Նատյուրմորտը
(ֆրանս.` nature morte-մեռած բնություն) կերպարվեստի
ժանր է, հիմնականում պատկերում
է անշարժ, անշունչ առարկաներ`
սովորաբար տնային կահկարասի, մրգեր, ծաղիկներ, ձկներ և այլն:
Նատյուրմորտի
մոտիվները որպես մանրամասներ գոյություն
են ունեցել դեռևս հին արևելյան, անտիկ , միջնադարյան, հին Չինական և Ճապոնական արվեստներում։ Նատյուրմորտը որպես ինքնուրույն ժանր սկզբնավորվել է նոր ժամանակի
եվրոպական արվեստի կազմավորմանը զուգընթաց`
հաստոցային նկարչության
առանձնացումով և ժանրերի ճյուղավորված
համակարգի առաջացումով։
Արդեն Վերածննդի
դարաշրջանի իտալական
և նիդեռլանդական վարպետների աշխատանքներում մեծ ուշադրություն է դարձվել նյութական աշխարհի իրերի կոնկրետ-
զգայական գեղեցկություններին։
Յակոբո դե Բարբարիի -«Նատյուրմորտ» |
Նատյուրմորտի
պատմությունը, որպես հաստոցային գեղանկարչության ժանր և նրա խաբկանք (trompe-l'oeil)
տիպը սկզբնավորվել
է իտալացի գեղանկարիչ Յակոբո դե Բարբարիի
«Նատյուրմորտ» աշխատանքով,
սակայն նատյուրմորտի
ժանրը մեծ տարածում է գտել միայն
16- րդ դարի երկրորդ կեսից և 17-րդ դարի սկզբից նիդեռլանդացի Պիտեր Արտսենի և նրա հետևորդների
նկարներում։ Մեծ տեղ է հատկացված ուտեստներով,
կահ-կարասիով
ծանրաբեռնված խոհանոցների
և կրպակների
պատկերներին։ Նատյուրմորտը
ծաղկում է ապրում իտալիայում,
նրա կազմավորմանը
մըծապես նպաստել է Կարավաջոյի
նորարական բարեփոխումները, որոնք նկարիչների
ուշադրությունը սևեռել են հասարակ
«ցածր» մոտիվների
վրա։ Իտալական
նատյուրմորտը աչքի է ընկնում հորինվածքի բազմազանությամբ, վառ և հագեցած գույներով։
Պիտեր Արտսեն-Նատյուրմորտ |
Կարավաջոյի
ազդեցությունը նկատելի է նաև իսպանական նատյուրմորտներում, սակայն դրանք առանձնանում են վսեմ խստությամբ
և նշանակալիությամբ։ Հոլանդական նատյուրմորտը
առաջացել է 17- րդ դարում միավորելով նախաճաշ,
անուշեղեն, ձկներ, ծաղիկներ և մրգեր, խփված որս, այլաբանական`
ունայնություն ունայնության
(vanitas) նատյուրմորտի տիպերը։
Ֆլամանդական նատյուրմորտ. Ֆրանս Սնեյդերս |
Ֆլամանդական
նատյուրմորտը պատկերում
է շուկաներ,
կրպակներ, ծաղիկներ
և մրգեր։ Աչքի է ընկնում հորինվածքի
հզոր թափով, պտղաբերության . առատության
հզոր գովերգ է։
Նատյուրմորտը
17-րդ դարից զարգանում է Ֆրանսիայում և Գերմանիայում: Ֆրանսիայում
էլ կոչվել է նատյուրմորտ
-մեռած բնություն,
ընդգծված հակադրվելով
ակադեմիստների արհամարական
վերաբերմունքին, որոնք ընդունում էին միայն կենդանի բնությունը:
Յան Դավիդս դե Հեմ-Նատյուրմորտ մրգերով և ծաղիկներով |
Նատյուրմորտը՝ որպես ինքնուրույն
ժանր (գլխավորապես
հաստոցային գեղանկարչության մեջ), սկզբնավորվել
է նոր ժամանակի եվրոպական
արվեստի կազմավորմանը
զուգընթաց: Վերածննդի
շրջանի իտալացի,
մասնավորապես նիդեռլանդացի
վարպետներն իրենց աշխատանքներում կարևորել
են նյութական
աշխարհը, իրերի զգայական գեղեցկությունը:
XVII
դարի նիդեռլանդական նատյուրմորտը բացառիկ մշակութային երևույթ է, որն ազդել է եվրոպական գեղանկարչության հետագա զարգացման
վրա: Այդ ժանրի առաջին տեսակներից են ծաղիկներով նատյուրմորտները. առանձնանում են հատկապես Ամբրոսիուս
Բոսհարտ Ավագի և Բալթազար
