Ռավվինայի
մոտ են գալիս երկու հրեա:Նրանցից մեկը հարցնում է.
Այդ եվրեյը շրջվում է դեպի մյուսը:
- Ես ասում էի չէ, որ քեզ գունավոր հեռուստացույց եմ վաճառել:
-Ռավվի, ասա, սպիտակը դա գու՞յն է:
-Այո գույն է:
Իսկ սևը գու՞յն է:
-Նույնպես գույն է: Այդ եվրեյը շրջվում է դեպի մյուսը:
- Ես ասում էի չէ, որ քեզ գունավոր հեռուստացույց եմ վաճառել:
Կազիմիր Մալևիչի <<Սև քառակուսի>> կտավը կարելի է դիտել միայն վերջինիս կողմից ստեղծած սուպրեմատիզմ ուղղության շրջանակներում, միայն այդպես:Աուպրեմատիզմ հասկացության հետ կարելի է հսսկանալ նաև սև քառակուսին:
Սուպրեմատիզմ (լատիներեն` supremus - բարձրագույն) նշանակում է գույնի գերազանցությունը, առավելությունը գեղարվեստական գործի այլ հատկանիշների նկատմամբ: Մալևիչն իր <<Գեղանկարչության նոր մեթոդներ>> աշխատության մեջ գրում է,որ յուրաքանչյուր արվեստ, որը ստեղծվում է մարդու կողմից, ունի հարց հաղթահարելու պրոգրեսը:Նա ուզում էի կանգնեցնել պրոգրեսն ավանգարդում, որը նա ընդունում էր որպես ոչ մի տեղ չտանող և անիմաստ: Մալևիչի համար իր <<Սև քառակուսին>> մաքուր ֆորմայի խորհրդանիշն է, նրա համար այն հանդիսանում է բացարձակ Ոչինչ: Մալևիչի սուպրեմատիստական նկարները իր համար հանդիսնում են <<ոչառարկայական աշխարհ>> , որոնք գտնվում են ուրիշ մակարդակի վրա` տվյալ ֆորմաների զգայական աշխարհի վրա: Մալևիչը գտնում էր, որ ի սկզբանե եղել է հարմոնիա ինչպես բնության, այնպես էլ կլասիկ արվեստում, բայց մեխանիկայի մուտքը քանդում է այդ հարմոնիան, ինչի արդյունքում անհրաժեշտություն է առաջանում մաքուր ֆորմաների, ենթագիտակցական մեխանիզմների կիրառման, որպեսզի վերականգնվի նախկին հարմոնիան և կառավարվի գիտակցության միջոցով:
Ըստ Մալևիչի հարթ սպիտակ մակերեսը ցույց է տալիս տիեզերական
տարածության անծայրությունը: Քառակուսին առաջնաձևն
է, որից ծնվում է ամեն բան: Մալևիչի համար բացարձակ զրոյականի ձեռքբերումը նոր աշխարհի ընկալման սկիզբն էր ,որտեղ նոր <<սպիտակ մարդկությունը>> , մաքրված նախկին աշխարհի բոլոր կերպարներից , թողնելու էր նախկին ցանկությունները և տեղափոխվելու սուպրեմատիկ <<մոլորակներ>>:
Գոյություն ունի այս կտավի չորս օրինակ, որոնցից առաջինը նորկայացվել է ֆուտուրիստների <<0.10>> ցուցահանդեսի ժամանակ, որտեղ այն կախված էր ամենաակնառու վայրում, այնտեղ, որտեղ սովորաբար կախվում էին իկոնաները:
<<Սև քառակուսին սպիտակի վրա հասարակ կատակ չէ, հասարակ կանչ չէ կամ մի փոքրիկ դրվագ, դա ինքնահաստատման ակտերից մեկն է>>,- գրել է Ալեքսանդր Բենուան 1915թ-ին:
Կազիմիր Մալևիչ- <<Սև քառակուսի>> |
«Սև քառակուսին»
աշխարհի ամենահայտնի կտավներից
է: Արդեն գրեթե 100 տարի է անցել նրա ստեղծումից,
իսկ բուռն բանավեճերը չեն դադարում: Ինչու է, այսպես, ինչով է պայմանավորված Սև քառակուսու իրական իմաստն ու արժեքը….Նկարը
տարբեր կողմերից հասկանալու համար կարող ենք քննության առնել հետևյալ տարբերակները`
«Սև քառկուսին» մութ ուղղանկյուն է. Սկսենք նրանից, որ
«Սև քառկուսին»
