Դյուրերը Գերմանիայի հայտնի և փալյուն գեղանկարիչներից
մեկն է: Դաստիարակվելով արծաթյա իրեր պատրաստող վարպետի արհեստանոցում՝ նա ոչ միայն հիանալի նկարում և փորագրում էր, այլև
զբաղվում էր ճարտարապետությամբ, քանդակագործությամբ,
երաժշտությամբ և բանահյուսությամբ:
Դյուրերի առաջին նկարը՝ <<Օրփեոսը>>
նրան մեծ հաջողություն բերեց, որից հետո նա
նաև հայտնի դարձավ որպես փորագրող: Հայտնի իտալացի փորագրիչ Մարկ Անտոնիո Ռայմոնդին, ցանկանալով
արագ հարստություն դիզել, սկսեց նմանակել գերմանացի նկարչի գործերը՝ դնելով նույնիսկ
մոնոգրամները /միացագիր/: Այդ մասին իմանալով Դյուրերը Նյուրնբերգից
ճամփորդեց Վենետիկ: Նրա բողոքներին ընդառաջելով` Վենետիկի
սենատը այրեց նմանակները և Ռայմոնդիին ազատազրկեցին: Վենետիկում Դյուրերը նկարեց <<Սուրբ
Բարդուղիմեոսի տանջանքները>> հայտնի կտավը, որը նրան պատվիրել էին Սուրբ Մարկոսի տաճարի համար: Կտավը անյքան հիացրեց ավստրիական
կայսր Ռուդոլֆ երկրորդին, որ նա հրամայեց ամեն գնով գնել այն և ձեռքերի վրա բերել Պրահա:
Դյուրերը ապրել է Գերմանիայի պատմության
դրամատիկ ժամանակաշրջանում, ականատես է եղել
Ռեֆորմացիայի շարժմանը և մեծ խաչակրաց պատերազմին որտեղ չարդարացվեցին ժողովրդի սպասելիքները
և ակնկալիքները: Դա ժամանակաշրջան էր երբ << Քայքայվեց ժամանակների կապը>>:
Մի կողմից դա կենդանի, իրական միջնադար էր իր սնահավատությամբ և դաժանությամբ, որը
դադարել էր զարմացնել մարդկանց: Խարույկները, որոնց վրա այրում էին մարդկանց և կախաղանները
քաղաքային հրապարակներում սովորական երևույթ էին: Մյուս կողմից սկսվում էր մարդկային
մտքի բուռն զարթոնքը՝ ուղղված մտքի ազատությանը
և գիտելիքներ ձեռք բերելու ձգտմանը:
Դյուրերի արվեստի որոշ հետազոտողները կարծում
էին, որ նա Ռեֆորմացիայի կողմնակից էր, սակայն դա այնքան էլ միանշանակ չէր: Երբ կաթոլիկ
եկեղեցու ռեֆորմի ուղղությունը նոր էր ռեֆորմացիայի կողմնակիցները իրենց համարում
էին բարի կաթոլիկներ: Ռեֆորմ իրականացնել ցանկացողների մեջ կային այնպիսիները, որոնք
համաձայն էին պատարագի մեջ աննշան փոփոխություններ իրականացնել, իսկ ռադիկալներն արմատական
փոփոխություններ էին ցանկանում իրականացնել: Բացի այդ Ռեֆորմացիան շուտով վերածվեց
սոցիալ-քաղաքական շարժման, որտեղ գյուղացիները և քաղաքային ցածր խավը պահանջում էին
վերացնել տասանորդը վերադառնալ <<պրիմիտիվ կրոնի>>:
Հետագայում Դյուրերը հարեց լյութերական
շարժմանը, սակայն շատ նկարիչների նման շուտով հիասթափվեց դրանից: Բացի այդ, նրան՝ ունևոր
և բարձրաստիճան բյուրգերին, վախեցնում էին ժողովրդական ելույթները: Դյուրերի մոտ գյուղացիների
պատկերումը միակերպ չէր. երբեմն նրանք լի էին սնուցող դասի նկատմամբ համակրանքով, երբեմն
այնտեղ թափանցում էին կեղտոտ և կոպիտ մուժիկների նկատմամբ արհամարհանքը: Դյուրերը խուսափում
էր բացահայտ արտահայտվել ռեֆորմացիայի և հեղափոխության
հարցերով, ոմանք դիտարկում են այն փաստը, որը նկարիչը անտարբեր է մնացել կրոնական կրքերի
