“Նա վեր կացավ, գնաց
առաջ` անհանգստացած կրկնելով բանաստեղծությունը.
կանգնեց գորշ քառակուսու առջև, որի վրա քաոսային խառնաշփոթի մեջ պատկերված էին
ֆանտաստիկ, երբեմն ծիծաղելի մարդկային ֆիգուրներ` միաձուլվաձ թռչունների կամ կենդանիների
մարմինների հետ: Նկարչի երևակայությունը մասնատում էր մեզ հայտնի գոյությունը, փոխարենը
սարսափելի և տարօրինակ կերպարներով ներկայացնելով անհնարինը: Սամգինը 3 րոպե կանգնեց
նկարի կողքին և զգաց, որ այն ցանկություն է ներշնչում նկարչի աշխատանքը նորից կատարելու,
ֆիգուրները նորից մասերի բաժանելու և կրկին հավաքելու: Իր ցանկությունը անհեթեթություն
համարելով` նա հեռացավ նկարից, բայց նույն պահին ետ վերադարձավ` հեղինակի անունը կարդալու`
Հիերոնիմոս Բոսխ…. Նա նստած բազկաթոռին նայում էր նկարին և մտածում` ինչ էր պատկերացնում
հեղինակը իրականության մասնիկներից այս ֆանտաստիկ աշխարհը ստեղծելու ժամանակ…”:
Հիերոնիմոս Բոսխ- Երկրային վայելքների այգի |
Նկարը զարմացրել և
զարմացնում է մինչև հիմա: Նիդեռլանդացի նկարիչ Հիերոնիմոս Բոսխի ստեղծած կերպարները
այնքան առանձնահատուկ են, որ դժվար է հավատալ այն փաստին, որ դրանք ստեղծվել են մեզնից
500 տարի առաջ:
Հիերոնիմոս Բոսխը նկարչի
ընտրած կեղծանունն էր, իսկ նրա անունը Երուն Անտոնիսոն վան Աքեն է: Նկարչի համբավը դեռևս նրա
կենդանության օրոք տարածված էր անգամ իր հայրենի քաղաքի սահմաններից դուրս: Բոսխը պատվերներ
էր ստանում նաև Իսպանիայից, նույնիսկ Ֆիլիպ II-ը ուներ Բոսխի նկարների մեծ հավաքածու,
նրա ննջարանի պատից կախված էր Բոսխի վաղ շրջանի աշխատանքներից մեկը` “Յոթ մահացու մեղքերը”:
Նկարչի աշխատանքների
պահանջարկն այնքան մեծ էր, որ նրա արվեստանոցում ստեղծվում էին դրանց կրկնօրինակները:
Հիերոնիմոսի աշխատանքները տեսնելու համար աշխարհի տարբեր ծայրերից բազմաթիվ արվեստագետներ
էին գալիս Նիդեռլանդներ, բայց շուտով հանճարեղ նկարիչը անտարբերության է մատնվում:
Միայն XIX դարում նրա աշխատանքները գտնվելով նիդեռլանդական և իսպանական թանգարանների
պահեստներից մարդկությանը հասանելի դարձան: Բայց մինչև օրս էլ նկարչի հակասական ու
բարդ կերպարները, տարօրինակ սյուժեները անհասկանալի են շատերի համար:
Միջնադարյան նկարիչների
համար բոլոր առարկաները և ևրևույթներն ունեին սիմվոլիկ բնույթ, բայց Բոսխի ստեղծագործությունը
դուրս է այդ շրջանակներից: Այն երբեք ամբողջությամբ չի տեղավորվում միջնադարյան սիմվոլիզմի
մեջ. նա անգամ նոր սիմվոլներ էր հորինում, որոնք հաճախ դիտորդի մեջ սարսուռ են առաջացնում:
Երևի հենց այդ պատճառով էլ Բոսխին անվանում էին “վախերի և սարսափների վարպետ”, իսկ
ժամանակակից սյուրռեալիստները Հիերոնիմոս Բոսխին համարում են սյուրռեալիզմի նախահայրը:
Բոսխն ունի իր սիմվոլների յուրահատուկ մեկնաբանությունը`
Աստիճան-գիտելիքների
ճանաչման ուղի ալքիմիայում
Գլխիվայր շուռ եկած
ագռավ-կեղծավորության կամ կեղծ իմաստության խորհրդանիշ
Բանալի /ոչ բացելու
