15-րդ դարի
կեսին փոքրիկ Հոլանդիան հայտնի դարձավ իր
հարստությամբ ու բարեկեցությամբ, չնայած
այն հանգամանքին, որ երկիրն արդյունաբերական չէր: Բայց դեպի նրա ափերն էին ձգտում զանազան ապրանքներով բեռնված նավերը, հոլանդական քաղաքների փողոցներում առավոտից իրիկուն հնչում
էին օտարալեզու արտահայտություններ: Ահա այսպիսին էր նավահանգստային քաղաք Բրյուգը, որը լի էր
հսկայական պահեստներով, որոնցում պահպանվում էին մահուդ, կտավ, բրդե գործվածքներ:
Մեծ եւ հարուստ քաղաքներում թվում էր, թե միայն ապրում էին շահի ու առեւտրի մասին
մտքերով, իսկ արվեստի հանդեպ հետաքրքրությունը բացակայում էր: Բրյուգում չկար շլացուցիչ արեւ, չկար իտալական
բնության հրաշք տեսարանները, քաղաքում չկային նկարիչների սերունդներ, հին շինություններ, հուշարձաններ, որոնց միջոցով
հաղորդակից կդառնային իտալական վերածննդի արվեստին:
Բայց այստեղ՝
մի փոքրիկ տնակում, կարելի էր տեսնել
նկարակալների առջեւ աշխատող,
զարմանալիորեն մեկմեկու նման երեք
նկարչի: Նրանք Յոհան եւ Հիբերտ վան Էյկ եղբայրներն էին ու նրանց
քույր Մարգարիտան: Նրանք հիմնականում
զբաղվում էին եկեղեցական պատվերներով: Այս
նկարիչների կտավներում թվում է՝ տեսնում ես
Բրյուգի տիպիկ բնակիչներին՝ վաճառականներին ու վաճառողուհիներին, որոնք
կարծես դիտողին ապրանք են առաջարկում: Բայց հիանալին ու ապշեցնողը դա չէ, այլ այն
զարմանալի գունային թարմ կոլորիտն ու խորը տոնը, որ մինչ այժմ չենք տեսնում
նույնիսկ իտալական ոչ մի նկարչի մոտ: Բանն
այն է, որ Էյկ եղբայրները բացահայտում են
ներկի քիմիական այնպիսի բաղադրությունը, որն անհրաժեշտ էր յուղաներկերի պատրաստման համար: Դրանից հետո այդ տեխնիկան նորից կիրառեցին
իտալացիները, իսկ հետո՝ ողջ աշխարհը: Ճիշտ
է, այժմ հետազոտողնրը փաստում են, որ յուղաներկի
տվյալ բաղադրությունը 2-4-րդ դդ. հին
հռոմեական նկարներում եւս կիրառվել է, այն
է՝ մեղրամոմե ներկեր՝ կաղնու յուղով: Այդուհանդերձ բազմաթիվ սերունդներ պարտական
են հանճարեղ եղբայրներին յուղաներկի նոր բաղադրության կատարելագործման ու «շահագործման» համար:
Փոքր եղբայրը՝
Յոհանը /Էյկ/, բացի եկեղեցական թեմաներից
նկարnւմ էր նաեւ դիմանկարներ: Հետաքրքիր է, որ այդ մեծ նկարիչը եւ գյուտարարը եղել
է բավականին համեստ. նրա բազմաթիվ նկարների ներքեւի մասում եղել է հետեւյալ գրությունը. «Այնպես, ինչպես կարող եմ»: Ասես
նկարիչը խոհեմաբար բացատրում է աշխարհին, որ
դրանից ավելի ի վիճակի չի եղել նկարել:
Այս նկարչի
գլուխգուրծոցներից է իր ժամանակի
ընդհանուր եվրոպական գեղանկարչության մեջ
եզակի երեւույթ հանդիսացող /ինչպես պնդում
են արվեստաբանները/ «Առնոլֆին ամուսինների դիմանկարը» ստեղծագործությունը:
Կտավում պատկերված են իտալական Լուկկի քաղաքից
վաճառական Ջովանի Առնոլֆինին, ով Բրյուգեում
ներկայացրել է Պորտինարիի
ձեռնարկությունը, եւ նրա երիտասարդ կինը:
Երկուսն էլ հագնված են շքեղ տոնական զգեստներ, ընդ որում դրանց ոճը ժամանակի
համար եղել է բարդ եւ արտասովոր: Հանդիսավոր ու հաստատուն կեցվածքը, դեմքերն արտահայտում
են լրջություն: Առաջին հայացքից այն անգամ կարող է վանել դիտողին, բայց
ուշադրությամբ դիտելուց կարելի է նկատել
ճշմարտության նկատմամբ հասարակ, բայց լուրջ վերաբերմունք, որով օժտված են
պատկերված անձինք: Հարմարավետ սենյակի խորքում երեւում է կլոր հայելին, որն
արտացոլում է երկու մարդկային ֆիգուրաներ, որոնք ներկա են սենյակում, բայց չեն
երեւում դիտողին: Որոշ արվեստաբաններ, հենվելով գրության վրա, ենթադրում են, որ մի ֆիգուրը հենց ինքը՝
նկարիչն է: Իսկ նկարի սյուժեն դիտարկելով որպես ամուսնությա տեսարան /կնոջ ձեռքը
ամուսնու ձեռքում/՝ կարելի է նկարչին
վերագրել որպես արարողության վկա:
Նկարը
ստեղծվել է արտասովոր խնամքով, այն
ապշեցնում է դիտողին յուրաքանչյուր դետալի
նուրբ հարաբերությամբ: Կտավում պատկերված
առարկաներն ունեն խորհրդանշական իմաստներ: Շունը խորհրդանշում է
հավատարմություն, խոզանակը՝ մաքրություն
ու բարեպաշտություն, ուռուցիկ հայելին՝
աշխարհի աչք, նարինջները՝ դրախտային այգու պտուղներ, իսկ խնձորը ակնարկում է հանցանք… Վան
Էյկը, պատկերելով համեստ կահավորանք, հասարակ մարդկանց, նկարագրվածը
դարձնում է առավել պոետիկ:
Նկարի շուրջ
առաջարկվում են տարբեր վարկածներ: Մի մասը ընդունում է վերը նշվածը, երկրորդ
խումբը առավել հավանական է համարում այն,
որ կտավը հեղինակի ինքնանկարն է: Հավանաբար նրանք այդպես են մտածում նկարում
պատկերված հայելու տակ առկա գրությունից. «Յոհաննես Էյկը եղել է այստեղ.
1434»: Մի շարք անպատասխան հարցեր նկարը
դարձնում են առավել հանելուկային:
1934թ.
ավստրիացի հայտնի արվեստաբան Էրվին Պանոֆսկին ենթադրել է, որ նկարում պատկերվածը ոչ թե ամուսնության /պսակադրության/, այլ
նշանադրության դրվագ է: Իր մի հոդվածում
նա գրել է. «Նայե՛ք դրվագի մասնակիցների դեմքերին, ուշադրություն դարձրեք այն բանի
վրա, թե ինչպես հանդիսավոր է կանգնած տղամարդը՝ պահելով ձեռքում վստահաբար իրեն նայող կնոջ նուրբ ձեռքը: Նայե՛ք
նրա փոքր-ինչ կարմրած նուրբ դեմքին: Նրանք գտնվում են իրենց սենյակում, եւ ոչինչ
մեզ չի ստիպում մտածել, որ նրանք պատրաստվում են ինչ-որ տեղ գնալ:
Ընդհակառակը՝ նրանք իրենց տանն են, ու խոսքն
անկասկած հանդիսավոր արարողության մասին է, որին նրանք ե՛ւ մասնակից են, ե՛ւ
գործող անձինք»: Էրվին Պանովսկին ընդգծում է, որ