նկատմամբ պայքարին: Բայց նրա հանճարը և ստեղծագործությունները այդ բուռն ժամանակաշրջանի վառ արտացոլումն են: Մոտ
1525թ-ին Դյուրերը սկսեց աշխատել իր վերջին՝ <<Չորս առաքյալները>> կտավի վրա,
որտեղ նա պատկերել է Հովհաննեսին, Պետրոսին, Մարկոսին և Պողոսին: Այս կտավը կարծես
ամբողջացնում է նրա ստեղծագործական գործունեությունը, հանդիսանալով հռչակավոր նկարչի յուրատեսակ կտակը` գալիք սերունդներին:
Այսպիսին է ընկալվում կտավը նաև այսօր: Այն նկարված է իրար մեջ միացված երկու նեղ ուղղահայաց
տախտակների վրա:
Առաքյալները պատկերված են միևնույն տարածության
մեջ կոմպոզիցիոն առումով մեկը մյուսին միաձուլված են և հոգեպես կարծես լիովին միսնական
լինեն: Դեռևս երբեք Դյուրերի ստեղծագործական ոճը չէր հասել նման հասունության այնպիսի
մոնումենտալ լի շքեղությամբ և գեղեցկությամբ ինչպես այս ստեղծագործության մեջ: Ստեղծելով
իր առաքյալներին Դյուրերը ձգտել է ներկայացնել
կատարյալ մարդկային բնավորությունը և խելքը, որոնք ձգտում են հոգևոր բարձրագույն ոլորտներին:
Հենց այսպիսի կերպարներ էին ստեղծվում Գերմանիայում Ռեֆորմացիայի և Մեծ գյուղացիական պատերազմի ժամանակաշրջանում:
Ժամանակաշրջան, որ նախատեսված չէր թույլ ոգիների համար: 1526թ-ի աշնանը Դյուրերը փոխանցեց տախտակները Նյուրնբերգի քաղաքային խորհրդին` կցելով մի գրության,
որում ասվում է. «Ոչ ոքի ավելի արժանի չեմ համարում, քան ձերդ
իմաստությունն է` ի հիշատակ պահ տալ մի նկար , որի վրա ես ավելի շատ
ջանք եմ թափել, քան որևէ այլ նկարի վրա»:
Գեղագիր Նեյդերֆերը, Դյուրերի ընկերը և
համախոհը, գրել է, որ նկարիչը առաքյալների կերպարներում ցանկացել է պատկերել չորս խառնվածք:
Երիտասարդ և հանգիստ Հովհաննեսը մարմնավորում է սանգվինիկ խառնվածքը, ծեր և հոգնած
Պետրոսը՝ ֆլագմատիկ, առաջին հայացքից փայլող աչքերով Մարկոսը տիպիկ խոլերիկ է, զգոն
և չար Պողոսը՝ մելանխոլիկ: Խառնվածքները ենթարկվում էին երկնային լուսատուների ազդեցությանը
և պայմանավորում էին մարդու ունակությունները և հնարավորությունները տարբեր
գործունեություններում:
Դյուրերի կտավում կարելի է նույնիսկ տեսնել
խառնվածքների դասակարգումը: Յուրաքանչյուր տախտակի վրա գույնով առանձնացված է ֆիգուրաներից որևէ մեկը:
Ձախ տախտակի վրա Հովհաննեսն է կանաչ հագուստով և կարմիր թիկնոցով, աջ կողմում Պողոսն
է՝ բաց երկնագույն երանգով թիկնոցով: Նրանք ներկայացնում են ամենաերջանիկ խառնվածքները՝
սանգվինիկը և մելանխոլիկը, Դյուրերի և իր ժամանակակիցների կարծիքով` հանճարեղ
մարդկանց խառնվածքը: Պետրոս առաքյալը, որին հռոմեական պապերը
համարում էին իրենց հովանավորը, նկարում երկրորդ պլան է մղված:
<<Չորս առաքյալները>> կտավը մինչ
օրս էլ արվետաբանների մոտ հակասական կարծիքներ է առաջացնում: Պարզ չէ, կտավը տրիպտիխի
հատված է, թե առանձին, ավարտուն ստեղծագործություն է: Առանձին վերցված հատվածները անավարտության
տպավորություն են թողնում: Այդ իսկ պատճառով Շպրինգերը առաջ քաշեց հիպոթեզ, ըստ որի
