Նկարչի բարձրագույն արժեքը նրա կոլորիտն է....
Եղիշե Թադևոսյան
Եղիշե Թադևոսյան
Եղիշե Մարտիրոսի Թադևոսյանը ծնվել է 1870թ. սեպտեմբերի 12-ին
Վաղարշապատում: ՀՍՍՀ արվեստի վաստակավոր գործիչ (1935): Սովորել Է Թիֆլիսի
Տեր-Հակոբյան պանսիոնում (1879—1881), Մոսկվայի Լազարյան ճեմարանում
(1881—85) և Եղիշե Մարտիրոսի Թադևոսյանը ծնվել է 1870թ. սեպտեմբերի 12-ին
Վաղարշապատում: ՀՍՍՀ արվեստի վաստակավոր գործիչ (1935): Սովորել Է Թիֆլիսի
Տեր-Հակոբյան պանսիոնում (1879—1881), Մոսկվայի Լազարյան ճեմարանում
(1881—85) և Եղիշե Մարտիրոսի Թադևոսյանը ծնվել է 1870թ. սեպտեմբերի 12-ին
Վաղարշապատում: ՀՍՍՀ արվեստի վաստակավոր գործիչ (1935): Սովորել Է Թիֆլիսի
Տեր-Հակոբյան պանսիոնում (1879—1881), Մոսկվայի Լազարյան ճեմարանում
(1881—85) և Գեղանկարչության,քանդակագործության և ճարտարապետության
ուսումնարանում (1885—94, աշակերտել Է Ն. Վ. Ներեին, Վ. Ե. Մակովսկուն, Վ.
Դ. Պոլենովին): 1894—95-ին դասավանդել Է Էջմիածնի Գևորգյան ճեմարանում, ապա
վերադարձել Մոսկվա, 1896-ին մասնակցել «Պերեդվիժնիկների» 24-րդ
ցուցահանդեսին: Մոսկվայի արվեստագետների ընկերության մրցույթում 1898-ին
«Կեսօրյա ճաշ» և «Քարոզ ուղղադավաններին» կտավների համար արժանացել է երկու
մրցանակի: 1898-ին Վ. Դ. Պոլենովի հետ ուղևորվել է Պաղեստին, իսկ
այնուհետև, գրեթե ամեն տարի ճանապարհորդել Մերձավոր Արևելքի և Եվրոպայի
երկրներում (մինչև 1914-ը), Ռուսաստանում, Հայաստանում, ստեղծել ավարտուն
աշխատանքներ, էտյուդներ: 1901-ից բնակվել է Թիֆլիսում, մասնակցել 1907-ին
կազմակերպված «Իկար» գրական-գեղարվեստական խմբակցության, իսկ Ռուսաստանում՝
«Միր իսկուստվա»-ի և Ռուս նկարիչների միության ցուցահանդեսներին: 1916-ին
աջակցել է Հայ արվեստագետների միության ստեղծմանը, ընտրվել նախագահ:
1921-ին Երևանում կազմակերպել է Հայ արվեստագետների միության ցուցահանդեսը,
ակտիվորեն գործակցել Թիֆլիսի «Հայարտան»-ը: Եղել է Վրաստանի Գեղարվեստի
ակադեմիայի հիմնադիրներից և առաջին պրոֆեսորներից(1923):
Թադևոսյանը աշխատել է կերպարվեստի գրեթե բոլոր ոլորտներում. զբաղվել է
գրաֆիկայով, կիրառական արվեստով, ստեղծել խճանկարներ, մանրաքանդակներ,
կատարել բեմանկարչական աշխատանքներ (Սոֆոկլեսի «Անտիգոնե», 1907, Վ. Ի.
