Գեղանկար
Ռուսական գեղանկարի հավաքածուն Հայաստանի ազգային պատկերասրահի բնահատուկ և ամբողջական մասն է կազմում:
Սկսել է ձևավորվել թանգարանի կյանքի առաջին իսկ տարիներից:
Բացի Լազարյան ճեմարանից և ԽՍՀՄ Պետական թանգարանային ֆոնդերից ստացված ցուցանմուշներից,
հատկապես
19-20-րդ դարերի սահմանագլխի հավաքածուի ամենափայլուն մասի ձևավորման գործում կարևորվում են նաև պատկերասրահի
1950-80-ական թվականներին իրականացված սեփական ձեռքբերումները մասնավոր հավաքածուներից և արվեստագետների ընտանիքներից:
Պատկերասրահում ներկայացված են 18-20-րդ դարերի ռուս վարպետների փայլուն համաստեղության`
Ֆյոդոր Ռոկոտովի
(1730-1808), Օրեստ Կիպրենսկու
(1782-1836), Կարլ Բրյուլլովի
(1799-1852), Իլյա Ռեպինի
(1844-1930), Վասիլի Սուրիկովի
(1848-1916), Վալենտին Սերովի
(1865-1911), Վասիլի Կանդինսկու
(1866-1944), Մարկ Շագալի
(1887-1985) և այլոց ստեղծագործությունները`
լուսաբանելով ռուսական մշակույթի զարգացման ու կայացման կարևորագույն փուլերը,
հաղորդակից է դարձնում մեզ նրա գեղարվեստական նվաճումների բարձունքներին:
Ֆյոդոր
Ռոկոտովի (1835?-1808) նրբագեղ կանացի
դիմանկարները, Դմիտրի
Լևիցկու (1735-1822) արտահայտիչ հանդիսավոր
կոմպոզիցիաները, Վլադիմիր
Բորովիկովսկու (1754-1825) աշխատանքների հոգեբանական
խորությունն ու
զգացմունքայնությունը: Կլասիցիզմն ու
ռոմանտիզմը, որ
19-րդ դարի
առաջին կեսի
հիմնական ուղղություններն են,
ներկայացված են
Օրեստ Կիպրենսկու
(1782-1836)` Դմիտրի Ֆիլոսոֆովի (1872-1940) դիմանկարով, Կարլ
Բրյուլլովի (1799-1852) վրձնին պատկանող`
Պ. Կամենսկու
և Մ.
Բեկի դիմանկարներով և
թանգարանում պահվող
այլ աշխատանքներով: Կրելով
նոր ժամանակների
կնիքը` դրանք
կերտում են
կերպարների մի
նոր աշխարհ`
վեհ, ազնիվ
ու նուրբ
զգացումներով լեցուն:
Լինելով Ռուսաստանի
ամենից բարեկեցիկ
ընտանիքներից մեկը`
Լազարյանները հայտնի
էին իրենց
բարեսիրական գործունեությամբ: Ընտանիքի
միջոցներով 1815 թ. Մոսկվայում
հիմնադրվեց Արևելյան
լեզուների ինստիտուտը
(ճեմարանը), որը
թարգմանիչներ էր
պատրաստում Կովկասի
համար` կրթություն
ստանալու հնարավորություն տալով
նաև չունևոր
հայրենակիցներին:
Ալեքսանդր Բենուայի
(1870-1960), Ալեքսանդր Գոլովինի (1863-1930) թատերական-դեկորացիոն
նկարչությունն ու
կոմպոզիցիաները, Կոնստանտին
Սոմովի (1869-1939)` անցած դարաշրջանների շունչը
ոգեկոչող ստեղծագործությունները, Զինաիդա
Սերեբրյակովայի (1906-1991) ինքնադիմանկարը, Աննա
Օստրոումովա-Լեբեդևայի
(1871-1955) պետերբուրգյան մոտիվները, Նիկոլայ
Ռերիխի (1874-1947) թատերական աշխատանքները,
- սրանք լոկ
մի մասն
են կազմում
թանգարանում ցուցադրվող
«Միր իսկուստվա»
միավորման անդամների
բազմազան ստեղծագործությունների, միավորում,
որին հատուկ
են արվեստների
սինթեզի ձգտումը,
անցյալի մշակութային
ժառանգության հանդեպ
