1950-60-ականներին արվեստի դաշտում ակտիվ, արագ
հոսանքներ ու արվեստագետներ են ասպարեզ իջնում: Երբ
գալիս ենք 70-ականներ ու փորձում հասկանալ այս շրջանի արվեստային դաշտը, նկատում
ենք, որ, ի
համեմատ նախորդ տասնամյակների, դիսբալանս կա (տեմպի
և բազմազանության նվազում): Ասես 70-ականները կտրած հանած լինեն արվեստի պատմությունից: Ուրեմն արվեստում մի ինչ-որ
բեկումնային փոփոխություն է տեղի ունեցել, ինչը և նշում է դատարկություն, բացակայություն:
Նրբանկատ
վերաբերմունքի
հետ մեկտեղ հարցերը շատանում են ու որքան փորձում ենք երևույթը հասկանալ խորքայնորեն` փնտրելով դրա պատճառահետևանքային կետերը, այնքան
ավելի ենք հեռանում հարցից և խնդիրն ինքն իրենով է վանում սուբյեկտին` մնալով քողարկված ու առեղծվածային: Ըստ երևույթին, գործ ունենք բարդ շրջանի հետ և որքանով էլ փորձում ենք հասկանալ նարատիվը, ամեն ինչ ավելի խնդրահարույց է դառնում: Այնուամենայնիվ, խնդրից խուսափելով պատասխաններ չենք գտնի:
Օրինակների
միջոցով փորձենք հասկանալ այս տասնամյակների ենթատեքստը և այն ակունքը, ինչը շարունակ նշում է արվեստի բացակայություն: Այդ դրության մասին շատ բան կարող է ասել 60-ականներին ասպարեզ իջած առաջին մեծ ալիքը. այն
է կոնցեպտուալիզմը: Թեև 60-ից 70-ները ընկած հատվածում գործ ունենք մեկ այլ խոշոր ուղղության` մինիմալիզմի հետ, բայց
այս տեքստում մեր նպատակն է անդրադառնալ միայն կոնցեպտուալիզմին և արվեստագետների մտահոգություններին: Մինչ անդրադառնալը կոնցեպտուալիզմի առաջնեկներին, նախ փորձենք հասկանալ, թե ինչ է նշանակում կոնցեպտուալ բառը: Կոնցեպտը
լատիներեն բառ է, որը
նշանակում է հղանալ, կոնցեպտ-հղացք, մտահաղացում: Որպես կոնցեպտուալ արվեստի առաջնեկ կարող ենք համարել Մարսել
Դյուշանին: Միտքս հստակեցնեմ Դյուշանի մտքով. <<Խնդիրը նոր առարկա ստեղծելը չէ, այլ
այդ առարկային նոր գաղափար հաղորդելը>>: Սա Դյուշանն ասել է իր <<Շատրվան>> ստեղծագործության համար:
Դյուշան-<<Շատրվան>> |
Դյուշանը արվեստը ապահմտացրեց, երբ ստեղծեց իր <<Շատրվանը>>, այսինքն արվեստագետը բառացիորեն հրաժարվեց ձեռքով գործ անելուց և դիմեց ապրանքային աշխարհին: Արդյունքում ստացվեց, որ նա գործարանային արտադրանքը ցուցասրահում ներկայացրեց իբրև արվեստի գործ: Դյուշանի
այս գործում այլասերման
ֆակտ կա: Մանրամասնեմ
ինչու, երբ որ արվեստագետը յուրացնում է մեքենայացված աշխարհի ստրատեգիաները և դա ներկայացնում իբրև արվեստ` հրաժարվելով
որպես արվեստագետ ձեռքով արվեստ անելուց. դա այլ բան չէ, քան
արվեստի այլասերում: Բացառիկությունը նրանում է, որ
դա արվեստագետն է անում: Արվեստագետ
ով կորցրել է իր հենման կետերը և դուրս է գալիս նկարչության դեմ` փորձելով
ազատագրել <<նկարչությունը նկարչությունից>>:
Անդրադառնանք 20-րդ դարի արվեստի ամենակարևոր փիլիսոփաներից, կոնցեպտուալիզմի արվեստի առաջնեկներից մեկին` Յոզեֆ
Կոշուտին և նրա մտահոգություններին: Դիտարկենք ու վերլուծենք Յ. Կոշուտի 1965 թվականին արված <<Երեք և մեկ աթոռ>> գործը: Այն
