1478 թվականին
Իսպանիայում հաստատվում է դատական իշխանություն, որը պետք է վերահսկեր կաթոլիկ հավատքի մաքրությունը երկրում: Այդ մարմինը /համակարգը/ ստացավ իսպանական ինկվիզիցիա
անվանումը: Բարձր ինկվիզիցիան
իշխեց Իսպանիայում ավելի քան 300 տարի: Այն մեծ իշխանություն
ուներ մարդկանց աշխարհայացքի,
նրանց գործողությունների, ստեղծագործությունների վրա: Հերետիկոսությունը կարող էր
դրսեւորվել ցանկացած
բնագավառում. եթե դու
չես սիրում եւ չես ուտում
խոզի միս, ուրեմն դու
կաթոլիկ չես եւ քո
տեղը ցցի վրա է կամ
բանտի խոնավ նկուղներում:
Վելասկես. «Վեներան հայելու դիմաց» |
Այդ
պատճառով 17-րդ դարի իսպանացի
նկարիչ Դիեգո դե Սիլվա Վելասկեսի «Վեներան
հայելու դիմաց» նկարը նկարչի
կենդանության օրոք հայտնի չի
եղել:
Իհարկե, այն հայտնի է եղել նեղ շրջանակներում, բայց ճանաչման արժանացել է
միայն որոշ ժամանակ անց:
Չկա կոնկրետ
ամսաթիվը, թե երբ է Վելասկեսը նկարել իր Վեներային. մոտավոր ժամկետով
դա 1640-1650 թթ. են: Այդ
ժամանակահատվածում նա
ճանապարհորդել է Հռոմում:
Հավանական է, որ հատկապես
Իտալիայում է նկարիչը
ստեղծել իր գլուխգործոցը:
Նա եղել է վենետիկյան վերածննդի վարպետների
ազդեցության տակ: Վելասկեսի նկարի
նախատիպը կարելի է տեսնել իտալացի Տիցիանի
«Վեներան հայելու դիմաց»
/1555/ եւ «Ուրբինյան վեներա» /1538/, վենետիկցի նկարիչ
Ջորջոնեի «Քնած վեներա»
/1510/ եւ ֆլամանդացի Ռուբենսի «Վեներան
հայելու դիմաց» /1615/ նկարներում:
Միեւնույն
ժամանակ Վելասկեսի վեներան
խիստ տարբերվում է իտալական մերկ կանանցից: Նկարիչները միշտ ձգտել են պատկերել մերկություն /հատկապես տղամարդ նկարիչները/.
չ՞է որ մի բան է նկարել
անհոգի զգեստ, բոլորավին այլ է՝
մարդկային մարմինը: Եվ նկարում
էին հիմնականում կանացի մարմին: Չնայած,
մինչեւ համեմատաբար վերջերս
շատ երկրներում պատկերում են պարզապես մերկություն, որը կապված
չէ դիցաբանության կամ կրոնի հետ
եւ ընկալվում է քննադատաբար:
Ի՞նչ է
պատկերել Վելասկեսը նկարում:
Սկզբում այն պարզապես կոչվում էր
Dona Desnuda /իսպաներեն՝ մերկ տիկին/:
Հետո արդեն այն ստացավ
«Վեներան հայելու դիմաց»
անվանումը:
Նկարում պատկերված է հավանաբար իսպանուհի: Վելասկեսյան
վեներայի մեկնումը հետեւյալն է.