չմարող հետաքրքրությունը: Այդ
տենդենցներն արտահայտող
նույնանուն պարբերականն
իր շուրջն
էր համախմբել
Ռուսաստանի լավագույն
արվեստագետներին` կանխորոշելով
դարաշրջանի հիմնական
գեղարվեստական ուղղությունները. դրանք
էին՝ ռուսական
իմպրեսիոնիզմի ամենավառ
ներկայացուցիչ Կոնստանտին
Կորովինը (1861-1939), սիմվոլիստ Միխայիլ
Վրուբելը (1856-1910), «Գոլուբայա ռոզա»
միավորման ապագա
անդամներ Նիկոլայ
Սապունովը (1880-1912), Սերգեյ Սուդեյկինը
(1882-1946). Պավել Կուզնեցովի (1878-1965), Պյոտր Ուտկինի
(1877-1934), Մարտիրոս Սարյանի (1880-1972), Կուզմա Պետրով-Վոդկինի (1878-1939) հետ համատեղ
նրանք զարգացրին
ռուսական գեղանկարում
նշանակալից ուղղություններից մեկի`
սիմվոլիզմի գեղագիտական
սկզբունքները: Սիմվոլիստների կրտսեր
սերունդը, չնայած
ստեղծագործական կարողությունների ու
տաղանդի բնույթի
տարբերությանը, միասնական
է արվեստում
սուբյեկտիվ ապրումների,
տեսանելիից անդին
ներթափանցել ձգտող
հոգու զգացումների
արտահայտմամբ. նրանք
կարողացան հարստացնել
սիմվոլիզմն իրենց
ստեղծած նոր
գեղանկարչական կերպարների
համակարգով:
Իբրև
ամբողջական ուղղություն
իրեն սպառած
լինելով 1910-ականների սկզբում`
սիմվոլիզմն, այդուհանդերձ,
մեծ ազդեցություն
գործեց ռուսական
ավանգարդի նկարիչների
առաջին քայլերի
վրա: Վերջինս
միավորում էր
տարբեր գեղարվեստական կողմնորոշումների վարպետների`
Նատալյա Գոնչարովային
(1881-1962), Միխայիլ Լարիոնովին (1881-1964), Պավել Ֆիլոնովին
(1883-1941), ռուսական մշակույթի հետ
սերտորեն կապված
Վասիլի Կանդինսկուն
(1866-1944), Մարկ Շագալին (1887-1985), «Բուբնովի վալետ»
միավորման անդամներ
Պյոտր Կոնչալովսկուն (1876-1956), Ալեքսանդր
Կուպրինին (1880-1960), Ռոբերտ Ֆալկին
(1886-1958) և ուրիշներին: Նրանք
իրենց ստեղծագործության մեջ
զուգակցում էին
ազգային գեղանկարի,
սրբանկարչության, պրիմիտիվ
նկարչության, քաղաքային
արվեստի ավանդույթները և
արևմտաեվրոպական արվեստի`
պոստիմպրեսիոնիզմի, կուբիզմի
և այլ
ուղղությունների նվաճումները:
Հավաքածուի մեկ այլ
գլուխգործոց է
Մարկ Շագալի
(1887-1985) «Ամառանոցը»: Ստեղծված լինելով
1917 թվականին` վարպետի կյանքի
մի երջանիկ
ժամանակաշրջանում, կոմպոզիցիան
գրավիչ է
անկեղծությամբ և
Շագալի տաղանդին
հատուկ բանաստեղծական ոգու
շնորհիվ:
Պոլ
Սեզանի ռուս
հետևորդներ` «Բուբնովի
վալետ» միավորման
նկարիչներ Իլյա
Մաշկովի (1881-1944), Ալեքսանդր Կուպրինի
(1880-1960) և նրանց հարող
Միխայիլ Լարիոնովի
(1881-1964), Նատալյա Գոնչարովայի (1881-1962) աշխատանքները ռուսական
հավաքածուի զարդն
են: Թանգարանում
պահվում է
Ռոբերտ Ֆալկի
(1886-1958) ավելի քան տասնհինգ
կտավ, որոնք
նրա գլուխգործոցներն են
և վկան
են մեծ
վարպետության ու
գույնի հազվագյուտ
զգացողության, որ
արտահայտվել են
նաև նրա
լավագույն աշխատանքներից մեկում`
«Վարդագույն շալով
կինը»` նկարչի
կնոջ` Ա.
