Գեղանկարիչ Սալվադոր Դալին հայտնի էր իր
տարօրինակություններով և չէր զարմանում,եթե մեկ ուրիշն աչքի էր ընկնում
որևէ արտառոց բան անելով: Բայց ահա մի օր Դալիին է մոտենում անծանոթ մի
մարդ և ասում, որ ուզում է մեկ միլիոն դոլարով գնել նրա ազգանվան առաջին
<Դ> տառը: Զարմանքը պատում է նկարչին:
- Այս մարդն ինձնից խելագար է,- բացականչում է նա,-ինչպես թե` ազգանվան
առաջին տառը` այդքան մեծ գումարով: Գործարքը միանգամից կատարվում է.
Հանաձայնության դիմաց Դալին ստանում է մեկ միլիոն դոլարի արժեթուղթ:Բայց
հետո պարզվում է, որ նկարչի <խելագար> անվանած մարդն իրականում
տաղանդավոր գործարար է, առևտրական խոշոր ընկերության տնօրեն: Նրա անունը
….. Սալվադոր Ալի էր: Մեծ նկարչից ստանալով <Դ> տառի վաճառքի
համաձայնությունը` նրա առևտրական բաժանմունքն արդեն կրելու էր <Սալվադոր
Դալի> անվանումը…և դրա շնորհիվ առևտուրը ծաղկելու էր` նրան բերելով իր
ծախսած մեկ միլիոնից շատ հասույթ:
* * *
- Երբ ես արթնանում եմ առավոտյան, - մի անգամ գրել է հալչող ժամացույցների և
վառվող ընձուղտների ստեղծողը, - ինձ մի անհուն ուրախություն է համակում,
որ ես Սալվադոր Դալին եմ: Նրա ամենասիրած գործերից մեկը տաղանդ դառնալն էր,
և ահա միջոցը. <<Օ՜,
Սալվադոր, քեզ հայտնի է իսկությունը տաղանդի. եթե վարվես ինչպես տաղանդը,
կդառնաս տաղանդ>>:
6 տարեկանում նա ցանկանում էր դառնալ խոհարարուհի, այլ ոչ թե խոհարար, 7
տարեկանում` Նապոլեոն, մի խոսքով` փառասեր ու փողապաշտ մի խենթ
սյուրեալիստ, որն ասում էր. <<Միակ տարբերությունն իմ և խելագարի
միջև այն է, որ ես իսկապես խելագար չեմ>>:
Դալին, որ համարվում էր ժամանակակից արվեստի մեծագույն դեմքերից մեկը
Պիկասոյի և Դյուշանի հետ մեկտեղ, իրեն համարում էր փրկիչ, որին տրված էր
փրկելու գեղանկարչությունը <<մահացու վտանգից>>...
Նրա նկարներում գերակշռում են կատալոնյան բնապատկերները կամ երաժշտական այլ
գործիքներ, որոնք ուղղակի երազներ չեն, այլ հիշողություններ` կապված
անցյալի հետ, երբ Դալիի ընտանիքը հաճախ էր ճաշում երաժիշտների ընտանիքի
հետ: Նկարներում հանդիպում են նաև մորեխներ ու արյուն, որոնցից Դալին մեծ
վախ ուներ, իսկ երկար ու բարակ ոտքերով փղերը խորհրանշում են սահմանը
երկրից դեպի երկինք...
Դալիի համար ճակատագրական է լինում հանդիպումը մի խումբ սյուրեալիստների
հետ հայրենի Կադակեսում, որոնց մեջ էր նաև Դալիի ապագա կինը` Գալան: Գալան
նրա երևակայության կինն էր, այն հյութող կինը` գրավիչ
բարեմասնություններով, որ նա երբևէ պատկերել էր իր նկարներից մեկում
<<Աղջիկը Ամպուրդանից>>: Գալան, որ ռուս հարուստ գեներալի
դուստր էր, ուներ նույն նրբագեղ իրանը, բարեմասնությունները, ինչպիսին
Դալիի կերպարներն էին: Դալիի սերը Գալայի հանդեպ, մինչ խոստովանելը,
արտահայտվում էր ցինիկ քրքիջի միջոցով, որը ոչ մի սահմանների մեջ չէր
մտնում, ծիծաղ, որը ոչ թե սկեպտիկի ծիծաղ էր, այլ ֆանատիկի: Ի պատասխան
սիրո տարօրինակ խոստովանության` Գալան շշնջում է. <<Փոքրիկս, մենք
երբեք չենք բաժանվի>>...
Մի անգամ, գտնվելով սյուրռեալիստներին բնորոշ սուր երևակայական աֆեկտի տակ,
փորել է հացը, մեջը դրել Բուդդայի արձանը և ծածկել սատկած լվերով: Իր լավ
ընկեր Ժան Միշելից նվեր ստանալով մոդեռն ոճի աթոռ` կաշվե նստատեղը
փոխարինում է շոկոլադով, ոտքին ամրացնում է դռան ոսկե բռնակ, մյուս ոտքը
դնում է գարեջրով լի բաժակի մեջ` անվանելով այն աստղային աթոռ և տալով
հետևյալ հարցը. <<Ի՞նչ կարող է սա նշանակել>>...
Նույնատիպ փորձարկումների արդյունքն է <<Աֆրոդիլիսկի
սմոքինգը>>` պատված անանուխի լիկյորով լի բաժակներով: Այդ սմոքինգի
առավելությունն այն է, որ բաժակների դասավորվածությունը թույլ է տալիս
կատարել թվաբանական հաշվարկումներ և խաղալ պարանոյիկ-վերլուծական խաղեր: Նմանատիպ թվաբանական խաղ հանդիպում է սուրբ Սեբաստիանի լեգենդում` իր
մարմնին ստացած տառապանքի աղեղների դիրքի և քանակի միջոցով:
Դալին աշխատել է Կոկո Շանելի հետ: Սալվադորը կարծում էր, որ
<<հագուստը` որպես կոնստանտ, ծնվել է ամենածանր ցնցումներից մեկի
արդյունքում, ծնվելու ցնցումից>>...
