Վաղնջական ժամանակներից են սկիզբ առնում հայ-հնդկական
բարեկամական կապերը, որոնք ավանդաբար միշտ էլ ջերմ են եղել: Դարերի հոլովույթում թրծված
այդ ամուր կապերի և անկեղծ բարեկամության խթանման և զարգացման գործում անուրանալի է
երբեմնի ծաղկող և բարգավաճ հնդկահայ պատմական գաղութի դերը, որն այսօր էլ փորձում է
պահել իր ազգային դիմագիծն ու նկարագիրը: Հնդկաստանում հայերը բարի անուն և համբավ
են թողել բոլոր այն վայրերում, ուր ապրել և գործել են։ Նրանք իրենց աշխատասիրությամբ,
բիզնեսի մեջ սուր հոտառությամբ, խելացիությամբ, հյուրասիրությամբ և բարեգործություններով
ոչ միայն բարձր են պահել հայ մարդու անունը Հնդկաստանի հյուրընկալ հողում, այլ նաև
իրենց անգնահատելի նպաստը բերել երկու ժողովուրդների ազգային-քաղաքական, մշակութային
և հասարակական կյանքում:
Անկախ քեզանից հպարտության անօրինակ զգացում ես
ապրում, երբ Հնդկաստանի զանազան քաղաքներով շրջելիս հանդիպում ես հայկական եկեղեցիների,
հայերեն և հայերի մասին արձանագրությունների, մեծանուն հայորդիների շիրիմների, հայ
մարդու ձեռքով և շատ անգամ նրանց բարերարությամբ և անմիջական նախաձեռնությամբ կառուցված
բազմաթիվ կանգուն շինությունների, կրթական և բարեսիրական հաստատությունների: Ահա այդ
ժամանակ է, որ հազա՜ր երանի ես տալիս երևելի հնդկահայերին, իրապես զարմանում և հիանում,
առավել խորությամբ հասկանում նրանց և յուրովի փորձում արժևորել այդ ամենը: Բայց հոգուդ
խորքում նաև անհանգստություն ես ապրում` տեսնելով հնդկահայ գաղութի ներկան և մշուշոտ
ապագան: Մեկ բան շատ հստակ է, որ հյուրընկալ Հնդկաստանը շատ հայերի համար դարձավ հայրենիք,
որտեղ հայ մարդը կարողացավ լիարժեքորեն ապրել իր ազգային, մշակութային և հոգևոր բուռն
կյանքով:
Հնդկահայ գաղութի պատմությունը լի է վերելքներով
և անկումներով: Հետաքրքրական է, որ Հնդկաստանում երբեք չեն գործել հայ քաղաքական կուսակցությունները,
քանզի գաղութի համախմբողը երեկ և այսօր Հայ Եկեղեցին է: Բազմակրոն և զարմանահրաշ Հնդկաստան
աշխարհում հայերն ապրել ու գործել են` իրենց հոգում և սրտում միշտ ունենալով Մայր Հայրենիքի
և Ս. Էջմիածնի սերը:
Կալկաթայի հայկական եկեղեցին |
Հայերի վիճակը զգալիորեն բարելավվեց Մուղալ կայսրության
կառավարիչների օրոք, որոնք շատ լավ ըմբռնել էին հայի հոգեբանությունն ու մտածողության
նրբությունները: Դեռևս 16-րդ դարում Աքբար թագավորի (1556-1605) իմաստուն և հեռահայաց
քաղաքականության արդյունքում հայերի շնորհիվ երկրում զարգացավ արհեստագործությունն
ու առևտուրը, հայ վաճառականներին տրվեցին բազում իրավունքներ և արտոնություններ: Այդ
ժամանակ ազգությամբ հայ էին երկրի գլխավոր դատավորը` Միր Ադըլը կամ Աբդուլ Հայը, պալատական
բժշկուհի Հուլիանան: Կայսրության պորտուգալերենի թարգմանիչն էր հայազգի Դոմինգո Պիրեսը:
Եվ վերջապես հայուհի էր թագավորի կանանցից մեկը` Մարիամ Զամանի Բեգումը:
