Գիծը սկսվեց, գիծն ավարտվեց… սկսվեց գիրը. այս մտքով ու այսպիսի
տպավորությամբ դուրս եկա 5-րդ հարկից: Այս անգամ ցուցադրվող օբյեկտը զուտ
գծի ու գույնի համադրում չէր: Երկու տարբեր ոլորտներ ներկայացնող
արվեստագետների ստեղծագործություններ` համադրված ոչ մեծ ստվարաթղթերի վրա,
մեկը մյուսին լրացնող ու շարունակող: Արվեստի մշտական ցուցահանդեսների
հաջորդական շարքը խախտված էր. նկարչության կողքին կար նաեւ պոեզիա:
Գիծը պատկերվող առարկայի համաչափության, մտքի արտահայտման հաճախ սեւագիր
համարվող միջոց է, եւ ինքնին, անկախ ընդհանուր պատկերից, ունի իր
գեղագիտական արժեքը: Գիրը գաղափար արտահայտելու մի միջոց է /այստեղից էլ`
գաղափարագիր/, որը, ի տարբերություն գծանկարում առկա գծերի, միտքը
փոխանցում է դիտողին տողեր դարձած բառերի միջոցով: Թերեւս այս երկու
արտահայտչամիջոցների տարբերությունը կայանում է նրանում, որ գիծը /նկարը/
տեսնելիս առաջին ազդակն ուղղվում է աչքին, գիրը /տեքստը/ տեսնելիս`
ուղեղին: Գծի ու գրի համադրումը մասնագիտական եւ գեղարվեստական
գրականության մեջ հաճախ հանդիպող երեւույթ է, որն օգտագործվում է տեքստն
ավելի ընկալելի ու պարզ դարձնելու համար: Նույնը չենք կարող ասել արվեստի
մասին: Նկարչությունը պոեզիայի, պարի կամ արվեստի այլ բնագավառների հետ
համատեղ չի ցուցադրվում /խոսքը չի վերաբերում այն ցուցահանդեսներին, որոնք
ընթանում են երաժշտության ուղեկցությամբ/:
Արվեստում գիծ-գիր սերտ կապը փորձեցին ընդգծել Գյումրիի "5-րդ հարկ" արտիստական խմբավորման երիտասարդ արվեստագետներ Սարգիս Հովհաննիսյանն ու meLo-ն: Գրող-արվեստագետ meLo-ի տողերը գրվել էին գրաֆիկ-լուսանկարիչ Սարգիսի գծերի կողքին` ստեղծելով միեւնույն գաղափարի այլընտրանքային մատուցում: Երկու տարբեր անհատ-ստեղծագործողներ ցույց են տալիս խոսքի, երեւույթի կամ ֆորմաների ներկայացումը տարբեր արտահայտչամիջոցներով: Ի սկզբանե գործերում եղել է գծանկարը, այնուհետեւ դրա գաղափարից ելնելով գրվել է համապատասխան քառյակը /արվեստում եւս գիծն ավելի հին պատմություն ունի` սկսած ժայռապատկերներից/: Հետեւաբար գծանկարների բովանդակությունը կրկնվում է նաեւ տողերում. տարբեր են միայն արտահայտչամիջոցները, գիծն այստեղ հանդիսանում է գաղափարի փոխանցման մեկ այլ տարբերակ:
Գծանկարի ու պոեզիայի համադրման նոր մեթոդը ֆիզիկական դիֆուզիա է
հիշեցնում. գրի բառերը ներթափանցում են գծերի մեջ, նկարի գծերը` տողերի
մեջ: Գույներ չկան, կան միայն գծեր, տարածության մեջ տարածված բազմապիսի
գծեր, գծերից` գլուխներ, գլուխներից դուրս` ճարտարապետական ֆորմաներ եւ
ընդհանուրից` նախագծի խորագիր` "Գլխից դուրս"… Առօրյա խոսքում հաճախ
հանդիպող այս դարձվածքն իրականում ոչ մի առնչություն չունի նախագծի բուն
գաղափարի հետ եւ դրա իմաստը կապ չունի գլխից "դուրս եկած" քաղաք հիշեցնող
շենքերի հետ: Համընկնում են միայն համանուն արտահայտությունները:
15x15 չափերի ստվարաթղթերի վրա գրված տողերի կողքին նկարված
սյուրռեալիզմ հիշեցնող կերպարների գլուխներից դուրս են գալիս
ճարտարապետական ֆորմաներ: Սրանք խորհրդանշում են քաղաքը, որն անկախ ամեն
ինչից դուրս է մարդու գլխից: Գլուխն ինքնին հանդիսանում է մարդու կապը իր
եւ "իր աշխարհի" կամ քաղաքի միջեւ: Գլխում առաջացած մտքերը նախքան
իրագործվելը հասու չեն քաղաքին: Մտքում, կամ որ նույնն է գլխում քաղաք
կոչվածն անէանում է, դառնում անզոր, բայց իր հետքը չթողնել չի կարողանում:
Մարդը քաղաքում` դուրս է քաղաքից,
Հակաքաղաքն է թափանցել նրա մեջ.
