Երբեմնի հոյակերտ տաճարի ավերակներն այժմ Երևանի հյուսիս-արևելյան արվարձանում են: Նախկինում այն գտնվել է Ավան գյուղում: Այս եկեղեցին արմատավորում է խաչաձև հատակագծով կենտրոնագմբեթ եկեղեցիների մի նոր տարբերակ և հանդիսանում է հռիփսիմեատիպ տաճարների նախօրինակը։ Եվ պատահական չէ, որ այն բազմիցս քննարկման առարկա է դարձել ու արժանացել է նաև առանձին մենագրության։
Ավանի տաճարը այժմ |
Հիմք ընդունելով էջմիածնի տաճարի ծավալատարածական հորինվածքի վերակազմության Թ. Թորամանյանի նախագիծը, Տ. Մարությանը երկու տարբերակով այդպիսի նախագիծ է կազմել Ավանի տաճարի համար։ Սակայն երկուսն էլ ունեն առարկելի հանգույցներ։
Ավանի կաթողիկեի գծագրերից |
Այսպիսով, տաճարի ծավալատարածական նախնական հորինվածքի մասին կան երկու իրարամերժ կարծիքներ, որոնցից յուրաքանչյուրը լրացուցիչ, մանրակրկիտ հետազոտությունների կարիք ունի։
Տարակարծություն կա նաև կենտրոնական գմբեթի և նրա կոնստրուկցիաների և հատկապես գմբեթատակ քառակուսուց գմբեթի հիմքին անցնելու հարցում։ Ռ. Աղաբաբյանի վերակազմության նախագծի համաձայն, այդ անցումը կատարվել է չորս անկյուններում տեղավորված կամարային խոշոր տրոմպների ու դրանցից վեր, թմբուկում երկու շարքով տեղավորված ավելի փոքրաչափ տրոմպների համակարգի օգնությամբ։ Դրան հակառակ, Տ. Մարությանը առաջարկում է առագաստային փոխանցման տարբերակ՝ հիմքում տեղավորելով կամարային տրոմպները։ Ինչ վերաբերում է թմբուկի ձևերին, ապա երկու հեղինակներն էլ այն ներկայացնում են ութնիստ։
Տաճարի արտաքին ճարտարապետությունը, ինչպես թույլ են տալիս եզրակացնել ճակատների պահպանված մասերը, եղել է սահմանայնորեն պարզ՝ ոճական ընդհանրություն, դրսևորելով դարաշրջանի սկզբունքներին։ ճակատների հարթությունները մշակող տարրերը հիմնականում դռների և լուսամուտների բացվածքներն են։ Դեպի աղոթասրահը տանող հյուսիսային և արևմտյան դռներից առաջինը ուղղանկյունի պարզ բացվածք է, իսկ երկրորդն ընդգծված է գեղեցիկ ու հանդիսավոր մի շքամուտքով։ Վերջինիս դռան ուղղանկյուն բացվածքը ծածկված է քարե հզոր հեծանով ու եզերված զարդաքանդակ երեսակալով։ Հեծանից վեր տեղավորված է բեռնաթափող կամարը (լյունետը)։ Մուտքի երկու կողմերի կիսասյուների վրա հենվում է պատի հարթությունից փոքր-ինչ առաջացած կամարը, որ վերևից ծածկված է երկթեք հարթություններով։
Տաճարի լուսամուտների քանակը սահմանափակ է եղել՝ մեկական հյուսիսային և հարավային ու երեքական՝ արևելյան և արևմտյան ճակատներին, բոլորն ել պսակված տրամատավորված կամարունքերով։ Կործանված թմբուկին հավանաբար եղել են չորս լուսամուտներ՝ երկրի չորս կողմերն ուղղված նիստերից յուրաքանչյուրում մեկական։
Տաճարի կիսավեր պատերից մեկը |
ճարտարապետական մանրամասննրի (ճիշտ է՝ երկրորդական կարգի) թվին են պատկանում տաճարի արտաքին անկյուններում տեղավորված կիսակլոր որմնասյունիկները, որպիսիք հանդիպում են նաև Պտղնիի, Մրենի և Արուճի տաճարներում։
Տաճարի շրջապատում տարբեր տարիներին (սկսած 1938 թ-ից) ու տարբեր հնագետների կողմից բացվել են այլաբնույթ շենքերի, այդ թվում կաթողիկոսական պալատի մնացորդներ։ Այդ հանգամանքը վկայում է, որ այստեղ գոյություն է ունեցել ճարտարապետական մի ամբողջ համալիր։ Ցավոք, պեղումները մնացին թերավարտ, իսկ արդյունքները չարժանացան գիտական ընդհանրացման ու հրապարակման։
Նյութը պատրաստեց Զառա Սիմոնյանը
Վարզադատ Հարությունյանի <<Հայկական ճարտարապետության պատմություն>> գրքից
Նյութը պատրաստեց Զառա Սիմոնյանը
Վարզադատ Հարությունյանի <<Հայկական ճարտարապետության պատմություն>> գրքից
Комментариев нет:
Отправить комментарий