Աբստրակտիվիզմը (լատ. abstraktio վերացում, հեռացում) վերացարկմանն ուղղված գեղարվեստական մտածողության տենդենց
է, գեղարվեստական կերպարների խորթացումը կոնկրետ նյութական օբյեկտներից:
Վերացարկումը մտավոր վերացումն է ընկալվող օբյեկտի ոչ էական (նկարչի
տեսանկյունից` պատահական) հատկանիշներից` նպատակ ունենալով էական, ավելի
ընդարձակ, համընդհանուր գաղափարներ գտնել, որն ընդհանրապես մտածողության
հիմնական անօտարելի մեթոդներից մեկն է: Արվեստի պատմության մեջ մշտապես
առկա է վերացարկման տենդենցը: Իր ծայրահեղ արտահայտման մեջ այն հանգեցնում
է երկրաչափականության` կիրառական արվեստում պատկերը դարձնելով նախշազարդ,
իսկ հաստոցային արվեստում` վերացական նկարի: Վերացական մտածողության
նվազագույն դրսևորումը ընդհակառակը, հանգեցնում է ծայրահեղ
պատրանքայնության, նատուրալիզմի: Հնարավոր է Պիկասոն դա է նկատի ունեցել,
երբ ասել է, որ աբստրակտ արվեստ գոյություն չունի:
Աբստրակտիվիզմը իրատեսական է: Հենց վերացարկային տենդենցներն են
արվեստում համարժեք, ամեն դեպքում` ավելի ճշմարիտ, քան սալոնային
նատուրալիստական գեղանկարչությունը, արտացոլում են նկարչի խորթացումը 20-րդ
դարում տիրող սարսափելի իրականությունից: Որքան ավելի սարսափելի էր
դառնում աշխարհը, այնքան վերացարկային էր դառնում արվեստը: Ռեալիզմը
պարտադիր կոնկրետություն չէ, իսկ աբստրակտն էլ իրականությունից հրաժարում
չէ, քանի որ ռեալիզմն ու իդեալիզմը այլ չափանիշներ են, քան աբստրակտն ու
կոնկրետը: Արվեստի պատմության մեջ մեկ անգամ չէ պարզվել, որ հենց
նատուրալիզմն է իդեալական, իսկ կոնկրետ գեղարվեստական մտածողությունից
վերացումը` ավելի իրատեսական:
Անհնար է հաշվի չառնել, որ այն նկարիչները, որոնք տարված չեն ձևական
գաղափարներով, սովորաբար հատում են այն սահմանը, որից այն կողմ
գեղարվեստական ստեղծագործությունը` որպես աշխարհընկալման արտահայտություն,
դադարում է որպես այդպիսին մնալ և վերածվում է զուտ գեղագիտության, ձևերի և
կոնստրուկցիաների վերացարկված խաղի:
Աբստրակտիվիզմը` որպես կոնկրետ գեղարվեստական ուղղություն, ավելի ճիշտ
սահմանում է, քան աբստրակցիոնիզմը: Դրա մեջ վերացումը դարձել է ձևակերտման
հիմնական սկզբունքը:
20-րդ դարում աբստրակտիվիզմը հիմնականում ընթանում էր երկու
ուղղությամբ` աբստրակտ էքսպրեսիոնիզմ, այսպես կոչված Կանդինսկիի գիծը, և
կոնստրուկտիվ գեոմետրիզմ` Վան Դուսբուրգի, Մոնդրիանի, Մալեվիչի գիծը:
Արշիլ Գորկի- Սարերում մոլորվածը |
Կանդինսկին գտնում էր, որ գեղանկարչության նոր, աբստրակտ լեզուն կօգնի
արտաքինից ներխուժել ներս, մարմնից` հոգի, իրերի նյութական պատյանից`
աստվածային էություն: Ըստ Կանդինսկիի ՙնկարիչը բարձր նպատակների ծառան է,
որը վրձնի և մատիտի օգնությամբ ստեղծում է հոգու թրթիռ` հաղորդակից
դարձնելով նրան Երաժշտության հոգուն, Մեծն Տիեզերքին և վերահաս Հոգևոր
թագավորության՚:
Աբստրակցիոնիզմի մյուս առաջատար ներկայացուցիչը` Մալեվիչը, բարեփոխելով
