Գառնիի ամրոցը: Հեթանոս Հայաստանից մեզ
հասած միակ շինությունը Գառնիի տաճարն է: Վերջինս պալատային շենքերի և բաղնիքի հետ
մտնում է ամրոցի համալիրի մեջ: Գառնիի ամրոցը գտնվում է նախկին Այրարատ նահանգի
Մազազ գավառի տարածքում, ներկայիս Գառնի գյուղում` Ազատ գետի աջ ափին գտնվող
եռանկյունաձև, երկու կողմից խոր /մինչև 150մ/ ձորերով շրջապատված հրվանդանի վրա:
Ավանդությունը դաստակերտի հիմնադրումը վերագրում է Հայկ Նահապետի սերունդ Գեղամին,
որի թոռան` Գառնիկի անունով էլ իբր կոչվել է այն: Արգիշտի 1-ինի մի
արձանագրությունում հիշատակվում է Գիառնիանի անունով[1]:
Ենթադրվում է, որ ամրոցը
հիմնադրվել է մ.թ.ա. 2-րդ դարում: Ռազմա-ամրաշինության այս ուշագրավ համակարգը
կառուցվել է բարձր տեղում: Այն որը հարավային,
հարավ-արևմտյան և մասամբ արևելյան կողմերից շրջապատված է բնական անանցանելի
ժայռերով, իսկ մնացած հատվածում
տասնչորս ուղղանկյուն
աշտարակների և ամրակուռ պարսպապատերի
հաջորդականությամբ ստեղծվել է պաշտպանական
հզոր պատնեշ։ Այն հատվածներում,
որտեղ հակառակորդի
հարձակումը հնարավոր էր ավելի նվազ ուժերով ետ մղել, աշտարակները կառուցված
են միմյանցից
25-32 մ հեռավորության
վրա, իսկ մյուս մասերում միմյանց ավելի մոտ են՝ դրված են
10-13,5 մ ավելի ներս՝ ստեղծելով
արհեստական աղեղ, որի մեջ ներքաշված հակառակորդի
ուժերին ավելի հեշտ է եղել խոցելը։
Մ.թ.ա. 59 թվականին այն ավերել են հռոմեական զորքերը: 70-ական թվակններին
այն վերականգնվել է հայոց Տրդատ 1-ին թագավորը, հիմնել ապարանք, տաճար, որը նվիրել
է հեթանոսական աստված Միհրին: Նույն աստծուն նվիրված տաճար Տրդատը վերանորոգում է
նաև Արտաշատ մայրաքաղաքի տարածքում. այն կառուցված է եղել սև մարմարից: Միհրը հայոց դիցարանում եղել է լույսի, մաքրության աստվածը։ Ենթադրվում է, որ Հայաստանի
հնագույն մայրաքաղաք Արմավիրում
ևս գտնվել է նրան
ձոնված տաճար, իսկ գլխավոր տաճարը գտնվել է Դերջան գավառի Բագառիճ ավանում։ Գառնիի տաճարը, փաստորեն, միակը չէր, որ ձոնված էր Միհրին[2]:
Գառնին եղել է զորակայան, արքունի ամառանոց, 4-րդ դարից` նաև
եպիսկոպոսանիստ: 5-րդ դարի կեսին հիշվում է բերդավոր գյուղաքաղաք, որը պարսկական
զորքերից ազատագրել է սպարապետ Վարդան Մամիկոնյանը: Ամրոցն ավերվել է արաբական
նվաճումների ժամանակ: Այն վերականգնել է Աշոտ Երկաթը /914-928թթ./:
13-15-րդ դարերում Գառնին քանիցս ենթարկվել է նվաճողների ավերածություններին: 1638 թվականին ավերել են թուրքական զորքերը,
կոտորել բնակչությանը: Վերջնականապես կործանվել է 1679 թվականի երկրաշարժից:
1830-ական թվականներին Մակու քաղաքից և շրջակայքից գաղթած հայերը բնակություն են
հաստատել Գառնիում` հիմնելով համանուն գյուղը:
Գառնիի ամրոցի պարիսպները
/երկարությունը` 314մ, լայնությունը` 2.1մ/ կառուցված են միայն սարահարթի
կողմից, ուր և բացվում է միակ դարպասը: Պատերը /տեղ-տեղ պահպանվել են 7մ
բարձրությամբ/ շարված են բազալտե հսկայական խորանարդաձև քարերով /երկարությունը`
2մ, բարձրությունը` 0.8մ` 5-6 տոննա կշռով/, առանց շաղախի, մետաղական կապերով և
