Հայկական քանդակագործությունը սկիզբ է առել դեռևս նախապատմական պաշտամունքային կոթողներից,
և անցնելով պատմական տարբեր փուլերով մինչև քրիստոնեության ընդունումը և դրանից հետո,
ձևավորվել է ճարտարապետության հետ սինթեզված հարթաքանդակների,
ինչպես նաև բնույթով ինքնուրույն հուշարձանների`
խաչքարերի,
տապանաքարերի ասպարեզում:
Հեռավոր անցյալում,
միջնադարում ստեղծված բազմաթիվ կերտվածքները պլաստիկայի և զարդարվեստի փայլուն նմուշներ են,
որոնց ներգործությունը նոր և նորագույն շրջանի արվեստում և մասնավորապես քանդակի ոլորտում բացառիկ նշանակություն ունի:
Հաստոցային
քանդակի զարգացումը
Հայաստանում սկսվել
է 1900-ական թվականներից
ռուսական և
եվրոպական մշակույթի
հետ շփումների
մթնոլորտում: Հռոմի
գեղարվեստի ակադեմիան
ավարտած, Կոստանդնուպոլսում և
Փարիզում ստեղծագործող
Երվանդ Ոսկանը
(1855-1914)` թերևս առաջին հայ
աշխարհիկ քանդակագործը,
հայտնի է
մեզ պատկերասրահում պահվող
երկու աշխատանքներով` «Ինքնադիմաքանդակ» և
«Աղքատ ծերունին»,
որոնք վկայում
են նրա
պրոֆեսիոնալ վարպետության
մասին:
Դիմաքանդակի հիմնադիր Անդրեաս
Տեր-Մարուքյանը
(1875-1919) ծնվել է Երևանում,
գեղարվեստական կրթությունը
ստացել է
Փարիզում` Ժյուլիենի
ակադեմիայում: Այստեղ,
1919-ին նա ստեղծել
է Խաչատուր
Աբովյանի մոնումենտալ
հուշարձանը, որն
ավելի ուշ
տեղափոխվել և
տեղադրվել է
գրողի տուն-թանգարանի առջև`
Քանաքեռում: Մեծ
հմտությամբ, վարպետ
կատարումով, կերպարների
սուր բնութագրումով են
առանձնանում հեղինակի`
հայ հասարակական
գործիչներին, մշակույթի
անվանի մարդկանց
պատկերող դիմաքանդակները: Կաթողիկոս
Մկրտիչ Խրիմյանի
բրոնզե կիսանդրին
լուծված է
պլաստիկայի լեզվի
զուսպ միջոցներով,
ուշադրության կենտրոնում
է ականավոր
մարդու հոգևոր
աշխարհը, նրա
աննկունությունը, վեհությունը:
Քանդակում կենցաղային ժանրի
զարգացումը սկսվում
է նույն
այս ժամանակ
Պետերբուրգի գեղարվեստի
ակադեմիան ավարտած,
Թիֆլիսում բնակվող
Միքայել Միքայելյանի
(1879-1943) ստեղծագործություններով:
Քանդակի արտահայտիչ
միջոցներով նա
ստեղծում է
տարբեր բովանդակությամբ աշխատանքներ,
որոնք ռեալիստական
մեկնաբանությամբ ու
թեմայի ընտրության
առումով հարում
են ռուս
պերեդվիժնիկների արվեստին
(«Աղջիկը կոտրված
կժով», «Ժամհար
Սաքանը», «Ասեղ
թելող պառավը»):
20-րդ դարի
առաջին կեսի
ամենախոշոր քանդակագործն
է Հակոբ
Գյուրջյանը (1881-1948), որի ստեղծագործությունը համաշխարհային մակարդակի
է բարձրացրել
հայկական կերպարվեստի
այս ճյուղը:
Շուշիում ծնված,
Ռուսաստանում և
Ֆրանսիայում ուսում
առած և
ստեղծագործական կյանքն