նկարի այդպիսի մեկնաբանության է հանգել գրությունից: Վան Էյկը վկայում է,
որ նա ներկա է ծեսին: Հասկանալի է դառնում
վառված մոմը. չէ՞ որ անհիշելի ժամանակներից հարսանեկան երթը ուղեկցվում էր ջահով
եւ վառված լապտերով: Այս ուսումնասիրությունից հետո նկարը սկսեցին անվանել
«Առնոլֆինիների նշանադրությունը»:
Բայց 1950թ. անգլիացի խոշոր արվեստաբան Բռոկուելլը իր մասնագիտական ուսումնասիրության մեջ գրում է, որ «Առնոլֆինիի եւ նրա կնոջ դիմակարը բոլորովին էլ գոյություն չունի»: Այո, նկարիչը նկարել է Ջիովանի Առնոլֆինիի ու նրա կնոջ դիմանկարը, բայց նա մահացել է Իսպանիայում հրդեհի ժամանակ: Իսկ դիմանկարի այն պատմությունը, որը գտնվել է Լոնդոնյան պատկերասրահում, չի համապատասխանում նկարին, այնպես որ պատկերվածները բոլորովին այլ մարդիկ են: Ինչպես վստահեցնում է Բրոկուելլը, ոչ մի փաստաթուղթ, որը հաստատում է կտավում Առնոլիֆինիի գոյությունը, չկա: Նա պնդում է, որ առեղծված չկա, պարզապես այն նկարչի ու իր կնոջ՝ Մարգարիտի դիմանկարն է:
Նմանատիպ
կարծիք է հայտնել նաեւ 1972թ. սովետական ուսումնասիրող Մ. Անդրոնիկովան՝ «Ուշադրությամբ
նայե՛ք, մի՞թե հիշեցնում են իտալացիների, ախր նրանք ունեն մաքուր հյուսիսային դիմագծեր:
Իսկ կինը Մարգարիտ վան Էյկն է, ում՝ 1439թ. Յան վան Էյկի կողմից ստեղծված
դիմանկարը պահպանվել է մինչեւ մեր օրերը»:
Նման կարծիք հայտնողները պնդում են, որ տղամարդը չի կարող մոտեցնել ձախ
ձեռքը, եթե խոսքը գնում է ամուսնության կամ նշանադրության մասին: Իսկ ահա վան Էյկը
1434թ. արդեն ամուսնացած էր: Բացի այդ, հաստատված է, որ Ջովանի Առնոլֆինին եւ նրա
կինը երեխաներ չեն ունեցել, իսկ նկարում պատկերված կինը, բացահայտորեն, երեխայի է
սպասում: Եվ իսկապես, Մարգարիտա վան
Էյկը 1434թ. հունիսի 30-ին որդի է
ունեցել, դա նույնպես հաստատված է փաստաթղթերով:
Այսպիսով,
ովքե՞ր են նկարի հերոսները, իսկապե՞ս դա
ընտանեկան տեսարան է, արդյո՞ք պատվիրված է… մինչեւ այսօր չապացուցված այդ հարցերը կտավը դարձնում են
խորհրդավոր:
Նկարը
հնարավորինս լավ է պահպանված, չնայած որ
անցել է երկար ճանապարհ: 16-րդ դարից սկսած «Առնոլֆին ամուսինների դիմանկարը» պատկանում է Նիդեռլանդների փոխարքա Մարգարիտ
Աբստրաիսկուն: Ավելի ուշ նկարը հայտնվում է Իսպանիայում եւ 18-րդ դարի
վերջում հայտնվում է Մադրիդի
թագավորական պալատում, որտեղ այն
զարդարել է Մադրիդի թագավորական պալատի՝ առավոտյան հարդարանքի սենյակը: Նապոլեոնյան
արշավանքների ժամանակ մի ֆրանսիացի
գեներալ տանում է այն Բրյուսել, որտեղ կտավը 1815թ. գնվում է գեներալ-մայոր Գեեմի
կողմից, ով էլ բերում է այն Անգլիա, ու միայն 1842թ. նվիրվում է Ազգային
պատկերասրահին:
Նյութը պատրաստեց Վարդուհի Կարապետյանը