Շչեկին-Կրոտովայի
դիմանկարում: Վարդագույն
և մոխրագույն
տոներով մշակված
կոլորիտը հաղորդում
է բնորդուհու
նրբագեղությունն ու
կանացիությունը` կերպարն
օժտելով առանձնահատուկ ոգեղնությամբ
ու քնարական
հնչողությամբ:
Քանդակ
Ռուսական քանդակի հավաքածուն պատկերասրահում փոքրաքանակ է, սակայն առատ փայլուն անուններով: Հանրահռչակ վարպետներից յուրաքանչյուրի մեկ, երկու, երբեմն էլ փոքր-ինչ ավելի աշխատանքները միասնաբար ներկայացնում են 18-20-րդ դարերի ռուսական քանդակագործության ընդհանուր պատկերը:
Աշխարհիկ քանդակը Ռուսաստանում ծնունդ է առել և բուռն ծաղկում ապրել 18-րդ դարում: Դարի երկրորդ կեսում ստեղծագործել և հայրենական երիտասարդ արձանագործության մեջ վառ էջ է գրել Պետերբուրգի գեղարվեստի ակադեմիայի առաջին սաներից մեկը` Ֆեդոտ Շուբինը (1740-1805): Նա հայտնի է հիմնականում որպես դիմաքանդակագործ, որի պատվիրատուներն են էին կայսրուհի Եկատերինա Մեծը, պալատական վերնախավը:
Շուբինը, սակայն, երբեք չէր գեղեցկացնում իր մոդելներին, չէր հարթեցնում բացասականը, այլ հոգեբանորեն վերլուծելով անձը` կերպարին հաղորդում էր նրբորեն նկատված անկրկնելի անհատականը: Այդպիսին է նաև Եկատերինա II-ին ներկայացնող բրոնզե կիսանդրին, որի կերտման մեջ միահյուսված են բարոկկոյի արվեստից եկող կենդանի պլաստիկ շարժումը և կլասիցիզմին հատուկ խիստ արխիտեկտոնիկան ու չափի զգացումը:
Շուբինը, սակայն, երբեք չէր գեղեցկացնում իր մոդելներին, չէր հարթեցնում բացասականը, այլ հոգեբանորեն վերլուծելով անձը` կերպարին հաղորդում էր նրբորեն նկատված անկրկնելի անհատականը: Այդպիսին է նաև Եկատերինա II-ին ներկայացնող բրոնզե կիսանդրին, որի կերտման մեջ միահյուսված են բարոկկոյի արվեստից եկող կենդանի պլաստիկ շարժումը և կլասիցիզմին հատուկ խիստ արխիտեկտոնիկան ու չափի զգացումը:
Ակադեմիայում Շուբինի հասակակիցն ու համակուրսեցին էր Ֆյոդոր Գորդեևը (1744-1810): Քանդակում նրա նախասիրած թեմաներն էին պատմական և դիցաբանական սյուժեները: «Պրոմեթևս» աշխատանքը Գորդեևը ստեղծել է 1769 թ. Փարիզում, կերտվածքի հիմքում դրված է վեհ գաղափար` հերոսի անձնազոհ սխրագործությունը հանուն մարդկանց երջանկության: Հորինվածքն ունի խիստ կառուցվածք` ընդգծված տրամանկյուններով, իսկ մերկ ֆիգուրի մեկնաբանությունը կանխորոշում է գեղեցիկ մարդու իդեալի նոր ըմբռնումը:
Այս նույն ժամանակ մանր պլաստիկայի ասպարեզում աշխատում էր Եվգենի Լանսերեն (1848-1886), ասպարեզ, որը հաստոցային քանդակի հետ մեկտեղ վերելք էր ապրում դարի երկրորդ կեսին մոնումենտալ-դեկորատիվ քանդակի հարաբերական անկման ֆոնի վրա: Իր դիրքերը հաստատող ռեալիզմը ներթափանցում է մանր ձևերի կենցաղային քանդակի մեջ, որի մեծ վարպետն է Լանսերեն: Մոմից պատրաստված նրա մոդելները գտնվում էին տարբեր մասնավոր ֆիրմաների կողմից, որոնք ձուլում էին դրանք բրոնզից և վաճառում: Հավաքածուի տարբեր թեմաներով երեք ստեղծագործությունները` «Ամազոնուհին», «Դոբրինյա Նիկիտիչը» և «Կազակը և կազակուհին», առանձնանում են հորինվածքի ներդաշնակությամբ, լուծումների թարմությամբ և ինքնուրույնությամբ:
Միխայիլ Վրուբելը (1856-1910) և Դմիտրի Ստելլեցկին (1875-1947) 19-րդ դարավերջի-20-րդ դարասկզբի այն արվեստագետներից են, որոնք պլաստիկայի հնարավորություններն ընդլայնելու միտումով իրենց որոնումների մեջ դիմում էին ժողովրդական ստեղծագործությանը և դեկորատիվ-կիրառական արվեստին: Մասնավորապես մեծ ուշադրություն էր դարձվում մայոլիկային, ճենապակուն,
