Հայաստանի մեզ հասած հնագույն եկեղեցիները միանավ դահլիճներ են և, ավելի սակավ, եռանավ բազիլիկներ:
IV–VI դդ. տարածված միանավ եկեղեցիների (Լեռնակերտի, Թուղի, Ագարակի, Շենիկի, Կարենիսի վանքի) մեծ մասի խորանը ներգծված է շենքի արտաքին պատերի ուղղանկյուն պարագծի մեջ, սակայն կան նաև ընդհանուր ծավալից դուրս եկող, արտաքուստ կիսաշրջանաձև կամ բազմանիստ խորանով եկեղեցիներ (Լուսակերտի, Ջարջառիսի, Ոսկեվազի, Փարպիի, Բայբուրդի): IV դ. վերջին եկեղեցիների խորանի մեկ կողքին կամ երկու կողքերին կառուցվել են սենյակներ` եկեղեցում քահանայի բնակվելու վերաբերյալ կաթողիկոս Սահակ Ա Պարթևի կանոններին համապատասխան:
IV–VI դդ. միանավ եկեղեցիների առանձին ենթատիպն են արտաքին սրահ ունեցողները: Արլ. Պատում հաճախ փոքրիկ խորանով այդ սրահները նախատեսվել են դեռ չմկրտվածների և ապաշխարողների համար (Գառնի, Թանահատի վանք, Կուրթան, Վարդաբլուր):
Վաղ միջնադարում Եկեղեցական ճարտարապետությյան մեջ եռանավ բազիլիկները տարածում չեն ստացել. այդ ժամանակաշրջանից հայտնի են միայն յոթ այդ տիպի եկեղեցիներ (ընդ որում VI դարից մինչև XVII դ. բազիլիկներ այլևս չեն կառուցվել): Դրանք բոլորն էլ պատկանում են, այսպես կոչված, «արևմտյան» տիպին. միջին նավը բարձր է կողայիններից և ունի առանձին ծածկ: Եռանավ բազիլիկները, չնայած փոքրաթվությանը, ունեն բազմապիսի ճարտարապետական լուծումներ: Որոշ միանավ ու եռանավ եկեղեցիներ նախապես ունեցել են փայտե ծածկ, որը
VI–VII դդ. փոխարինվել է թաղով: Հայաստանի վաղքրիստոնեական Եկեղեցական ճարտարապետությյան մեջ հստակ նկատվում է նրա զարգացման հիմնական գիծը` գմբեթավոր, հիմնականում` կենտրոնագմբեթ եկեղեցիների կառուցումը: Ճարտարապետական այս հորինվածքն ունի տեղական արմատներ` քարե գմբեթների ակունքները բխում են հայկական ժողովրդական բնակելի տների երդիկով, փայտե գմբեթով ծածկերից (Ք.ծ.ա. V դ. այն նկարագրել է հույն պատմագիր Քսենոփոնը): Հայաստանի հնագույն գմբեթավոր եկեղեցին Էջմիածնի Մայր տաճարն է` ողջ քրիստոնեական Եկեղեցական ճարտարապետության մեջ հանգուցային մի կառույց, որի հորինվածքը հետագայում տարածվել է նաև Եվրոպայում:
Ըստ պատմիչ Ստեփանոս արք. Օրբելյանի նկարագրության` Մեծ Հայքի Սյունիք նահանգի կենտրոն Շաղատի եկեղեցին (IV դ.) եղել է խորանարդաձև գմբեթով, ուղղանկյուն խորաններով խաչաձև կառույց: Հայաստանում եկեղեցական շենքի խաչաձևությունը` քրիստոնեական կրոնի խորհրդանիշը, առավել հստակ արտահայտվել է «ազատ խաչ» տիպի գմբեթավոր եկեղեցիներում, որոնք ստորաբաժանվում են երեք ենթատիպի` քառախորան, եռախորան և միախորան (միայն արլ. կողմում): Դրանց լավագույն օրինակներն են VII դարից անփոփոխ պահպանված` Աշտարակի Կարմրավոր Ս. Աստվածածին եկեղեցին և վերձիգ համաչափություններով Լմբատավանքի Ս. Ստեփանոս եկեղեցին: Ներսից և դրսից