ամրացված են հատակագծում գրեթե քառակուսի 14 /6x6.7մ/ աշտարակներով:
Ամրոցի դիմացի քաղաքատիպ հնագույն բնակավայրը ծածկված է միջնադարյան և
հետագայի կառույցներով: Գյուղից հյուսիս` բլրաշարի վրա, գտնվում է միջնադարյան
գերեզմանոցը, որտեղից շատ խաչքարեր տարված են այժմյան գերեզմանոց: Գառնիում
զրագացած են եղել մի շարք արհեստներ, այդ թվում` մետաղագործություն,
զինագործություն, խեցեգործություն, ապակեգործություն, ջուլհակություն և այլն:
Գառնիի տաճարը: Գառնիի բերդ-ամրոցի, կամ,
ինչպես տեղացիներն էին ասում, Տրդատի թախտի համալիրում տիրապետողը տաճարն է, որն
իր գլխավոր` հյուսիսային ճակատով ուղղված է ամրոցով անցնող առանցքի երկայնքով:
Տաճարից արևմուտք` կիրճի եզրին գտնվում է պալատի հանդիսավոր սրահը: Պեղումներից
բացվել է նկուղային հարկը, որը հատակագծում ուղղանկյուն ձգված շինություն է`
9.6x19.92մ չափերով, միջհարկային փայտե ծածկը կրող 8 քառակուսի մույթերով:
Տաճարը կառուցվել է մ.թ.ա. 77 թվականին Տրդատ 1-ինի կողմից: Քրիստոնեության
ընդունումից հետո այն դարձել է Տրդատ 3-րդ Մեծի քրոջ` Խոսրովդուխտի ամառանոցային
սենյակը: Դրա համար էլ Գառնին կոչվել է նաև «Տրդատի հովանոց»։
Տաճարը հունահռոմեական պերիպտերոս է` կարճ ճակատներում 6-ական,
երկարներում` 8-ական հոնեական օրդերի /առանց կանելյուրների/ սյուներով: Պատերը
շարված են սրբատաշ բազալտի խոշոր /մինչև 1.5մ երկարությամբ/ քարերով, առանց
շաղախի, միացված երկաթե կապերով, կապարով
լցված հանգույցներով: Տաճարի հարդարանքն աչքի է ընկնում գեղարվեստական բարձր
մակարդակով և կատարման մեծ վարպետությամբ:
Սյուների խոյակները զարդարված են բարձրաքանդակ ձվարդներով և
գալարազարդերով, քիվը` առյուծի գլուխներով և արմավիկներով: Սյունասրահի առաստաղը կազմված է շեղանկյուն և ութանկյուն
դրվագազարդ կեսոններով:
Գառնիի տաճարը ճարտարապետական մի շարք գծերով էապես տարբերվում է արևմտյան,
փոքրասիական, սիրիական համանման հուշարձաններից: Ամենակարևոր
առանձնահատկություններից են ցելլայի /նաոս/ ծածկումը քարե թաղով և չկրկնվող
զարդամոտիվների հարստությունն ու բազմազանությունը, որ հետագայում բնորոշ դարձավ
հայ ճարտարապետությանը: Մուտքի դիմաց ողջ ճակատով կան ինը լայն աստիճաններ:
Պեղումներով բացված պալատական համալիրը, որն ընկած է տաճարից արևմուտք, ընդգրկում
է մոտավորապես 40x15մ տարածք: Տեղացի վարպետների մասնակցությունը տաճարի
շինարարությանը ակնհայտ է հայ արվեստին հատուկ բուսական զարդանախշերի /խաղող,
նուռ, ընկույզի տերևներ/ առկայությամբ և նրանց հարդարանքի պլաստիկ մարմնավորման
մեջ: Միհրը, իբրև լույսի, ճշմարտության խորհրդանիշ, հաճախակի պատկերվել է ցուլի (խավարի) դեմ մենամարտելիս։ Տաճարի մոտ գտնվել է սպիտակ մարմարից քանդակված ցուլի կճղակ, որը պատկանել է քրիստոնեական կրոնի տարածման ժամանակ ոչնչացված հեթանոսական կուռքին։ Տաճարը կառուցված է 24 սյուներով, որոնք խորհրդանշում
են օրվա 24 ժամերը[3]։
Գառնիի տաճարն ամբողջությամբ վերականգնվել է 1969-1974
թվականներին /վերակազմության նախագծի հեղինակ` ճարտարապետ Ա.
