Առաջին զարգացած պետությունների մշակույթը նախապատմական
նախնիներից ժառանգել է շատ բաներ: Առաջին քաղաքակրթությունները ստեղծող հին
ժողովուրդների մտածողությունը առավել է նրանով, որ դեռևս առասպելաբանական է:
Նախկինի նման նրանք կարծում էին, որ աշխարհը մեկ միասնական «կտոր» է, որտեղ բոլորը
բոլորի հետ անբաժանելիորեն կապ ունեն:Սակայն այդ կծիկի մեջ մտցվում է կարգուկանոն
ու ենթակարգություն, նման այն բանին, երբ կիսատարերային նախնադարյան հասարակության
մեջ քաղաքակրթությունը ներմուծում է ավելի բարձր պետական կառույց: Անհամար
նախնադարյան տոտեմները (կուռքերը), հոգիները, դևերը փոխարինվում են աստվածների
սահմանափակ քանակությամբ. դա հիմնականում երկնային լուսատուների եւ բնության
ուժերի անձնավորումն էր: Նախնադարյան կախարդներն ու մոգերը փոխարինվեցին քրմերով,
հին պաշտամունքները՝ կրոնով:Արդեն աշխարհը կառավարում է ոչ թե մարդը (հոգիների
օգնությամբ), այլ աստվածները, որոնց շարքում, այնպես, ինչպես երկրային
«իշխանություններում», կան գլխավորներ, երկրորդականներ, և կան նույնիսկ
«սպասարկողներ»: Սակայն աստվածները կառավարում են ոչ թե քմահաճորեն, այլ որոշակի
օրենքներով, որոնք չի կարելի անտեսել:
Արևելքի
հին ժողովուրդները փորձում են ըմբռնել այս օրենքները, գտնել աշխարհը կազմակերպող
սկիզբը և դրանով ճանաչել աշխարհը ոչ որպես նախնադարյան «քաոս», այլ քաղաքակիրթ
«տիեզերք»: Այդ տիեզերքում պատվավոր և տեսանելի դեր ունի գույնը:
Հին Արևելքի
երկրների մեջ գույնի մասին առավելապես զարգացած և հետևողական ուսմունքը ստեղծվել է
Չինաստանում և Հնդկաստանում: Այստեղ գույնի մասին գիտությունը կրում է
փիլիսոփայական բնույթ, սակայն չի խզում կապը իր առասպելաբանական հիմքից:
Հնագույն
իմաստության հիանալի կոթող է հանդիսանում «Ի ցզինը»՝ «փոփոխությունների գիրքը»:
Այն կազմված է վաթսունչորս գեկսոգրամներից՝ վեց գծիկների համադրությամբ՝
տեղակայված մեկը մյուսի վրա (իմիջայլոց այդ գծիկների երկու տեսակ կա՝ անընդհատ եւ
ընդհատվող): Ամեն մի գեկսոգրամմի մեջ կոդավորված է տիեզերական կամ կյանքի որևէ
իրավիճակ, որը բնութագրում է համաշխարհային պրոցեսի ինչ-որ փուլ կամ աստիճան,
օրինակ՝ ստեղծագործություն, ընկղմում, արևածագ, փայլատակում, գույնի սահմանափակում,
կենտրոնացում, անկում, վերջ և այլն: Բոլոր վաթսունչորս գեկսոգրամների
հաջորդականությունն ամբողջապես աշխարհաստեղծման վիթխարի ու դժվար դրամայի
վերարտադրումն է, որում գլխավոր հերոսներն են՝ երկինքը, երկիրը և մարդը, գլխավոր
ուժերն են լույսն ու խավարը, ակտիվությունն ու պասիվությունը, տղամարդու և կնոջ
սկիզբը, գլխավոր տարերքները՝ ջուրը, քամին, կրակը և ամպրոպը: Դրանց հետ մեկտեղ
համաշխարհային դրամայում գործում են այնպիսի հերոսներ, ինչպիսիք են սարը, ծառը,
նժույգը, կովը, կառքը, նաև մարդիկ (իշխաններ, զինվորներ, ժողովուրդ): Բոլոր
գլխավոր հերոսները, ուժերն ու տարերքները ներկված են գլխավոր գույներով, որոնք
պետք է հասկանալ ոչ միայն որպես աբստրակցիաներ և սիմվոլներ, նաև մարմնի կենդանի
կերպարներ: Այսպես, գեկսոգրամների հիմնական նշաններին վերագրվում են գույները.
