19-րդ դարի արվեստի ամենաբարձր նվաճումները կապված էին ժողովրդի
հեղափոխական գաղափարների հետ և մարմնավորում էին նրանց հավատը ազատության և իրավահավասարության
հանդեպ:
Հուսահատված ինքնադիմանկար |
19-րդ դարի առաջին կեսը Ֆրանսիայում արվեստի իրապաշտական
և դասական ուղղությունների ծաղկման ժամանակաշրջանն էր, որոնց կողքին 1830-ականներին հայտվեց նաև ռոմանտիզմը: Արվեստի վրա էլ ավելի ուժգին ազդեցություն ունեցավ
1848 թվականի ֆրանսիական հեղափոխությունը, երբ առաջին անգամ պատմական ասպարեզ ելավ
բանվոր դասակարգը` որպես վիթխարի, ինքնուրույն ուժ: Սրա արդյունքում ծաղկում և զարգանում
է ռեալիզմը, որը հատկապես վառ արտահայտություն ստացավ գծանկարչության, գեղանկարչության,
հետագայում նաև քանդակագործության մեջ: Նկարիչների ուշադրությունը սևեռվեց առօրյա իրականության,
ժողովրդի կյանքի, քաղաքական իրադրության վրա: Սրա արդյունքում հստակորեն սահմանազատվեցին
ռոմանտիկական պատրանքային արվեստն ու իրատեսությունը` ողողված հեղափոխական գաղափարներով: Պայքարի և անկախության
ոգով են լեցուն ակտիվ հեղափոխական Գյուստավ Կուրբեի աշխատանքները: Այս ստեղծագործողն
իրավամբ համարվում է ֆրանսիական ռեալիզմի հիմնադիրներից
մեկը:
ճայերով աղջիկը |
Ժան Դեզիրե
Գյուստավ Կուրբեն ծնվել է Ֆրանսիայի Օռնան քաղաքում: Գեղարվեստական կանոնավոր կրթություն
չի ստացել, հաճախել է Ժակ Լուի Դավիդի աշակերտ Շ.Ա. Ֆլաժուլոյի նկարչական դպրոցը: Իրավաբան դառնալու ակնկալիքով 1839թ. Կուրբեն մեկնել
է Փարիզ, որտեղ ծանոթացել է Լուվրում ցուցադրված աշխատանքների հետ` չգիտակցելով, որ
տարիներ անց ցուցասրահներում հայտնվելու են նաև իր վրձնած նկարները…Մեծ վարպետների,
մասնավորապես փոքր հոլանդացիների ու Վելասկեսի աշխատանքներից տպավորված` Գյուստավը
որոշում է շարունակել նկարչական կրթությունը: Նա դասեր է վերցնում Շարլ դե Շտեյբենից,
ապա ավելի ուշ հրաժարվում ֆորմալ կրթություն ստանալուց: Սկսում է հաճախել Սուիսսի և
Լյապենի արվեստանոցները:
Պրուդոնի դիմանկարը |
Փարիզ գալուց ընդամենը 5 տարի անց Կուրբեի առաջին նկարը`
“Ինքնանկար սև շան հետ”, ցուցադրվում է Փարիզյան սալոնում: Սակայն ամեն ինչ այդքան
էլ հեշտ չէր: Սալոնի հանձնաժողովին ներկայացված մի շարք նկարներից ընտրվել էր միայն
մեկը: Այս տարիներին, ընդհուպ մինչև 19-րդ դարի կես ժամանակի գերակայող արվեստի ուղղությունը
ակադեմիզմն էր, ու ցուցահանդեսին ներկայանալու համար առաջարկված բոլոր ռեալիստական
աշխատանքները մերժվում էին: Նույն տարիներին Սալոնը մերժում է նաև Էժեն Դելակրուայի,
Թեոդոր ռուսսոյի ու Օնորե Դոմիեի նկարները:
Ինքնանկար սև շան հետ |
Արդյունքում,
Կուրբեն դառնում է Ֆրանսիայի ռեալիստական դպրոցի հիմնադիրը: Այստեղից է արվեստի նոր
ուղղությունը թափանցում այլ երկրներ: Իր արվեստը
նկարիչը բնորոշել է այսպես` “Կարողանալ կերտել իմ դարաշրջանի բարքերը, գաղափարները,
պատկերը` իմ գնահատականի համաձայն… մի խոսքով ստեղծել կենդանի արվեստ` սա է իմ նպատակը”:
Կուրբեն մեծ կարևորություն էր տալիս առօրյա կենցաղային կյանքին,
նկարելով գյուղացիների, բանվորների, արհեստավորների պատկերներ:
Թութակներով կինը |
Այս ամենը վառ դրսևորում գտավ “Քար ջարդողները” աշխատանքում,