Հայերի նկատմամբ այս բարյացկամ քաղաքականությունը
շարունակեց նաև Աքբարի հաջորդներից Աուրանգզեբ կայսրը (1658-1707): Նա 1665 թ. հատուկ
ֆարմանով հայերին հողակտոր հատկացրեց Բենգալիա նահանգի Սեյդաբադ քաղաքում, ուր մեր
նախնիք 1758 թ. Խոջա Պետրոսի ջանքերով կառուցեցին Ս. Աստվածածին եկեղեցին: Մինչև այսօր
էլ դեռ պահպանվել է կայսեր հատկացրած այդ հողակտորը, որն իր մաքրութամբ և բարեկարգ
վիճակով առանձնանում է շրջապատից: Այս ժամանակ էր ստեղծագործում Պարսկաստանից Հնդկաստան
եկած սուֆիզմի խորհրդապաշտ մտածող հայազգի Սարմադը, որի բանաստեղծական տաղանդը շատերը
համեմատում են Ֆիրդուսու, Սաադիի, Հաֆեզի և Օմար Խայամի հետ: Այսօր էլ Ջամա մզկիթի
մոտ գտնվող նրա գերեզմանն ուխտատեղի է մահմեդականության այս ճյուղի հետևորդների համար:
Ժամանակի նշանավոր վաճառականներից էին Խոջա Փանոս Քալանթարը, Խոջա Իսրայել Սարհադը,
Խոջա Վազեդը և ուրիշներ, ովքեր իրենց հեղինակությամբ կարողանում էին նաև ամենատարբեր
խնդիրները լուծել պետական մակարդակներում:
Յուրաքանչյուր հնդիկի համար նվիրական անուն է
Գորգին Խանը (Գրիգոր Հարությունյան), ով բենգալական բանակի հրամանատար էր նշանակվել
Բենգալիայի Միր Կասիմ իշխանի կողմից և գործուն մասնակցություն ունեցել 1762-1763 թթ.
հնդիկ-անգլիական կռիվներին: Նրա առաջնորդությամբ հնդկական բանակը բազում հաղթանակներ
է տարել անգլիացիների դեմ: Վերջիններս անգամ փորձել են կաշառել Գորգին Խանին, բայց
հայ զորավարն անպատվաբեր է համարել ուխտադրուժ լինելը և մերժել նմանատիպ առաջարկները:
Պատմականորեն Հնդկաստանում ունեցել ենք 10 հայկական
եկեղեցի: Ցավոք, այսօր այլևս չկան Ագրայի եկեղեցին և Սուրաթի մատուռը, որտեղ սակայն,
դեռևս պահպանվում են հայկական գերեզմանոցները: Միաժամանակ ուրախությամբ պետք է արձանագրել,
որ չնայած խիստ փոքրաթիվ հայությանը, վերջին մի քանի տարիների ընթացքում Վեհափառ Հայրապետի
օրհնությամբ, Կալկաթայի եկեղեցական վարչության և հնդկահայոց հոգևոր հովվի միասնական
ջանքերի շնորհիվ հիմնովին նորոգվել են Սեյդաբադի Ս. Աստվածածին, Մադրասի Ս. Աստվածածին,
Կալկաթայի Ս. Գրիգոր Լուսավորիչ, Տինգրայի Ս. Երրորդություն եկեղեցիները։ Խնամյալ և
բարեկարգ վիճակում են Բոմբեյի Ս. Պետրոս, Չինսուրահի Ս. Հովհաննես եկեղեցիներն ու եկեղեցապատկան
տարածքները: Հավանաբար 18-րդ դարի հայկական մատուռ ունենք նաև Դելիում, ուր վաղուց
այլևս հայեր չեն բնակվում: Այն ամբողջությամբ շրջապատված է հարակից շենքերով։ Մատրան
տարածքում դեռ պահպանվել են հայերեն և պարսկերեն արձանագրություններով 15 գերեզմանաքարեր:
Իսկ հայկական գերեզմանների մի մասի վրա կառուցված են տներ, որոնց ներսում այժմ էլ կարելի
է տեսնել հնամենի հայկական շիրմաքարերը։
Մադրասի հայկական եկեղեցին |
Չպետք է մոռանալ, որ բացի Հնդկաստանից, հայկական