անընդհատ գիծը երկնքի նշանն է, այն կապույտ է, լուսավոր, ընդհատվող գիծը՝ երկրի
նշանն է՝ դեղին, ստվերային: Հիմա կարելի է հասկանալ, թե ինչու էին «Ի ցզինի»
գեկսոգրամները և նրանց բաղկացուցիչ մաս տրիգրամները համարվում գեղանկարչության
սկիզբը: Չ՞է որ նրանք իրենցից ներկայացնում են կապտադեղնավուն, սև և սպիտակ
գամմաներով գունավոր կոմպոզիցիայի սպառիչ բազմատեսակություն: Նրանց մեջ ֆիքսված
էին պայքարի, խաղի ամեն հնարավոր իրավիճակները կապույտի և դեղինի կամ լույսի և
ստվերի փոխազդեցությամբ: Ամեն մի գեկսոգրամ, պարզվում է, յուրատեսակ նկար է: «Ի
ցզինը» հետազոտող Յ.Կ. Շուցկիյը գրում է.««Փոփոխությունների գիրքը» կարելի է
նկատել որպես լույսի ու ստվերի փոխազդեցության դարաշրջան: Այդ դեպքում այն ձեռք է
բերում և՛ գունեղություն, և՛ արտահայտչականություն»:
Իրականում, պարզ «կանոնիկ» գույն-սիմվոլների կողքին, «Ի ցզինում» կարող ենք
տեսնել այնպիսի բարդ ու նուրբ գույներ, ինչպիսիք են սյուանը ու սյունը: Սյուանը
երկնքի գույնն է, բայց ոչ կեսօրվա կապույտը, այլ հյուսիսարևմուտքի նախալուսաբացյան
երկնքի. դա սև գույնն է, որի միջով հազիվ ներխուժում է կարմիրը: Այս բարդ գույնը
խորհրդանշում է լույսի ծնունդը խավարի ընդերքում: Սյուն գույնը երկրի գույնն է,
բայց ոչ սովորական դեղին, այլ կարմրադեղին: Այն տալիս է երկրի մասին պատկերացում
հարավային արևի ճառագայթներով ողողված, քանի որ կարմիրը կրակի և հարավի գույնն է:
Հին
Չինաստանում բոլոր տարերքներին, տարվա ժամանակներին, աշխարհի կողմերին,
մոլորակներին և նյութերին վերագրում էին իրենց սեփական գույները: Հաշվվում էին
հիմնական հինգ գույներ՝ կանաչ (կամ կապույտ), կարմիր, սպիտակ, սև, դեղին:
ԳՈՒՅՆ
|
ՏԱՐՎԱ ՇՐՋԱՆ
|
ՏԱՐԵՐՔՆԵՐ, ԱՌԱՐԿԱՆԵՐ
|
ԱՇԽԱՐՀԻ ԿՈՂՄԵՐԸ
|
ՄՈԼՈՐԱԿՆԵՐ
|
ԿԵՆԴԱՆԻՆԵՐ, ՍԻՄՎՈԼՆԵՐ
|
կանաչ (կամ կապույտ)
|
գարուն
|
ծառ
|
Արևելք
|
Յուպիտեր
|
վիշապ
|
կարմիր
|
ամառ
|
կրակ
|
հարավ
|
Մարս
|
փյունիկ
|
սպիտակ
|
աշուն
|
մետաղ
|
Արևմուտք
|
Վեներա
|
վագր
|
Սև
|
ձմեռ
|
ջուր
|
հյուսիս
|
Մերկուրի
|
կրիա եւ օձ
|
դեղին
|
ամռան վերջ
|
հող
|
կենտրոն
|
Սատուրն
|
Այստեղ հարկ է ճշտել երկու պահ՝ առաջինը՝
կապույտի և կանաչի փոխադարձ փոխարինելիությունը: Հին կոթողներում չկա ճշգրիտ
տարբերություն այս գունանշանակությունների միջև: Միգուցե, պատճառը քողարկված է
նրանում, որ կանաչը դիտվում է կապույտածին, որպես մի գույն, որում կապույտը
ծառայում է գլխավոր բաղկացուցիչ մաս, իսկ մյուս բաղկացուցիչ դեղինը վերցված է
մեծաքանակ: Մինչև այսօր «Ցին» հիերոգլիֆի վերաբերյալ չկա միակարծություն. կապույտը
հենց/կամ կանաչն է: Սակայն մի բան անհերքելի է`հին չինացիները տարբերում էին այդ
գույները և օգտվում էին երկու ներկերից էլ: Գունային սիմվոլիկայի առիթով մյուս
դիտողությունը վերաբերվում է սպիտակ գույնին` որպես աշնան խորհրդանիշ: Դա
