·
Մի նոր քաղաք տեսա` ժամի սիրահար…
Ջիվանի
Գյումրեցիները եկեղեցուն «ժամ» են ասում: Բառն ունի թուրքերեն ծագում: Կահրիե Ջամի, Ֆետիե Ջամի, Ատտիկ Ջամի, Քիլիսե Ջամի ճարտարապետական կոթողներում
ջամին հենց վերափոխված ժամն է, որը լայնորեն կիրառվել
է Հայաստանում,
առավելապես Գյումրիում`
թուրքական զավթումներից
հետո: Հին ալեքպոլցիների զավակների
խոսակցական լեզվում այս բառը դեռ շարունակում
է խորհրդանշել
եկեղեցու գմբեթը, մինչդեռ նոր սերունդն այլևս չի կիրառում
թուրքերենից վերցրած բառերը:
Ալեքսանդրապոլի ժամանակաշրջանի (1837-1924թթ.) հայկական եկեղեցիները
կառուցվում են շուրջ 30 տարիների
ընթացքում` 1859-1887թթ.: Նշված առաջին տարեթիվը Սբ. Նշանի, ինչպես նաև Սբ. Ամենափրկիչ եկեղեցու
կառուցման թվականն է, երկրորդը`
Սբ. Աստվածածին
եկեղեցու օծման տարեթիվը: Քաղաքի եկեղեցական ճարտարապետությունն այս գլխում կներկայացվի նրանց կառուցման պատմական
հերթականությամբ։ Որևէ գրականություն չի պահպանվել, որտեղ տրված կլինեն Գյումրի քաղաքի պաշտամունքային կառույցների
հատակագծերն ու չափագրումները: Ներքոնշյալ
հատակագծերի մեծամասնությունը, ինչպես նաև շինությունների չափագրումները վերցված են Շիրակի թեմի առաջնորդարանի արխիվի փաստաթղթերից: Ալեքսանդրապոլում նախքան հայկական
եկեղեցիներ կառուցելը
գործել են նաև ռուսական,
հունական և կաթոլիկ եկեղեցիներ:
Սույն աշխատանքը,
նվիրված լինելով քաղաքի միայն հայկական եկեղեցիներին,
այլադավան պաշտամունքային կառույցները ներկայացնում
է հավելվածում:
Դրանց մի մասն այժմ գոյություն չունի, և ուսումնասիրության համար տեղեկատու
աղբյուր են ծառայել միայն պահպանված լուսանկարները:
VII
դարից հետո ուսումնասիրվող տարածաշրջանում եկեղեցաշինության հաջորդ և համեմատաբար
զարգացած փուլը սկսվում է Արևելյան Հայաստանի`
Ռուսաստանին միանալուց
հետո (1828թ.): Ավելի վաղ Ալեքսանդրապոլում եկեղեցիներ
չէին կարող կառուցվել, քանի որ ռուս-պարսկական (1826-1828թթ.) և ռուս-թուրքական (1828-1829թթ.) պատերազմների հաղթական
ավարտից հետո կնքված պայմանագրերի
համաձայն շահական Պարսկաստանից և սուլթանական Թուրքիայից
ներգաղթել և Արլ. Հայաստանում
բնակություն էին հաստատել ավելի քան 130 հազար հայեր: Մինչև պատերազմները Կումայրիում
ապրում էր 9.000
մարդ, որոնք հիմնականում բնակվում
էին Ձորի թաղում և ունեին մեկ անշուք եկեղեցի:
Պատերազմի ավարտից հետո Հայաստան
են ներգաղթում
90 հազար հայեր, որոնցից Կումայրիում
են հաստատվում
հիմնականում արհեստավորներն ու առևտրականները:[1] Քաղաքի բնակչության նման աճը խթանում է նոր թաղամասերի, հետևաբար
և նոր եկեղեցիների կառուցմանը:
Երբեմնի մեկ եկեղեցի ունեցող Կումայրին դառնում է Հայաստանի
հոգևոր-մշակութային
կենտրոններից մեկը:
Գյումրու առաջին հայ առաքելական եկեղեցին` Սբ. Նշանը |
Ալեքսանդրապոլում կառուցված առաջին հայ առաքելական
եկեղեցին Սբ. Նշանն է կամ ինչպես տեղացիներն են ասում, Սև ժամը: Այն կառուցվել է Աբովյան և Ռուսթավելի փողոցների
անկյունում[2] (այժմ` Աբովյան 117): Եկեղեցուն
կից նախկինում
գործել է Սահականուշյան օրիորդաց
դպրոցը (Աբովյան
121), որի շենքը բավականին լավ վիճակում հասել է մինչև մեր օրերը: Սբ. Նշանը շրջապատված է հասարակ բնակելի տներով: Գլխավոր մուտքի դիմաց բնակելի տներ են, հյուսիսային
կողմի հարևանությամբ ատամնաբուժարան է, հարավային կողմից` Սահականուշյան դպրոցի շենքը:
Սահականուշյան օրիորդաց դպրոցի շենքը այժմ |
Եկեղեցին
կառուցվել է Երկայնաբազուկ Արղությանցի
կտակած և քաղաքացիների հանգանակած
գումարներով, օծվել է Ամենայն Հայոց կաթողիկոս
Մատթեոս Կոստանդնուպոլսցու կողմից: Աղբյուրներում հիշատակված է որմնադիր-վարպետ Աղաբաբ Վահրադյանի
անունը: Կառուցման
արձանագրությունն ասում է. «Առատաբաշխ
տրօք պայծառափայլ
կնեազ Ղահրամանի
Երկայնաբազուկ Արղութեանց
եւ ջերմեռանդ
հասարակութեան հայոց քաղաքիս կառուցաւ
Սուրբ Աստուածածին
եկեղեցիս սկսեալ ի 1859 ամի Փրկչական եւ աւարտեալ ի 1864 ամի»:[3] Սկզբից եկեղեցին անվանվել
է Սուրբ Աստվածածին, քանի որ «Տիրամոր յոթ վերքերը»
նկարը գտնվել է այստեղ: Բայց, երբ նախկին փայտե մատուռի տեղում, որտեղ և գտնվում էր վերոհիշյալ նկարը,
1882թ. կանգնեցվեց
Սուրբ Աստվածածինը,
եկեղեցին վերանվանվեց
Սբ. Նշան։ Տիրամոր նկարը տեղափոխվեց նորակառույց
Սբ. Յոթվերք եկեղեցի։
Եկեղեցու հատակագիծը |
Սբ. Նշանը գմբեթավոր
բազիլիկ տիպի եկեղեցի է` արևմուտքից արևելք ձգվող հատակագծով:
Եկեղեցին ունի երեք մուտք` գլխավորը` արևմտյան,
երկրորդականները` հարավային
և հյուսիսային
կողմերից: Գլխավոր մուտքից ներս փոքրիկ նախասրահ
է` 3.45x4.53 չափերով:
Վերջինիս բարձրությունը 6.13մ է, մինչդեռ եկեղեցու գմբեթատակ
տարածության ընդհանուր
բարձրությունը ավելի քան 10մ է: Եկեղեցում
դրված 1.27մ տրամագծով երկու զույգ սյուները
ներքին տարածությունը բաժանում են երեք մասի` բազիլիկ շինությունը
դարձնելով եռանավ: Նավերից կենտրոնականը,
ինչպես բնորոշ է եռանավ բազիլիկներին, լայն է, կողայինները
ավելի նեղ են: Կենտրոնական
նավն արևելքում
ավարտվում է շուրջ 3.5մ տրամագիծ ունեցող խորանով, որի երկու կողմերից
աստիճանները տանում են դեպի ավանդատներ, որոնք չափերով նույնն են (2.67x3.17): Վերջիններս
մոմավառության համար չեն օգտագործվում:
Սբ. Նշան եկեղեցու խորանը Գյումրիում եղած եկեղեցիներից ամենահասարակն է, այն զուրկ է սրբանկարներից, միայն ներքևի հատվածում
պատկերված են սրբերի նկարներ:
Շենքի հյուսիսային և հարավային ճակատները
լուծված են միանման: Մուտքերի
աջ և ձախ կողմերում
երկուական պատուհաններ
են: Հետաքրքիր
են ճակատների
խաչ պատկերող
հարթաքանդակները:
Սբ. Նշանի հյուսիսային ճակատը |
Եկեղեցին
ունի նաև 1.27մ բարձրությամբ
փոքր նկուղային
հարկ: Աստղադիտարանի վերածված եկեղեցին
վերանորոգումից հետո գյումրեցիների խոսքերով
կորցրել է իր «հոգևոր լինելը»: Նման կարծիքի առիթը թերևս գմբեթի, պատերի, և ընդհանրապես եկեղեցու
ինտերիերի շինանյութն
է, որը, Սբ. Աստվածածնի
տարբերությամբ, հենված է ժամանակակից
արտահայտչամիջոցների վրա: Գմբեթը, ինչպես նաև ներքին պատերը սպիտակ են, լուսամուտներին Աստվածաշնչյան թեմաներով
արված նկարներ են, որոնք թողնում են վիտրաժների տպավորություն: Այս ամենը գյումրեցիներին թույլ են տալիս Սբ. Նշանը համարել Գյումրու
առաջին «ժամանակակից
եկեղեցիներից»:
[1]
«Բանվոր» օրաթերթ,
4 ապրիլի, 1989թ., էջ 7:
[2]
Վազգեն Ազատյան-«Լենինական», ՀԿԿ կենտկոմի հրատարակչություն. Երևան, 1989, էջ 86:
[3]
Գյումրի. Քաղաքը և մարդիկ.
«Տիգրան Մեծ» հրատարակչություն, 2009թ., էջ 170:
Գոհար Նավասարդյան
հատված դիպլոմային աշխատանքից
թեմա` «Գյումրի քաղաքի հայկական եկեղեցիների
ճարտարապետությունը»
Комментариев нет:
Отправить комментарий