գիպսին: Բազմաշնորհ նկարիչ Միխայիլ Վրուբելն (1856-1910) իր քանդակային երկերում անդրադարձել է ժողովրդական ոճաձևերին և կերտման եղանակին: Հատկապես նշանակալի են նրա մայոլիկե աշխատանքները, որոնց թվին են պատկանում «Պանի գլուխը», «Մեդուզայի գլուխը», «Եգիպտուհու գլուխը»: Առաջին երկուսը, ի տարբերություն նկարչի այլ գործերի, չեն բազմացվել տասնյակ օրինակներով և դրանով իսկ առավել արժեքավոր են:
Դմիտրի Ստելլեցկին (1857-1947) իր փայտե և գիպսե աշխատանքները գունավորում կամ նկարազարդում էր: Այդպիսի նմուշներից է պատկերասրահի հավաքածուում բուխարու գիպսե ձևավորումը, որտեղ ֆիգուրների ոճավորված լուծումը և դրանց դեկորատիվ բուսանախշով գունազարդումը ստեղծում են ժողովրդական արվեստի ավանդույթների և պրոֆեսիոնալ արվեստի յուրատեսակ համադրում:
Մարդու անձն իր ողջ անկրկնելիությամբ և հոգեբանական բարդությամբ կանգնած է Սարա Լեբեդևա (1892-1967) արվեստագետի ուշադրության կենտրոնում: Աշխատելով միայն նատուրայից` նա զարմանալիորեն ստույգ գտնում է այն կոմպոզիցիոն սխեման և պլաստիկ լուծումը, որոնք պայմանավորված են բնորդի խառնվածքով: Այդ են վկայում «Օդաչու Վալերի Չկալովի», «Նկարչուհի Մարիամ Ասլամազյանի», «Գրող Կոնստանտին Պաուստովսկու» հրաշալի դիմաքանդակները:
Ռուսական քանդակի հավաքածուի կազմում տեղ են գտել նաև 20-րդ դարի 60-70-ականների գեղարվեստական կյանքում ակտիվ դեր խաղացող Ռիմմա Պանցեխովսկայայի (1928), Էռնստ Նեիզվեստնու (1931), Օլեգ Կոմովի (1932) ուշագրավ աշխատանքները:
Ռուսական քանդակի հավաքածուի կազմում տեղ են գտել նաև 20-րդ դարի 60-70-ականների գեղարվեստական կյանքում ակտիվ դեր խաղացող Ռիմմա Պանցեխովսկայայի (1928), Էռնստ Նեիզվեստնու (1931), Օլեգ Կոմովի (1932) ուշագրավ աշխատանքները:
Գրաֆիկա
Ռուս նկարիչների գրաֆիկական ժառանգությունը Ազգային պատկերասրահում բավական ընդգրկուն ձևով ներկայացված է 19-րդ դարի երկրորդ և 20-րդ դարի առաջին կեսի ստեղծագործություններով: Հավաքածուն ներառում է շուրջ 150 հեղինակների ավելի քան 500 գծանկար, ջրանկար և կավճանկար:
Ռուսական գծանկարը իր կայացման երկու հարյուր հիսուն տարվա ընթացքում անցել է զարգացման բավական բարդ ճանապարհ և մշտապես առանձնացել է յուրօրինակ գրաֆիկական ոճով ու լեզվով: 18-րդ դարի վերջում ռուս նկարիչների ստեղծագործության մեջ մյուս ժանրերի կողքին առանձնակի տեղ է գրավում բնանկարը, այդ թվում` քաղաքային պեյզաժը: Նշված ժամանակահատվածը թանգարանի հավաքածուում ներկայացված է Միխաիլ Իվանովի (1748-1823) երեք ջրանկարով:
19-րդ դարի ռուս նկարիչները, շարունակելով նախորդ դարի ավանդույթները, աշխատում են գրաֆիկայի բոլոր ժանրերում` դիմանկարի, նատյուրմորտի, բնանկարի և այլն, իսկ նույն դարաշրջանի երկրորդ կեսից նրանցից շատերի ստեղծագործության մեջ առաջատար տեղը զբաղեցնում է կենցաղային ժանրը: 19-րդ դարասկզբի դիմանկարային արվեստի նվաճումների մասին որոշ պատկերացում են տալիս Կարլ Բրյուլլովի (1799-1852) և Վ Գաուի (1816-1895) ջրաներկով և սեպիայով արված աշխատանքները:
