Պարզից էլ
պարզ է, որ գմբեթը, անկախ նրանից, որ համարվում է բոլոր կրոնական կառույցներին /եկեղեցի,
մզկիթ, սինագոգ և այլն/ բնորոշ ճարտարապետական տարր, այնուամենայնիվ ունի տարատեսակներ,
որոնք յուրաքանչյուր կրոնի և երկրի համար ինքնատիպ են: Գմբեթի տարատեսակներից ամենահինը
սֆերիկ տիպն է:
Լոնդոնի Խանդի Մարդիր եկեղեցին |
Առաջին սֆերիկ գմբեթը
Պանթենոնինն է. Հռոմից այս տիպը հասնում է Բյուզանդիա /Սբ. Սոֆիա/, Ուկրաինա /Կիևի
Սբ. Սոֆիա/, Ռուսաստան /Վլադիմիրի, Սմոլենսկի եկեղեցիներ/, հանդիպում է մուսուլմանական
ճարտարապետության մեջ /Երուսաղեմի Օմարի մզկիթ, Իսրայելի Խայֆայ քաղաքի Բախարի տաճար/:
Հաճախակի հանդիպող կոնստրուկցիա է նաև սֆերի
և կոնաձև գմբեթների համադրումը /Լոնդոնի Խանդի Մարդիր տաճար, Կ. Պոլսի Սբ. Սոֆիա/:
Մյուս տարածված
տարատեսակը սոխուկանման գմբեթն է, որն առաջացել է Ռուսաստանում: Հին ռուսները արդեն
քրիստոնյա էին, բայց երկար ժամանակ եկեղեցի չէին գնում, քանի որ եկեղեցին ուներ սֆերի
գմբեթ: Պատճառն այն էր, որ ռուսները սֆերիկ գմբեթը համարում էին հեթանոսության խորհրդանիշ: Ի հայտ է գալիս նոր կոնստրուկցիա,
որը թույլ էր տալիս քրիստոնյային առանց վարանելու մտնել եկեղեցի: Սոխուկանման գմբեթներ
կառուցելու շուրջ մինչ օրս էլ բազմաթիվ վարկածներ կան, սակայն դրանցից ամենահավանականը
այն է, որ նմանատիպ վերջավորությամբ գմբեթ կառուցվել է իր վրա խաչ պահելու համար: Շատ
հետազոտողների կարծիքով այս տիպն առաջացել է 16-17-րդ դարում, սակայն սա անհավանական
է թվում, քանի որ Կարելիի Կիժի փայտե եկեղեցին, որը կառուցվել է 12-րդ դարում, արդեն
ուներ սոխուկանման կիսագմբեթներ, ինչը վկայում է այն մասին, որ սոխուկանման գմբեթներն
ավելի հին պատմություն ունեն, քան սաղավարտաձև գմբեթները:
Կարելիի Կիժի փայտե եկեղեցին, Ռուսաստան, 12-րդ դար |
Որպես գմբեթ` տիպը սկսել
է օգտագործվել 13-րդ դարի վերջից: Այն ունի ուռուցիկ կառուցվածք, վերջավորությունը
սրածայր է` նման սոխի /Ուգլիչեի, Արխանգելսկի, Նովգորոդի, Յարոսլավլի եկեղեցիներ/:
15-րդ դարից սկսած կոնստրուկցիան ձևափոխվում է սաղավարտաձևի: 16-րդ դարում սաղավարտի
բարձրությունը բավական չէր համարվում, և դրա վրա դրվում է սոխուկանման գմբեթ: Ստացվում
է երկում գմբեթի ձևերի համադրում /Կիևի Միխայլովսկի և Սմոլենսկի Ուսպենսկի տաճարներ/:
Երբեմն իրար հետ են հանդես գալիս ոչ միայն սոխուկանման և սաղավարտաձև, ալյ նաև սաղավարտաձև
և կոնաձև կոնստրուկցիաները /Հս. Օսեթիայի Ուղղափառ, Վրաստանի Սվետիցխովելի և Խարկովի
եկեղեցիներ/:
Մոսկովյան Կրեմլի Վերափոխման մայր տաճարը,սաղավարտաձև գմբեթներ |
Սոխուկանման
գմբեթները շատ են Հնդկաստանում, այստեղ սրանք նման են ռուսական սոխուկներին /Գուրդվար
և Ամրիտսար քաղաքների եկեղեցիներ/: Պատճառն այն է, որ սոխուկանման գմբեթը համարվում
է հին արևելցիների ստեղծած կոնստրուկցիան: Տիպը ստեղծվել է նրանց` Արլ. Եվրոպայում
ապրելու տարիներին: Այնուհետև արևելցիների մի մասը գնացել է Հնդկաստան և ավանդույթը
շարունակել այդտեղ, իսկ մյուս մասը մնացել է իր պատմական տարածքում: Արդյունքում երկու
երկրներում զուգահեռ կառուցվել են սոխուկանման գմբեթներ, և այլ վարկած չկա, թե ինչպես են Հնդկաստան հասել սոխուկանման
գմբեթները: Այս է պատճառը, որ սոխուկանման գմբեթներ ունեն միայն Հնդկաստանի և Ռուսաստանի
եկեղեցիները: Հնդկաստանի եկեղեցիների մեջ առանձնանում է Դելիի Լոտոսի տաճարը, որի սոխուկանման