խաչաձև հորինվածքի զարգացման հաջորդ փուլն է ներկայացնում Մաստարայի Ս. Հովհաննես եկեղեցին, որի գմբեթատակ տարածությունը զգալի ընդարձակվել է: Այս տիպին են պատկանում նաև VII դ. Ոսկեպարի Ս. Աստվածածին, Արթիկի Ս. Գևորգ և Հառիճավանքի Ս. Գրիգոր եկեղեցիները: Հայաստանում եկեղեցական շենքի կենտրոնագմբեթ համակարգը VI դ. նոր ուղղություն է ստացել` միջանկյալ խորշերով և անկյունային սենյակներով քառախորանի ձևով, որի ամենավաղ թվագրված օրինակը Ավանի կաթողիկոսության Ս. Հովհաննես եկեղեցին է (VI դ.վերջ):
Կոմիտաս Ա Աղցեցի կաթողիկոսը այս հորինվածքն առավել կատարյալ կիրառել է հայկական ճարտաչապետության գլուխգործոց` Էջմիածնի Ս. Հռիփսիմե վանքի եկեղեցում: Նույն տիպին են պատկանում Սիսիանի Ս. Հովհաննես եկեղեցին, Արծվաբերի Ս. Աստվածածին վանքը, Զորադիրի Ս. Էջմիածին եկեղեցին, Արամուսի Ծիրանավոր, Գառնհովտի Ս. Գևորգ եկեղեցիները:
VI–VII դդ. հայկական կենտրոնագմբեթ եկեղեցիների մեկ այլ տարբերակն են բազմախորանները, որոնց թվում են Արագածի Գրիգորաշեն, Եղվարդի Ս. Թեոդորոս վանքի և Իրինդի Ս. Աստվածածին եկեղեցիները: Շրջանի մեջ ներգծված քառախորանի յուրօրինակ հորինվածք է մարմնավորել Ներսես Գ Տայեցի կաթողիկոսի կառուցած Զվարթնոց տաճարը:
Այն ունեցել է եկեղեցական շենքի նոր` եռայարուս ծավալային լուծում և VII դ. Հայկական Եկեղեցական ճարտարապետության մեծ նվաճումն է: Կենտրոնագմբեթ եկեղեցիների` Հայաստանում ստեղծված և կիրառված տիպերի նման բազմազանությունը, գմբեթատակ տարածության շուրջը ինտերիերի միավորման ձգտումը VII դ. հայկական Եկեղեցական ճարտարապետության բնորոշ գծերն են, որոնք նրան առանձնացնում են քրիստոնեական աշխարհի մյուս ճարտարապետական դպրոցներից:
Հայաստանում վաղ
միջնադարում կենտրոնագմբեթներից բացի
կառուցվել են
նաև երկայնական`
բազիլիկատիպ եկեղեցիներ:
Քառամույթ գմբեթավոր
բազիլիկ են
Տեկորի Ս.
Սարգիս վկայարանը,
Օձունի Ս.
Աստվածածին եկեղեցին,
Էջմիածնի Ս.
Գայանե վանքի
եկեղեցին, Բագավանի
Ս. Հովհաննես
վանքը, Մրենի
Կաթողիկե եկեղեցին:
Հայաստանում VII դ. մշակվել
է խաչաձև,
եռախորան գմբեթավոր
բազիլիկի տիպը,
որին պատկանում
են Դվինի
Կաթողիկե Ս.
Գրիգոր եկեղեցին
(վերակառուցումից հետո)
և Թալինի
Կաթողիկեն: Սակայն
գմբեթավոր բազիլիկների
ներսի մասնատումը
առանձին կանգնած
մույթերով նպատակահարմար չէր
ծիսակատարության ժամանակ
բեմի առջև
աղոթասրահի միասնական
տարածություն ունենալու
առումով: Միաժամանակ,
առանձին կանգնած
մույթերը կամ
սյուները շենքի
թույլ տարրերն
են երկրաշարժերի
ժամանակ, և
վաղ միջնադարում
հայ ճարտարապետները հաղթահարել
են երկայնական,
բազիլիկ եկեղեցական
շենքերի այդ
թերությունը` ստեղծելով
միանգամայն նոր`
առանց միջանկյալ
հենարանների «գմբեթավոր
դահլիճ» տիպը:
VII դ. այդ
տիպի լավագույն
կառույցներն են
Պտղնավանքը և
Արուճի Ս.