անցկացրած այս
արվեստագետը սերտորեն
կապված էր
հայրենիքին, մտերիմ
էր հայ
և ռուս
անվանի մարդկանց
հետ, որոնց
ներաշխարհով և
վառ անհատականություններով ոգեշնչված`
տաղանդի իր
ողջ ուժով
կերտել է
դիմաքանդակների հրաշալի
շարք: Լև
Տոլստոյ, Մաքսիմ
Գորկի, Ալեքսանդր
Շիրվանզադե, Սերգեյ
Ռախմանինով, Գեորգի
Յակուլով, Մարտիրոս
Սարյան, Ֆյոդոր
Շալյապին, - ահա
ոչ լրիվ
ցանկը դիմաքանդակների այն
շարքի, որով
Գյուրջյանը հանդես
է գալիս
որպես պլաստիկական
հորինվածքի միջոցներին
(երբեմն՝ ծավալի
մանրամասն մոդելավորումով, երբեմն՝
համարձակ էքսպրեսիվ
ձևերով) ազատ
տիրապետող հասուն
արվեստագետ: Հեղինակի
բազմակողմանի ձիրքը
դրսևորվում է
նաև նրա
մոնումենտալ, դեկորատիվ
և անիմալիստական աշխատանքներում: Պատկերասրահում պահվող
շուրջ 500 աշխատանքներից 400-ը նվիրաբերել
է նրա
այրին:
Հայկական քանդակի հետագա
զարգացումը կապված
է խորհրդային
արվեստի առաջին
վարպետների անունների
հետ: Դրանք
են Արա
Սարգսյանը (1902-1969), Այծեմնիկ Ուրարտուն
(1899-1974), Ստեփան Թարյանը (1899-1954), Սերգեյ Մերկուրովը
(1881-1952), քսաներորոդ դարի 30-ականների
վերջին արտասահմանից
հայրենիք վերադարձած
Երվանդ Քոչարը
(1899-1979) և ուրիշներ: Երիտասարդ
երկրի վերածննդով
խանդավառված` նրանք
ձգտեցին ստեղծել
նոր արվեստ,
արտացոլել պատմական
նոր շրջանի
առանձնահատկությունները, նրա
նախանշանները և
մթնոլորտը: Այս
արվեստագետների եռանդի
և ստեղծագործական որոնումների
շնորհիվ 1920-1930 թթ. կազմավորվեցին ազգային
քանդակի գլխավոր
հատկանիշները` պարզություն
և զսպվածություն, պլաստիկ
անցումների տրամաբանվածություն, ձևի
բովանդակալիություն: Հիշատակված
հեղինակների մոնումենտալ
հուշարձանները տեղադրված
են Երևանում
և Հայաստանի
այլ վայրերում,
իսկ նրանց
առավել նշանակալից
հաստոցային կերտվածքները
պահվում և
ցուցադրվում են
թանգարանում:
Հայկական քանդակն առանձնահատուկ վերելք
ապրեց հետպատերազմյան շրջանում,
երբ արվեստը
գտնում էր
նոր` խաղաղ
օրերի հերոսներ,
հուզական նոր
համակարգ: Առաջատար
վարպետները միջին
սերնդի մի
շարք ներկայացուցիչներ Սամվել
Մանասյանի (1907-1979), Դերենիկ Դանիելյանի
(1912-1994), Էդդա Աբրահամյանի (1914-1957), Հովհաննես Բեջանյանի
(1915-1976) հետ մեկտեղ շարունակում
են արարել
քանդակի բոլոր
տեսակներում` մոնումենտից
մինչև մանր
պլաստիկա: Քարից,
փայտից ու
բրոնզից նրանք
քանդակում են
իրենց ժամանակակիցների, անցյալի
ականավոր մարդկանց,
ժողովրդական հերոսների
կերպարներ` դրսևորելով
նրանց քաղաքացիական
մղումները: Այդ
տարիներին ստեղծված
Արա Սարգսյանի
(1902-1969) «Սուրեն Սպանդարյան», «Նելսոն
