Բացի նրանից, որ արվեստն ամբողջական է պարզապես <<արվեստ լինելով>>, այնուամենայնիվ, գոյություն ունեն արվեստի տարբեր ուղղություններ, որոնցից մեկը էսպրեսիոնիզմն է:
Էքսպրեսիոնիզմը (լատիներեն` expressio, «արտահայտում» բառից), XX
դարի առաջին կեսի գրականության և արվեստի ուղղություններից է, որը միակ
իրականությունը համարում է մարդու ենթակայական (սուբյեկտիվ) հոգեկան
կյանքը, իսկ նրա արտահայտումը, կերպարավորումը դիտում է որպես արվեստի
գլխավոր նպատակ:
Էքսպրեսիոնիզմը 20-րդ դարի սկզբներին Գերմանիայում սկիզբ առավ մի շարժում, որը
գեղանկարչության մեջ դեմ էր ակադեմիզմին: Դրա նախաձեռնողները Դրեզդենում
ՙՄոստ՚ անունը կրող խմբում միավորված ուսանող ճարտարապետներ Կիրխները,
Բրեյլը, Հեկելը, Շմիդտ-Ռոտլուֆը և այլք էին: Նրանցից ոչ մեկը
գեղանկարչության մեջ փորձ չուներ, և նրանց գեղարվեստական
փորձարարությունները հանգեցրին էքսպրեսիոնիզմի ծնունդին` որպես նոր
գեղարվեստական ուղղության: Արվեստում և գրականության մեջ այդ նոր
ուղղությունը, որն արտահայտվեց 1-ին համաշխարհային պատերազմի և դրանից հետո
հեղափոխական ցնցումների ժամանակ, բուրժուական աշխարհի ճգնաժամի
զգացողությունն էր: Էքսպրեսիոնիզմը ժամանակաշրջանի սուր հակասությունների
հետևանք էր, հասարակական հիասթափության պտուղ, տոտալ օտարվածության դեմ
անհատականացված արտահայտություն: Այդ անվանումը խմբի անդամները չտվեցին,
այլ քննադատները` բնութագրելով դրա գերակշիռ հատկանիշը – գերլարված, բարձր
հուզականությունը, արտահայտչականությունը:
Էդվարդ Մունկ- <<Ճիչ>> |
Ֆրանսերեն еxpression (արտահայտություն) տերմինը առաջին անգամ գործածեց
Բեռլինում լույս տեսնող ՙՇտուրմ՚ էքսպրեսիոնիստական ամսագրի հրատարակիչ
Վալդենը: Էքսպրեսիոնիզմ տերմինը պետք է բնութագրեր այն արվեստի էությունը,
որը իր առջև դրված խնդիրներով ու մեթոդներով հակառակ էր իր
հնարավորությունները սպառած նատուրալիզմի և իմպրեսիոնիզմի
ուղղություններին:
Էքսպրեսիոնիզմի մեջ արվեստը կարծես ավելի է հեռանում իրականության
պատկերումից. գլխավորը հեղինակի սուբյեկտիվ պատկերացումների
արտահայտությունն էր: Նկարչի ճչացող ՙեսը՚ հետ է մղում փաստը, ՙպատկերը՚
փոխարինվում է ՙարտահայտմամբ՚: Էքսպրեսիոնիզմի մեջ գերակշռում է իրեն
արտահայտելու նկարչի ձգտումը, իր ներաշխարհը` առավելագույն մերկությամբ և
սրությամբ: Հաճախ էքսպրեսիոնիստի ներաշխարհը երևում է որպես հակասական,
օբյեկտիվ իրականությանն ընդդիմացող, որը նա արտահայտում է կտրուկ աղճատված
ձևով: Դա կարող է համադրվել նկարչի անկեղծ ձգտումով` հաստատելու
համամարդկային արժեքները, դատապարտել սպառազինությունները, հասարակական
անարդարությունը և այլն:
Արվեստի բոլոր տեսակներում էքսպրեսիոնիստների ստեղծագործությունները
տարբերվում են նյարդային աններդաշնակությամբ, անբնական համաչափությամբ:
Երաժշտության մեջ էքսպրեսիոնիստները դուրս են գալիս տոնայնության, մեղեդիի
սահմաններից, փնտրում և ստեղծում են նոր ձայնային համակարգեր
(ապատոնայնություն): Էքսպրեսիոնիստական թատրոններում դերասանները հաճախ
խաղում էին թեքված բեմական հրապարակներում. լուսարձակի ճառագայթը
մթությունից էր հանում հանդիսասրահին դիմող հերոսին: Էքսպրեսիոնիստների
գրական ստեղծագործություններում բացակայում էին կենդանի բնավորությունները:
Պատահական չէ, որ գրականության մեջ գլխավոր ժանրերը քնարերգությունն էր և
հրապարակախոսական դրաման, որոնք էքսպրեսիոնիստների գրչի տակ վերածվում էին
հեղինակի կրքոտ մենախոսության: Հետաքրքրական է, որ իր էության մեթոդը
կերպարվեստում էքսպրեսիոնիզմը լիովին դրսևորեց գրաֆիկայում. աշխարհը
դիտվում էր որպես սև-սպիտակի հակադրություն` չափազանց կտրուկ ու կոտրատված
գծերով, դրանց խառնելով դետալների և գույների իրական բազմազանությունը:
(Գրոս, Ֆոտելեր, Կիրխներ, Մունկ, Մարկ և այլն):
Կիրխներ-<<Փողոց>> |
Հեռանալով Վան Գոգից և վճռորոշ քայլ անելով ՙպատկերումից դեպի
արտահայտություն, էքսպրեսիոնիստները հաստատեցին, որ արվեստը ՙբացարձակ
ազատություն է, որը հաղթահարում է իրականության նատուրալիզմն ու
իդեալականացումը, բոլոր նախապաշարումներն ու պայմանականությունները և,
առաջին հերթին, բարոյականության, հետևաբար և արհեստականորեն անջատված
արտաքին ու ներքին իրականությունը: Իրականությունն արտահայտվում է այնպես,
ինչպես այն ընկալում է սուբյեկտը:
Комментариев нет:
Отправить комментарий