Սահինյան/: Այն Հայաստանի տարածքի միակ անտիկ տաճարն է` իր
ծավալատարածական հորինվածքով:
1909 թվականին Նիկողայոս Մառը բացել է Գառնիի հեթանոսական տաճարի ավերակները: 1949 թվականից պարբերաբար պեղել է ՀՍՍՀ ԳԱ արշավախումբը /ղեկավար`
Բ. Առաքելյան/: Բացվել է 3-րդ հազարամյակի
/վաղ բրոնզեդարյան/ բնակավայր, որի քառանկյունի հիմքով կացարաններից գտնվել են օբսիդիանե
գործիքներ, ոսկրե հերուններ, սև փայլով զարդարուն խեցեղեն, կացնի կաղապար, բրոնզե մանգաղ
և այլն: Պեղվել են միջին և ուշ բրոնզի դարերի /մ.թ.ա. 2-րդ հազարամյակ/ դամբարաններ,
մ.թ.ա. 9-6-րդ դարերի խեցեղեն, այլ իրեր: Բացվել են նաև հին հայկական բնակելի շենքերի
հիմնապատեր, հնձաններ, գինու հորերով մառաններ, հայտնաբերվել են սանդեր, երկանքներ,
մետաղե գործիքներ, զենքեր, ապակե անոթներ[4]:
Սբ. Սիոն և Մաշտոց Հայրապետ եկեղեցիները: Գառնիի տաճարի արևմտյան կողմում Ներսես Շինարար կաթողիկոսը 659 թվականին կառուցել է Սբ. Սիոն քառախորան եկեղեցին: Եկեղեցու ավերակները բացվել են 1907-1911 թթ. մասնակի պեղումների ընթացքում, իսկ 1949 թ. իրականացված պեղումներից հետո հուշարձանի պահպանված հիմնապատերը բացվել են ամբողջապես և մաքրվել հողից։ Սուրբ Սիոնը խաչաձև կենտրոնագմբեթ բոլորաձև կառույց է, համարվում է Զվարթնոցի տաճարի փոքրացված օրինակը։ Չորս միանման խորանները կազմում են հավասարաթև խաչ, որի թևերի միջև տեղավորված են քառանկյուն հատակագծով մեկական ավանդատներ։ Կառույցն արտաքուստ շեշտված է պայտաձև ելուստներով, ինչը խաչաձև հատակագծի շնորհիվ թույլ է տալիս կառույցն իրական չափերից առավել ընդարձակ ընկալել։
Կենտրոնական սրահը կազմում է գմբեթատակ քառակուսին։ Մուտքերը երկուսն են` հարավից և արևմուտքից։ Եկեղեցու կառույցն արտաքինից ներառնված է 24 մ տրամագծով 24 կողանի եռաստիճան կորագիծ գետնախարիսխներ ունեցող բազմանիստ ծավալի մեջ։ Սկզբնական կառույցից ներկայումս պահպանվել են հիմնապատերը /2-3 շար/ և ստորին երկու աստիճանների մնացորդները։ Շինանյութը` սրբատաշ տուֆն է, կրաշաղախով։ Սուրբ Սիոն եկեղեցուն հյուսիսից կից է12-րդ դ. կառուցված կենտրոնագմբեթ փոքր եկեղեցին, որն ավանդության համաձայն «Մաշտոց Հայրապետ» է անվանվում։ Կառուցված է Ամենայն Հայոց Կաթողիկոս Մաշտոց Ա Եղիվարդեցու գերեզմանի վրա. 876 թ., արաբական հարձակումներից պաշտպանվելու նպատակով Մայր Աթոռն ու գանձերը Էջմիածնից տեղափոխվում են Գառնի, ուր և վախճանվել և թաղվել է կաթողիկոսը։ Եկեղեցու ավերակներից
հյուսիս պահպանվել
է կաթողիկոսի
տապանաքարը[5]:
Գառնիի բաղնիքը: Պալատական համակառույցի մեջ է մտնում նաև բաղնիքը, որը եզրափակում է հրապարակը հյուսիսից և ուղիղ անկյուն է կազմում պալատի`
գլաքարից ու կիսամշակ բազալտից, կիսաշաղախով շինված բնակելի մասնաշենքերի հետ: Բաղնիքը բաղկացած է հինգ բաժանմունքից, որոնցից չորսն ունեն ներսից պայտաձև, դրսից` կիսաբոլոր աբսիդներ:
Արքունի բաղնիքը, կառուցված
3-րդ դ., զբաղեցնում է ամրոցի տարածքի հյուսիսային մասը. ներկայումս առնված է ժամանակակից
ծածկի տակ։ Այն բաղկացած է միաշար դասավորված հինգ սենյակներից, որոնցից չորսը ճակատներում
արտաքուստ պայտաձև հորինվածք ունեն։
Առաջին սենյակը նախասրահ-հանդերձարանն է
(apoditerium) (1), որին արևելյան կողմից հաջորդում են սառը ջրի լողասենյակը (frigidarium) (2), գոլ
բաժանմունքը (tepidarium) (3), տաք
ջրի լողասենյակը
(caldarium) (4) և ապա` շոգեսենյակը
(5).