իրենից ներկայացնում է սև և սպիտակ լուսանկար, որը առաջին իսկ վայրկյանից ու հայացքից տպավորություն է թողնում դիտողի ընկալումների վրա:
Կոշուտ-<<Երեք և մեկ աթոռ>> |
Գործում աթոռն է, աթոռի
բառահոդվածը, աթոռի նկարը և
մյուս կարևոր կետը, որը
գործի հիմնային պարադիգմային հատվածն է. աթոռի
գաղափարը: Նկարում աչք շոյելու ոչինչ չկա: Այն
պարզ է ու ասկետիկ: Այն ինքն իր ներկայությամբ ենթադրում ու պահանջում է հայեցողական վերաբերմունք: Եթե դիտողը Կոշուտի այս գործը դիտելուց ունենա զգացմունքային մոտեցում նա բացարձակապես ոչինչ չի հասկանա, գործը
չի <<աշխատի>> այդ պարագայում: Բոլոր զգացողությունները ելնում են գործից. դրանք
սուբյեկտիվ են օբյեկտիվորեն: Փաստորեն, այստեղ աթոռ գաղափարի գոյության 3 ձևերն են. աթոռ, աթոռի
պատկեր և աթոռի տեքստ: Եվ
եթե նկատեցիք արվեստագետը գործի վերնագրմամբ գրեթե ամեն ինչ հուշում է դիտողին. <<Երեք և մեկ աթոռ>>: Թերևս պարզ է, որ
հեղինակի մտահոգությունը գաղափարն է, ստացվում
է որ գաղափարները մտքի հղացումների արդյունքն են: Մի
պահ, երբ որ արվեստ անելու բոլոր ձևերը հանգում են հղացական գործողությունների, երբ որ արվեստագետը գիտակցում է, որ
իր դիլեման գործը հղանալն է ու նա դա անելով հայտնվում
է մտածողի կարգավիճակում, պրակտիկ փիլիսոփայի կարգավիճակում:
Այսինքն, կոնցեպտուալիզմը արվեստի գործով <<արվեստը արվեստի
գործից ազատելու>> արվեստն է: Երբ այս
պրոցեսը տեղի է ունենում, արվեստը ավարտվում է: Պատահական
չէր, որ 60-ականներին շատ փիլիսոփաներ, արվեստագետներ ասացին, որ արվեստը ավարտվում է: Շատերն
էլ ասում էին, որ
արվեստը առհասարակ մահացել է:
Կոնցեպտուալ
արվեստը դրեց այս խնդիրը` հնարավոր
է հենց արվեստի մակարդակով արվեստ անել: Այն
անում է <<անհնար>> արվեստ: Այն, ինչը զգայական չի դառնում, նա դարձնում է հուշում: Առարկան կոնցեպտի հուշն է, կոնցեպտի
զգայական նվազագույն ներկայությունը: Այն հանդես է գալիս իբրև կոնցեպտի առիթ, հաղորդելու
հետ է կապված: Ինչ-որ առումով, մենք գործ ունենք փիլիսոփայական արվեստի հետ:
<<Արվեստը արվեստի
սահմանումն է>>…. Կոշուտ: Ստացվեց
որ արվեստը արվեստի կոնցեպտի սահմանումն է: Պատահական
չէր, որ Կոշուտը այս ամենի առաջնեկ տեսնում էր Դյուշանին: Նա ասում էր. <<Դյուշանը արվեստի գործ դարձրեց արվեստի գործի հայտնություն>>: Սա է կոնցեպտուլ արվեստը… <<Արվեստի գործը ոչ թե ներկայացնի արվեստը, այլ սահմանի արվեստը>>: Արվեստի գործը առանց արվեստի գործի ներկայության: Դրա համար էլ ասում են` 70-ականները դատարկ են, որովհետև
արվեստի գործի ֆիզիկական ներկայություն չկա:
Տեքստի
համար հիմք են հանդիսացել արվեստագիտության թեկնածու, դոցենտ, ժամանակակից
արվեստի քննադատ Վարդան
Ազատյանի մի շարք դասախոսություններ: Ինչ-որ
առումով տեքստը հենց վերապատմում է Վարդան Ազատյանի վերլուծությունները: Հետևաբար, շնորհակալ ենք նաև պարոն Ազատյանին` տվյալ ուղղության մութ անկյունները բացահայտելու, լուսաբանելու համար:
Լիլիթ Գալոյան
ԵԳՊԱ արվեստաբանության բաժին
մագիստրատուրա 1-ին կուրս
Комментариев нет:
Отправить комментарий