Գրիգոր եկեղեցին,
որոնց գմբեթները
հենվում են
երկայնական պատերին
կից երկու
զույգ հզոր
որմնամույթերի վրա:
IV–VII դդ. հայ ճարտարապետները եկեղեցիներ կառուցելիս հիմնականում ուշադրություն են դարձրել արտաքին ճակատներին: Հարդարանքի տարրերով շեշտվել են. շքամուտքերով` դռները, հոնքաձև քանդակազարդ շրջանակներով` լուսամուտները, նախապես ատամնավոր, ապա կիսակամարիկներով գոտիներով` քիվերը: Ներսի պատերը սրբատաշ քարերից են և մեծ մասամբ` առանց որմնանկարների: Բազմաթիվ լայն պատուհաններով եկեղեցիների ներսը ողողվում է լույսով: Գմբեթների թմբուկներն արտաքուստ բազմանիստ են, գմբեթատակ քառակուսուց գմբեթին անցումը մինչև VII դ. սկիզբը իրականացվել է տրոմպներով, հետո` առագաստներով: Ըստ V դարից գործող հայկական եկեղեցական կանոնի` կառուցվելիք եկեղեցու ձևը հաստատել է եպիսկոպոսը: Հովհաննես Ա Մանդակունի կաթողիկոսի կանոններով եկեղեցու հատակագիծը գծվել է գետնին, 12 առաքյալներին խորհրդանշող 12 քարերով նշվել են եկեղեցու անկյունները, աբսիդը, մույթերը, մուտքերը, և քարերն օծվելուց հետո սկսվել է շինարարությունը: Վաղ միջնադարից մինչև XIV դ. եկեղեցիների նախագծումն իրականացվել է քարե մանրակերտներով:
Շինարարությունն ավարտվելուց հետո եկեղեցին օծվել է և անվանակոչվել: Միջնադարում Հայաստանի եկեղեցիների մեծ մասը կոչվել է Աստվածածնի, ապա` Գրիգոր Լուսավորչի, ս. Հովհաննեսի, ս. Գևորգի, ս. Ստեփանոսի և այլ սրբերի անուններով: VII դ. ավարտվել է եկեղեցական ճարտարապետության հայկական դպրոցի ձևավորումը, որին նպաստել է նաև VI դ. հայ և բյուզանդական եկեղեցիների խզումը: IV–VI դդ. հայկական եկեղեցական ճարտարապետությունը շատ ընդհանուր գծեր ունի հարևան քրիստոնյա երկրների ճարտարապետության հետ, բայց VII դարից այն դարձել է միանգամայն ինքնատիպ: Հայաստանում եկեղեցական շենքերի նոր ձևերը հայկական Եկեղեցական ճարտարապետության խոշոր ավանդն են ողջ քրիստոնեական ճարտարապետության մեջ:
Լուսինե Բադալյան
ԵԳՊԱ արվեստաբանության բաժին, 2-րդ կուրս
Թանահատի եկեղեցին |
Էջմիածնի Մայր տաճարը |
Ըստ պատմիչ Ստեփանոս արք. Օրբելյանի նկարագրության` Մեծ Հայքի Սյունիք նահանգի կենտրոն Շաղատի եկեղեցին (IV դ.) եղել է խորանարդաձև գմբեթով, ուղղանկյուն խորաններով խաչաձև կառույց: Հայաստանում եկեղեցական շենքի խաչաձևությունը` քրիստոնեական կրոնի խորհրդանիշը, առավել հստակ արտահայտվել է «ազատ խաչ» տիպի գմբեթավոր եկեղեցիներում, որոնք ստորաբաժանվում են երեք ենթատիպի` քառախորան, եռախորան և միախորան (միայն արլ. կողմում): Դրանց լավագույն օրինակներն են VII դարից անփոփոխ պահպանված` Աշտարակի Կարմրավոր Ս. Աստվածածին եկեղեցին և վերձիգ համաչափություններով Լմբատավանքի Ս. Ստեփանոս եկեղեցին: Ներսից և դրսից խաչաձև հորինվածքի զարգացման հաջորդ փուլն է ներկայացնում Մաստարայի Ս. Հովհաննես եկեղեցին, որի գմբեթատակ տարածությունը զգալի ընդարձակվել է: Այս տիպին են պատկանում նաև VII դ. Ոսկեպարի Ս. Աստվածածին, Արթիկի Ս. Գևորգ և Հառիճավանքի Ս. Գրիգոր եկեղեցիները: Հայաստանում եկեղեցական շենքի կենտրոնագմբեթ համակարգը VI դ. նոր ուղղություն է ստացել` միջանկյալ խորշերով և անկյունային սենյակներով քառախորանի ձևով, որի ամենավաղ թվագրված օրինակը Ավանի կաթողիկոսության Ս. Հովհաննես եկեղեցին է (VI դ.վերջ):
