Պիտեր Բրեյգել Ավագը նիդերլանդական
գեղանկարչության հայտնի ներկայացուցիչներից է, ով զարգացրել է համաշխարհային արվեստն
իր ուրույն թեմաներով ու մտածողությամբ: Սովորել է Անտվերպենում` գեղանկարիչ Պիտեր
Կուկ վան Ալարի մոտ: 1552թ. երիտասարդ գեղանկարիչը մեկնում է Իտալիա, այստեղ մնում
մեկ տարի, սակայն իտալական վարպետների աշխատանքներով ու անտիկ հուշարձաններով չի հրապուրվում:
Անտվերպեն վերադառնալով` նկարում է իր առաջին ստեղծագործություններից մեկը` <<Իկարոսի անկումը>> նկարը, որի անվանումն
ասես ստիպում է դիտողին երկնքում սավառնող մարդ փնտրել: Սակայն կտավում միայն խեղդվող
Իկարոսի ոտքերն են պատկերված:
Իկարոսի անկումը |
Ըստ հունական դիցաբանության`
Դեդալոսի որդին` Իկարոսը, թևեր է պատրաստում, որպեսզի թռչի և հասնի արևին, հայրը արգելում
է որդուն, սակայն վերջինս չի լսում: Արևը այրում է տղայի թևերը և նա խեղդվում է` ընկնելով
ջուրը:
Նկարի ներքևի
մասում պատկերված ձկնորսը զբաղված է իր աշխատանքով: Կոմպոզիցիայում տեղ գտած հովվի,
ձկնորսի, գեղջուկի կերպարներն այստեղ ունեն բոլորովին այլ հնչեղություն: Ոչ ոք ուշադրություն
չի դարձնում Իկարոսի վրա, յուրաքանչյուրը զբաղված է իր գործով: Ձկնորսը շարունակում
է ձուկ որսալ, հովիվը հոտն է արածեցնում: Ինչպես նիդերլանդական ասացվածքն է ասում,
կյանքը կանգ չի առնում, երբ ինչ-որ մեկը մահանում է: Սրանով Բրեյգելը ցույց է տալիս
<<ժամանակի տերերին>>, որոնք ուշադրություն չեն դարձնում ցածր խավի /Իկարոսի/
վրա:
Բաբելոնյան աշտարակ |
1564թ. Բրեյգելը
նկարում է <<Խաչի տանումը>> ստեղծագործությունը: Կոմպոզիցիան և սյուժեն
այնպիսին են, որ դիտողը միանգամից չի կարող նկատել Քրիստոսին, որին տանում են Գողգոթա:
Հետին պլանում պատկերված են Հիսուսի մտերիմները` Աստվածամայրը, Մարիամ Մագթաղինացին,
Հովհաննես Մկրտիչը:
Խաչի տանումը |
Մարդկանց թափորը գնում է դեպի խաչելության վայրը: Ամենուրեք շրջում
են հրեա զինվորները, որոնց կարմիր հագուստները արյուն են խորհրդանշում և գերիշխում
են կոմպոզիցիայում: Այս կրոնական թեմայով կտավը եկեղեցական չի համարվում, քանի որ Բրեյգելը
տվել է ուրույն մեկնաբանություն, Աստվածաշնչյան թեմային ավելացրել է իր տեսակետը` դեմ
գնալով 1550թ. հրամանին` ըստ որի արգելվում էր կտակարանի թեմաները մեկնաբանել յուրովի:
1566-1567թթ.
