Սբ. Միքայել հրեշտակապետի եկեղեցին գտնվում է այժմյան Տերյան
և Նալբանդյան փողոցների հատման տեղում, կառուցվել է 1875-1880թթ. հայկական փոքր եկեղեցու
տեղում` Կումայրու հին գերեզմանոցի շրջակայքում (ներկայիս Գորկու զբոսայգի): Գերեզմանոցից շուրջ 2 հա այն կողմ կառուցվել է նոր գերեզմանոց,
որտեղ ամփոփում էին ռուս զինվորականներին, բարձր պաշտոնյաներին և չինովնիկներին: Գերեզանատունն
հայտնի
է «Պատվո բլուր» (Холм Чести) անվամբ: Այն կառուցվել է
1856թ. Կովկասյան կորպուսի գլխավոր հրամանատար գեներալ Նիկոլայ Մուրավյովի հրամանով:[1] Վերոհիշյալ
հայկական փոքր եկեղեցին չի նշվում ոչ մի այլ աղբյուրում, սակայն «Պատվո բլուրի» 1880-ական թվականների
նկարներում գերեզմանոցի տարածքում տեղակայված է կոնաձև գմբեթով հայկական փոքր եկեղեցի:
Դրա կողքին հազիվ նշմարելի մի կառույց ևս կա` սֆերիկ գմբեթով:
Նշվում է նաև,
որ Պլպլան ժամը կառուցվել է 1875-1880թթ., մինչդեռ պահպանված լուսանկարները թվագրված
են 1880-ականների սկզբներով և դրանցում ժամատունը չկա: Ստացվում է, որ` կամ նախքան
ժամատունը կառուցելը դրա տարածքում իսկապես եղել է հայկական եկեղեցի, կամ Սբ. Միքայել
հրեշտակապետի եկեղեցին նախկինում ունեցել է կոնաձև, հնարավոր է նաև սֆերիկ գմբեթ: Կա
մեկ այլ տարբերակ ևս. ժամատան կառուցման թվականները աղբյուրներում սխալ են պահպանվել:
Փաստորեն, «Պատվո բլուրի» տարածքում, ըստ պահպանված
լուսանկարի, եղել է երկու պաշտամունքային կառույց, և եթե դրանցից մեկը վերափոխված Պլպլան
ժամն է, ապա մյուսը հիմնովին քանդել են` աղբյուրներում չթողնելով և ոչ մի տեղեկություն:
Լուսանկարը թույլ է տալիս անել մեկ այլ ենթադրություն ևս. գերեզմանատունը շրջապատող
դարպասները եկեղեցուց բավականին հեռու են տեղակայված, մինչդեռ այժմ եկեղեցին դարպասին
ու պատերին կից է: Այսինքն, կարելի է եզրակացնել, որ կամ երկու եկեղեցիները քանդվել
են և նոր ժամատունը կառուցվել է դրանցից քիչ հեռու, կամ փոխել են պատերի ու դարպասների
դասավորվածությունը: Առավել հավանական է թվում երկրորդ դիտարկումը, քանի որ, ինչպես
նշվեց նախորդ էջերում, եկեղեցիների մեծամասնությունը միշտ կառուցվում է նախկին պաշտամունքային
կառույցի տեղում, և Պլպլան ժամը ևս բացառությունը չէ:
Պատվո բլուր համալիրի ընդհանուր նախագիծը |
2010թ. «Պատվո բլուրը» վերանորոգվում է: Վերջինիս
հետ վերաբացվում է նաև Սբ. Միքայել հրեշտակապետի ռուսական ուղղափառ եկեղեցի-ժամատունը:
Եկեղեցին գերեզմանատան հետ կազմում է մի ամբողջական համալիր, որը կառուցված է ՌԴ Ուլյանովսկ
քաղաքի ճարտարապետ Օլեգ Վլադիմիրովի նախագծով: Մինչ համալիրի վերանորոգումը եկեղեցու
տարածքում տնակներով զբաղեցված հողատարածք էր` երկրաշարժին կացարաններ կորցրած գյումրեցիներով
բնակեցված: Վերանորոգումից հետո համալիրի տարածքում` պատի դիմաց, որի վրա փորագրված
են 155 զոհերի անունները, կանգնեցվել է 13մ բարձրությամբ հուշակոթող` «Կարսի ամրոցի գրավման ժամանակ
զոհվածների հիշատակին» խորագրով (քանդակագործ`
Բորիս Միկեշին): Սա 1910թ. Կարսում կանգնեցված հուշակոթողի կրկնօրինակն է` բացառությամբ
թուրքական կիսալուսնով դրոշի:[2]
«Կարսի ամրոցի գրավման ժամանակ զոհվածների հիշատակին» հուշակոթողը և Գյումրու հուշակոթողը |
Հայաստանի
տարածքում բոլոր
ժամանակներում, բացի Ալեքսանդրապոլի եկեղեցիներից, ընդհանուր առմամբ կառուցվել է ևս
12 ռուսական եկեղեցի: Դրանք գտնվել են Երևանում, Հանքավանում, Վանաձորում, Արզնիում:
Սբ. Նիկոլայ հրաշագործին են նվիրված նաև Երևանի Սբ. Նիկոլայ հրաշագործի եկեղեցին
(1894թ.վերջինիս տեղում այժմ Ստ. Շահումյանի արձանն է) և Լոռու մարզի Ամրակից գյուղի
(Նիկոլաևկա) եկեղեցին, որտեղից 2009թ. Գյումրու Սբ. Ալեքսանդրա եկեղեցուն են նվիրաբերվում
մի քանի սրբանկարներ:[3]
Գյումրու փոքրիկ ժամատունը
կրում է Միքայել հրեշտակապետի անունը, ով դասվել է սրբերի շարքը: Ռուսաստանի տարածքում Սբ.