Ռեբիկովի «Տոնածառ», 1908, Սեն-Սանսի «Սամսոն և Դալիլա», 1927): Նկարչի
առաջին իսկ գործերը վկայում են նրա խորը գունազգացողությունը, ամուր
գծանկարը, կատարողական մեծ կուլտուրան և դասական ավանդույթների հանդեպ
ունեցած հավատարմությունը: 1890-ական թթ. նկարչի երփնագրում երևան է եկել
մի կողմից մերձիմպրեսիոնիստական ազատ վրձնահարվածը, նկարի ավարտվածության
ակադեմիական նորմերի անտեսումը՝ հօգուտ ընկալման թարմության ու
անմիջականության, մյուս կողմից՝ հակումը դեպի դեկորատիվ ձևերն ու
արտահայտչականությունը: Առաջինն աստիճանաբար զարգանալով 1900-ական թթ.
սկզբին Թադևոսյանին բնականորեն հանգեցրել է իմպրեսիոնիզմին հատուկ գունային
և լուսա-օդային խնդիրների յուրացմանը, իսկ որոշ դեպքերում էլ՝
պուանտիլիզմի («Գետաբերան. Պուլդյու», 1902, «Հանճարը և ամբոխը», 1909):
Երկրորդը զարգացում չի ապրել մնացել է որպես արտահայտչական գործոն («Նկարչի
կնոջ դիմանկարը», 1903, «Իմ անուրջներից մեկը», 1905) և միայն դեկորատիվ
բնույթի գործերում է քիչ թե շատ ամբողջականորեն դրսևորվել («Ջան գյուլում»,
1907):
Երբեմն մերձիմպրեսիոնիստական և դեկորատիվ հակումները համադրված ձևով են
հանդես եկել («Գրիգոր Լուսավորչի տեսիլքը», 1901): Չնայած դրան Թադևոսյանի
արվեստը հետապնդել է աշխարհի և երևույթների ռեալիստական ճանաչողություն:
Ժանրային ընդգրկումով Թադևոսյանի ստեղծագործությունը բազմակողմանի է ու
հարուստ: Թեթև ու անբռնազբոս վրձնահարվածներով պատկերված օդառատ և լուսառատ
բնանկարները խորապես բովանդակալից են. պահպանված է միջավայրի, առարկաների
նյութականությունը: Երբեմն նկարչի բնանկարները ներառնում են Փոքր կամ մեծ
սյուժեներ («Կոմիտասը էջմիածնի լճի ափին», 1893, «Մեր Փողոցը
Վաղարշապատում», 1931):
Հայկական գեղանկարչության գոհարներ են
Թադևոսյանի բազմաթիվ էտյուդները, որոնցից շատերը կարելի է համարել
մանրագիր պատկերներ: Նա նաև Փայլուն դիմանկարիչ էր:
Վաղ շրջանի գործերում («Ռ. Սուրենյանց», 1891) դրսևորված վարպետությունը
նոր բարձրության է հասել «Ա. Շիրվանզադե» (1929), «Հ. Թումանյան»(1933) և
«Կոմիտասը» (1935) կտավներում: Թադևոսյանի արվեստում կենտրոնական տեղ են
գրավում թեմատիկ-կոմպոզիցիոն պատկերները: Նկարչի հետաքրքրությունների
կենտրոնում հայ գյուղն է, գեղջկական կերպարները, կենցաղը («Հովիվն ու
ոչխարները», 1895, «Երկրպագություն խաչին», 1901, «Խնձոր ունեմ խածած է»,
1930): Մի շարք գործերում վերարտադրել է հայկական կոտորածների ու
պանդխտության հետ կապված դրվագներ («Դեպի պանդխտություն», 1895, «Կեսօրյա
ճաշ», 1896): Թադևոսյանը պարբերաբար անդրադարձել է իր ժողովրդի անցյալին ու
ավանդույթներին՝ ստեղծելով պատմա-նկարչական գործերի մի ստվար շարք
