Շնորհիվ 2003թվականին արտադրված Պիտեր Ուեբբերի <<Մարգարտե ականջօղով աղջիկը>> ֆիլմի` արվեստի ոլորտում
և նույնիսկ արվեստից հեռու գտնվող
մեծ թվով
մարդիկ իմացան
նիդերլանդացի նկարիչ
Յան Վերմեերի ամենահայտնի ստեղծագործության` <<Մարգարտե ականջօղով աղջիկը>>
կտավի մասին: Կինոնկարի հիմքում ընկած
է Թրեյսի
Շեվալյեի վեպը, որտեղ գրողն առաջ
է քաշում
նկարի ստեղծման բավականին հավանական մի տարբերակ, սակայն ամեն
ինչ հերթականությամբ….
<Մարգարտե ականջօղով աղջիկը>>
նկարը /նիդերլանդերեն` «Het meisje met de parel»/ ստեղծվել է մոտ 1665 թվականին: Այժմ գտնվում է Հաագայի Մաուրիցհեյս թանգարանում և հանդիսանում է թանգարանի այցեքարտը: Նկարը, որը ստացել է <<Հոլանդական Մոնա Լիզա>> կամ <<Հյուսիսի Ջոկոնդա>> անունը, ստեղծված է Tronie ժանրում /նիդերլանդերեն`
<<գլուխ>>,
<<դեմք>>/:
Այս ժանրը
համարվում էր 17-րդ դարի նիդերլանդական գեղանկարչության տարածված ուղղություններից մեկը: Բնորդները նկարվում էին հետաքրքիր, ոչ սովորական դիրքով, հագուստով և դեմքի արտահայտությամբ: Այսպիսով, Վերմեերի նկարի բնորդը
ևս անծանոթուհի է: Կան մի քանի վարկածներ: Ենթադրվում է, որ նա կարող էր լինել նկարչի
աղջիկը` Մարիան: 1665թ. նա հենց 12-13 տարեկան էր: Կա նաև կարծիք, որ սա Վերմեերի մեկենաս Ռյույվենի դստեր
նկարն է, ով ևս այս տարիքի էր: Ըստ կինոնկարի` աղջիկը սպասուհի-սիրուհի Գրիդն
է, ում անունը
նշանակում է <<մարգարիտ>>,
որտեղից էլ գալիս է ականջօղի և կտավի
անվանման պատմությունը: Ամբողջական անվանումը նկարը ստացել
է 20-րդ դարում, մինչ այդ կոչվում էր <<Փաթաթանով աղջիկը>> կամ պարզապես <<Աղջիկը>>:
Այս պատճառով է, որ Շեվալյեի վարկածը շատերը չեն ընդունում, քանի որ Վերմեերը կնոջ
հետ երջանիկ է ապրել, և կինն էլ գեղեցիկ է եղել /նույնիսկ որպես
բնորդ հաճախ
հանդես է եկել ամուսնու նկարներում/` ի տարբերություն կինոնկարի սյուժեի, որի մեջ նկարիչը կնոջը
փոխարինում է Գրիդի հետ: Սակայն ֆիլմում ցույց է տրված միայն բնորդուհու և
նկարչիմիջև եղած <<արվեստային>> կապը: Վերմեերներն իրականում ունեցել են 15 երեխա, ինչն այդ ժամանակ Հոլանդիայում մեծ թիվ էր համարվում: Կինոնկարում
երեխաներն այսքան շատ չեն:
Աղջկա
դիրքը բավականին տպավորիչ է, նա շրջվել
է և ասես նայում
է մի ակնթարթով: Բերանը կիսաբաց է, սա հոլանդական դիմանկարներում հաճախ է հանդիպում և խորհրդանշում է դիմում, խոսելու ցակություն: <<Քրիստոնյաների թշնամիներին>>
/թուրքերի/ բնորոշ էկզոտիկ տարրեր Եվրոպայում սկսեցին օգտագործել 15-րդ դարից: Իր աշխատանքներում Վերմեերը ոչ հազվադեպ է օգտագործում նման
տարրեր: Նրա մոտ փաթաթանի ֆորման
բավականին հետաքրքիր է: Այն կազմված է երկու մասից. առաջինը կապույտն է, որն ամբողջությամբ ընդգծում է աղջկա գանգի
կառուցվածքը, երկրորդը դեղինն
է, որը քողի
պես իջնում
է ներքև` ասես էլ ավելի
ընդգծելով բնորդի
դիրքը:
Զգեստը
վառ դեղնավուն է /դեղինը խորհրդանշական է Վերմեերի ստեղծագործության համար/: Նկարի ֆոնի
վրա գունային կոնտրաստ է ստեղծում սպիտակ օձիքը, որն արված
է պինդ
քսվածքով, մաքուր գույնով: Այժմ նկարի գունաշարը փոփոխվել է, սպիտակը ևս կորցրել է իր նախնական երանգը:
Ականջօղը ևս իր մեծ տեղն ունի
նկարի կոմպոզիցիայի հարցում: Ջրի կաթիլի
նման փայլուն մարգարիտը կարծես հավաքում, ամբողջացնում է թե' աղջկա կերպարն ու ներաշխարհը, թե' կտավը: Մարգարտի փայլը նկատվում է նաև աղջկա
աչքերում և շուրթերին:
Կարո՞ղ
էր արդյոք
ականջօղի մարգարիտը լինել
իրական, ոչ ոք չգիտի...բայց չափերով այն ներկայացված է սովորականից մեծ: Այն հեղինակը կարող
էր պատկերել այդքան մեծ կամ բնական մարգարիտն է ունեցել մեծ չափեր....
Այժմ նկարի ֆոնը թվում է սև, սակայն ի սկզբանե այն մուգ կանաչ էր: Սրան Վերմեերը հասել է հետևյալ եղանակով. աղջկա ֆոնը ներկել է սև գույնով, վերևի մասը ծածկել դեղնականաչավունով: Ժամանակի ընթացքում
կանաչը
մգացել
է,
մոտեցել
սևին
և
այժմ
միանգամից
առաջին
պլանում
սևն
է
երևում:
Հեղինակին հաջողվել է որոշակի կապ ստեղծել բնորդի և նկարչի միջև: Այն հաղորդվում է աղջկա շրջված դիրքի միջոցով: Այսպիսով ձգողականություն է ստեղծվում,
սակայն
Վերմեերի
մոտ
դա
հանգիստ
է
և
ոչ
տարերային:
Աղջկան
շրջապատող
տարածությունը
ևս
նկարին
հաղորդում
է
ռիթմ`
ասես
ստեղծելով երկրաչափական մարմիններ:
Կտավի ստեղծվելուց
հետո
շատ
տարիներ
են
անցել,
տարվել
են
բազմաթիվ
հետազոտություններ,
բայց
շատ
հարցեր
այդպես
էլ
մնացել են անպատասխան. ո՞վ է այս հանելուկային բնորդը, ինչու՞
է
փաթաթանով
և
ոչ
իրեն
ժամանանակակից
հագուստով,
ի՞նչ
է
խորհրդանշում
արցունքի
ձևով
մարգարիտը,
ինչի՞ն
է
այդպես
նայում
աղջիկը:
Այս
հարցերն
հավանաբար
հարցեր
էլ
կմնան,
պատասխաններ
կարող
է
տալ
միայն
նկարը`
յուրաքանչյուրին
սուբյեկտիվ...
Դե եսիմ` Գ.Ն.
Комментариев нет:
Отправить комментарий