ի տարբերություն ընդունված սիրո
աստվածուհիների կերպարների, այն ունի մուգ մազեր,
նկարն ունի անսովոր կոմպոզիցիա. կինը պառկած
է բարձի վրա մեջքով, եւ նրա դեմքը չի երեւում: Այն ավելի շատ
հիշեցնում է սովորական երկրային
կնոջ, քան թե աստվածուհու:
Իսկ նկարի երանգը նպաստում է դրան՝ սառը մոխրագույն մետաքսից սավան /իսկ
մետաքսը սառնություն է հաղորդում/,
մուգ կարմիր կտորեղենով վարագուրված հետին
պլան: Իսկ կնոջ
մաշկը լուսավոր է, այն
ամենեւին նման չէ վարդագույն,
թմբլիկ իտալական վեներաների: Նրա
գեղեցկությունը չի առաջացնում
ցանկասիրության զգացում, այն
ավելի շուտ վանում է, զգուշացնում…
Տիցիան «Վեներան հայելու դիմաց» |
Միակ բանը,
որ մատնանշում է կնոջը, որ նա
վեներա է, դա հրեշտակն է /ըստ առասպելի՝ աստվածուհու
որդին/, որը պահել է հայելին:
Հրեշտակի թեւերի գույնը ակտիվ կերպով տարբերվում է նրա մաշկի
գույնից: Վերջինիս ուսի վրա կախված
է երկնագույն մետաքսե
ժապավեն /նույնը կարելի է
տեսնել Տիցիանի 1555թ. նկարում/, էլի մեկը, վարդագույն, ընկած հայելու վրա:
Որոշ քննադատներ տեսնում են այդ ժապավենում կապանքի սիմվոլ, որը բնորոշ
է սիրահարներին:
Ընդհանրապես Վելասկեսը հաճախ է օգտագործել հայելու մոտիվը իր
նկարներում, որպեսզի հասնի
որոշակի ազդեցության դիտողի վրա:
Այս դեպքում հայելում
արտացոլված է կնոջ
դեմքը՝ աղոտ կերպով:
Դեմքը երեւում է ոչ
այնպիսին, ինչպիսին ակնկալում ենք տեսնել:
Այն թվում է ավելի ծեր, քան երիտասարդ
նազելի մարմինը: Ահա
այստեղ է անհամապատասխանությունը: Համաձայն մի
վարկածի, Վելասկեսը այս ձեւով
փորձում է ցույց տալ ծերության ու
երիտասարդության
փոխհարաբերությունը. միգուցե նա
առաջ է քաշում կյանքի
ու գեղեցկույթան անցողիկ
լինելու փաստը:
Մեկ այլ
տեսության համաձայն՝ հայելին հանդիսանում
է սահմանազատիչ իրական աշխարհի /արտացոլանքի/ եւ
երեւակայական աշխարհի /գեղեցկության/
միջեւ: Ավելին, դեմքը
հայելում արտացոլված չէ այնպես,
ինչպես պետք է լիներ իրականում:
Իհարկե սա նկարչի
կողմից հատուկ կանխամտածված քայլ է:
Մինչեւ 19-րդ
դարը «Վեներան հայելու
դիմաց» նկարը գտնվել է
Իսպանիայում մասնավոր հավաքածուներում: Այնուհետեւ՝
1813թ., տեղափոխվել է Անգլիա, այժմ գտնվում է Լոնդոնի
ազգային պատկերասրահում:
1914թ. նկարի
հետ անախորժ դեպք է տեղի ունեցել: Մերի
Ռիչարդսոնը անցնելով թանգարանով,
մսի կտորով 7 անգամ
հարվածել է նկարին /վեներայի մարմնի
նկարված հատվածում/: Հետագայում
հարցազրույցի ժամանակ նա ասել
է հետեւյալը. «Ես փորձել եմ
ոչնչացնել դիցաբանական ամենագեղեցիկ
կնոջ պատկերը, քանի որ
ինձ դուր չի
եկել, թե ինչպես են բոլորը ամբողջ օրը
նայում դրան»: Թերեւս անբացատրելի
է տղամարդու ագրեսիվ եւ
բացասական վերաբերմունքը
կանացի գեղեցիկ մարմնի
հանդեպ: Ի դեպ, Մերի
Ռիչարդսոնը կես տարի անցկացրել
է բանտում: Բարեբախտաբար Վելասկեսի գլուխգործոցը
ամբողջությամբ վերականգնվել է:
նյութը պատրաստեց Վարդուհի Կարապետյանը
Комментариев нет:
Отправить комментарий