Բազմից համոզվել ենք, որ արվեստի շատ գլուխգործոցներ հանճարների խելագար հոգեվիճակների ծնունդ են: Հաճախ մեզ թվում է՝ վերջին մի քանի դարերի ընթացքում
<<հանճար և խելագարություն>> բառերը դարձել են հոմանիշներ: Հանճարեղ
և հոգեկան խնդիրներ ունեցող արվեստագետների թողած ժառանգությունը հետազոտության լավ աղբյուր է հանդիսանում
գիտնականների համար՝ այդպիսով տալով նրանց հնարավորություն ուսումնասիրել արվեստի կապը հոգեկան հիվանդության հետ:
Եվ ահա ձեզ ենք ներկայացնում
մարդկությանը հայտնի մի քանի
<<խելագար>> արվեստագետների կյանքն ու նրանց արվեստը,
որն անմիջականորեն հոգեկան խանգարման
արդյունքն է:
Կարելի է ասել,
<<համաշխարհային հոգեբուժարանի>> հայտնի այցելուներից մեկը Վինսենտ վան Գոգն է: Այս նկարչի հանճար լինելու փաստի մասին վկայում են նրա նկարները,
որոնց գները տատանվում են 70 –
85 միլիոն դոլլարի սահմաններում: Շնորհիվ նրան նվիրված գրքերի (Անրի Պերյուշո - << Վան Գոգի կյանքը>>,
Իրվինգ Սթոուն -
<<Կյանքի ծարավը>>)`
շատ փաստեր են հայտնի դաձել իր անհայտ կյանքից,
ինքնասպանության փորձերից,
հուսահատություններից ու հիասթափություններից, ինչու չէ, նաև ձեռքբերումներից, որոնք, սակայն, վան Գոգի կյանքում
քիչ են եղել: Նրա ինքնասպանության վարկածները
տարբեր են: Ըստ Պերյուշոյի,
դա նյարդային
խանգարման հետևանք է: Գոգենի հետ վեճից հետո, ում վրա վան Գոգն իբր հարձակվել է ածելիով, ինքն իր նկատմամբ
լցվել է կատաղությամբ, կտրել ականջն ու այն նվիրել իր անբարոյական
ծանոթուհուն` որպես հիշատակ: Ըստ մեկ այլ վարկածի` վան Գոգի ականջը կտրել է հենց ինքը Գոգենը՝ վեճի ժամանակ, և իր նկատմամբ
կասկածը ցրելու համար հորինել է մեզ հայտնի պատմությունը:
Առաջին ինքնասպանության փորձից հետո նկարչին տեղափոխել
են հոգեբուժարան:
Ինքնասպանության երկրորդ և վերջին փորձը հուսահատ
հանճարը կատարել է 1890թ. ՝ ատրճանակով
կրակելով կրծքին, ինչն էլ դարձել է նրա մահվան պատճառը: Վան Գոգը հեղինակ է ավելի քան 2000 ստեղծագործությունների: Սրանցից շուրջ 900-ը գեղանկարներ են, 1100-ը` գծանկարներ
և ուրվանկարներ։ Միայն կյանքի վերջին երկու մասիներին վան Գոգը նկարել է 90 նկար: Հոգեկան հավասարակշռվածության նման խրթին վիճակում
սա բավականին
մեծ ցուցանիշ
է:
Վինսենտ վան Գոգ-<<Ինքնանկար կտրված ականջով>>
|
Ռուս նկարիչ Միխայիլ Վռուբելի և նրա արվեստի մասին նույնպես
խոսում են իր խելագարության կոնտեքստում: Նկարչի հոգեկանի խանգարման
գլխավոր պատճառը,
թվում է,
<<անիծյալ>> նկարն է՝ <<Դևը>>,
բայց իականում
ամեն ինչ ավելի բարդ է: Վռուբելի
հոգեկան աշխարհը խաթարվեց իր շատ սպասելի երեխայի մահով: Այնուհետև նկարը, որը կարծես ավելի խորացրեց
նկարչի հիվանդությունը, դարձրեց նրան հայտնի և միևնույն ժամանակ կործանեց: Այդ մասին նամակում
գրում է Միխայիլի կնոջ քույրը` ասելով, որ Վռուբելի
հարազատները նկատել են նրա տարօրինակ պահվածքը,
չնայած նա դարձել է ավելի ինքնավստահ,
դադարել է ամաչել մարդկանցից
և խոսում է վստահ: Այդ ժամանակ նրա <<Դևը>>
նկարը տեղափոխել
էին Պետերբուրգ՝
ցուցահանդեսում ներկայացնելու համար, և չնայած նկարն արդեն ցուցադրման
էր դրված, նա ամեն օր վաղ առավոտից մինչև երեկո նորից ու նորից էր նկարում նկարը` օր օրի նկատելով
իր համար սարսափելի փոփոխությունը: Սկզբում նկարում պատկերաված ֆիգուրը սարսափազդու տեսք ուներ, այնուհետև
նկարի Դևն ընդունեց անասանելի
տխուր հայացք և ձեռք բերեց անկրկնելի
գեղեցկություն: Հենց այս նկարի հետ կապեցին շատերը նկարչի խելագարությունն ու հենց այս նկարն էլ Վռուբելին դարձրեց հանճար…
Միխայիլ Վռուբել-<<Դևը>>
|
Եվս մեկ հայտնի, յուրօրինակ նկարիչ, որի կյանքում
նույնպես կործանիչ
դեր խաղաց հոգեկան խանգարումը:
Խոսքը Էդվարդ Մունկ մասին է, որի անվան հետ ևս միշտ կապում են հոգեկան անհավասարակշռվածությունը: Մունկն ընդամենը 5 տարեկան էր, երբ մահացավ մայրը, այնուհետև 9 տարեկանում