մեջտեղում պետք է Խաչելությունը լիներ: Սակայն այստեղ առաջ է գալիս այն խոչընդոտը,
որ ձախ տախտակի վրա արդեն իսկ պատկերված է Հովհաննեսը, որի ներկայությունը խաչի կողքին, համաձայն
իկոնագրաֆիայի` պարտադիր է, բայց խորանի մոտ նա չի կարող
երկու անգամ պատկերված լինել: Եթե ենթադրենք, որ կենտրոնում պետք է Տիրամայրը լինի,
ապա այս հիպոթեզը նույնպես ընդունելի չէ, հաշվի առնելով <<Չորս առաքյալների>> հստակ
արտահայտված բողոքական ոգին և ներքևում արված գրությունը:
Կտավը այնքան էլ լավ չի պահպանվել, որոշ տեղերում
երևում են ուղղումների հետքեր: Նրանցից մեկը կատարվել է Դյուրերի կողմից: Մյունխենի
պատկերասրահի աշխատակից Ֆոլլը մատնանշում է, որ Ֆիլիպի կերպարը
փոխարինվել է Պողոսի կերպարով: Պողոս առաքյալի ճակատի մեջտեղով գիծ է անցնում, որը
հանդիսանում է սկզբնական տարբերակի ճակատի սահմանը: Ճակատի ամբողջ առաջամասը և քթի
ծայրը նկարվել են ավելի ուշ: Այսինքն, Պողոսը սկզբում նկարված է եղել պրոֆիլով:
Առաքյալների պատկերների տակ Նեյդերֆերը գրել
է ավետարանից վերցված խոսքեր, որոնցում զետեղված է Պետրոս առաքյալի նախազգուշացնող
խոսքերը կեղծ մարգարեների մասին, ովքեր հանուն ագահության ձեզ կմոտենան կեղծ խոսքերով:
Նույնի մասին Հովհաննեսի խոսքերը, մեջբերումներ Պողոսի և Մարկոսի ավետարաններից.
<<Վերջին ժամանակներս սարսափելի օրեր կլինեն: Կլինեն մարդիկ, ովքեր հիմնվում
են միայն իրենք իրենց վրա` ագահ, հպարտ, գոռոզ, պիղծ, ծնողներին չլսող, անշնորհակալ,
բոլորին խանգարող, բռնացող, չար, վայրի, դավաճաններ, սրբապիղծներ, ինքնահավաններ>>:
Դյուրերը այսպես է մակագրել նկարը.
<<Բոլոր աշխարհիկ տիրակալները այս վտանգավոր օրերին թող զգուշանան, որպեսզի չընդունեն
մոլորությունը որպես աստվածային խոսք:
Այս խոսքերը շատ արդիական էին, քանի որ մեկ
տարի առաջ Նյուրնբերգում պաշտոնապես ընդունվեց ռեֆորմացիան և նրա պատերի ներքո սկսեցին
քարոզվել տարբեր նոր կրոնի տարբեր ուղղություններ: Հենց նկարի տակ արված մակագրությունը
հիշեցնում է խոսքի ճշմարտացիության և ներքին կայունության մասին այն դեպքերում, երբ
սուտ մարգարեները քարազում են սոցիալական և կրոնական ռադիկալիզմ, որը սպառնում է կործանել
ողջ հոգևոր և նյութական մշակույթը: Այս ամենի մեջ Դյուրերը տեսնում է ամուր հիմք, որի
վրա պետք է հիմնվել: Դրա համար էլ նա մեզ ուղարկեց իր ժամանակակիցներին` խռովության
և վերափոխման մարդկանց, մտածողների և մարտնչողների, որոնք գիտակցում էին իրենց գոյության
գերագույն նշանակությունը: Կոպիտ տղամարդկային ուժը այստեղ սահմանափակորեն միանում
է մտքի և կրքի ուժի ամենանուրբ դրսևորումներով:
Կուրֆյուրստ (կայսր ընտրող իշխան հին Գերմանիայում)
Մաքսիմիլիանը, ում մոտ հետագայում հայտվեց նկարը, հասկանալով գրվածի ողջ իմաստը, հրամայում
է մաքրել այն: Սակայն ճշմարտության աստվածային խոսքը միշտ էլ բարձր է բռնակալներից
և սուտ մարգարեներից:
Նյութը պատրաստեց Լուսինե Մակիյանը
Комментариев нет:
Отправить комментарий