ստեղծում է <<Գեղջկական հարսանիք>> և <<Գեղջկական պար>> կտավները:
Հասարակ մարդկանց խնջույքներով նկարիչն արձագանքում է ամենուրեք տիրող դժբախտությանը:
Բնակարանի փոքր լինելու պատժառով հյուրերը հավաքվել են մառանում: Հեգնանքի միջոցով
Բրեյգելը ցույց է տալիս ժողովրդի ծանր վիճակը:
Գեղջկական հարսանիք |
Որպես մատուցարան օգտագործված է պատից
առանձնացած դուռը: Ամբոխից ոչ բոլորն են մտնում ներս, քանի որ այս ժամանակ հյուրերի
թիվը չպետք է գերազանցեր քսանը: Կերպարներից և ոչ մեկը անուշադրության մատնված չէ:
Կենտրոնում նստած է հարսնացուն, սակայն փեսացուն չկա: Սա շատ արվեստաբանների ու ուսումնասիրողների
տարաձայնությունների առիթ է եղել: Ոմանց կարծիքով նկարի բովանդակությունը նույնացվում
է Աստվածաշնչյան առակի հետ, որի մեջ Եկեղեցի-հարսնացուն սպասում է Երկնային-փեսացուին:
Մյուսների կարծիքով հարսնացուն մարդկությունն է, ով սպասում է Հիսուսին` փեսացուին,
և վերջապես որոշ արվեստաբաններ նկարը կապում են նիդերլանդական հետևյալ ասացվածքի հետ`
<<Մեղք է նա, ով ներկա չի լինում իր սեփական հարսանիքին>>: Ըստ իս, սա
նշված տարբերակներից ամենահավանականն է, քանի որ բնորոշ է Բրեյգելի ոճին, հեգնանքի
միջոցով բացահայտում է ազգային կենցաղ և սովորույթներ, հիմնված է ժողովրդական ասացվածքների
վրա:
1567թ. ստեղծված
<<Սավուղի փոխակերպումը>> կտավում պատկերված է զինված բազմություն, որը
բարձրանում է լեռան արահետով: Ներքևում են մնացել ծաովն ու մայրամուտը: Մայր մընող
արևը դեռ լուսավորում է շրջակայքը: Հանկարծ մարդկանց շարժը կանգ է առնում, ձիուց վայր
է ընկնում զինվորներից մեկը: Նա դժվարությամբ ոտքի է կանգնում և նայում արևին: Նրա
մորուքը, արծվաքիթը հիշեցնում են Սավուղին, սակայն մարդը նման է նաև Բրեյգելի ժամանակակից Ֆերնանդո Ալվարես
դե Տոլեդոյին: Կերպարը դեռ անհույս չէ, հույս ունի, որ իր երկիրը փրկվելու է, սակայն
հրաշք չի կատարվում: Զանգվածային կոտորածներ, ապստամբություններ, որոնք ավերում են
քաղաքները, գյուղերն ու բնակչությանը:
Սավուղի փոխակերպումը |
Ըստ Նոր կտակարանի` Տարս քաղաքի բնակիչ Սավուղը չէր հավատում Քրիստոսին և գնում է Դամասկոս, որպեսզի այստեղից շղթայակապ Երուսաղեմ բերի Քրիստոսին հետևողներին:
<<Երբ Սավուղը Դամասկոսին
էր մոտենում, հանկարծ երկնքից մի լույս իջավ ու լուսավորեց իրեն: Նա գետին ընկավ ու
մի ձայն լսեց, որն իրեն ասում էր. /ԳՈՐԾՔ ԱՌԱՔԵԼՈՑ 9:4/ <<Սավու~ղ, Սավու~ղ,
ինչու ես հալածում ինձ>>: Սավուղն ասաց. <<Ով ես, Տեր>>: Տերը պատասխանեց.
<<Ես Հիսուսն եմ, որին հալածում ես>>: Սավուղը դողով ու ապշությամբ հարցրեց.
