Ինդրա աստծու քանդակը |
Մ. թ. ա II հազարամյակի
կեսերին Գանգես գետի հովիտ են գալիս արիական ցեղերը: Նրանք
իրենց հետ բերում են այսպես կոչված <<վեդայական մշակույթը>>: Նրանց սուրբ գրքերն էին Վեդաները /վեդա-գիտելիք/, որոնց մեջ կային պատմություններ աստվածների, տիեզերքի և աշխարհի ստեղծման մասին: Հնդիկների հին աստվածներից են երկնքի աստված Դյաուսը և երկրի աստվածուհի Պրիտխիվին: Ի սկզբանե նրանք եղել են մի մարմնում, սակայն Ինդրա ասըվածը առանձնացրել է նրանց քաոսից և ստեղծել աշխարհը: Ինդրան վեդայական պանթեոնի գլխավոր աստվածն է: Նրան
անվանում են աստվածների հայր, աշխարհի
թագավոր:
Սուրյան արևի աստվածն է, ով
հանդես է գալիս տարբեր կերպարներում` որպես գեղեցկադեմ պատանի, ով
երկնքում տեղաշարժվում է ոսկեզօծ կառքով, որպես
ամենատես երկնային աչք կամ թռչուն: Ասում
են` Սուրյան ծնվելիս ունեցել է գնդի տեսք: Եղբայրները
գունդը ազատել են ավելորդ մասերից` տալով Սուրյային մարդու կերպարանք: Գնդի անպետք մասերից աստվածները ստեղծել են փղերին…
Սուրյա արևի աստվածը |
Սոմա լուսնի աստվածը |
Լուսնի աստվածը Սոման էր, ով
ուներ 27 կանայք, սակայն
բոլորից առանձնացնում էր գեղանի Ռոխինիին: Մնացած կանայք բողոքում են հայր Դակշիին, վերջինս անիծում է Սոմային, որը հիվանդանում է, նիհարում
և անհետանում: Լուսինը այլևս դուրս չի գալիս…Անհանգստացած
աստվածները խնդրում են հանել նզովքը, Սոման
աստիճանաբար անցնում է իր պարտականություններին:
Կրակի աստված Ագնին |
Քամու աստված Վայուն |
Ագնին կրակի աստվածն եր, ընտանեկան
օջախի հովանավորը, մարկանց և աստվածների կապող օղակը: Արդարության
աստվածը Հին Հնդկաստանում Վարունան էր, ով
տիրապետում էր յուրահատուկ կախարդական ուժերի: Հնդիկների
քամու աստվածը Վայուն էր` հազարաչքանի
և արագընթաց: Նա տիրում էր ողջ օդային տարածքներին:
Վիշնան` Բրահմայի թիկնապահը |
Կործանիչ Շիվա աստվածը |
Մեծ տեղ էր հատկացվում վեդայական առասպելաբանության մեջ կործանող ուժերի աստված Ռուդրային, ով բոլոր աստվածներից հեռու ապրում էր Հիմալայների գագաթին: Նրան պատկերում էին որպես վայրի որսորդի, ով ծածկված է մորթով: Ռուդրան
կապված է մահվան գաղափարի հետ, սակայն
միևնույն ժամանակ, կարող է պարգևել երկար կյանք, բուժել
հիվանդություններ
և այլն: Մահվան
աստվածը Յաման էր, ով
ի տարբերություն մյուս անմահ աստվածների, մահկանացու էր:
Աշխարհի արարիչ Բրահման |
Մ.թ.ա I հազարամյակի կեսերին Հնդկաստանում մեծ տարածում են գտնում բրահմայականները: Սկսվում է հնդկական կրոնի և մշակույթի նոր վերելք, որն
ընդունված է անվանել <<հինդուիստական>>: Սա նախկինի պես ընդ ունում էր վեդաները, համարում դրանք մեծ գիտելիք, վեդայական աստվածները դարձյալ պաշտամ ունքի առարկաներ էին, սակայն
դրանցից մի մասը այլևս նույնիսկ չէին հիշատակվում, որոշների նշանակությունը փոխվել էր: Ինդրայի
փոխարեն գլխավոր աստվածությունը դառնում է Բրահման` աշխարհի արարողը:
Վիշնան հինդուիզմի հայտնի աստվածներից է: Վիշնա թարգմանաբար
նշանակում է <<ամեն տեղ թափանցող, սողոսկող>>: Այս աստվածն ուներ հազարավոր
կերպարներ, հետևաբար և հազարավոր անուններ: Նա հայտնի է առավելապես Ռամա և Կրիշնա անուններով:
Վիշնայի կողակիցը Լակշմին էր` երջանկության և հարստության աստվածուհին, ով ծնվել էր
օվկիանոսի ջրերից:
Ժամանակի
ընթացքում հնդկական պանթեոնը սկսում են առաջնորդել Վիշնա և Շիվա աստվածները: Շիվան
կործանիչ ուժերի աստվածությունն է: Նա հիշեցնում է վեդայական Ռուդրա աստծուն: Շիվան
հայտնի է <<կատարյալ յոգա>> անվամբ: Այս երկու աստվածները ձևավորում են
հինդուիզմին զուգահեռ զարացող առանձին կրոնական ուղղություններ շիվաիզմը և վիշնաիզմը: Ավելի ուշ Բրահմա, Շիվա և Վիշնա աստվաներին միացնում
են երրորդության մեջ, որը կոչվում է <<տրիմուրտի>>, ինչը թարգմանաբար ն
շանակում է երեք ամպերին տիրապետող: Բրահման աշխարհի արարողն է, Վիշնան` նրա թիկնապահը,
Շիվան` կործանիչը:
Բուդդա Գաուտամա |
Մ.թ.ա VI դարում Հնդկաստանում ձևավորվում է բուդդայականությունը,
որի հիմնադիրը Սիդհարաթհա Գաուտամա Բուդդան էր, ով փախնելով հեշտ կյանքից, տեսնում
է մարդկային աղքատ կյանքը, հիվանդություններն ու սովը և իրեն նվիրում վանական կյանքին:
Ասկետիկ կյանք վարելով` Բուդդան հիմնում է
հնդիկների սուրբ կրոնը` բուդդայականությունը, որը հիմնված է բարության, արդարամտության
և իմաստության վրա: Ասում են` ցանկացած մարդ, ով փորձում է մաքրագործվել, կարող է դառնալ
Բուդդա….
Նյութը պատրաստեց Գոհար Նավասարդյանը
Նյութը պատրաստեց Գոհար Նավասարդյանը
Комментариев нет:
Отправить комментарий