եկեղեցիներ ունենք նաև ժամանակին Հնդկաստանի Բենգալիա նահանգի մաս կազմող, այժմ` Բանգլադեշի
մայրաքաղաք Դաքքայում, Մյանմարի (Բիրմա) մայրաքաղաք Ռանգունում, Բաթավիայում (այժմ`
Ջակարտա): Եթե 1781 թ. կառուցված Դաքքայի Ս. Հարություն եկեղեցին խնամում է Բանգլադեշի
վերջին հայերից Մայքլ Մարտինը, ապա մյուսների վիճակի մասին ընդհանրապես տեղեկություններ
չունենք, որոնք ևս մեր հոգևոր ժառանգության մաս են կազմում և թերևս կարոտ են խնամքի։
Բարեբախտաբար, այնտեղ որտեղ այլևս հայեր չկան, մեր եկեղեցիները երբեմն խնամվում են
քրիստոնյա հնդիկների կողմից:
Դժբախտաբար, հարուստ և լուսավոր անցյալ ունեցող
հնդկահայ գաղութի պատմությունն այսօր միայն հիշողություն է: Միակ հայաշունչ քաղաքն
այժմ Կալկաթան է, ուր ապրում են շուրջ 150 հայեր: Մնացած քաղաքներում` Սեյդաբադում,
Չինսուրահում, Մադրասում (այժմ` Չենայ), Սուրաթում, Գվալիորում, Ագրայում և այլուր
այլևս հայեր չկան: Բոմբեյում (այժմ` Մումբայ) ապրում են 3 hայուհիներ, որոնց շնորհիվ
դեռ հնչում է հայ մարդու աղոթքը 1796 թ. հիմնադրված Ս. Պետրոս հայկական եկեղեցում:
Դեռևս 1947 թ. հեղափոխությունից հետո հատկապես
Կալկաթայից սկսված արտահոսքը դեպի Անգլիա, Ավստրալիա, ԱՄՆ և այլ երկրներ շարունակվում
է ցայսօր: Ցավալի է նաև, որ այսօրվա կալկաթահայերի գերակշիռ մեծամասնությունը հայերենին
չի տիրապետում, անտեղյակ է գաղութի հարուստ պատմությանը, շատացել են խառն ամուսնությունները,
չկան նոր ծնունդներ: Մի տեսակ խզում է առաջացել ներկայի և անցյալի միջև:
Կալկաթայում ունենք երեք հայկական եկեղեցի` Ս.
Նազարեթը, Ս. Գրիգոր Լուսավորիչը և Ս. Երրորդությունը: Այժմ կանոնավորապես Ս. Պատարագներ
և եկեղեցական արարողություններ են կատարվում Կալկաթայի 300-ամյա Ս. Նազարեթ հայկական
եկեղեցում, որը քաղաքի ամենահին քրիստոնեական աղոթատունն է: Ի դեպ` հենց այս եկեղեցու
բակում է գտնվում Բենգալիայի ամենահին քրիստոնեական գերեզմանը` 1630 թ. մահացած Ռզաբիբե
հայուհու շիրիմը։ Փաստորեն պատմական այս գերեզմանը ոչ միայն մեր ժողովրդի պատմության
անքակտելի մասն է, այլև դարձել է հենց Հնդկաստանի պատմամշակութային հարուստ ժառանգության
մի մասնիկը: Մյուս հայկական եկեղեցիներում Ս. Պատարագներ և եկեղեցական արարողություններ
են կատարվում տարին մի քանի անգամ: Երբեմնի հայաշատ այս քաղաքում ունենք նաև կալկաթահայ
նշանավոր բարերար Խաչիկ Աստվածատուրյանի անվան ծերանոցը, ուր ապրում են հայ համայնքի
տարեցները: Այստեղ է գործում նաև եկեղեցական վարչությունը, որը կառավարում և համակարգում
է համայնքային կյանքը:
Այժմ Կալկաթայի ամենահայաշունչ հաստատությունը
Մայր Աթոռ Սուրբ Էջմիածնին պատկանող 187-ամյա Հայոց Մարդասիրական ճեմարանն է` շուրջ
80 աշակերտներով: Վստահ ենք, որ առանց Մարդասիրական ճեմարանի, հնդկահայ գաղութն ապագա
չունի, ուստի ամեն ինչ պետք է անել` զորացնելու և առավել խնամյալ դարձնելու այն: Ո՞վ