գեղանկարչության լեզուն, հայտարարում է իր առաքելությունը, աշխարհի նոր
կերպարի, ավելին` նոր աշխարհի ստեղծման իր հավակնությունները: Հայտնի ՙՍև
քառակուսին սպիտակ ֆոնի վրա՚ Մալեվիչը 1913 թ. ցուցահանդեսին ներկայացրեց
որպես ՙմոլորակային նշան՚: Ոչինչ, որն իր մեջ ամփոփում է Ամենը, այդ թվում`
ապագայի պոտենցիաները: Այդպիսի գեղարվեստական հավակնություններում դեռ
ապրում էր ռոմանտիկական ուտոպիայի ոգին: Աշխարհի պատկերը` խտացված
մանրակերտի չափով, կարող է բարձր ներդաշնակության մոլորակային նշանը
հանդիսանալ: Այդ հոսանքը նախատեսում է ընդհանուր, երկրաչափական ձևերի մեջ
աբստրակտ գաղափարների կոնկրետացում: Դա, եթե կարելի է այդպես անվանել, <<վերից վար>> շարժում է:
Աբստրակտիվիզմը հակասական է: Մի կողմից այն օրինաչափորեն ծնունդ առավ
արվեստում ամրապնդված ֆրանսիական իմպրեսիոնիստների և հետիմպրեսիոնիստների
գեղարվեստական տենդենցների վերլուծության արդյունքում, մյուս կողմից
արտացոլեց ստեղծագործական մտածողության ճգնաժամը, որն արտահայտվում էր
գեղարվեստական-կերպարային արտահայտչաձևերի` գունային բծերի, գծերի
սովորական ներդաշնակեցման հետևողական փոխակերպմամբ: Իսկ գեղագիտական
կոնստրուկցիան, որը հեռացած էր կոնկրետ-առարկայական բովանդակությունից,
ձևական տեսակետից որքան էլ կատարյալ լիներ, կերպարվեստում ընդունակ էր
առաջացնելու միայն հուզական արձագանքներ` լուսաֆորի ազդանշանի պես:
Ջեքսոն Փոլլոք-Սև և սպիտակ |
Ճարտարապետության մեջ, կիրառական արվեստում գեղարվեստական կերպարի
ընկալումը կատարվում է տարածության ու պատմա-մշակութային միջավայրի
ընդարձակ կոմպոզիցիոն կապերով, այդ պատճառով էլ այն միշտ կոնկրետ է, եթե
նույնիսկ արտահայտված է միանգամայն աբստրակտ ձևերով: Օրինակ երկրաչափական
նախշի բովանդակությունը հարթության համեմատությամբ միշտ գեղագիտական
նշանակություն ունի:
Այս
ամենն ասում է այն մասին, որ իր էությամբ աբստրակտ արվեստը ոչ թե
գեղարվեստական ստեղծագործություն է, այլ գաղափարների զարգացում, որոնք
իրենց մեջ անպայման կրում են ոչ միայն ստեղծագործական, այլև գեղագիտական
իմաստ:
Աբստրակցիոնիզմը գեղանկարչության մեջ հարստացրեց ներկապնակի
արտահայտությունը և ռիթմիկ-դինամիկ արտահայտչականությունը, յուրացրեց
ժամանակակից ճարտարապետության լուծումների պլաստիկ-տարածական կարևոր
սկզբունքները, մեծ ազդեցություն ունեցավ դիզայնի, ինդուստրիալ, կիրառական և
դեկորատիվ արվեստների վրա:
Չնայած այդ ամենին` աբստրակցիոնիզմը գլխավոր հարցում ձախողվեց. իր
հավակնությունների մեջ նա չկարողացավ տալ ժամանակակից դարաշրջանի
փիլիսոփայական-գեղարվեստական կոնցեպցիան: Աբստրակցիոնիզմի մեջ անձը
հրաժարվում էր ոչ միայն իրական աշխարհի ճանաչումից ու իմաստավորումից, այլև
նրա հետ ունեցած կապից, հեռանում է իր ամայացած հոգու աշխարհը: Այն
փաստորեն կայացած չէր, ի վիճակի չէր լուծելու դարի հարցերը:
աղբյուրը` http://grarum.wordpress.com/
Комментариев нет:
Отправить комментарий