18-րդ դարի առաջին կեսին ֆրանսիայում սկզբնավորվում է ռոկոկո (ֆր.` rocaille – խեցի) ոճը, որին բնորոշ գծերն են նրբաճաշակությունը, զարդարանքները, առասպելաբանական սյուժեները, մտերիմ-անձանական հարաբերությունները: Այն ակնառու է ոչ միայն գեղանկարչության, այլև ճարտարապետության, երաժշտության, դեկորատիվ-կիրառական արվեստի բնագավառում: Ռոկոկոն առավել ցայտուն է արտահայտված
գեղանկարչության մեջ, որը զարգացրել են Վատտոն, Բուշեն, Ֆրագոնարը և այլ նկարիչներ: Ոճի հայտնի ստեղծագործողներից
է Ֆրանսուա Բուշեն, ով ստեղծել է փորագրությունների շարքեր, ձևավորել է Մոլիերի, Բոկաչչոյի
և Օվիդիուսի գրքերը, եղել է թատերական ներկայացումների
և օպերաների ձևավորող, դեկորատոր և ամենակարևորը` հանճարեղ գեղանկարիչ: Բուշեի ստեղծագործական
թեմաները տարբեր են` այլաբանական, աստվածաշնչյան, առասպելաբանական, դիցաբանական: Նա
իր պատկերած տեսարաններում անդրադարձել է փարիզյան նորաձևության կյանքին, գյուղական
տոնավաճառներին, նկարել է բնանկարներ, դիմանկարներ և այլ ժանրի ստեղծագործություններ:
Ֆրանսուա Բուշե- <<Վեներայի ծնունդը>> |
Բուշեն ծնվել
է Փարիզում, նախնական կրթություն ստացել է Ֆրանսուա Լեմուանի արվեստանոցում: 17 տարեկանում
սկսում է սովորել փորագրիչ Ժան-Ֆրանսուա Կարսի մոտ, ինչի արդյունքում ապրելու համար
փող է վաստակում: 1722թ. պատվեր է ստանում ձևավորել Գաբրիել Դանիելի «Ֆրանսիական պատմություն»
գիրքը, ապա մասնակցություն է ունենում «Ժուլիենի հավաքածուի» համար օֆորտների հավաքագրման
գործում, որի ժամանակ ծանոթանում է Ա. Վատտոյի հետ: 1723թ. մրցույթում հաղթելուց հետո
հնարավորություն է ստանում սովորել Հռոմում, սակայն ազատ տեղ չի լինում, և նկարչին
Հռոմ հասնել հաջողվում է միայն 4 տարի անց: Այստեղ հրապուրվում է մոնումենտալ-դեկորատիվ
գեղանկարչությամբ, սկսում է հավաքել Տիեպոլոյի աշխատանքները: «Տեսարան Տիվոլիում» և
«Ֆառնեզե այգիները» արտացոլում են նկարչի` Իտալիայից ստացած տպավորությունները: Արդեն
այս ստեղծագործություններում ի հայտ է գալիս Բուշեի դեկորատիվ տաղանդը. նա կարողանում
էր մանր դետալներով կառուցել ամբողջական կոմպոզիցիա: Իտալիայից վերադառնալուց հետո
դառնում է Ակադեմիայի անդամ` իր «Ռինալդոն և Արմիդան» նկարի համար: Ճանապարհորդությունից
հետո արված նկարներն հիմնականում գծանկարներ, կրկնօրինակներ և փորագրություններ են:
1733թ. ամուսնանում է Մարի-Ժան Բյուզոյի հետ, սկսում դասավանդել Ակադեմիայում` զուգահեռ
աշխատաելով նաև Բովեի մանուֆակտուրայում:
նկարչի կնոջ` Մարի-Ժան Բյուզոյի դիմանկարը |
1730-1740
թթ. ստանում է հսկայական պետական պատվերներ` ձևավորել Վերսալի սրահները: Թագուհու
սենյակի համար նկարում է «Թագավորական առաքինություններ» /1735թ./, Փոքր սենյակի