գիտե, գուցե ճեմարանականներից ոմանք ցանկանան մնալ Հնդկաստանում և դառնալ ապագա հնդկահայը,
ով քաջ կգիտակցի իրեն վերապահված առաքելությունը։ Այսօր Պարսկաստանից, Հայաստանից և
Իրաքից ժամանած հայ երեխաների շնորհիվ ճեմարանում նշվում են մեր ազգային-եկեղեցական
տոները, որոնց մասնակցում են նաև համայնքայինները: Ամեն ինչ արվում է գաղութի կյանքում
նոր շունչ և վերազարթոնք ապահովելու համար: Անշուշտ, մեր օրերում հնդկահայ գաղութին
կենդանություն է հաղորդում նաև Դելիում ՀՀ դեսպանությունը:
Չնայած այս ամենին, Կալկաթայում բազմաթիվ կանգուն
շինություններ կան, որոնց հայերեն արձանագրությունները կամ պատմությունը վկայում են
դրանց երբեմնի հայկական պատկանելության մասին։ Օրինակ` Կալկաթայի կենտրոնական փողոցի
շինությունների մեծ մասը ժամանակին պատկանել են հայերին։ Դրանք առանձնանում են իրենց
ճարտարապետական լուծումներով և գեղեցկությամբ: Այդ շենքերի պատերի վրայի փոքրիկ արձանագրությունները
փաստում են, որ դրանք պատկանել են Թադեոս Մեսրոպ Թադեոսին և Հովհաննես Կարապետ Գալսթունին:
Վերջինս այնքան հարգված անձնավորություն է եղել, որ երբ 1921 թ. դեկտեմբերին Ուելսի
արքայազնը` ապագա Էդուարդ Ը թագավորը, ժամանել է Կալկաթա, իջևանել է մեծ հայորդու տանը:
Դժբախտաբար, այսօր ոչ մի հայ չի ապրում այդ շենքերում, հայերի մասին հիշեցնող միակ
վկայությունն այդ շենքերից մեկի երկրորդ հարկում զետեղված հայկական ակումբն է, ուր
երբեմն հավաքվում են հայերը և ժամանակ անցկացնում: Բացի սրանից, հայերն ունեն նաև մարզական
ակումբ, ուր երբեմն սպորտային միջոցառումներ են կազմակերպվում:
Կալկաթայի ամենաբարձրակարգ հյուրանոցներից մեկը`
«Օբերոյ Գրանդ»-ը նույնպես ժամանակին պատկանել է հայի` Ջուղայեցի վաճառական Արաթուն
Ստեփանին, ով անխոհեմաբար կորցրել է սեփականության իրավունքը։ Նրան են պատկանել նաև
մի շարք այլ հյուրանոցներ և կառույցներ։ Այս մասին այժմ հիշեցնում է միայն «Օբերոյ
Գրանդ» հյուրանոցի երկրորդ հարկում, ամենքի աչքից հեռու տեղադրված հայ վաճառականի կիսանդրին:
Ցավոք, այլևս այլ հիշատակ չկա։ Թերևս նաև Արաթուն Ստեփանի Կալկաթայում բնակվող տարեց
թոռնուհին է, ով ամեն ամիս հիշեցնում է երբեմնի հյուրանոցատիրոջ մասին։ Իբրև սեփականատիրոջ
ժառանգ` նրան իրավունք է տրված ամիսը մեկ օր անվճար մնալ այդ հյուրանոցում և օգտվել
նրա ծառայություններից:
Կալկաթայում ունենք նաև հայկական փողոց, որին
հարակից շենքերը մի ժամանակ հայերով լի էին: Այս շենքերից մեկում էր ապրում նաև
18-րդ դարի հայ ազատագրական շարժման նշանավոր գործիչ Հովսեփ Էմինը (1726-1809), ով
թաղված է նույն փողոցի վրա գտնվող Ս. Նազարեթ հայկական եկեղեցու բակում: Բայց ժամանակի
ընթացքում զանազան պատճառներով հայերը կորցրել են նաև այդ շինությունները։
Կալկաթայի միջով է հոսում Գանգեսի վտակներից Հուղլի