(«Հոգեհաց. Արտաշեսի մահը», 1910, «Տորք Անգեղ», 1910, «Արշակ և Փառանձեմ»,
1921, «XI դարի հայ աղջիկ», 1921):
Հայրենասիրական զգացումներով են տոգորված Զվարթնոցը, Հռիփսիմեն,
Հաղպատը, Գեղարդը, Սևանը, Երուսաղեմի հայկական վանքը և հին հայկական այլ
հուշարձաններ պատկերող բազմաթիվ բնանկարներ: Պատմա-նկարչական ժանրում նա
դիմել է հայ հին որմնանկարչության ու կիրառական արվեստի ավանդույթներին և
ստեղծել բնույթով խորապես ազգային «Ջան գյուլում»-ի (1907) և «Ասլան աղա»-ի
(1912) նման բարձրարվեստ ստեղծագործություններ: Նույն ժանրին են առնչվում
կրոնական սյուժեներով կատարված գործերը («Սիսարի մահը», 1893): Առաջադեմ
անհատին մերժող բուրժուական հասարակության քաղքենիական սահմանափակության
դեմ բողոքի արտահայտություն է հոյակապ ու ցասկոտ «Հանճարը և ամբոխը»
(1909), որին հետագայում ձայնակցել է «Քրիստոսը և Փարիսեցիները» (1919)
գործը:
Թադևոսյանի
բնանկարները երբեմն ներառում են մեծ կամ փոքր սյուժեներ՝ «Կոմիտասը
Էջմիածնի լճի մոտ» (1893 թ.), «Մեր փողոցը Վաղարշապատում» (1921 թ.) և
այլն:
Մեծ վարպետությամբ է պատկերել «Ալեքսանդր Շիրվանզադե» (1929 թ.),
«Հովհաննես Թումանյան» (1933 թ.), «Կոմիտաս» (1935 թ.) և այլ դիմանկարներ:
Նրա արվեստում կարևոր տեղ ունեն հայ գյուղը, կենցաղը, գեղջկական
կերպարները՝ «Հովիվն ու ոչխարները» (1895 թ.), «Խնձոր ունեմ խածած է» (1930
թ.) և այլն: Թադևոսյանը մի շարք գործերում անդրադարձել է հայերի
կոտորածների ու պանդխտության թեմաներին («Դեպի պանդխտություն», 1895 թ.,
«Կեսօրյա ճաշ», 1896 թ., և այլն), հայ ժողովրդի անցյալին
և ավանդույթներին. ստեղծել է նկարաշար՝ «Հոգեհաց. Արտաշեսի մահը» (1910
թ.), «Տորք Անգեղ» (1910 թ.), «Արշակ և Փառանձեմ» (1921 թ.), «XI դարի
աղջիկը» (1921 թ.), նաև հին հայկական հուշարձանները պատկերող բազմաթիվ
բնանկարներ: Մարդասիրական ու բարոյախոսական գաղափարներով են տոգորված նրա
«Սիսարայի մահը» (1893 թ.), «Տիրամայր» (1917 թ.) կրոնական սյուժեներով
գործերը: Նկարչի «Հանճարը և ամբոխը» (1909 թ.), «Քրիստոսը և փարիսեցիները»
(1919 թ.) հանրահայտ պատկերները արտահայտում են բողոք քաղքենի
հասարակության դեմ:
Թադևոսյանի
գործերից պահվում են Հայաստանի ազգային պատկերասրահում, Եղիշե Չարենցի
անվան գրականության և արվեստի, Մոսկվայի Արևելքի ժողովուրդների արվեստի
պետական և այլ թանգարաններում:
Թադևոսյանի մահվան կապակցությամբ նշանավոր նկարիչ և արվեստաբան Ի. է. Գրաբարը գրել է. «Հայաստանը և նրա հետ մեկտեղ ողջ Սովետական Միությունը ի դեմս Թադևոսյանի կորցրեց եվրոպական մասշտաբի մի վարպետի»:
Սեդա Դոյդոյան
ԵԳՊԱ արվեստաբանության բաժին 3-րդ կուրս
Սեդա Դոյդոյան
ԵԳՊԱ արվեստաբանության բաժին 3-րդ կուրս
Комментариев нет:
Отправить комментарий