գմբեթներից յուրաքանչյուրը նվիրված է ինչ-որ մի աստվածության:
Իրանի եկեղեցիների
գմբեթների մեծ մասը ևս սոխուկանման են:
Հնդկաստանի Ամրիտսար քաղաքի եկեղեցին |
Գմբեթի մյուս
տարատեսակներից է կոնաձև գմբեթը, որը հանդիպում է հիմնականում Անդրկովկասում: Կոնաձև
գմբեթով եկեղեցիները շատ են Հայաստանում և Վրաստանում /Բագրատի, Թբիլիսիի Սբ. Երրորդության,
Հվ. Օսեթիայի Ցխինվալիի եկեղեցիները/:
Հայաստանում կոնաձև եկեղեցիները կարելի է բաժանել հետևյալ տեսակների`
1. Էքստերիերից թմբուկի շեշտվածությունը չի զգացվում և գմբեթներն ունեն հարթ, հստակ կոնի տեսք /Նոր Գետիկ, Գեղարդ, Հառիճ/
2. Գմբեթի ստորին մասից մինչև գագաթը կտրատված է /Բջնի, Գանձասար/
3. Գմբեթը կողային բաժանումներով է /Լմբատ, Սանահին, Հաղպատ/
4. Արտաքինից ունի թմբուկի նիստերին համապատասխան շեշտվածություն /Թալինի Կամսարականների, Խորակերտի, Հաղարծինի, Օձունի, Էջմիածնի բոլոր եկեղեցիները/
Հայաստանում քիչ, բայց կան եկեղեցիներ,
որոնք ունեն մի քանի գմբեթի կոնստրուկցիաներ: Սրանցից են Հառիճի, Մուղնու, Գանձասարի եկեղեցիները:
Հառիճավանքում է եզակի հայկական սֆերիկ գմբեթը, մյուս երկու եկեղեցիներում գլխավոր գմբեթները կոնաձև կտրատված են, զանգակատները` կոնաձև կողերով: Տարբեր են Մարմաշենի երկու մեծ և փոքր եկեղեցիները` կոնաձև կտրատված և կողերով, զանգակատուն չկա: Ուրույն ճարտարապետական կոթող է Նորավանքի եկեղեցին:
Կան շատ
եկեղեցիներ, որոնց մեջ նկատվում է գմբեթի
սֆերիկ, սոխուկանման և կոնաձև տիպերի
խառնուրդ: Խարկովի շրջանի Սենկինոյի եկեղեցու գմբեթը սֆերիկ է, զանգակատունը`
կոնաձև: Սմոլենսկի եկեղեցու սոխուկանման 5 գմբեթներից 2-ը դրված են կիսագմբեթի վրա,
3-ը` անկյուններում: Վառ օրինակ է Աստրախանի
Նիկոլսկի տաճարը: Այն ունի սֆերի 2 գմբեթ, որոնց վրա փոքրիկ աշտարակներ կան,
աշտարակների վրա` սոխուկանման գմբեթներ: Հետաքրքիր է նաև Տոմսկի ուղղափառ եկեղեցին` կենտրոնական
սֆերիկ և զանգակատան գմբեթներով,
որոնք կոնաձև են և իրենց հերթին ունեն սոխուկանման գմբեթներ:
Կոնաձև Գմբեթով եկեղեցի Վրաստանում |
Հայաստանում կոնաձև եկեղեցիները կարելի է բաժանել հետևյալ տեսակների`
1. Էքստերիերից թմբուկի շեշտվածությունը չի զգացվում և գմբեթներն ունեն հարթ, հստակ կոնի տեսք /Նոր Գետիկ, Գեղարդ, Հառիճ/
2. Գմբեթի ստորին մասից մինչև գագաթը կտրատված է /Բջնի, Գանձասար/
3. Գմբեթը կողային բաժանումներով է /Լմբատ, Սանահին, Հաղպատ/
4. Արտաքինից ունի թմբուկի նիստերին համապատասխան շեշտվածություն /Թալինի Կամսարականների, Խորակերտի, Հաղարծինի, Օձունի, Էջմիածնի բոլոր եկեղեցիները/
Խարկովի հայկական եկեղեցին կոնաձև գմբեթներով |
Հառիճավանք 8դ., Հառիճ գյուղ, Արթիկի շրջան, կտավ, 1975թ., 100/65սմ |
Հառիճավանքում է եզակի հայկական սֆերիկ գմբեթը, մյուս երկու եկեղեցիներում գլխավոր գմբեթները կոնաձև կտրատված են, զանգակատները` կոնաձև կողերով: Տարբեր են Մարմաշենի երկու մեծ և փոքր եկեղեցիները` կոնաձև կտրատված և կողերով, զանգակատուն չկա: Ուրույն ճարտարապետական կոթող է Նորավանքի եկեղեցին:
Կիևի Սբ. Սոֆիան |
Սբ. Պետրոսի տաճարը Հռոմում |
շարունակելի....
հատված հետազոտական աշխատանքից
թեմա՝ <<Գմբեթի զարգացման պատմությունից>>
Նավասարդյան Գոհար
ԵԳՊԱ ԳՄ արվեստաբանության բաժին
3-րդ կուրս
կարդացեք նաև՝ Գմբեթի ծագումնաբանությունն ու էվոլյուցիան
Գմբեթի սիմվոլիկան