գետը, որն իրար է միացնում քաղաքի երկու մասերը: 18-րդ դարում հայ վաճառականներից Ներսես
Հովհաննիսյանը գետի եզերքին կառուցում է «Հայկական նավամատույցը»: Հայերն իրենց նավակներով
գետի այս ծայրից մյուսն էին տանում մարդկանց և գումար վաստակում: Չնայած այսօր հայերն
այլևս չեն զբաղվում այս գործով, բայց նավամատույցը պահպանել է իր հայկական անունը:
Հատկանշական է, որ Կալկաթայում Մայր Թերեզայի
անվան քույրերի միաբանության ներկայիս շենքը, որտեղ ամփոփված է սրբակյաց քույրի մարմինը,
նույնպես պատկանել է հայի։ Հայազգի բարերարը շենքը նվիրել է Մայր Թերեզային` իր առաքելությունը
լիարժեք իրականացնելու համար: Ի դեպ` միշտ էլ շատ ջերմ են եղել Մայր Թերեզայի և Հայ
Եկեղեցու հարաբերությունները: Նա բազմիցս այցելել է Հնդկաստանի մեր եկեղեցիներն ու
հայկական հաստատությունները: Եթե առիթ ունենաք և լինեք նրա անվան քույրերի միաբանությունում,
ապա բազմաթիվ հետաքրքրական պատմություններ կլսեք Մայր Թերեզայի և հայերի հարաբերությունների
մասին:
Հայկական հետքն առկա է նաև Բոմբեյում։ Այսօր այս
քաղաքում հայերին է պատկանում միայն բարձրահարկ շենքի մեկ հարկաբաժինը, ուր ապրում
է 93-ամյա հայուհի Ռոզ Էկնայանը: Շենքի ճակատին մինչև այժմ էլ անգլերեն լեզվով պահպանվում
է «Արարատ» գրությունը: Ս. Պետրոս հայկական եկեղեցու խնամակալն է նախանձախնդիր հայուհի
Զաբել Ջոշին, որի դուստրը` «Վարդակակաչ Ջոշին» Բոլիվուդի ժամանակակից կինոաստղերից
է:
Մադրասում նույնպես ունենք հայկական փողոց և գրեթե
բոլոր եկեղեցիներում կարելի է հանդիպել հայկական գերեզմանների: Երբեմնի մշակութային
ծաղկում ապրող հայկական այս քաղաքում բազմաթիվ են նշանավոր հայ վաճառական Պետրոս Ոսկանի
կառուցած շինությունները` քաղաքի երկու մասերը կապող կամուրջը, Ս. Թովմայի բլրի վրա
եկեղեցի տանող աստիճանները, նրա բարերարությամբ կառուցված զանազան եկեղեցիները և այլն:
Հայ վարպետների վրձնի արդյունքն են նաև նույն այդ եկեղեցում կախված հայերեն արձանագրություններով
առաքյալների պատկերները, որոնք ստեղծվել են նույն Պետրոս Ոսկանի բարերությամբ: Ցավալիորեն,
Մադրասին մեծ ծառայություններ մատուցած այս հայորդու գերեզմանն իր իսկ գումարով կառուցած
կաթոլիկ եկեղեցու բակի անշուք մի անկյունում է, որի մասին անգամ անտեղյակ էր նաև եկեղեցու
սպասավոր քահանան:
Փաստորեն,
Հնդկաստանի տարածքում գտնվող հայկական արժեքները ոչ միայն մեր ժողովրդի պատմամշակութային
ժառանգության անքակտելի մասն են, այլ իրենց նշանակությամբ և արժեքով դարձել են հենց
Հնդկաստանի պատմական ժառանգության անբաժանելի մասը: Ուստի հույս ունենք, որ անկախ հայերի
թվից, դեռ երկար դարեր կանգուն կլինեն մեր եկեղեցիներն ու հայկական հաստատությունները`
միշտ ազդարարելով հայ մարդու ներկայության մասին:
Նաիրա Աբրահամյան
ԵԳՊԱ արվեստաբանության բաժին 4-րդ կուրս
Комментариев нет:
Отправить комментарий