Նա նորաձևությունը բնորոշում է որպես մի տրագեդիկ, կոնստանտային
պատմություն և պնդում էր, որ հարթակին քայլող մոդելներին հետևելը համազոր է
հետևելուն մահվան հրեշտակներին` փողերով տարփողող պատերազմի գալիքը...
Սյուրռեալիստների ստեղծագործության հիմքում ընկած էր Ֆրեյդի տեսությունը, և
Դալին ամբողջ կյանքի ընթացքում ընդամենը մեկ անգամ հանդիպելով նրա հետ`
անվանեց Ֆրեդին <<այն միակը, որ բաժանում է անմահ Հին Հունաստանը մեր
ժամանակներից>>:
Դալիի կյանքը լի էր սկանդալներով և տարաձայնություններով և այդժամ
պայքարելով իր ընտանիքի հետ` նա պատրաստ էր նաև պայքարել սյուրեալիզմի
ուղղության կնքահայր Անդրե Բրետոնի հետ, քանզի Դալիի նկարները, որ ծնունդ
տվեցին պարանոիդ-կրիտիկական միստիցիզմ կոչվող ոճին, առաջ էին քաշում
սյուրռեալիստների զայրույթը:
Դալիին նույնիսկ դուրս են հանում սյուրեալիստների շարքերից` մեղադրելով
քաղաքական կրքերի հանդեպ թուլություն ունենալու մեջ: Վերջինս ասում էր.
<<Քաղաքականությունը ինձ երբեք չի հետաքրքրել. այն իր էությամբ
խղճուկ երևույթ է: Ինձ երբեք չեն գրավել շատ հարուստ մարդիկ, այլ գրավել են
աղքատները և ինձ միշտ հետաքրքրել է լսել կատալոնյան ձկնորսների
զրույցները, իսկ բուրժուազիայի հետ ես զրուցելու թեմաներ չունեմ. ես նրանց
ուղղակի չեմ նկատում և վախենում եմ, ինչպես ժանտախտից>>:
Դալիին սյուրռեալիստները մեղադրում էին նացիստական գաղափարները կիսելու մեջ`
Ադոլֆ Հիտլերի թեմատիկայով նկարների պատճառով: Դալին միշտ պատրաստ էր
ընդդիմանակ նրանց: Նա գալիս էր հանդիպման ջերմաչափը բերանին, տաք հագնված և
հայտարարում, որ հարբուխ ունի: Մինչ Անդրե Բրետոնը մեղադրական ճառեր էր
ասում, Դալին ժամանակ առ ժամանակ նայում էր ջերմաչափին` պատրաստվելով
կոնտրհարձակման: Նկարիչը սկսում էր հանել հագուսը` մերկապարը ուղեկցելով
ճառերով, որ նախօրոք էր պատրաստել` համոզելով, որ Հիտլերի հանդեպ
համակրանքը խելացնորական է և ամբողջովին ապաքաղաքական. <<Ինձ համար
նացիստական հայացքների կիսելը վճռականորեն անհնար է, քանզի եթե Հիտլերը
երբևէ գրավի Եվրոպան, ապա առաջնահերթ վերջ կտա այնպիսի հիստերիկ անձանց,
ինչպիսին ես եմ, որը նա արդեն ապացուցել է Գերմանիայում, որտեղ մեզ
հայտարարել են դեգեներատներ: Հիտլերն ինձ ապշեցնում է իր անսահման
աղետայնությամբ>>:
Այդ ժամանակ սյուրռեալիզմի վրա մեծ ազդեցություն էին ունենում մետաֆիզիկան և
գիտական բացահայտումները: Այդ թեմայով է ստեղծված <<Պիկասոյի
դիմանկարը>>, որտեղ Դալին գովում է Պիկասոյի տաղանդը: Ավելի ուշ
հանդիպելով Պիկասոյին` նա կասի.<<Ես որոշեցի նախ ծանոթանալ Ձեզ հետ և
հետո միայն գնալ Լուվր>>:
Դալիի նկարներում միշտ առկա է եղել նրա կինը` Գալան, որ ամենաչտեսնված,
բացառիկ էակն էր աշխարհում վերջինիս համար, մի գերաստղ, որի հետ չէին
համեմատվի Մարիա Կալլասը և Գրետա Գարբոն: <<Հանրապետությունում`
կոչվող Սալվադոր Դալի, երկուսն են ղեկավարում` Ես և Գալան>>:
<<Ես ծաղրածու չեմ, - ասում է Դալին հորդորներին, - և ես խենթ չեմ: Իմ պայծառատեսությունը
հասել է այնպիսի սրության, որ մեր ամբողջ դարի ընթացքում ավելի հերոսական և
ավելի ապշեցնող երևակայությամբ անհատ չի հայտնվել, քան ես, և եթե չհաշվենք
Նիցշեին, ապա իմ տաղանդին համազորը չի եղել և անցած դարերում: Իմ
գեղանկարչությունը այդ ամենի ապացույցն է>>:
Եվ ինչպես կասեր Դալին` Սյուրռեալիզմը Ես եմ...
աղբյուրներ` http://www.copypaste.am
http://hs-poetry.blogspot.com
http://hs-poetry.blogspot.com
Комментариев нет:
Отправить комментарий