Նա փախնում է, քաղաքն էլ` նրա միջից. [1]
Հակաքաղաքն է թափանցել նրա մեջ.
Նա փախնում է, քաղաքն էլ` նրա միջից. [1]
"Հակաքաղաք"-մարդ կապը գնալով սերտանում է, մարդը հետզհետե դուրս է
գալիս քաղաքից` կորցնելով մարդ-քաղաքացու, մարդ-անհատի, մարդ-մտածողի
քաղաքի հետ եղած կապը: Գլխում ի հայտ է գալիս նոր գիտակցություն` հինը
փոխելու, նորը ստեղծելու, "Ես"-ն ու քաղաքը վերափոխելու…մարդը ձգտում է
փոխակերպումների…Ներկայացված աշխատանքներում գիծը փոխակերպվում է գրի`
չկորցնելով հիմնական իմաստը: Գիծը գրին փոխանցում է արտահայտչականություն,
դիտողի աչքում գիրը գծի միջոցով դառնում է պատկերային:
Ճարտարապետական կառույցներն ակամայից "քաղաքից ու գլխից դուրս գտնվող"
կերպարներին փոխանցում են շարժում, ստատիկ վիճակը խաթարվում է` ընգծելով
քաղաք-մարդ կապը տարածության եւ շարժման մեջ: Կարծես անիրական կերպարները
լիովին համապատասխանում են զուգահեռ գրված տեքստերին, որոնք իրենց հերթին
մարդկային գլուխներից դուրս եկած ֆորմաների նման սյուրռեալիստական են,
ինչից եւ բխում է ցուցադրության էքսպոզիցիան: Նկարները թվում են առանց
հենարանի, կախված են թափանցիկ թելերից, որոնք տարածությունը բաժանում են
մեծ ու փոքր մասերի: Նկարները ցրված են օդում, ինչպես մտքերը` գլխում:
Ցուցադրության սենյակը կարելի է ասոցացնել գլխի հետ, որից դուրս արտաքին
աշխարհն էր` միանգամայն այլ միջավայր: Երկու տարբեր "աշխարհներն" իրար
կապում էր առաստաղին ու պատերին ամրացված "օդից կախված" փայտե շրջանակը:
Սենյակից /գլխից/ դուրս ցուցադրություն չկար, գծեր ու գրեր չկային /քաղաքն
էր/:
Ստեղծված միջավայրն ու առաջացած տպավորությունները ստիպում էին
"ցուցահանդեսի շրջակայքում" տեղ գտած ցանկացած առարկա նույնացնել գլխի հետ,
նույնիսկ աշխատանքների տողերում փնտրել "գլուխներ". "Արվեստի գործիքը կլոր
ձեւ ունի, գանգատուփը նման է շենքի"…արվեստի գործիքը նույն ինքը գլուխն է
/առանց որի արվեստի գործ չի ստեղծվի/: Գանգատուփն համեմատվում է շենքի հետ`
երեւի թե հաշվի առնելով շենքի հարկերի ու ուղեղի ծալքերի նմանությունը կամ
նույնացումը:
Նախագծի գաղափարից հետեւում է միջավայրի անտանելի, նույնության`
հոգնեցնող լինելը: "Գլուխներին" փոխակերպումներ են պետք: Փոխակերպումներ
էին պետք նաեւ Սարգիսի գծերին ու meLo-ի բառերին: Նախագծում տեղ գտած
աշխատանքներում առկա ինքնատիպ փոխակերպումները գիծն ու գիրը դարձրեցին
միմյանց լրացնող արտահայտչամիջոցների նոր այլընտրանքներ: Գիծը փոխակերպվեց
գրի, գիրը` գծի: Մի խոսքով, "գիրը գծի վերածվեց, գիրը գծվեց գծով…": [2]
________________________
[1] [2] - մեջբերումներ կոնցեպտից /հեղինակ` Հովհաննես Սմոյան/
[1] [2] - մեջբերումներ կոնցեպտից /հեղինակ` Հովհաննես Սմոյան/
Հեղինակ` Գոհար Նավասարդյան
ԵԳՊԱ արվեստաբանության բաժին, 3-րդ կուրս
Լուսանկարները` Սարգիս Հովհաննիսյանի
աղբյուրը` http://www.arteria.am
աղբյուրը` http://www.arteria.am