Ավանի Մայր տաճարի հատակագիծը |
Զվարթնոց |
Այն ունեցել է եկեղեցական շենքի նոր` եռայարուս ծավալային լուծում և VII դ. Հայկական Եկեղեցական ճարտարապետության մեծ նվաճումն է: Կենտրոնագմբեթ եկեղեցիների` Հայաստանում ստեղծված և կիրառված տիպերի նման բազմազանությունը, գմբեթատակ տարածության շուրջը ինտերիերի միավորման ձգտումը VII դ. հայկական Եկեղեցական ճարտարապետության բնորոշ գծերն են, որոնք նրան առանձնացնում են քրիստոնեական աշխարհի մյուս ճարտարապետական դպրոցներից:
Օձունի Ս. Աստվածածին եկեղեցին |
Արուճի եկեղեցին |
IV–VII դդ. հայ ճարտարապետները եկեղեցիներ կառուցելիս հիմնականում ուշադրություն են դարձրել արտաքին ճակատներին: Հարդարանքի տարրերով շեշտվել են. շքամուտքերով` դռները, հոնքաձև քանդակազարդ շրջանակներով` լուսամուտները, նախապես ատամնավոր, ապա կիսակամարիկներով գոտիներով` քիվերը: Ներսի պատերը սրբատաշ քարերից են և մեծ մասամբ` առանց որմնանկարների: Բազմաթիվ լայն պատուհաններով եկեղեցիների ներսը ողողվում է լույսով: Գմբեթների թմբուկներն արտաքուստ բազմանիստ են, գմբեթատակ քառակուսուց գմբեթին անցումը մինչև VII դ. սկիզբը իրականացվել է տրոմպներով, հետո` առագաստներով: Ըստ V դարից գործող հայկական եկեղեցական կանոնի` կառուցվելիք եկեղեցու ձևը հաստատել է եպիսկոպոսը: Հովհաննես Ա Մանդակունի կաթողիկոսի կանոններով եկեղեցու հատակագիծը գծվել է գետնին, 12 առաքյալներին խորհրդանշող 12 քարերով նշվել են եկեղեցու անկյունները, աբսիդը, մույթերը, մուտքերը, և քարերն օծվելուց հետո սկսվել է շինարարությունը: Վաղ միջնադարից մինչև XIV դ. եկեղեցիների նախագծումն իրականացվել է քարե մանրակերտներով:
Պտղնավանքի ավերակները |
Շինարարությունն ավարտվելուց հետո եկեղեցին օծվել է և անվանակոչվել: Միջնադարում Հայաստանի եկեղեցիների մեծ մասը կոչվել է Աստվածածնի, ապա` Գրիգոր Լուսավորչի, ս. Հովհաննեսի, ս. Գևորգի, ս. Ստեփանոսի և այլ սրբերի անուններով: VII դ. ավարտվել է եկեղեցական ճարտարապետության հայկական դպրոցի ձևավորումը, որին նպաստել է նաև VI դ. հայ և բյուզանդական եկեղեցիների խզումը: IV–VI դդ. հայկական եկեղեցական ճարտարապետությունը շատ ընդհանուր գծեր ունի հարևան քրիստոնյա երկրների ճարտարապետության հետ, բայց VII դարից այն դարձել է միանգամայն ինքնատիպ: Հայաստանում եկեղեցական շենքերի նոր ձևերը հայկական Եկեղեցական ճարտարապետության խոշոր ավանդն են ողջ քրիստոնեական ճարտարապետության մեջ:
Լուսինե Բադալյան
ԵԳՊԱ արվեստաբանության բաժին, 2-րդ կուրս