<<Տեր, ինչ ես ուզում, որ անեմ>>: Տերը նրան ասաց. <<Վեր կաց ու
քաղաք մտիր: Այնտեղ կասվի քեզ, թե ինչ պիտի անես>>:
Աստվածաշնչյան թեմայով է արված նաև <<Մանկանց կոտորածը Բեթղեհեմում>> նկարը: Նկարագրված են այն իրադարձությունները, երբ Հերովդեսն իմացել է Հիսուսի ծննդյան մասին և հրաման է արձակել երկրի բոլոր նորածիններին սպանել: Պատկերված է նիդերլանդական գյուղ, որը պաշարել են թշնամիները:
Մանկանց կոտորածը Բեթղեհեմում |
1559թ. Բրեյգելը նկարում է իր <<Նիդերլանդական ասացվածքները>>: Սա իրենից ներկայացնում է նիդերլանդական ֆոլկլորի ինքնատիպ հավաքածու: Ոչ մեծ չափերով կտավի մեջ Բրեյգելը տեղավորել է 112 ժողովրդական ասացվածքներ և առածներ: Կերպարները ասես պատմում են ասացվածքների բովանդակության մասին և ամբողջովին վերցրած ստեղծում են մի ժողովրդի հավաքական կերպար: Բազմաֆիգուր կոմպոզիցիայով ստեղծագործությունը կարծես իր մեջ ներառում է 100-ից ավել տարբեր սյուժեներ, որոնք չնայած նրան, որ առանձին գործածություն ունեն, այս պարագայում համահունչ են և անբաժանելի: Ասացվածքներից որոշները հասկանալի են առանց բացատրության:
Նիդերլանդական ասացվածքներ |
1.մատների արանքով նայել
2.քթից բռնած ման ածել
3.տանիքը կարկանդակներով ծածկել
4.պատերն էլ ականջներ ունեն
5.զինված մինչև ատամները
6.կռվից հետո բռունցքներով չեն հպարտանում
7.խոզերի առաջ վարդերշաղ տալ
8.փողը քամուն տալ
9.կախվել օդից
10.խոզերի առաջ մարգարիտներ շաղ տալ
11.փողերը ջուրը լցնել
12.երկու քարի արանքում լինել
1565 թվականը Բրեյգելը նվիրում է տարվա եղանակների պատկերմանը: Ստեղծում է մի ամբողջ նկարների շարք, որոնք ամփոփված են <<Ամիսներ>> խորագրի տակ: Շարքը ստեղծվել է անտվերպենյան ֆինանսիստ Նիկոլաս Իոնգելինկի պատվերով, ում հավաքածուում արդեն կային Բրեյգելի <<Բաբելոնյան աշտարակն>> ու <<Խաչի տանումը>>: Ոմանք ենթադրում են, որ շարքը կազմված է 12 նկարներից, որոնցից յուրաքանչյուրն արտացոլում է մեկ ամիս: Մյուսները ասում են, որ նկարները ընդամնեը չորսն են` եղանակներին համապատասխան: Ավելի հավանական է այն տարբերակը, որ նկարները վեցն են և նրանցից յուրաքանչյուրը պատկերում է միանգամից երկու ամիս: Դեկտեմբեր-հունվար ամիսները պատկերում է <<Որսորդները ձյան վրա>> նկարը: Նկարի կոմպոզիցիան բաժանված է երկու մասի: Առաջին պլանում պատկերված են որսորդները, հետին պլանում` լեռները, ապա` ձյան վրա սահող մարդիկ: Երկու տարբեր միջավայրերը միմյանց կապում է երկնքում ճախրող թռչունը, որն ասես հավաքում, ամբողջացնում է կտավը:
Որսորդները ձյան վրա |
Խոտհունձ |
Նախիրի վերադարձը |
Կույրերը |
Բրեյգելի վերջին ստեղծագործությունը այս նկարը չէր: Նա մահանում է 1569թ. Բրյուսելում` 40 տարեկան հասակում` անավարտ թողնելով վերջին կտավը, որը ժամանակակիցների խեսքերով իր գլուխգործոցն էր` վերնագրված <<Ճշմարտության հանդիսավորությունը>>:
Գոհար Նավասարդյան
ԵԳՊԱ ԳՄ արվեստաբանության բաժին
3-րդ կուրս
Комментариев нет:
Отправить комментарий