային անելանելի իրավիճակներում, էքզիստենցիալիզմը մարդկային կյանքի իմաստը որոնում է անհատական կեցության, նրա էքզիստենցիալ գոյության մեջ: Անհատական կեցության ու գոյության, մարդու եւ հասարակության, նրա «ներքին ու արտաքին» կեցությունների միջեւ հարաբերությունների, ազատության ու օտարման եւ կյանքի իմաստի հիմնախնդիրները էքզիստենցիափստական փիլիսոփայության առանցքային հարցերն են:
Նյութը պատրաստեց Գոհար Նավասարդյանը
ԵԳՊԱ ԳՄ արվեստաբանության բաժին 3-րդ կուրս
Նյութը պատրաստեց Գոհար Նավասարդյանը
ԵԳՊԱ ԳՄ արվեստաբանության բաժին 3-րդ կուրս
Комментариев нет:
Отправить комментарий