ձևով նախատեսված/-գիտելիք կամ սեռական օրգան
Կոտրած ոտք- տանջանքի,
հերետիկոսության կամ մոգության սիմվոլ
Նետ- խորհրդանշում
է չարը
Գորտ-ունի սատանայի և մահվան խորհուրդը
Բու- հիմարություն,
հոգեկան կուրություն
Սև թռչուններ- մեղք
Երկիրը. Կենտրոնական հատվածը. ֆրագմենտ նկարից |
Բոսխի “սյուրռեալիզմի”
գագաթնակետը “Երկրային վայելքների այգի” ստեղծագործությունն է: Այն պատկերում է տարօրինակ,
ցնորածին, նույնիսկ աներևակայելի ֆիգուրներ ու տեսարաններ: Ահա մի օրինակ այդպիսի տեսարաններից`
մի սիրահար զույգ առանձնացել է պղպջակների մեջ, նրանց վերևում մի տղամարդ գրկում է
մեծ բուին, որի կողքին` ավազանի մեջ գլխի վրա կանգնած մի տղամարդ է, ով լայն բացել
է ոտքերը և այդ բացվածքում թռչունները բույն են հյուսել: Նրանից ոչ հեռու մի երիտասարդ
իր սիրելի աղջկա հետ խնձորի միջից խաղողով կերակրում է ջրի մեջ կանգնած մարդկանց…
Կտավը ստեղծվել է
1503 թվականին: Նկարը բաղկացած է 3 մասից: Եռյակի ձախ կողմում պատկերված է դրախտը,
աջ կողմում դժոխքը, իսկ կենտրոնում երկիրը, որտեղ մարդիկ տրվում են վայելքներին ու
ուրախություններին` չմտածելով դրախտի կամ դժոխքի մասին: Ձախ կողմում մենք տեսնում ենք Եվայի արարման տեսարանը:
Շուրջ բոլորը տարբեր
կենդանիներ են, իսկ կենտրոնում Աստված է, ում կողքին կանգնած Ադամը նայում է Եվային:
Արվեստաբան Տոլնայը նշում է,որ այն հայացքը որով Ադամը նայում է Եվային դեպի մեղք տանող
առաջին քայլն է:
Նկարի հետևի պլանում
տեսնում ենք առյուծին, որ կուլ է տալիս եղնիկին, մեկ այլ գիշատիչ կենդանի հետապնում
է մյուսին, և այս ամենի վերևում լեռան վրա տեսնում ենք կյանքի սիմվոլը, որը, ըստ Բոսխի,
բույսի և լեռան հիբրիդն է:
Դժոխքի հատվածը |
Կենտրոնական հատվածի
կոմպոզիցիան հորիզոնական ուղղությամբ բաժանված է երեք հատվածների: Առաջին պլանում պատկերված
են տարբեր վայելքներ,,երկրորդում տարբեր կենդանիների վրա նստած հեծյալներ են, իսկ երրորդում
երկինքն է, որտեղ մարդիկ թռչում են թռչունների վրա նստած: Նրանց կերպարները խորհրդանշում
են մեղքերի պատճառով աստվածային լույսից զրկված և կուրացած մարդկանց:
Կոմպոզիցիայի երրորդ
կտորում` դժոխքի հատվածում մենք տեսնում ենք սատանայի կերպարը, որ զրուցում է սփրթնած
մեռյալների հետ: Սատանան ջարդված կեղևի ձևով է պատկերված, իսկ դրա շուրջը պար են բռնել
կախարդները: Մեռյալները տանջանքների են ենթարկվում այն առարկաներով, որոնք երկրային
կյանքի ընթացքում նրանց ծառայել են վայելքների համար:
Այս աշխատանքը նկարչի
զգացմունքների և ապրումների մարմնավորումն է, մարդկային ճակատագրի արտացոլումը ըստ
նրա երևակայության: Սա կյանքի և մահվան, մարդկային և կենդանական աշխարհների սուր հակադրությունն
ու միաժամանակ զուգորդումն է: Այն մինչև օրս էլ մնում է ամբողջությամբ չբացահայտված,
խորհրդավոր, անիրական, բայց և ռեալ իր անիրականությամբ:
Նյութը պատրաստեց Անետ
Ռիդլը
Комментариев нет:
Отправить комментарий