տեսավ քրոջ մահը: Քանի որ նրա հայրը բժիշկ էր, նա հաճախ էր որդուն տանում իր այցելություններին և Մունկին կարծես վիճակված
էր միշտ տեսնել մարդկային
տառապանքներն ու ցավը: Լինելով ոչ լիարժեք առողջ, թուլակազմ,
գունատ և հիվանդագին երևակայությամբ օժտված երեխա՝ Էդվարդն ընկնում է մռայլության
գիրկը: Հետագայում
դեռ ավելի ծանր բան էր նրան սպասվում: Մունկը, որ երբեք չամուսնացավ, նա մտածում էր, որ ինքը ծնված է միայն արվեստին
տրվելու համար: Նա սիրահարվեց
միայն մեկ անգամ` առաջին և վերջին: Դա Տուլլա Լարսենն էր, որի միակ ցանկությունը ամուսնանալն
էր, ինչից էլ խուսափում
էր Մունկը: Եվ անհասկանալի
պատճառներով Մունկի սիրելին որոշում է չար կատակ խաղալ նրա հետ՝ մեռած ձևանալով:
Մունկը, տեսնելով
իբր անշնչացած
սիրելիի դիակը, հիշում է տառապյալ քրոջ կերպարը, վերհիշում
հոր հիվանդների
տառապանքները: Այս ամենը նորից վերապրելով՝ Մունկի հոգեկանը խանգարվում
է… Այս չար կատակից հետո նա խզում է հարաբերությունները Տուլլայի
հետ:
Էդվարդ Մունկ- <<Ճիչը>>
|
Հայտնվելով
հոգեբուժարանում՝ Մունկը չի դադարում
ստեղծագործել: Սակայն նրա բազմաթիվ
կտավների մեջ յուրահատուկ տեղ է զբաղեցնում
<<Ճիչը>> նկարը, որի 4 տարբերակներից մեկը վերջերս վաճառվեց ռեկորդային
բարձր գնով, իսկ մնացած
3–ը գտնվում են Նորվեգիայի
թանգարաններում: Կտավում պատկերված է հուսահատությունից ճչացող մարդկային կերպար` արյունոտ կարմիր երկնքի տակ, ծայրահեղ ընդհանրացված
բնապատկերով: Մի անգամ ընկերների
հետ քայլելիս
նկատել է երկնքի կարմրավուն
գույնը և նրան պատել է տխրությունը,
ասես նա լսել է բնության ճիչը: Իրական կարելի է համարել նաև այն վարկածը, որ
<<Ճիչը>> նկարը անեծք է պարունակում, քանզի կան տասնակ դեպքեր, որոնք ապացուցում են, որ բոլոր նրանք, ովքեր այս կամ այն կերպ առանչվել են նկարի հետ և լավ չեն վերաբերվել
կտավին, դժբախտության
են հանդիպել:
Ի տարբերություն Մունկի և Վան Գոգի, ամերիկացի
գրող, քննադատ Էդգար Ալան Պոյի պարագայում
ավելի ակնհայտ է դառնում նրա հոգեկան վատ կացության
կապը ստեղագործության հետ: Ալլան Պոյի գրած ստեղծագործությունները պարունակում
են դաժանություն,
սպանություններ և միստիկա: Նա դետեկտիվ ժանրի ու <<սարսափի նովելի>> հիմնադիրն
է և գիտաֆանտաստիկ ժանրի սկզբնավորողներից մեկը համաշխարհային գրականության
մեջ: 2 տարեկանում
զրկվել է ծնողներից, նրան որդեգրել է Ջոն Ալանի ընտանիքը՝ ԱՄՆ-ի Վիրջինիա
նահանգից:
Էդգար Ալան Պո |
6
տարեկանում ընտանիքի
հետ տեղափոխվել
է Անգլիա և սովորել Լոնդոնի պանսիոններից
մեկում: Վաղ տարիքից գրել է և նկարել: 1820 թ-ին վերադարձել
է ԱՄՆ: Պոյի ստեղծագործություններին հատուկ միստիկան և հիվանդագին վիճակների
նկարագրության հակումը հիմք են դարձել գրականության
մեջ անկումային
տրամադրությունների արտահայտման:
Երկարատև ու ծանր հիվանդությունից 25 տարեկանում մահանում
է նրա կինը` Վիրջինիան։
Ցավից ու հոգեկան տառապանքից
գրողը հանձնում
է իրեն խմիչքին, սկսում է թմրանյութեր
օգտագործել։ Իր մենությունը փարատելու
համար` ավելի ու ավելի հաճախ էր դիմում անբարոյականների ընկերակցությանը, իսկ հերթական դեպրեսիայի
ժամանակ փորձում է ինքնասպանությամբ վերջ տալ կյանքին։ Ըստ գրողի` դաժանությունն ու անբարոյականությունը մարդու խեղված էության բնորոշ գծերից են: Պոյի մահը, սակայն, ավելի առեղծվածային էր, քան կյանքը:
1849թ. հոկտեմբերի
3-ին նրա մարմինը գտնում են Բալտիմորի
փողոցում ընկած՝ անգիտակից վիճակում:
4 օր անց նա մահանում
է, այդպես էլ ուշքի չգալով: Մահվան հետ կապված կան մի քանի վարկածներ՝
խմիչքի չարաշահում,
շաքարային դիաբետ և նույնիսկ
սպանություն:
Նյութը պատրաստեց Լիլիթ Սարգսյանը
Комментариев нет:
Отправить комментарий