որի նկարագրության մեջ Կուրբեն գրել է. “Այդպես
սկսում են, և այդպես ավարտում”: Հրաժարվելով վառ գույներից` Կուրբեն լույսի և ստվերի
սուր հակադրությամբ նկարել է բանվորների` մի
ծերունու և պատանու, ովքեր պատկերված են տաժանակիր աշխատանքի պահին, բայց, այդուհանդերձ
համակված են ուժով և եռանդով:
Քար ջարդողները |
Նշանավոր է “Թաղումը Օռնանում” նկարը, ուր պատմական կոմպոզիցիայի
հիմքում ընկած են նկարչի ժամանակակիցների պատկերները: Նկարի գունաշարը հիմնականում
մուգ երանգների մեջ է: Պատկերված մարդիկ Կուրբեի ժամանակակիցներն են, որոնցից յուրաքանչյուրի
անհատական կերպարը նկարիչը վարպետորեն բացահայտել է: Կոմպոզիցիայում պատկերված ֆիգուրներն
ասես բաժանվեած են երեք խմբի: Առաջին պլանում
տեսնում ենք հոգևորականներին, ձախ անկյունում լացող կանանց և ետևի պլանում` խաչված
մարդու, որը, թերևս, նկարի ամենահետաքրքիր և առեղծվածային կերպարներից մեկն է: Այն
Փարիզի սալոնում ցուցադրվելուց հետո մեծ աղմուկ է բարձրացրել, և վեճերի առիթ դարձել
բազմաթիվ արվեստաբանների համար:
Թաղում Օռնանում |
Նկարչի կյանքի և մտորումների արտահայտումն է “Նկարչի արվեստանոցը”
աշխատանքը, որտեղ վարպետը ներկայացրել է իր բնորդներին և ընկերներին` արվեստանոցում
հավաքված: Անմիջապես մոլբերտի կողքին մերկ բնորդուհին է, հեռվում տեսնում ենք տղամարդկանց,
իսկ առաջին պլանում` նկարչի կողքին, կանգնած է մի փոքրիկ երեխա, ով հավանաբար Կուրբեի
որդին է:
Նկարչի արվեստանոցը |
Կուրբեն մեծ ներդրում ունեցավ թե’ դիմանկարի, թե’ նատյուրմորտի
և բնանկարի զարգացման գործում: Նրա դիմանկարներում մենք ակնհայտ տեսնում ենք բնորդի
զգացումներն ու ներաշխարհը, տրամադրությունը: Շատ վարպետորեն են ստեղծված նաև նկարչի
ինքնադիմանկարները:
Ինքնադիմանկար |
Կուրբեի բնանկարներում
բնությունը հանդես է գալիս իր ամբողջ գեղեցկությամբ: Մեկ հանդարտ ծովի ալիքներն են
զարկում ավազին, լուսավորվելով մայրամուտի լուսերով, մեկ էլ փոթորիկը արմատախիլ է անում
ծառերը:
Կուրբեն երբեք չէր
ենթարկվում ակադեմիական թելադրանքներին, նա ստեղծում էր իր սեփական և ազատ թեմաները,
հանճարեղ կերպով դրանք փոխանցելով կտավին, և երբեք չհեռանալով իր իրատեսական սկզբունքներից:
Ալիք |
Ասում են` մի անգամ
Կուրբեից պատվիրում են նկարել եկեղեցու որմնանկարի հրեշտակներին, և նա պատասխանում
է. “Ես երբեք հրեշտակ չեմ տեսել, ցույց տվեք ինձ հրեշտակ և ես կնկարեմ”: Սա խոսում
է այն մասին, որ Կուրբեն միայն նկարում էր այն, ինչ տեսնում էր, ինչ իրական էր, ինչը
գույություն ուներ:
Փարիզյան Կոմունայի
ժամանակներում, երբ ստեղծվել էր քաղաքական բարդ իրավիճակ, և մեծ վտանգ էր սպառնում
նկարչին, Կուրբեն կարողանում է ընկերների միջոցով փախչել Շվեյցարիա, որտեղ էլ անցկացնում է կյանքի վերջին
տարիները:
Բարև, պարոն Կուրբե |
Կուրբեի իրապաշտական
արվեստը մեծ ներգործություն ունեցավ բազմաթիվ նկարիչների գործունեության համար, այդ
թվում` իմպրեսիոնիստների: Նրա արվեստի ազդեցությունը տարածվեց նաև Ֆրանսիաից դուրս`
Բելգիայում, Հունգարիայում, Ռումինիայում և այլուր:
Նյութը պատրաստեց Անետ
Ռիդլը
Комментариев нет:
Отправить комментарий