հասկանալի է դառնում, եթե հաշվի առնենք այն, որ աշունը Չինաստանում բրնձի
բերքահավաքի ժամանակաշրջանն է, այսինքն` սպիտակ հատիկի: Բացի դրանից, աշունը
կապված է արևմուտքի հետ, իսկ արևմուտքը մահվան, տխրության ուղղությունն է:
Չինաստանում և Ճապոնիայում սգո գույնը սպիտակն է:
Գույնի
խորհրդանիշը կարևոր սկզբունք էր կերպարվեստի, կիրառական արվեստի, ճարտարապետության
և պոեզիայի մեջ: Նրա վրա էր կառուցվում նաև եկեղեցական ծիսակատարությունների
գունային «ռեժիսուրան»:
«Ի
ցզինի» կողմից կարգված գոյության կարևորագույն օրինաչափությունները կայանում են
նրանում, որ յուրաքանչյուր գործողության հաջողությունը կամ «երջանկությունը»
հնարավոր է միայն այն դեպքում, երբ այդ գործողությունը չի գնում դեմ այդ պահին
բնության ուժերի զարգացման տենդենցներին: Մարդու գործունեությունը պետք է
օրգանապես «ներհոսի» կյանք և համագործակցի տարերքների հետ, միայն այդ ժամանակ
կլինի պտղաբեր: Դրա համար էլ ինչպես հաղորդում են ավանդությունները, նույնիսկ
չինական պետության չինովնիկաբյուրոկրատական օրգանները անվանվում էին գունեղ
բնության երևույթների հետ կապ ունեցող անուններով, որը պետք է ապահովեր նրանց
հաջողությունը:
Դեռևս
մ.թ.ա 2-րդ հազարամյակում Չինաստանում կանոնակարգվեց հագուստի գույնը` մարդկանց
խավերով զանազանելու համար: «Ամենալավ» գույնը կարմիրն էր` նախատեսված իշխանների
համար, իսկ որոնք ավելի համեստ էին` սևը և դեղինը, հասարակ ժողովրդի համար էր:
«Ի
ցզին»-ում (22-րդ գեկսոգրամ) ոչ երկակի ձևով արտահայտված է անվստահություն արտաքին
կեղծ փայլի և գույնզգույն զարդարանքների հանդեպ: Դրանք նախատեսված են մարդու
թերությունները ծածկելու համար, այսինքն, կեղծ տեսքով ներկայացնելու համար:
Զարդերը կարելի է կրել, քանի որ ընդունված էր սովորույթներով, սակայն չի կարելի
թույլ տալ, որ դրանք կլանեն մարդուն ամբողջությամբ: Գույնզգույն զարդերին
համադրվում էին մաքրություն և անպղծություն խորհրդանշող սպիտակ հագուստներ:
Չինական փիլիսոփայության «ոսկե դար»-ի իմաստունները ուսուցանում էին, որ կիրքը
թանկարժեք իրերի նկատմամբ և ընդհանրապես այլ «պճնվածության ու պճնազարդության»
հանդեպ սերը ներկայացնում է սոցիալական վտանգ: Իրենց գրքերում նրանք համառորեն
դատապարտում են գունեղության ու արտաքին փայլի ձգտումը և, ընդհակառակը, գովաբանում
են համեստությունը և կենցաղում չափավորվածությունը:
«Հինգ գույները բթացնում են
տեսողությունը»,- ասվում է «Դաո դե ցզինում»: «Թանկարժեք իրերը ստիպում են
մարդկանց կատարել հացագործություններ: Դրա համար էլ կատարյալ իմաստունը ձգտում է
նրան, որ դարձնի կյանքը կուշտ, ոչ թե ունենա գեղեցիկ իրեր»:
Հարստությունը
և արտաքին փայլը իշխող դասը ձեռք է բերում ժողովրդին սնանկացնելով: Հին Չինաստանի