Միքայել հրեշտակապետի անունով եկեղեցիներ կան Տոլյատիում, Բելուխայում, Սլավյանկայում,
Կոտովոյում, Տվերում, Խարկովում և այլ քաղաքներում: Սբ. Միքայել հրեշտակապետի անունով
եկեղեցի գործել է ՀՀ Լոռու մարզում ևս (1875թ.): Ժամատունը կառուցված է տեղական սև սրբատաշ քարով: Շողացող թիթեղյա գմբեթի պատճառով գյումրեցիները այն անվանում են «Պլպլան ժամ»: Եկեղեցին օծվել է 1886թ. Վրաստանի
հույն-ռուսական ուղղափառ եկեղեցու արքեպիսկոպոս Պողոսի կողմից: Ժամատունը խորհրդային
կարգերի հաստատումից հետո փակվել է, 1980-ականներին
ծառայել որպես հայ-ռուսական բարեկամության
թանգարան: 1988թ. երկրաշարժից շինությունը մեծ վնասներ է կրում: Արդյունքում ոչնչանում
են նաև ցուցադրության նմուշները: 1997թ. ժամատունը դարձել է ռուսական ուղղափառ եկեղեցի` Սբ.
Նիկոլայ հրաշագործի անունով:[4] Սակայն
մինչ օրս Պլպլան ժամը հիշատակելից բոլորն այն անվանում են Միքայել հրեշտակապետի անունով:
Սբ. Միքայել հրեշտակապետի եկեղեցին |
Ժամատունը չափերով մեծ չէ, սակայն
աչքի է ընկնում իր ճարտարապետական տարրերով: Կենտրոնագմբեթ է հորինվածքը։
Եկեղեցին քառակուսի հատակագծով շինություն է,
դրսի կողմից չորս անկյուններին միացած հաստ, աստիճանաբար նեղացող հենապատերով:
Հարավային և հյուսիսային կողմերից աստիճանները տանում են դեպի երկու մուտքեր, որոնցից
օգտագործվում է միայն դեպի բակ բացվող դուռը: Եվս մեկ դուռ կա ժամատան արևմտյան կողմից:
Պլպլան ժամի գծագրերից |
Պլպլան ժամի հյուսիսային ճակատի պատին ռուսերենով գրված է հետևյալ արտահայտությունը` «Здесь цартсво мира и покоя»: Արևմտյան և արևելյան ճակատները լուծված են միանման: Գլխավոր
մուտքի երկու կողմերից եկեղեցուն կից մոտ 3մ երկարությամբ պատ է կառուցված, որի աջ
և ձախ կողմերից դեպի «Պատվո բլուր» հուշահամալիր բացվող դարպասներ
են: Ժամատունը լուսավորվում է յուրաքանչյուր պատի երկուական լուսամուտներով:
Պլպլան ժամն իր «Հայկական ճարտարապետության
պատմություն» գրքում հիշատակում է նաև
Վ. Հարությունյանը: Նա եկեղեցին անվանում է «դասական մատուռ»: ճարտարապետը նշում է
նաև Կազաչի պոստի և Սեվերսկիի ռուսական եկեղեցիները, որոնց ճարտարապետ ենթադրաբար համարում
է Վ. Զ. Միրզոյանին:[5]
[1] http://www.patriarchia.ru/db/text/1252961.html. Русская Православная Церковь, На
мемориальном кладбище «Холм Чести» в Гюмри освящена часовня в честь святого
Архистратига Михаила. վերցված է 2014թ., մարտի 10:
[2] http://www.blagovest-info.ru/index.php?ss=2&s=3&id=36183. Наринэ Киракосян, Армения: в Гюмри освящена православная часовня св.
Архистратига Михаила. վերցված է 2014թ., մարտի 17:
[3] http://russian-church.ru/viewpage.php?cat=armenia&page=6. Во имя святителя Николая Чудотворца храм-часовня. վերցված է 2014թ., մարտի 10:
[4] http://russian-church.ru/viewcat.php?cat=armenia. վերցված է 2014թ., մարտի 20:
[5] Վարազդատ Հարությունյան-« Հայկական ճարտարապետության
պատմություն», «Լույս» հրատարակչություն, Երևան, 1992, էջ 504:
Գոհար Նավասարդյան
հատված դիպլոմային աշխատանքից
թեմա` «Գյումրի քաղաքի հայկական եկեղեցիների ճարտարապետությունը»
Գոհար Նավասարդյան
հատված դիպլոմային աշխատանքից
թեմա` «Գյումրի քաղաքի հայկական եկեղեցիների ճարտարապետությունը»
Комментариев нет:
Отправить комментарий