համար` «Առյուծի որս» և «Կոկորդիլոսի որս», դոֆինի սենյակի համար` «Վեներան և
Վուլկանը» նկարները: 1765թ. եղել է Թագավորական ակադեմիայի տնօրեն, մահվանից մի
քանի ամիս առաջ` Պետերբուրգի ակադեմիայի անդամ: Բուշեն մահացել է 1770թ. մայիսի
30-ին` թողնելով հսկայական բազմաժանր ժառանգություն:
Ֆրանսուա Բուշե-<<Եվրոպայի առևանգումը>> |
Բավականին
տարածված և սիրված են Բուշեի առասպելական թեմայով արված նկարները: Սրանք աչքի են
ընկնում իրենց գույներով, կոմպոզիցիայով և գեղանկարչական վարպետությամբ և ցույց են
տալիս Տիեպոլոյի ազդեցությունը: Այս աշխատանքներից են «Ավրորան և Կեֆալը» /Նանսիի
արվեստների թանգարան/, «Հերկուլեսը և Օմֆալան» /Մոսկվայի Պուշկինի թանգարան/ և
«Վեներան խնդրում է Վուլկանին զենք պատրաստել Էնեյայի համար» /Լուվր/: Ունի նաև
աստվածաշնչյան թեմայով արված գործեր, որոնցից են «Գեդեոնի զոհաբերությունը»,
«Հովսեփը, ով փարավոնին է ներկայացնում հորն ու եղբայրներին» կտավները: Սրանց մեջ
բացակայում է ներքին դրամատիզմը, արված են
վառ կոլորիտով:
Բուշեն
սիրում էր ոչ միայն հստակ, այլև խառնված, տարբեր գույների սինթեզից ստացված
գույներ: Նա օգտագործում էր այնպիսի ներկեր, որոնք կտավի կերպարներին տալիս էին
մարմարի գույն, ինչպես վենեցիացի վարպետների կտավներն էին: Բուշեն տիրապետում էր
մի շարք տեխնիկաների, որոնք տարածված էին 18-րդ դարում: Նրա սիրելի թեման
Յուպիտերի պատմությունն էր` «Յուպիտերը և Կալիստոն», «Լեդան և կարապը» կտավներով,
որոնք պատկերում են վարդագույն մաշկով փերիների և ամուրների: Գլուխգործոցներից է
«Դիանայի լոգանքը» կտավը, որը վարպետությամբ պատկերում է աստվածուհուն և նրա
աքսեսուարները:
Ֆրանսուա Բուշե-<<Յուպիտերը և Կալիստոն>> |
Վառ գույներն ասես բերված են մեկ ընդհանուր ոսկեգույնի գամմային,
ինչը հիշեցնում է իտալական վարպետների ներկապնակը: Այս և այլ մի քանի
ստեղծագործություններ արժանացել են Դիդրոյի խիստ քննադատությանը, ըստ որի սա պարզ,
ոչ հարիր մեկնաբանություն է, որը գրավում է բոլոր նրանց, ում համար խորթ է իրական
ճաշակը:
Ֆրանսուա Բուշե-<<Դիանայի լոգանքը>> |
Ինտերիերի
տեսարաններում, որոնք լի են տարբեր բնավորությամբ օժտված մարդկանցով, Բուշեն
կարողանում է մտցնել հետաքրքրություն, ցույց տալ նրանցից յուրաքանյուրի նկարագիրը`
շեշտելով սակայն ընդհանուր թեման, որը միավորում է հավաքվածներին: Այս տիպի
գործերից են «Առավոտ» /Ստոկհոլմի Ազգային պատկերասրահ/ և «Նախաճաշ» /Լուվր/
կտավները:
Ֆրանսուա Բուշե-<<Նախաճաշ>> |
Բուշեն
դիմանկարիչ չէր, սակայն ունի բավականին հաջողված դիմանկարներ: Նա հաճախ էր նկարում
իր սիրելի բնորդուհուն` մարքիզուհի Լյուդովիկա 15-րդ դե Պոմպադուռին: Առաջին
