Մետաֆիզիկական նկարչությունը (իտալ.` Pittura metafisica) 20-րդ դարում իտալական արվեստում տարածված
ուղղություն է: Մետաֆիզիկական նշանակում է ֆիզիկականից, իրականությունից այն կողմ:
Իզմի հիմնադիրը համարվում է Ջորջո դե Կիրիկոն: Նա 1911թ. ցուցադրվում է Անկախների
սալոնում, որտեղ հանդիպում է Ապոլիների ու Բրետոնի հետ, ովքեր ոգեշնչում են
նկարչին: Փարիզում լինելու տարիներին` 1913-1914թթ. Կիրիկոն ստեղծում է դատարկ
քաղաքային տեսարաններով կտավներ: Սա
ապագայում դառնալու էր մետաֆիզիկական նկարչության հիմնական բնորոշիչը: Կիրիկոյի
“Իտալիայի հրապարակները” շարքը իտալական դասական
ճարտարապետության ցուցադրման լավագույն նմուշներից է: Կիրիկոյի արվեստը
արմատականորեն հակադրվում է ֆուտուրիստների ստեղծագործություններին, քանի որ
վերջիններիս մոտ խելահեղ շարժում է, իսկ Կիրիկոյի մոտ` անվերջ ստատիկ վիճակ:
Ջ. Կիրիկո-Սիրո երգը |
Նա
փառաբանում է հանդարտությունը, անշարժությունը: Նրա սիրած կերպարը հարավային
քաղաքն է ամռանը` կեսօրից հետո դատարկված, մաքսիմալ լուսավորվածությամբ, ստվերների
խորությամբ: Այս հանգստության մեջ Կիրիկոն որոնում է կյանքի իմաստը: “Մարդու
ստվերում, որը ընկնում է արևոտ օրվա պահին, ավելի խորհուրդ և առեղծված կա, քան
բոլոր կրոններում միասին վերցրած”,-ասում էր Կիրիկոն: Նա հակադրվում է ակադեմիական
նկարչությանը: Նրա հիմնական լեյտմոտիվը գաղտնիքն է, առեղծվածի պատկերումը…”Օրվա գաղտնիքը”,
“Գուշակության գաղտնիքը”: Կիրիկոյի կերպարները կոպիտ են, գույները` մաքուր,
բնապատկերները` պարզ և կայուն, սակայն դրանց սովորական լինելը թվացյալ է և
խաբուսիկ:
Ջ. Կիրիկո-Իտալական հրապարակ |
Կ. Կարա-Մետաֆիզիկական մուսա |
Մետաֆիզիկական նկարչության մեջ այլաբանությունն ու երազանքը դառնում են մտքի
արտահայտման հիմնական ձևեր: 1916-1922թթ. մետաֆիզիկական շարժման շուրջը համախմբված
արվեստագետներն ու գրողները միավորվում են “Valori Plastici” /պլաստիկ արժեքներ/
ամսագրում: Այստեղ տպված էին Կիրիկոյի և Սավինիոյի աշխատանքները: Սավինիոն իր
“Անադիոմեն” կտավում ցույց է տալիս ոճի երկու հիմնական սկզբունքները`
թափանցիկություն և հեգնանք: Նրա, ինչպես նաև Կիրիկոյի և Կարայի լեյտմոտիվը
դառնում է մանեկենը:
Մետաֆիզիկական նկարչությունը, այնուամենայնիվ, հենված է նախորդ դարերի արվեստի
վրա: Սավինիոն և Կիրիկոն ազդեցություն են կրում նեոկլասիցիզմից, առավելապես
Առնոլդո Բյոկլինի աշխատանքներից: Կառլո Կարան գալիս է ֆուտուրիստական
ավանդույթներից, իսկ այժմ հենվում է դասական արվեստի վրա:
Ջ. Մորանդի-Մետաֆիզիկական նատյուրմորտ |
Մետաֆիզիկական նկարչությունն իր դիրքերը բավականին շուտ է զիջում: 1919
թվականից սկսած այս ոճի նկարիչները տարվում են դասական վարպետների գործերով:
Կիրիկոն այս ոճում իր վերջին ստեղծագործությունը նկարում է 1918 թվականին,
Մորանդին` 1920-ին, Կարան` 1921-ին:
Սյուրռեալիստները դատապարտում են մետաֆիզիկական նկարչությունից շեղումը և
հորջորջում այն որպես իզմի դավաճանություն: Ոճի անկման պատճառներից մեկը դարձավ
նաև ֆաշիստական ռեժիմը: Սակայն պատմության մեջ նրանք թողնում են երկու մեծ
ցուցահանդեսներ. Դրանք 1921 և 1924 թվականներին Գերմանիայում տեղի ունեցած
ցուցադրություններն են: Մետաֆիզիկական նկարիչների աշխատանքները ցուցադրված են
միլանյան թանգարաններում և Յուկկերի, Տոնինելլիի, Մատտիոլիի մասնավոր
հավաքածուներում, Լոնդոնի Ռոլանդ Պենրոուզի հավաքածուում, Նյու Յորքի Ժամանակակից
արվեստի թանգարանում, Չիկագոյի Գեղարվեստի ինստիտուտում, Ստոկհոլմի Ազգային
թանգարանում և Վենետիկի Պոպպի Գուգենհեյմի ֆոնդում:
Դե եսիմ` Գ.Ն.
Комментариев нет:
Отправить комментарий