Պոպ-արտը (անգլ.`
pop art, popular art)
1950-60-ականներին արվեստում
տարածված ուղղություն է, որը բողոք էր սպառողական հասարակության դեմ: Նոր տարածվող
ուղղությունը դեմ էր գնում ապրանքային և զանգվածային մշակույթին` արվեստ մտցնելով
նույն այդ ապրանքները: Պոպ-արտում արտադրանքը փոխում է իր կոնտեքստը:
Ստեղծագործություններում ապրանքատեսակները փոխում են իրենց չափերը, ձեռք են բերում
ինֆորմացիոն միջամտություններ և այլն:
Պոպ-արտ տերմինն առաջին անգամ
օգտագործվել է անգլիացի քննադատ Լոուրենս Էլլոուեյի հոդվածում: Առաջին պոպ-արտ
աշխատանքները ստեղծում են Լոնդոնի Թագավորական գեղարվեստական քոլեջի ուսանողներ
Պիտեր Բլեյկը, Ջո Տիլսոն և Ռիչարդ Սմիթը: Սակայն առաջին աշխատանքը, որը դառնում է
պոպ-արտի իկոնա, Ռիչարդ Համիլտոնի կողմից 1956թ. ստեղծած կոլաժն էր` “Ինչն է
մերօրյա բնակարանները դարձնում այսքան տարբեր և գրավիչ” վերնագրով: Պոպ-արտը
փոխարինելու է գալիս աբստրակտ էսքպրեսիոնիզմին, նրա հիմնական արտահայտչամիջոցներն
ենդ առնում զանգվածային մշակույթն ու գովազդը:
Համիլտոն. Ինչն է մերօրյա բնակարանները դարձնում այսքան տարբեր և գրավիչ |
Այս ուղղությունը ծնվում է Մեծ
Բրիտանիայում` հետագայում տարածում գտնելով Ամերիկայում ևս: Բրիտանական պոպ-արտը
ավելի թատերականացված է, նրա մոտ գերակշռող է սոցիալական իմաստը: Ամերիկյան պոպ-արտն
աչքի է ընկնում իր թեթևությամբ, գույներով, գրավչությամբ, գեղագիտությամբ: Բրիտանական
պոպ-արտի հիմնադիրներից է Ռիչարդ Համիլտոնը, ամերիկյան պոպ-արտը հիմնականում կապում
են Էնդի Ուորհոլի անվան հետ: Այս երկրում պոպ-արտը զարգանում է նաև Ռոբերտ
Ռաուշենբերգի, Ռոյ Լիխտենշտեյնի, Ջասպեր Ջոնսի, Ջեյմս Ռոզենկվիստի, Թոմ
Վեսսելմանի, Դեվիդ Հոկնիի և Կլաս Օլդենբուրգի աշխատանքներում:
Ջասպեր Ջոնս-Դրոշ |
Պոպ-արտը սկսեց հետևյալից…վերցրեց
ինչ-որ հայտնի և բոլորին ծանոթ առարկա, սիմվոլ, ապրանք, ուտելիք, բառ, նույնիսկ
մարդ և ներկայացրեց դա որպես արվեստի գործ` իհարկե ակնհայտ հեգնանքով և սարկազմով: Պոպ-արտի գրեթե բոլոր
նկարիչները մեկ նկարով չէին բավարարվում, նրանք կարող էին անընդհատ նկարել միևնույն
պատկերը` փոխելով դրա գույնը, տոները կամ նույնիսկ թողնելով անփոփոխ: Նրանց
արդարացումն այն էր, որ անդրադառնում էին զանգվածային մշակույթին, իսկ վերջինս մեկ
օրինակով չէ, որ բավարարվում էր. տասնյակ, հազարավոր, միլիոնավոր օրինակներ…
Ուորհոլի «Campbell» տոմատի մածուկի տարրան |
Պոպ-արտի գլուխգործոցներ է
դառնում Էնդի Ուորհոլի տոմատի սոուսի տարրան` «Campbell»-ը: Արվեստագետը