բոլորչովին էլ սև չէ ամենևին էլ քառակուսի չէ՝ ուղղանկյան ոչ մի կողմը զուգահեռ չէ մյուս կողմին, և նկարը եզերող շրջանակի կողմերը ևս: Իսկ մուգ գույնը տարբեր ներկերի խառնուրդի
արդյունք է, որոնց թվում չի եղել սևը: Համարվում
է, որ դա չի եղել հեղինակի կողմից անփութություն
կամ պատահականություն, այլ սկզբունքային
դիրքորոշում, արվեստագետը
ձգտել է ստեղծել դինամիկ, շարժուն ֆորմա:
«Սև քառկուսին» չստացված կտավ է . Ֆուտուրիստական «0,10» ցուցահանդեսի համար, որը բացվել է Պետերբուրգում 1915թ-ի դեկտեմբերի
19-ին, Մալևիչը պետք է նկարեր մի քանի կտավ: Ժամանակը արդեն ավարտվում էր և նկարիչը կամ չէր հասցրել ավարտել նկարը ցուցահանդեսի
համար, կամ գոհ չէր արդյունքից և բարկացած ներկում
է այն՝ նկարելով սև քառակուսի: Այդ պահին արվեստանոց
է մտնում նրա ընկերներից
մեկը և տեսնելով նկարը բղավում է «փայլու՛ն է» : Ինչից հետո Մալևիչը որոշում է օգտվել առիթից և հորինում է ինչ -որ բարձր գաղափար իր «Սև քառկուսու» համար:
Այստեղից էլ նկարի մակերեսին
առկա ճաքերի տպավորությունը: Ոչ մի առեղծված,
ուղղակի նկարը չի ստացվել: Միանշանակ փորձեր են արվել ուսումնասիրել կտավը, երբ գտնվել է վերին շերտի տալ առկա բնօրինակը:
Բայց գիտնականները,
քննադատները և արվեստաբանները գտել են, որ գլուխգործոցին հնարավոր է վնաս հասցվեր և ամեն կերպ խոչընդոտում են հետագա ուսումնասիրություններին:
«Սև քառկուսին» բազմագույն խորանարդ է. Կ. Մալևիչը միանշանակ հայտարարել
է, որ նկարը ստեղծվել է անգիտակցականի
ազդեցության տակ, ինչ-որ «տիեզերական գիտակցության»
տակ: Ոմանք հավաստիացնում են, որ քառակուսին
«Սև քառակուսու»
մեջ տեսնում են միայն մարդիկ, որոնք
ունեն թույլ զարգացած երևակայություն: Իսկ եթե այս նկարը ուսումնասիրելու ժամանակ դուրս գալ ավանդական ընկալման շրջանակներից, դուրս գալ տեսանելիի
շրջանակների, ապա դոիք կհասկանաք,
որ ձեր առջև ոչ թե սև քառակուսի է, այլ բազմագույն
խորանարդ:
Գաղտնի իմաստը, որը դրվել է «Սև քառակուսու» մեջ, կարելի է այդ ժամանակ ձևակերպել այսպես՝ աշխարհը, որը շրջապատում է մեզ միայն նախնական և մակերեսային հայացքից ունի հարթ և սև ու սպիտակ տեսք: Եթե մարդը սկսի ընդունել աշխարհը ծավալային և ամեն ինչում բազմագույն, նրա կյանքը արմատապես
կփոխվի: Միլիոնավոր
մարդկանց, ում իրենց խոսքերով ձգում էր դեպի այդ կտավը, ենթագիտակցորեն զգում էին «Սև քառակուսու»
ծավալայնությունը և բազմերանգությունը
Սև գույնը կլանում է մյուս բոլոր գույները, դրա համար տեսնել սև քառակուսում
բազմագույն խորանարդ բավական բարդ է: Իսկ տեսնել սևի հետևում սպիտակը, կեղծի հետևում ճշմարիտը, մահի հետևում կյանքը բարդ է բազմակի: Բայց նրան ում հաջողվում է դա անել բացվում է հզոր փիլիսոփայական
բանաձևը:
«Սև քառակուսին» ապստամբություն է արվեստի մեջ. Ռուսաստանում
նկարի հայտնվելու
ժամանակ կուբիստական
դպրոցի նկարիչների
գերակայությունն էր տիրում: Կուբիզմը,
սակայն, հասել էր իր վախճանին, արդեն ձանձրացրել էր բոլոր նկարիչներին,
և սկսել էին ի հայտ գալ նոր գեղանկարչական