լավագույն ուղեղները հասկացել են, որ դա կործանարար է պետության համար:
Փիլիսոփաների ու պոետների գրքերում անհամար անգամ դատապարտվում էր ունևոր
վերնախավի ճոխ արտաքինը և գովերգվում էր համեստությունը, իսկ երբեմն էլ ընչազրկության
հասնող աղքատությունը և «արժանի այր»-ի արտաքին տեսքը:
Կոնֆուցիոսի խոսքերով` ազնվաբարո այրը «չափավոր է սնվելիս, չի ձգտում
բնակարանի հարմարավետության»: Կունցզիի մեծ ուսուցիչը արհամարհում է նրանց, ովքեր
չափից ավելի են հոգ տանում իրենց կենցաղի և արտաքին տեսքի մասին:Ուսուցիչն ասում
էր.«Նա, ով ձգտում է ճանաչել ճիշտ ուղին, բայց ամաչում է վատ հագուստից և սննդից,
արժանի չէ, որ անգամ իր հետ զրուցեն»:
Դաոյի
ուսմունքը մտավ չինական մշակույթ այնպես, ինչպես աղն է մտնում ծովի ջրի
բաղադրության մեջ: Չկա կյանքի մի ասպարեզ, որի վրա այդ ուսմունքը այսպես թե այնպես
չազդեր: Այս փիլիսոփայության մեծ ազդեցությունը փորձեց իր վրա նաև
գեղանկարչությունը և բոլոր կերպարվեստի տեսակները: Այն, ինչը ներմուծեցին դաոյի
ադեպտները և նրան մոտ կանգնած ուսմունքները, հայտնի չափով հակադրվում են վերը
նշված հին արվեստի տենդենցներին: Այսպես, բազմագունությունը փոխարինում է
մեներանգությանը և, ընդհանրապես տուշով աքրոմատիկ գեղանկարչությանը` չէ՞ որ «հինգ
գույները բթացնում են տեսողությունը»: Հստակության և ընդգծվածության փոխարեն
սկսում են գնահատել անպարզությունը, մշուշոտությունը և անձևությունը, քանի որ
ինքը` դաոն անհասկանալի է և անձև, «մեծագույն կատարելությունը նման է անկատարին»:
Ոսկու փայլի ու մարգարտի շողի փոխարեն գնահատվում է գույների զսպվածությունը և
ստվերների կիսախավարը, քանի որ հենց մարդու ստվերում է եզրափակված նրա հոգին կամ
գաղտնի էությունը: Նկարչին պետք չէ չափից ավելի վստահել իրերի արտաքին ֆենոմենին,
բայց պետք է մարմնավորի նրանց քողարկված էությունը: Եվ, վերջապես, երևույթների
արտաքին ծածկույթի տակ ներթափանցումը բերում է գեղեցիկի և տգեղի տարբերության
կորստի: Ահա, թե ինչու «կատարյալ այրը»` նիհար ու գզգզված, հագնված քաթանե
հագուստ` «կապերով ու կարկատաններով», դաոին թվում է ստախոս ու շահամոլ
պալատականից հիանալի: Ահա, թե ինչու սև, ծռմռված արմատներով սաղարթախիտ ծառը
դառնում է նկարչի սիրած մոտիվը: Մի՞թե այն
ավելի գեղեցիկ չէ, քան, օրինակ, սիրամարգն ու լոտոսի ծաղիկը:
Հնդկաստան: Գույնի
մասին ուսմունքը Չինաստանից ոչ պակաս հետևողականորեն ստեղծվել և զարգացել է Հին
Հնդկաստանում: Այն մեծամասամբ շարադրվում է Ուպանիշադներում (վեդաների վերջաբանը),
սակայն զգալի լրացումներ կարելի է գտնել էպիկական պոեմներ «Մահաբհարատայում», «Ռամայանայում»
և մեծածավալ բուդդայական գրականության մեջ:
Հնդկական
գույնի մասին գիտության գլխավոր պրոբլեմներից մեկը գույների դասակարգումն ու