Ավանդական
հռոմեական բաղնիքներին
բնորոշ շոգեսենյակը`
sudatorium (լատիներեն sudor քրտնել բառից) կամ
laconicum (Լակոնիա անունից, Սպարտական Հունաստան)
շատ հաճախ կառուցվում էր որմնախորշում` տաք ջրի լողասենյակին
կից։
Բաղնիքի կառույցը կրկնում է Հռոմում ընդունված «հիպոկաուստ»
համակարգը` ջրամբարի և ջեռուցման
համակարգի համադրմամբ։
Կրակը տաքացրել է հնոցի վերևում գտնվող կաթսաների ջուրը, որի հուրն ու ծուխը միջսյունային տարածության
միջոցով սփռվել են տաք ջրով լողարանի հատակի տակ, ապա`զգալիորեն
սակավ ջերմությամբ
անցել գոլ բաժանմունքի հատակի տակ, այնուհետև,
արդեն ամբողջովին
նվազ ջերմությամբ,
անցնելով երկու փոքրիկ անցքերով`
հասել սառը ջրով լողարանի սենյակի հատակը։ Թե սյունիկների
աղյուսները, և թե նրանց վրա շարված երկու շերտ առավել մեծաչափ թրծած աղյուսե սալերը, հեշտությամբ
ընդունելով ստորհատակյա
տարածության մեջ կուտակվող հրի ու ծխի ջերմությունը, երկար ժամանակ կարող էին այն պահպանել և մեղմորեն ու հավասարաչափ հաղորդել լողասենյակներին։
Բաղնիքների
նման օրինակներ
պահպանվել են նաև Սիրիայում
և Փոքր Ասիայում, մասնավորապես
Վրաստանում Մցխեթայի Արմազիսխելի /2-3-րդ դդ./, Անտիոքում և Դուրա-Եվրոպոսում`
Օրոնտեսյան ափին /3-րդ դ./ ։
Մի քանի սենյակներում
պահպանվել են երկշերտ հորինվածքով
գունավոր ծեփվածքի մանրամասներ` ներքևում`
սպիտակ, իսկ վերևում` վարդագույն։
Բաղնիքի ամենից ուշագրավ մանրամասը, թերևս, 3-րդ դ. թվագրվող հատակի խճանկարն է, որը Հայաստանում
ամբողջական խճանկարի պահպանված միակ և եզակի օրինակն է։ Առասպելական - դիցաբանական
բովանդակությամբ հորինվածքը
կատարված է 15 տարբեր երանգների
բնական քարերից։ Խճանկարի գլխավոր դրվագում (2,91 x 3,14 մ) պատկերված է ծովային տեսարան. բաց կանաչավուն
ֆոնի վրա պատկերված է ծովի աստված Թետիսը և այլ դիցաբանական
կերպարներ։ Խճանկարի գրությունները հունարեն են, բայց պատկերները (ձկներ, ջրահարսեր, իխտիոկենտավրոսներ) արևելյան դիմագծեր ունեն։
Խճանկարի կոյնե հունարենով
արված (հունարենի
հայտնի տեսակ, որ ի հայտ էր եկել հետդասական
անտիկ աշխարհում
մոտավորապես 300 թ. Ք.ա - 300 թ.) արձանագրություններից մեկը բառացի վերծանվում է ` «Չստացանք անգամ սատկած (ձուկ) ոչ ծովից, ոչ օվկիանոսից»
կամ առավել ազատ թարգմանությամբ` «Աշխատեցինք` ոչինչ չստանալով» [6]:
Բնական քարերը և ապակենման նյութերը` սմալտաները, հատակին ամրացված են կրաշաղախի միջոցով: Խճանկարի սյուժեն, իրականացման
տեխնիկան, ոճային ու գունային առանձնահատկությունները, ինչպես և բաղնիքի շինության կառուցվածքը
հիմք են տվել ամբողջ հուշարձանը համարելու
3-րդ դարի գործ։
Գառնին 1980-ական թվականներից սկսած դառնում է զբոսաշրջության կենտրոններից
մեկը և այժմ էլ ինչպես օտարերկրացիներին, այնպես էլ հայերին զարմացնում է իր
վերականգնված, բայց խորհրդավոր էությամբ:
- Վարազդատ Հարությունյան-<<Հայկական ճարտարապետության պատմություն>>
- www.wikipedia.org
- նույն տեղում
- Վարազդատ Հարությունյան-<<Հայկական ճարտարապետության պատմություն>>
- www.armenianheritage.org
- նույն տեղում
Գոհար Նավասարդյան
ԵԳՊԱ ԳՄ արվեստաբանության բաժին, 2-րդ կուրս
Комментариев нет:
Отправить комментарий