ուղղություններ: Այդպիսի ուղղություններից մեկը դարձավ Մալևիչի սուպրեմատիզմը և «Սև սուպրեմատիստական քառակոսին» ինչպես նրա վառ արտացոլում: «Սուպրեմատիզմ»
տերմինը առաջացել է լատիներեն
suprem բառից, ինչը նշանակում է գերակայություն, գույնի գերակայում գեղանկարչական
այլ դրսևորումների
հանդեպ: Սուպրեմատիստական նկարները, դրանք անառարկայական գեղանկարչություն, «մաքուր արվեստի» կոչ են: Միաժամանակ ստեղծվել և ցուցադրվել
են նաև այդ նույն ցուցահանդեսում «Սև շրջան» և «Սև խաչ» կտավները՝ ներկայացնելով
սուպրեմատիստական համակարգի
երեք հիմնական տարրերը: Ավելի ուշ ստեղծվել են ևս երկու սուպրեմատիստական քառակուսիներ՝ կարմիր և սպիտակ:
Սուպրեմատիզմը դարձավ ռուսական ավանգարդի
կենտրոնական երևույթներից
մեկը: Նրա ազդեցությունը կրել են շատ տաղանդավոր նկարիչներ:
Ասում են, թե Պիկասոն սառել է կուբիզմի հանդեպ, երբ տեսել է «Մալևիչի քառակուսին»:
«Սև քառկուսին» գովազդի հիանալի օրինակ է. Կ. Մալևիչը հասկացել է ապագայի ժամանակակից
արվեստի հիմնական էությունը՝ կարևոր չէ թե ինչ, գլխավորը ինչպես մատուցել և վաճառել:
Նկարիչները փորձարկում
էին սև գույնը շատ հաճախ, դեռևս սկսած 17-րդ դարից: Առաջինը հայտնվեց սև սրվեստի ստեղծագործությունը, որը կրում էր «Զորեղ մթություն» անվանումը
ստեղծված Ռոբերտ Ֆոլադդի կեղմից
1617թ-ին, հաջորդում է Բերտալը և նրա աշխատանքը
«Տեսարան դեպի La
Hougue «գիշերվա քողի տակ»»: Իսկ հետո գրեթե առանց ընդհատուների Գուստավ Դոռեի «Ռուսաստանի մշուշոտ պատմությունը» 1854թ-ին, Պոլ Բիլխոլդի «Սևամորթների գիշերային ծեծկռտուկը նկուղում» 1882թ-ին և այն: Եվ միայն 1915թ-ին Կ. Մալևիչը հանրությանը ներկայացրեց իր «Սև քառակուսին»: Եվ հենց նրա կտավը հայտնի է բոլորին, այն ինչ մյուսները հայտնի են միայն արվեստի պատմաբաններին: Մալևիչի էքստրավագանտ /կամ հանդիսավոր/ մուտքը հանրաճանաչ դարձրեց նրան դարերով:
Արդյնունքում Մալևիչը նկարում է ամենաքիչը չորս օրինակ իր «Սև քառակուսու» տարբերվող կառուցվածքով, գույնով՝ հուսալով կրկնել և ավելի գերազանցել կտավի հաջոցությունը:
«Սև քառկուսին» քաղաքական քայլ է. Մալևիչը լավ դիվանագետ էր և հմտորեն հարմարվում էր երկրում տիրող իրավիճակի փոփոխություններին:
Բազմաթիվ սև քառակուսիներ ստեղծված ուրիշ նկարիչների կողմից ցարական Ռուսաստանի ժամանակ այդպես էլ մնացին անտեսված: 1915թ. Մալևիչի քառակուսին ձեռք է բերում բոլորովին նոր ակտուալ իր ժամանակի համր իմաստ՝ նկարիչը առաջարկում էր հեղափոխական արվեստ նոր ժողովրդի և նոր դարշրջանի բարորության համար:
«Քառակուսին» արվեստի հետ, որպես այդպիսին, գրեթե չունի ոչ մի առնչություն: Նրա ստեղծման բուն փաստը հանդիսանում է ավանդական արվեստի ավարտի դեկլարացիա /հայտարարություն/:
«Սև քառկուսին» ֆորմալիզմի մուտքն է արվեստ. Կտավը նշանավորվում է իր հստակ անցումով դեպի պատկերային արվեստի մեջ ֆորմալիզմի գիտակցված դերին: Ֆորմալիզմը դա հրաժարում է բովանդակությունից ի շահ գեղանկարչական ֆորմայի:
Նկարիչը նկարելով կտավը մտածում է ոչ այնքան գաղափարական «կոնտեքստի» և «պարունակության», որքան «հավասարակշռության», «հեռանկարի», «դինամիկ լարվածության» մասին: Այն ,ինչ ընդունեց Մալևիչը և չընդունեցին նրա ժամանակակիցները, հանիսանում է դե ֆակտո /փաստացիորեն/ ժամանակակից նկարիչների համար և «ուղղակի քառակուսի» մնացած բոլորի համար:
«Սև քառկուսին» մարտահրավեր է ուղղափառությանը. Կտավը առաջին անգամ ցուցադրվել է ֆուտուրիստական «0,10» ցուցահանդեսի ժամանակ 1915թ-ի դեկտեմբերին, Մալևիչի մյուս 39 աշխատանքների հետ միասին: «Սև քառակուսին» կախված էր ամենատեսանելի տեղում, այսպես կոչված «կարմիր անկյունում», այնտեղ, որտեղ ռուսական տներում, համափայն ուղղափառության ավանդույթների կախում էին սրբապատկերները: Այստեղ էլ նրան սկսում են ուշադրություն դարձնել քննադատ- աևվեստաբանները: Շատերը կտավը ընդունեցին որպես ուղղափառության դեմ և հակաքրիստոնեական ժեստ: Այն ժամանակի մեծ քննադատ Ալեքսանդր Բենուան գրում է. «Անշուշտ, դա է հենց այն իկոնան, որը պարոնայք ֆուտուրիստները դնում են տիրամոր փոխարեն»:
«Սև քառկուսին» գաղափարների ճգնաժամ է արվեստի մեջ. Մալևիչին անվանում են գրեթե ժամանակակից արվեստի հանճար, կամ հիմնադիր և մեղադրում են ավանդական արվեստի մահվան մեջ: Այսօր ժուրքանչյուր «խիզախ» մարդ կարող է իրեն անվանել նկարիչ և հայտարարել, որ իր ստեղծագործությունները ունեն ամենաբարձր գեղարվեստական արժեքը:
Արվեստը սպառել է իրեն և շատ քննադատներ գալիս են այն մտքին, որ «Սև քառակուսուց» հետո ոչինչ ակնառու արդեն չի ստեղծվել: 20-րդ դարի շատ նկարչներ սպառել են իրենց ոգեշնչանքը, շատերը գտնվում էին բանտերում, արտաքսման մեջ կամ օտար երկրներում:
«Սև քառկուսին»
ընդհանուր դատարկություն է, սև փոս, մահ: Պատմում են, որ Մալևիչը նկրելով նկարը` երկար ժամանակ ասում էր բոլորին, որ չի կարող ոչ ուտել, ոչ քնել: Եվ ինքն էլ չի հասկանում, թե ինչ է ինքը արել:Արդյունքում նա գրում է 5 հատոր փիլիսոփայական մտքեր արվեստի և պատերազմի մասին:
«Սև քառկուսին» խաբեբայություն է. Խաբեբաբերը հաջողությամբ հիմարեցնում են հանդիսատեսին, ստիպելով հավտալ նրան, ինչ իրականում չկա: Նրանց, ովքեր իրենց չեն հավատում, նրանք հայտարարում են հիմարներ, հետամնացներ, որոնց հասանելի չեն բարձրը և հիասքանչը:
Դա
կոչվում է «մերկ թագավորի տպավորություն»: Բոլորը ամաչում են ասել, որ դա հիմարություն է, որովհետև կծաղրվեն:
Իսկ մաքսիմալ պրիմիտիվ ֆորմաjին՝ քառակուսուն կարելի է վերագրել ցանկացած խորը իմաստ, ուղղակի մարդկային երևակայության համար, որը անսահմանափակ է: Չհասկանալով, թե ինչում է «Սև քառակուսու» հզոր իմաստը՝ շատ մարդիկ պետք է դա իրենց համար հորինեն, որպեսզի լինի ինչով հիանալ նկարը դիտելու ժամանակ:
1915 թվակաին ստեղծված այս նկարը մինչև օրս ռուսական գեղանկարչության մեջ մնում
է ամենաքննարկվողը: Ինչ-որ մեկի համար «Սև քառակուսին» ուղղակի երկրաչափական մարմին է, մյուսի համար` խորը փիլիսոփայական ուղերձ, որը ծածկագրել է մեծ նկարիչը:
Նյութը
պատրաստեց Նաիրա Աբրահամյանը
Комментариев нет:
Отправить комментарий