Ռուսական բնության անկրկնելիությունն ու թովչանքը իրենց արտացոլումն են գտել Իվան Շիշկինի (1832-1898) և Իսահակ Լևիտանի (1860-1900) բնանկարներում: Թանգարանի ֆոնդերում պահվում են նաև հայտնի մարտանկարիչ Վասիլի Վերեշչագինի (1842-1904) տարբեր ալբոմներից վերցված ուրվանկարները:
19-րդ դարի ռուս նկարիչները, շարունակելով նախորդ դարի ավանդույթները, աշխատում են գրաֆիկայի բոլոր ժանրերում` դիմանկարի, նատյուրմորտի, բնանկարի և այլն, իսկ նույն դարաշրջանի երկրորդ կեսից նրանցից շատերի ստեղծագործության մեջ առաջատար տեղը զբաղեցնում է կենցաղային ժանրը: 19-րդ դարասկզբի դիմանկարային արվեստի նվաճումների մասին որոշ պատկերացում են տալիս Կարլ Բրյուլլովի (1799-1852) և Վ Գաուի (1816-1895) ջրաներկով և սեպիայով արված աշխատանքները:
Ռուսական բնության անկրկնելիությունն ու թովչանքը իրենց արտացոլումն են գտել Իվան Շիշկինի (1832-1898) և Իսահակ Լևիտանի (1860-1900) բնանկարներում: Թանգարանի ֆոնդերում պահվում են նաև հայտնի մարտանկարիչ Վասիլի Վերեշչագինի (1842-1904) տարբեր ալբոմներից վերցված ուրվանկարները:
19-րդ դարի վերջին գրաֆիկայի կայացման մեջ նշանակալից դեր է խաղացել կոլորիստական բարձր հատկանիշներով օժտված Վասիլի Սուրիկովի (1848-1916) արվեստը:
19-20-րդ դարերի սահմանագծում են աշխատել անվանի նկարիչներ Վալենտին Սերովը (1865-1911) և Միխայիլ Վրուբելը (1856-1910): Սերովը զբաղվում էր գրաֆիկական խնդիրների մշակմամբ և կատարելապես տիրապետում դրա արտահայտչամիջոցներին: Միխայիլ Վրուբելի (1856-1910) արվեստը բարդ է և լի հակասություններով: Մատիտով և տուշով արված նրա դիամնկարներն առանձնանում են կատարողական խորաթափանցությամբ, դրանցից է «Հ. Շամշինյանի դիմանկարը»:
19-20-րդ դարերի սահմանագծում են աշխատել անվանի նկարիչներ Վալենտին Սերովը (1865-1911) և Միխայիլ Վրուբելը (1856-1910): Սերովը զբաղվում էր գրաֆիկական խնդիրների մշակմամբ և կատարելապես տիրապետում դրա արտահայտչամիջոցներին: Միխայիլ Վրուբելի (1856-1910) արվեստը բարդ է և լի հակասություններով: Մատիտով և տուշով արված նրա դիամնկարներն առանձնանում են կատարողական խորաթափանցությամբ, դրանցից է «Հ. Շամշինյանի դիմանկարը»:
Նույն ժամանակաշրջանում են աշխատել այնպիսի նկարիչներ, ինչպիսիք են Պյոտր Կոնչալովսկին (1876-1956), Իլյա Մաշկովը (1881-1944), Ռոբերտ Ֆալկը (1886-1958), Վիկտոր Բորիսով-Մուսատովը (1870-1905), Ֆիլիպ Մալյավինը (1869-1940), Միխայիլ Նեստերովը (1862-1942), որոնց ջրանկարներն ու գծանկարները արժանի տեղ են գրավում թանգարանի հավաքածուում: Գրաֆիկայի բաժնի իսկական հպարտությունն են անվանի նկարիչներ Կոնստանտին Կորովինի (1861-1939), Վասիլի Կանդինսկու (1866-1944), Կուզմա Պետրով-Վոդկինի (1878-1939), Պավել Ֆիլոնովի (1883-1941), Վլադիմիր Լեբեդևի (1891-1967), Կոնստանտին Ռուդակովի (1891-1949), Նիկոլայ Կուպրիյանովի (1894-1939), Իլյա Սոկոլովի (1890-1968) և ուրիշների աշխատանքներով:
աղբյուրը` http://www.gallery.am/hy/
աղբյուրը` http://www.gallery.am/hy/
Հարգելի www.deesim.blogspot.com, շատ հագեցված տեղեկատվական կայք է: Ինձ՝ որպես մշակութաբանի, շատ է օգնում: Իսկ դուք հնարավո՞ր է ունենաք նյութ (Մեդիչիների ընտանիք):
ОтветитьУдалитьԿանխավ շնորհակալություն:
Շնորհակալություն,նյութ կա, ուղղակի ռուսերեն է, դեռ չի թարգմանվել...
ОтветитьУдалить