նույնիսկ սկսեց համագործակցել սուոս արտադրող ընկերության հետ: Տարրաների վրա Էնդին
ստորագրում էր, իսկ տոմատի մածուկները սպառվում էին կայծակնային արագությամբ` հսկայական
շահույթ բերելով «Campbell» ընկերությանը: Սրան հաջորդում է Coca-Cola ընկերությունը,
որի տարածված արտադրանքը ևս Էնդին դարձնում է “արվեստի գործ”: Սրանց հաջորդում են նրա
դիմանկարները: Դարի խորհդանիշ Մերիլին Մոնրոն, շատերի կուռք Էլվիս Պրեսլին, մեծ առաջնորդ
Մաո Ցզե Դունը Ուորհոլի կտավներում նկարվում են տասնյակ անգամներ: Նա տրաֆարետով, փորագրության
միջոցով մի նկարից ստեղծում էր տասնյակ տարբերակներ` ժամանակի հայտնիներին դարձնելով
նշան-ապրանքներ:
Ուորհոլ-Մերիլին Մոնրո |
Ուշադրության են արժանի նաև Լիխտենշտեյնի գործերը: Նա նկարում
է կոմիքսներ` միևնույն ժամանակ քննադատելով դրանք:
Լիխտենշտեյնի կոմիքսներից |
Շատ սիմվոլներ, որոնք տարածված են մինև օրս, քչերը գիտեն,
որ ստեղծվել են պոպ-արտիստների կողմից: Սրանց թվին է պատկանում LOVE
(սեր) սիմվոլը, որի հեղինակը Ռոբերտ Ինդնիանան է: Այս պատկերն առաջին անգամ հայտնվել
է MoMa-ի 1964թ. հրատարակած բացիկի վրա, իսկ 1973թ. այն դառնում
է ԱՄՆ-ի փոստային ծառայության սիմվոլներից:
Ռոբերտ Ինդիանա. LOVE |
Պոպ-արտը տարածում է գտնում քանդակագործների մոտ ևս: Քանդակագործ
Կլաս Օլդենբուրգի ապրանքայնացված քանդակները մինչ օրս համարվում են ժամանակակից արվեստի
նմուշներից: Սրանցից է “Ասեղ” քանդակը Միլան կայարանում, ինչպես նաև Քլիվլենդում տեղադրված
“Կնիքը”:
Օլդենբուրգ. Ասեղը Միլան կայարանում |
Պոպ-արտը միշտ քննադատվել է
ժամանակակիցների կողմից և խիստ կրիտիկայի է ենթարկվում մինչև օրս: 1962թ. Նյու
Յորքի ժամանակակից արվեստի թանգարանի կողմից կազմակերպված պոպ-արտի սիմպոզիումից
հետո «The New York Times» թերթի քննադատ Հիլթոն Քրամերը
գրում է, որ պոպ-արտը բոլորովին չի տարբերվում գովազդային արվեստից: Ըստ նրա, այս
երկու երևույթներն էլ հասարակությանը հաշտեցնում են ապրանքների սպառման հետ: Մեկ
այլ քննադատ` Սթենլի Կունիցը ավելացրեց, որ պոպ-արտ ոճով ստեղծագործողները արտահայտում են բուրժուազիայի ոգին:
Ինչքան էլ պոպ-արտը բողոքի
արվեստ էր, այնուամենայնիվ, իր տեղն է զբաղեցնում 20-րդ դարի իզմերի մեջ, սակայն
այս ոճի հետևորդ արվեստագետներին նկարիչներ անվանել չենք կարող: Պոպ-արտիստ
նկարիչը, փաստորեն, իրականում նկարիչ չէ, նա հեռանում է գեղարվեստից, ինչպես նաև
հեղինակի ֆունկցիայից:
Դե եսիմ` Գ.Ն.
Комментариев нет:
Отправить комментарий