դիմանկարներից մեկում մարքիզուհին իր
Բելվյու դղյակում է: Նա կանաչ մետաքսյա զգեստով է, դաշնամուրի կողքին կանգնած,
ասես լինի ժամանակի նորաձության օրինակ: Բոլոր կտավներն արված են
արծաթագույն-շագանակագույն գամմայում:
Ֆրանսուա Բուշե- <<Մարքիզուհի դե Պոմպադուռի դիմանկարը>> |
Այս արվեստագետի ստեղծագործություններում
գերիշխում են կանցի նուրբ, տիկնիկի նմանվող
դեմքերը` մեղմ դիմագծերով, փոքր, նշաձև աչքերով, սրտաձև բերանով
/«Զարթոնք», «Կանացի գլուխ»/: Կան ստեղծագործություններ, որոնց մեջ Բուշեն
խուսափում է կանացի նուրբ կերպարներից, որոնց մեջ ցույց է տալիս ժամանակի
վայելքներն ու հաճույքները: Սրանցից են «Սևահեր օդալիսկա» /Լուվր/ և «Շիկահեր
օդալիսկա» /Մյունխեն/ նկարները:
Ֆրանսիացի
արվեստագետի ստեղծագործության տեխնիկաները ևս բազմազան են: Նա նկարում էր և'
յուղաներկով, և' պաստելով, և' գուաշով: Սիրում էր համադրել սև ու սպիտակ կավիճը
սանգինայի հետ, այսինքն` նկարում էր «երեք մատիտի տեխնիկայով», ինչը տալիս է
հրաշալի գունային էֆեկտներ: Գոբելենի գործարանի համար Բուշեն ստեղծել է ավելի քան
40 էսքիզներ` գոբելենի 6 սերիաների համար: Սրանցից հայտնի են «Գյուղական
տոնակատարություններ», «Փսիխեայի պատմությունը», «Չինական սերիա», «Ատվածների
սերը» կտավները: Բուշեն տաղանդավոր փորագրիչ էր: Նրա փորագրությունները զարդարում
էին Մոլիերի և այլ հեղինակների գրքերը: Հայտնի է «Փարիզի ճիչեր» շարքը, որը
ներկայացնում է փողոցային տեսարաններ:
Ստեղծագործության
ուշ շրջանում Բուշեի գույնի զգացողությունը փոխվում է: Նրա այս շրջանի
աշխատանքներում կարելի է տեսնել հակադիր գույներ, որոնք կտավը մոտեցնում են
գորգին: Սա պատահական չէ, քանի որ նկարիչը երկար տարիներ աշխատել է գորգերի և
գոբելենի գործարանում, ստեղծել է գորգերի զարդանախշեր և նկարներ: Բուշեն դարձյալ
անդրադառնում է բնանկարի ժանրին /«Բնանկար ձկնորսի և իր ընկերների հետ»/,
աստվածաշնչյան տեսարաններին, դեկորատիվ կոմպոզիցիաներին, սկսում է պատրաստել
զարդեր և այլ իրեր:
Ֆրանսուա Բուշե-<<Բնանկար Բովեի արվարձանում>> |
Ռոկոկոն
սահմանափակ դարաշրջան էր արվեստում, ինչպես մյուս բոլոր ոճերը: Սակայն այն ակտուալ է նույնիսկ այսօր: Տարածված է
նաև ռոկոկո
ոճի կահույքը,
սպասքը, ձևավորումը:
Իրենց տեղը չեն զիջում ռոկոկոյի հզոր գեղանկարիչները, որոնց մեջ իր ուրույն դերն
ունի Ֆրանսուա Բուշեն: Նա իրեն բնորոշ նկարների կոմպոզիցիոն դասավորվածությամբ,
գունային հնչեղ կոլորիտով, կանացի կերպարներով, ձևավորումներով և
փորագրություններով շարունակում է գրավել ինչպես
իր ոճին արդեն ծանոթ, այնպես էլ նոր ծանոթացող արվեստասերներին:
Նավասարդյան Գոհար
ԵԳՊԱ ԳՄ արվեստաբանության բաժին
3-րդ կուրս
Комментариев нет:
Отправить комментарий