վան դեր Աստի գործերը:
Ավելի ուշ այդ տեսակը զարգացրել է Յան Դավիդս դե Հեմը: Ծաղիկներով նատյուրմորտի
տարածվածությունը պայմանավորված էր նիդեռլանդական կենցաղի առանձնահատկությամբ (սերը ծաղկանոցների,
այգիների, տնային բույսերի նկատմամբ):
Նիդեռլանդներում տարածված
էր նաև «գիտական» նատյուրմորտը
(սկզբնավորվել է Լեյդեն քաղաքում),
որի վարպետներից
են Պիտեր Սթենվեյքը և Դավիդ Բայլին:
«Գիտական» նատյուրմորտում առկա են հնարքներ, որոնք ստեղծում են տեսողական խաբկանք:
Վիլեմ Կալֆ-Նատյուրմորտ |
XVII
դարի վերջին ֆրանսիական նատյուրմորտներում գերիշխել են պալատական արվեստի դեկորատիվ սկզբունքները:
XVIII դարում այդ ժանրի ամենաակնառու
ներկայացուցիչը Ժան-Բատիստ Սիմեոն Շարդենն է: XIX դարում նատյուրմորտի
զարգացման ընթացքը նախանշել են տարբեր ժանրերով
ստեղծագործող գեղանկարիչներ, իսկ վերելքը պայմանավորել են ուշ իմպրեսիոնիզմի վարպետները: Դարավերջին
Վինսենտ վան Գոգն իր գործերով ընդարձակել
է նատյուրմորտի
սահմանները:
ՎիլլեմԿլասս Հեդա-Նատյուրմորտ |
Ժանրի զարգացմանը նպաստել են նաև XX դարի նկարիչները՝
Պաբլո Պիկասսոն
(Ֆրանսիա), Ջորջո Մորանդին (Իտալիա),
Դավիդ Սիկեյրոսը
(Մեքսիկա), Կուզմա Պետրով-Վոդկինը
(Ռուսաստան) և ուրիշներ:
Մարտիրոս Սարյան-Նատյուրմորտ մրգերով |
Նատյուրմորտը՝ որպես ժանր, Հայաստանում վերջնականապես ձևավորվել է XIX դարի վերջին, որի նշանավոր
ներկայացուցիչը Զաքար Զաքարյանն է: XX դարում նատյուրմորտներ են ստեղծել Վարդգես Սուրենյանցը,
Հմայակ Հակոբյանը,
Եղիշե Թադևոսյանը
և ուրիշներ:
Հայ նոր գեղանկարչության մեջ ազգային նատյուրմորտը
սկզբնավորվել է Մարտիրոս Սարյանի գործերով:
Հակոբ Հակոբյան-Նատյուրմորտ կիթառով |
1920-ական թվականներին
Թիֆլիսում ստեղծագործող
Լևոն Ասլամազյանի,
Երվանդ Քոչարի, Գևորգ Գրիգորյանի
(Ջիոտտո), Հովսեփ Կարալյանի և Հակոբջան Ղարիբջանյանի
ինքնատիպ նատյուրմորտներում համադրված են դասական ու ազգային արվեստները:
1920–30-ական թվականներին
Մ. Սարյանի,
Հակոբ Կոջոյանի,
Վրթանես Ախիկյանի,
Վահրամ Գայֆեջյանի,
Լևոն Թութունջյանի
և ուրիշների
ստեղծագործությունները հարստացրել
ու առավել բազմազան են դարձրել ժանրը:
1940-ական թվականներից
ուշագրավ նատյուրմորտներ են ստեղծել Մհեր Աբեղյանը,
Էդվարդ Իսաբեկյանը,
Հովհաննես Զարդարյանը,
Մարիամ և Երանուհի Ասլամազյանները, Արարատ Ղարիբյանը
և ուրիշներ:
Մարիամ Ասլամազյան-Նատյուրմորտ ծաղիկներով |
1950–70-ական թվականներին
Հարություն Կալենցը,
Գրիգոր Խանջյանը,
Մինաս Ավետիսյանը,
Լավինիա Բաժբեուկ-Մելիքյանը, Հակոբ Հակոբյանը, Վարոս Շահմուրադյանը, Ռուբեն Ադալյանը, Վաղինակ Սարգսյանը և ուրիշներ իրենց նատյուրմորտներում արծարծել
են դեկորատիվ,
հոգեբանական, կառուցվածքային և այլ խնդիրներ: Նատյուրմորտի
նշանավոր վարպետներ
են նաև սփյուռքահայ Հովսեփ Փուշմանը, Գրիգոր Շլդյանը, Շարթը (Սարգիս Հարությունյան), Տիրիթը (Հարություն
Տիրիթյան) և ուրիշներ: Ժամանակակից
հայ գեղանկարիչներից նատյուրմորտներ են ստեղծում Հրանտ Մնացականյանը, Գագիկ Շահինյանը, Զարուհի Մանուկյանը, Վահրամ Հակոբյանը, Նինա Կարապետյանը, Սուրեն Համբարձումյանը և ուրիշներ:
Комментариев нет:
Отправить комментарий