տեղերի որոշումն է տիեզերական համակարգում: Այստեղ, ինչպես չինական ուսմունքում,
երեք հիմնական գույներն են` կարմիրը, սպիտակը և սևը: Այս գույներով են ներկված
գլխավոր տարերքներն ու կյանքի կենսասկզբերը: Ուպանիշադում բոլոր իրերի հիմնական
սկիզբերը, առաջին հերթին լույսի ու ջերմության աղբյուր են հանդիսանում կրակը,
արևը, լուսինը, կայծակը, շոգը (սրանց ընդհանուր էությունը կամ կերպարը կարմիր
գույնն է), երկրորդ` կյանքի համար կարևորագույն սկիզբը` ջուրը (սրա էությունը
սպիտակ գույնն է), երրորդ` սնունդը (սրա կերպարը սև գույնն է): Գույների էության
մասին այս ուսմունքին, ըստ երևույթին, տրվում էր մեծ նշանակություն, քանի որ
հիմնական գույների մասին գլխի վերջաբանում վերջիններս անվանվում են աստվածային:
Մահաբհարատայից իմանում ենք, որ հողին և արևին հատուկ գույները
պարունակվում են նաև մարդու մարմնում: Այլ կերպ ասած, մարմինը, որպես երկրի
անալոգ, պարունակում է հենց այն գույները, ինչ երկիրը: Սակայն մարմնում կա հատուկ,
կենտրոնական մաս, երկնային կենտրոնական լուսատուների նմանությամբ, դա սիրտն է: Այն
շրջապատված է անոթներով, ինչպես արևը ճառագայթներով: Այդ անոթները ներկված են
այնպես, ինչպես արևի ճառագայթները: Շնորհիվ գույների ընդհանրության, արևի
ճառագայթները ներս են թափանցում մարդու սիրտ և կապում են նրան արևի հետ: Երբ մարդը
մահանում է, նրա հոգին արևի ճառագայթների օգնությամբ բարձրանում է վեր: Այսպես,
գույնը հոգուն ծառայում է ճանապարհ ցույց տվող թել` չթողնելով նրան մոլորվել:
Հնդկական ձեռագիր |
Հին Հնդկաստանի պոեզիան պահպանել է մեզ համար այս երկրի բնության անձեռնամուխ կախարդական գույները նրա հնագույն ճարտարապետության, մանածագործների հրաշագեղ գործվածքների, դարբինների, ոսկերիչների միջոցով: Ժողովրդական պոեմների էջերից վեր է հառնում Հնդկաստանի ասես կենդանի, ճոխ բնությունը` Սուրյի արևի առատաձեռն լուսավորող լույսով, որն էլ փայլում է աներևակայելի գույներով, անուշահոտությունների հազարավոր բուրմունքներով: Հնդիկի համար այս բնապատկերը սովորական է ու քաջածանոթ, սակայն նա չի հոգնում զմայլվել նրանով, իսկ նկարագրելուց ավելի է գունազարդում: Հին հնդիկների գունային իդեալն էլ համարվում է Հնդկաստանի բնության կոլորիտը: Ստեղծելով իրենց քաղաքները, տաճարները և պալատները, լցնելով դրանք բազմապիսի արհեստների իրերով, նրանք տեղափոխում են այստեղ բազմագունություն, գույների պայծառություն, մշակվածքի (ֆակտուրա) և նյութերի հարստություն, նորից իրենց բնության կոլորիտի հմայքով:
Այս
պատկերներում ամփոփվում է այն ամենը, ինչ կարելի է ցանկանալ: Դա հնդկական դրախտն
է` մարդու երանության վայրը: Այս նկարներից ընդհանուր տպավորությունը գույների
բազմազանության չափազանց լիությունն է: Սակայն եթե ուշադիր լինենք, այստեղ