Ստեփանյան», «Մեսրոպ
Մաշտոց և
Սահակ Պարթև»,
Սուրեն Ստեփանյանի
(1895-1971) «Խաչատուր Աբովյան», «Հովսեփ
Օրբելի», Այծեմնիկ
Ուրարտուի (1899-1974) «Ավետ Գաբրիելյան»,
«Աշոտ Հովհաննիսյան»,
Երվանդ Քոչարի
(1899-1979) «Սասունցի Դավիթ» հուշարձաններն ու
կիսանդրիները կազմում
են հայկական
արձանագործության գանձարանի
անբաժան մասը:
1960-1970-ական թվականներին
քանդակագործության արվեստը
Հայաստանում առավել
մեծ թափ
է առնում,
երբ հիշատակված
վարպետների կողքին
սկսում են
ստեղծագործել նրանց
կրտսեր գործընկերները` Սերժ
Մեհրաբյանը (1931), Արտաշես Հովսեփյանը
(1931), Արտո Չաքմաքչյանը (1933), Ֆրանց Սիմոնյանը
(1935), Երվանդ Գոջաբաշյանը (1939), Հակոբ Իշխանյանը
(1938), Լևոն Թոքմաջյանը (1937), Յուրի Սամվելյանը
(1939-2010), Բենիկ Պետրոսյանը (1924-1993), Արա Շիրազը
(1941), Յուրի Պետրոսյանը (1941), Օհան Պետրոսյանը
(1941), Տարիել Հակոբյանը (1942), Ցոլակ Սիմոնյանը
(1940) և ուրիշներ: Այս
սերունդն առանձնանում
է ազգային
հնագույն ավանդույթները նորովի
դրսևորելու ձգտումով,
պլաստիկ կերպարների
բազմազան և
համարձակ մեկնաբանությամբ, դրանց
գեղարվեստական արտահայտչականության նոր
միջոցներով:
Հայկական
քանդակի ցուցադրությունն ավարտում
են 1980-1990-ականներին ճանաչում
գտած շնորհալի
արվեստագետներ Ալեքսեյ
Պապովյանի (1941), Սամվել Ղազարյանի
(1949), Գետիկ Բաղդասարյանի (1949), Նորայր Կարգանյանի
(1948), Գագիկ Ղազարյանի (1947), Թադևոս Գևորգյանի
(1944) և ուրիշների ուշագրավ
աշխատանքները: Ազգային
մշակույթի հետ
ամուր թելերով
կապված, համաշխարհային արվեստի
հարուստ փորձով
զինված` նրանցից
յուրաքանչյուրը վստահորեն
ներկայանում է
սեփական ասելիքով`
նոր ըմբռնումներ
ներմուծելով հայկական
քանդակի մեջ
և կանխորոշելով
հետագա ուղիները:
Հայկական
քանդակագործության պատկերն
ամփոփ չէր
լինի, անշուշտ,
առանց այն
հեղինակների ներկայացման,
որոնք ապրել
և ստեղծագործել
են Հայաստանից
դուրս, սակայն
մշտապես կապված
են եղել
հայրենի մշակույթի
հետ` նվիրաբերելով
պատկերասրահին իրենց
աշխատանքները, և
որոնք մեծապես
նպաստել են
թանգարանային ֆոնդերի
ընդլայնմանը: Դրանք
են Դարիա
Կամսարականը (1907-1986, Ֆրանսիա), Խորեն
Տեր-Հարությանը
(1909-1991, ԱՄՆ), Նվարդ Զարյանը
(1917-2005, Իտալիա), Զավեն Խըտըշյանը
(1932, Լիբանան), Միքայել Փոլադյանը
(1938, Գերմանիա),- բարձր պրոֆեսիոնալիզմով օժտված
արվեստագետներ, որոնց
ստեղծագործական ներդրումը
հայկական արձանագործության մեջ
ակնհայտ է:
աղբյուրը՝ http://www.gallery.am/hy/
Комментариев нет:
Отправить комментарий