բացահայտ գերակշռում են երեք գույներ` սպիտակ, կարմիր և ոսկեգույն: Սպիտակը
պարիսպների և պատերի քարերն են, մարգարիտները, բյուրեղապակին, արծաթը, փղոսկրը,
լոտոսները (ջրաշուշան), կարապները, շատրվանի շիթերը: Կարմիրը` կարմիր որդանով
ներկված գործվածքները (գորգեր, վարագույրներ, ծածկոցներ): Ոսկու գույնը
զուգորդվում է նարնջագույն և դեղին գույներով, արևի փայլերով, թռչունների
փետուրներով: Կապույտը և կանաչը այս գամմայում չափավոր են: Դա լիովին բնական է`
կանաչի տպավորությունը քիչ նվազեցված է, քանի որ բնությունը լի է կանաչով: Կանաչը
ավելի շատ են գնահատում եգիպտացիներն ու արաբները, որոնք ապրում են անապատների
մոտ: Հնդիկը ավելի տպավորված է կարմիր- դեղին-սպիտակ գամմայից: Այս գույները սևի
ավելացմամբ տարբերակում են նաև գեղեցիկ կնոջ արտաքինը:
Մահաբհարատայում ձևակերպված են կանացի գեղեցկության նորմերը: Այդ կանոնի
կետերից մեկն ասում է. «Գեղեցիկ կնոջ մոտ հինգ բաներ պետք է լինեն կարմիր` ափերը և
ականջաբլթակը, նրբաններն ու շուրթերը և ոտքերի հետքերը»: Սրանից բացի, դեմքի և
մարմնի սպիտակությունը, մազերի և աչքերի սևությունը, ոսկեգույն զարդերը կազմում են
արևելյան կնոջ «կոլորիտիկ տիպօրինակը» (և ոչ միայն Հնդկաստանում):
Հնդկական
կոլորիտի այս ամբողջ ճոխությունն ու գունեղությունը հզորագույն կյանքի պոռթկման
արտահայտումն են: Սակայն իրերի հայտնի տրամաբանության ուժով այս կյանքի
արբեցությունը պետք է վանել ոգու սթափությամբ: Ահա այսպիսի կյանքի պոռթկման
չափավորող հակակշիռ է ներկայացնում վեդաների հինավուրց իմաստությունը, այնուհետև
բուդիզմի փիլիսոփայությունը: Վեդաների ու բուդիզմի փիլիսոփայություններին
համապատասխանում է որոշակի էսթետիկական հայացքների համակարգ: Ընչազուրկ
հոգևորականին չի գրավում աշխարհի գունեղությունը, հագուստների և զարդերի
հարստությունը, առավել ևս` կանացի գեղեցկությունը:
Ասկետիկները հագնվում էին կեչու կեղևից կամ «դեղին հագուստներ», այսինքն,
հնամաշ լաթեր, որոնք նախկինում սպիտակ են եղել, սակայն հնությունից դեղնել են:
Ջայնիներն ու աջիվիկները (բուդիզմին հարակից ուսմունքի հետևորդներ) ընդհանրապես
հերքում էին հագուստները` որպես ճոխության առարկա և քայլում էին «օդով հագնված»,
կամ, ծայրահեղ դեպքում` սպիտակ հագուստով:
Ամենատարբեր հայացքների տեր վանականներն ու ճգնավորները հարգված էին
ժողովրդի կողմից, սակայն նրանց «հակաէսթետիզմը» հնագույն կերպարվեստի վրա չի թողել
մեծ ազդեցություն և մնացել է ընտրյալներին, հատուկ մարդկանց բնորոշ նշան: Նրանց
ինքնատիպ «նեգատիվ» էսթետիկան լոկ ստվերում էր և ընդգծում էր հնդկական մշակութի
շքեղությունն ու փայլը:
Լիլիթ Բեգոյան
ԵԳՊԱ արվեստաբանության բաժին,
մագիստրատուրա 2-րդ կուրս
ԵԳՊԱ արվեստաբանության բաժին,
մագիստրատուրա 2-րդ կուրս
Комментариев нет:
Отправить комментарий